Proč padla v Lasvitu volba navrhnout skleněný objekt pro olympioniky právě na vás?
YULIN: Každý rok máme od Lasvitu skvělou příležitost k realizaci v podobě trofejí/soch. Pro nás všechny designéry to byla vždy vzrušující příležitost navrhnout „umělecký objekt“
– něco jiného, než jsou naše běžné projekty velkých instalací. Všichni designéři mohli volně navrhovat nápady na trofej, které se následně probíraly s mistry sklářského týmu, zda je možné je vyrobit, a tak dále. Byl to opravdu zábavný proces. Rozhodla jsem se pro řemeslnou techniku, jež má ukázat tekutou, dynamickou formu skla evokující české barvy a pohyby, které se slévají do křišťálového těla. Letos se sešlo mnoho skvělých nápadů a bylo mi velkou ctí, že můj návrh byl vybrán Komisí Českého olympijského výboru.
Lasvit je partnerem olympijských her už 12 let. Snažila jste se navázat na dosavadní estetiku, nebo kontinuita nebyla nutná?
YULIN: Technice ani stylu se meze nekladly, ale cílem designu bylo vždy vyprávět o sportu a české olympiádě skrze sklo.
Víte, jak se vlastně Lasvitu podařilo navázat tak prestižní spojení právě s olympiádou? Nebo jde o partnerství pouze s Českým olympijským výborem?
YULIN: Jedná se o vzácnou a pozoruhodnou příležitost. Máme štěstí, že nám Český olympijský výbor důvěřuje a umožňuje nám spolupracovat a předat sportovcům tak nezapomenutelný a symbolický dar.
Trofej dostanou jen naši sportovci. Mají podobné dárky i jiné národy?
YULIN: Je to snad první příležitost, kdy jsem se mohla zapojit do dění olympijských her, takže nejsem obeznámena s tím, jak s takovým darem nakládají jiné země. Ale přijde mi velmi krásné dát sportovcům něco, co reprezentuje jejich národ nad rámec pouhých medailí.
Ve vašem návrhu hrají dominantní roli české národní barvy. Kdybyste ale měla třemi slovy popsat typický český naturel, co by to bylo?
YULIN: Pokud zavtipkuji a budu naslouchat své gurmánské stránce... Možná bych řekla pivo, brambora a řízek. Raději ale řeknu, že Češi jsou les, písek a vzduch. Je tady opravdu krásná příroda plná inspirace.
Olympiáda je pro řadu sportovců vrcholem kariéry a všech medailí a dárků si často nesmírně váží. Z minulosti ale známe případy, kdy např. Lukáš Pollert medaile prodal. Mrzelo by vás, kdyby někdo z obdarovaných váš skleněný artefakt obratem zpeněžil?
YULIN: Trofej je sice významným gestem národa a symbolizuje jeho úspěch, ale zůstává pouhým předmětem, vzdáleným od skutečné hodnoty, kterou má duše, tělo a schopnosti sportovce. V průběhu historie bylo sklo vysoce ceněno stejně jako křišťál. Osobně by mi nevadilo, a dokonce by mě potěšilo, kdyby ostatní považovali trofej za obchodně cennou.
Budete sama olympijské hry sledovat?
YULIN: Určitě! Většinu mistrovství světa sleduji opravdu ráda. Letos si nenechám ujít sledování tchajwanského i českého týmu.
Vy pocházíte z Tchaj-wanu, země, jež čelí velkému tlaku ze strany Číny, která ji dlouhodobě považuje za svoje území. Ruští sportovci, kteří z podobných pohnutek napadli Ukrajinu, sportovat pod svojí vlajkou nesmějí, souhlasila byste s podobným trestem i pro Čínu, pokud by Tchaj-wan napadla?
YULIN: To, co se děje po celém světě, a nejen na Ukrajině nebo na Tchaj-wanu, je opravdu srdcervoucí. Doufejme, že taková situace nenastane.
Žijete v Česku, váš přítel Lukáš Houdek je také sklář. Přemýšleli jste o tom, že byste se usadili naopak na Tchaj-wanu?
YULIN: Cestujeme mezi dvěma místy, zatím je naše práce i sklo v Česku, uvidíme, kam nás život v budoucnu zavede.
Když se vrátím k vaší práci designérky, vidíte ve svém přístupu i odkaz k vašemu asijskému původu? Vidíte ve svém přístupu a estetice nějaký rys, který by český designér pravděpodobně nepoužil?
YULIN: Myslím, že pokud jde o symboliku, použití barev a kulturní odkazy, můj asijský původ by mohl být v mých návrzích integrován jako první instinkt, a to by mohlo přinést jedinečný pohled, který se může lišit od pohledu českého designéra.
Pocházím ze subtropické země, sklo je pro mě jako led nebo sníh – magický, nikdy neroztávající led, jemný a zároveň silný, tekutý a zároveň pevný. Obzvlášť ráda pracuji se sklem měkkým, fluidním tvarem, zachycujícím tento pocit pohybu a proměny.