

K vidění je v galerii celkem 9 mozaiko-textilních soch inspirovaných ženským tělem, přírodou a lidskými vztahy. Stejně jako autorka volají díla po spolupráci, rovnosti a udržitelném přístupu k životu. Spolu s výstavou Zsófie Keresztes začíná v Galerii Lázně Liberec také přehlídka prací studentů Ateliéru keramiky a porcelánu pražské UMPRUM. Zatímco sochy maďarské umělkyně jsou k vidění do 1. června, druhá zmíněná výstava potrvá jen do 30. dubna.


Ženství v lůně přírodního světa
Dutý kmen stromu evokující pramen vlasů, zdvojené můry s keříky místo křídel nebo klečící ženské torzo s piknikovým košem. To jsou příklady soch, které můžou diváci liberecké galerie vidět na nové výstavě s názvem Trembling Empire, v překladu Třesoucí se říše. Jejich autorka – maďarská výtvarnice Zsófia Keresztes – se inspirovala přírodou, zejména lesními motivy a tvary, aby reflektovala mateřství, ženství, rodinu a jejich spojení s přírodním světem, jehož rovnováha je dennodenně ovlivňována lidským jednáním.


„Například u sochy dutého kmene stromu autorka vycházela z anatomického modelu pramene vlasů. Pohrává si s absurditou, kdy jsou křehké vlasy spleteny do stabilního kmene stromu. I když zdánlivě vypadá jako mrtvý, pro kolonie dalších živých i neživých bytostí je útočištěm. A i na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování jednoho z nejdůležitějších ekosystémů na planetě, lesa. Lidé ho vnímají jako prostor mezi kulturou a přírodou a Keresztes prostřednictvím svých soch poukazuje na to, jak důležitá je jeho ochrana a péče o něj,“ vysvětluje kurátorka výstavy Tea Záchová.


Materiál jako osobní zpověď
Zmíněné zdvojené můry s keříky místo křídel jsou zase inspirovány ženskými ňadry při kojení, která jsou tvořena mléčnými žlázami plnými buněk produkujícími mléko pro dítě. Klečící ženské torzo s piknikovým košem pak evokuje péči o druhé, ale zároveň navozuje pocit emocionální zátěže skrze scénu z osamělého pikniku. Všechny sochy na výstavě jsou vytvořeny z mozaiky, Keresztes k ní ale tentokrát přidala materiál, s nímž už běžně nepracuje – textilii. „Látka dodává sochám vnitřní křehkost a intimitu, díky čemuž je tvůrčí proces osobnější a intimnější. Textilie jsou ručně sešívané, což mi pomohlo se znovu napojit na pocity blízkosti a péče, které jsem ve svých dřívějších pracích postrádala. Mozaika sice u soch zůstává klíčovým prvkem, ale díky textilu díla působí daleko otevřeněji, jako by odhalovala svou zranitelnější, vnitřní vrstvu, “ dodává umělkyně.


Exkluzivně pro OGL
Liberecké galerii byla série osmi soch vytvořena přímo na míru. Jejich tvorba zabrala zhruba 2 roky, od návrhů, prozkoumání tématu až po realizaci. Pro Zsófii Keresztes je výstava v Liberci z hlediska České republiky teprve druhým sólovým počinem (poprvé vystavovala v roce 2018 v pražském Karlin Studios). Opomine-li se tento projekt, Zsófie Keresztes byla v Čechách doposud pouze součástí skupinových výstav, popřípadě dialogu mezi dvěma autorkami. Poprvé se tu představila už za dob svých studií, a to na kontroverzní výstavě Otty M. Urbana, Decadence Now! v roce 2010.


„Galerie Lázně přiváží svému uměnímilovnému publiku řadu zajímavých umělců, které návštěvníci vítají s mimořádným zájmem. Samozřejmě mě to velmi těší a věřím, že i v případě Zsófie Keresztes tomu nebude jinak“, říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu a cestovní ruch Libereckého kraje.


Výstava a spoustu navrch
K výstavě v Galerii Lázně Liberec je připraven bohatý doprovodný program. Kromě komentovaných prohlídek proběhne také double talk s umělci ovlivněnými Zsófií Keresztes, herna pro nejmenší děti, výtvarná dílna a mnoho dalšího. Na památku si mohou návštěvníci galerie koupit některý ze suvenýrů s motivem výstavy, například růžovou síťovku či vzorovaný sešit, nebo katalog, který byl k výstavě vydán. Díla maďarské umělkyně jsou v Liberci k vidění do 1. června. Vedle Zsófie Keresztes se v galerii na konci února představí také studenti Ateliéru keramiky a porcelánu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Jejich výstava představuje výběr ze dvou klauzurních zadání, které zpracovávali v loňském roce - Porcelánový pokoj a Štěstí. „Zatímco zadání zimního semestru pracovalo s konkrétní historickou referencí porcelánového pokoje, který slouží jako koncepční rámec pro reflexi sociálních fenoménů, historických technologií a předmětů, jenž se s ním pojí, v letním semestru byli studenti zase vyzváni, aby ve své práci reflektovali způsob, jakým se umělecké/řemeslné dílo stává nástrojem sdílení štěstí,“ poznamenává kurátor výstavy a vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu Milan Pekař. Prezentace studentské tvorby v Lázních potrvá do 30. dubna.


DOPROVODNÝ PROGRAM K VÝSTAVĚ
13. 3. 2025 od 17.00
Double talk – prezentace současného umělectva v kontextu Zsófie Keresztes (Zúčastní se kurátorka Tea Záchová a umělci Šárka Koudelová a Jan Matýsek)
24. 3. 2025 od 10.00 – 11.15
„Baby“ herna – galerie pro nejmenší inspirovaná výstavou Zsófie Keresztes
29. 3. 2025 od 10.00 – 12.00 a 13.00 – 15.00
Výtvarná dílna MOZAIKA
24. 4. 2025 od 17.00
Komentovaná prohlídka k výstavě Zsófia Keresztes | Trembling Empire
15. 5. 2025 od 17.00
Double talk – prezentace současného umělectva v kontextu Zsófie Keresztes (Zúčastní se kurátorka Tea Záchová a umělkyně Petra Janda a Barbora Dayef)




O ZSÓFII KERESZTES
Zsófia Keresztes se narodila v roce 1985 v Budapešti. Vystudovala Maďarskou univerzitu výtvarných umění, nejprestižnější výtvarnou akademii v celé zemi. Umělkyně se zaměřuje na tvorbu velkých sochařských děl, které vychází ze současných otázek identity a vztahu k ekologické krizi. Jako hlavní techniku využívá mozaiku, která jí umožňuje zpracovávat složité textury a symboliku. Velkou inspirací je pro Keresztes ženské tělo, zejména pak jeho vnitřní dynamika a intimita, často laděné do pastelových barev. Autorka se může ve svých 39 letech pyšnit řadou mezinárodních výtvarných úspěchů, vystavovala už například v mezinárodních prestižních institucích jako je Gianni Manhattan ve Vídni a König Galerie v Berlíně. Pro svou schopnost proměňovat místa a souvislosti v imaginární světy prostřednictvím částí objektů a tělesných vazeb byla v roce 2022 vybrána, aby reprezentovala Maďarsko na slavné přehlídce současného výtvarného umění Benátské bienále. V současné době žije v Budapešti s dvouroční dcerou a manželem.

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků
„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.