PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Viktorko, ty jsi relativně angažovaný člověk, nebojíš se říct svůj názor a bránit ho v diskusích. Jak se ti teď sledovaly výsledky voleb do Evropského parlamentu?

VIKTORIE: Haha, slovo relativně bych zdůraznila. Co se voleb týče, tak jsem to bohužel čekala... Teda to, že se do EP dostane strana jako Motoristé a že ji navíc volili mladí lidé, to ne. Chápu ale frustraci některých lidí.

Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010 Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010
Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010

Zanedlouho porodíš na svět svoje první dítě. Máš někdy obavy, v jakém světě bude vyrůstat?

VIKTORIE: Nemá tyhle obavy každý rodič v jakékoliv době? Samozřejmě mě tohle napadá jako jedna z milionu dalších věcí, ale obecně takhle nepřemýšlím. Z mé strany nedělám z mateřství tak velkou věc. Ne že by to nebylo důležité, je, a to extrémně, ale je to normální, jako jiné zlomy v životě. Byla bych totiž ráda, aby na světě byli spokojení aspoň nějakou část života všichni, a nemám ráda, když se dělá z mateřství modla.

Preciznost se potkává s originalitou Preciznost se potkává s originalitou
Preciznost se potkává s originalitou

V prostředí umění a designu se teď hojně skloňuje status umělce, důstojná mzda a férové finanční podmínky. Otec dítěte a tvůj přítel nepůsobí v uměleckém prostředí... Řešila jsi někdy tohle dilema vědomě při výběru partnera? Že by vás designér nebo umělec nemusel uživit?

VIKTORIE: Já jsem hodně na zemi. Řešila jsem všechny možné varianty, ale nikdy ne, že by nás designér nebo umělec nemohl uživit. Jsem z rodiny dvou umělců a nemám pocit, že by nám kdy něco chybělo. Samozřejmě si hodně uvědomuji, že zároveň žiju v privilegované bublině, kde ne na všechno jsou potřeba peníze. Neskrývám, že můj sociální status mi umožňuje různé výhody. Není to fér, ale uvědomuji si to. A vím, že to je jedna z věcí, kterou si spousta lidí v podobné situaci nechce připustit. Což je bohužel velký klam, který nás pak vede do problému. Já mám skvělého partnera, kterého jsem ale určitě nevybírala podle výplatní pásky. Má tisíc skvělých vlastností.

Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design
Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design

Ty sama pocházíš z umělecké rodiny. Jak se vám v devadesátých letech žilo? Měli jste někdy finančně náročné období?

VIKTORIE: Já ke svým rodičům poměrně dost vzhlížím. Myslím, že na svou dobu byli hodně pokrokoví. Žilo se nám – co já si pamatuji – skvěle, ale já rodičům do peněženky neviděla. :) Samozřejmě vím, že měli rodiče kliku – například bydleli ve vlastním. Nekupovali nová auta, ale jeli s námi každý rok radši k moři, neměli jsme doma video, ale obrazy. Vyrůstala jsem v prostředí vysokoškolsky vzdělaných lidí, takže jsem vůbec nepřemýšlela, že já bych po maturitě na vysokou nešla. Nepotřebovala jsem v tomto směru pomoc zvenku. V době, kdy jsme vyrůstali, se status ještě tolik neměřil na číslo modelu Iphonu.

Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny. Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.
Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.

Sledovala jsi debaty okolo statusu umělce? Je to podle tebe správná cesta?

VIKTORIE: Teď spíš sleduji kauzu kolem petice proti AVU. Nebo spíše proti všemu? :) Obecně mě aktuálně zajímají sociální jistoty státu, které mi přijdou, že teď moc nefungují a které by pomohly i umělcům. Především tedy ženám. Dostupné školky, školy nebo sociální bydlení pro matky samoživitelky. A co teprve ty nájmy v Praze? Čím dál víc kolem sebe vidím, že lidé využívají soukromé alternativy vzdělávání, a podle mě se tím prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Byla bych ráda, kdybychom tu změnu podpořili zespoda. Ne tím, že dáme děti do soukromých zařízení. Přála bych si, aby ženy začaly stávkovat. Jistě by si stávka vysloužila více pozornosti, kdyby všechny ženy ve zdravotnictví přestaly docházet do zaměstnání. Děti máme později, do systému přispíváme dlouho, a když ho tedy konečně chceme využít, tak je to trochu "fuck of".

Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové
Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové

Zároveň ty jsi designérka, to je prostředí, ve kterém minimálně v pohledu zvenčí peníze jsou. Produkty, které šperkaři, návrháři nebo produktoví designéři prodávají, stojí často tolik, že si je průměrně vydělávající člověk nemůže dovolit. Jsou podle tebe šaty za patnáct tisíc korun elitářská věc? Můžeš si je ty sama dovolit?

VIKTORIE: V části toho odvětví peníze určitě jsou. Za některými firmami stojí investoři, kteří správně svůj majetek na těch designových firmách nestavějí. A ti pak férově ohodnotí své designéry. Jiná situace nastává, pokud jste designér a produkty sám vyrábíte i prodáváte. To je náročné časově i finančně.

Vše má svou cenu. Ne každý může mít všechno, to je normální fakt. Neexistuje nic jako právo na šaty od designéra. Nedávno jsem slyšela rozhovor, kde bylo řečeno, že si lidé, kteří pochopí kvalitu designu, ušetří na vázu za půl milionu. To je přece směšné. Na vázu za půl milionu musíš mít rovnou. Na tu nešetříš, a jestli ano, tak jsi blázen, design nedesign. Váza za půl milionu má své místo na světě a má tu hodnotu a je dobře, že takové věci vznikají, ale jsou určené pro extrémně bohaté lidi. Já můžu mít vázu za pár tisíc nebo z bazaru. Moje šperky si taky nemůže koupit každý. A je to tak v pořádku. Druhá věc je, že samozřejmě v některých oborech jsou tak nízké příjmy, že si lidé nemohou dovolit nic. Tohle vždy sleduju, když cestuji přes Německo, že ženy na různých pozicích mají kvalitní šperk.

Výroba jednotlivých lístků Výroba jednotlivých lístků
Výroba jednotlivých lístků

Vaše šperkařství, léta fungující v Mikulandské ulici, se před pár lety přestěhovalo. Bylo to ekonomické rozhodnutí? Oplakali jste to, nebo to byla výzva?

VIKTORIE: Jeden z aspektů, který přidal k rozhodnutí, byl určitě i ekonomický. Nájem jsme měli sice velice slušný, ale udržet denní provoz nebylo jednoduché a už bychom se museli i stydět za to, co platíme lidem. Změnili jsme se na obchodní model „apointment only“ a tím pádem nebylo důležité držet si obchod. Navíc musím říct, že pro mě byla Mikulandská už úplná past. Už jsem tam po dvaceti letech opravdu nerada chodila. Ale teď budeme stěhovat i showroom z Letné a nějakou dobu budeme fungovat pouze na osobní bázi nebo e-shopu. Mateřská a důchod nejsou dvě úplně ideální doby na podnikání. Až budu připravená, začnu pravděpodobně pracovat víc sama na sebe. Otec se chce více věnovat plastice, svému oboru z Umprumu, umění a zahradě. :)

O vaší značce Belda se vždy mluví v souvislosti s „několikageneračním“ byznysem. Jenže dneska, možná víc než kdy jindy, se společnost polarizuje a generace si přestávají rozumět. Daří se vám v rodině najít společnou řeč?

VIKTORIE: Teď se zrovna hádáme o nově vzniklé petici o AVU. Ale jinak ano. S otcem jsme bohužel v podnikání oba trochu mimoni, takže si rozumíme, ale nikam nás to moc nevede. Umělecky máme asi nevyhnutelně podobný vkus, a když ne, tak se nebrzdíme a děláme každý svou vizi. Já jsem spíš ráda, že mám pohled i jiné generace, protože naopak opravdu nemám ráda rozdělování na mladé a staré, a musím říct, že ageismus je opravdu v naší společnosti rozšířen úplně stejně jako pohrdání novou generací.

Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let. Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.
Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.

Podobné nůžky se ale rozevírají i uvnitř oboru. Mladí designéři mají jiné vidění světa než ti, kteří dospívali za komunismu. Ukázala to i kauza Jiřího Černického nebo nedávno Davida Černého... Trpí česká kultura dominancí stárnoucího bílého muže?

VIKTORIE: Trpí tím celá česká společnost. Vidím problém v tom, že nejsme schopni se dohodnout. Bohužel nejvíce trpíme nedostatkem empatie a některé věci jsou v nás tak dlouhodobě zaryté, že je fakt nevidíme. Myslím, že ženy to mají prostě ve světě těžší, ale s muži o tom nikdy nikdo nemluvil. 

Co tobě jako designérce a budoucí matce by v ČR nejvíc pomohlo?

VIKTORIE: Teď teprve zjišťuju, jak to všechno v mateřství bude. Pomohlo by mi zvýšení možných výdělků. Na rodičovské si člověk může vydělat hrozně málo peněz, než zase spadne do systému placení všech sociálních a zdravotních pojištění. Jde o paralýzu lidí na mateřské. Je třeba se o dítě postarat, ale pracovat tolik, abych pokryla náklady na OSVČ a něco smysluplného mi zbylo. Úplně to nevychází. 

Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci
Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci

Současný český šperk je podle mě v trochu schizofrenní pozici. Na jednu stranu je tady řada tvůrců, kteří se ale stávají zaměnitelnými, a pak akademické prostředí, kde má člověk na klauzurách pocit, že zde akceptují jen koncept a nenositelné ideje... Jak vidíš dnešní šperk ty?

VIKTORIE: Kde jinde než ve škole dělat projekty, které ještě nemusí být nositelné? Ty se přece ještě nemusí prodávat a lze v nich postupně hledat svůj styl. Ale asi je to potřeba střídat.

Bojím se, že ateliér šperku pomalu mizí jako takový, ale třeba je to dobře. Mám pocit, že se lidé nemusí profilovat úplně jako šperkař či designér. Jedna věc je nápad a druhá zpracování, je mi jedno, kdo to udělá, ale musí to být precizní, když to chci prodávat za cenu originálního výrobku. Myslím, že máme pár výrazných, dlouhodobě známých jmen a bohužel pár lidí, kteří s nimi na první pohled jsou zaměnitelní. Mladé nové tvůrce máme určitě taky, jen to moc nesleduji.

Kolekce Český ráj Kolekce Český ráj
Kolekce Český ráj

Ondřej Stára si po cenách CGD stěžoval, že nominace získává stále dokola jen ta stejná skupina lidí... Máš stejný pocit? Chybí v českém šperku silná jména, nebo jen nejsou vidět? A případně proč?

VIKTORIE: Jsme malá společnost, možná jde i o nějakou pražskou bublinu, a máme ve zvyku se podporovat navzájem. Myslím, že se zároveň ještě hodně všichni učíme, jak pracovat s marketingem, s tím vším podnikáním, a že teprve teď opravdu vzniká rozmanitá novinářská odborná veřejnost, která bude mít energii a chuť se zabývat nominacemi.

Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Foto: Kristina Hrabětová

Ty sama jsi šperk nestudovala. Máš ale blízký vztah i s Evou Eisler a na Umprum jsi byla v době, kdy zde byl Tadeáš Podracký, který ateliér K.O.V. vede nyní, ale původně studoval sklo. Je to ještě vůbec užitá tvorba, nebo už ryze volné umění?

VIKTORIE: Práci Tadeáše mám strašně ráda, takže věřím, že má co předat. Je jedno, jak to pojmenováváme, ale spíš je důležité nechat volbu na studentech. Ať si vyberou, k čemu více tíhnou. Jestli mají potřebu se věnovat více šperku jako takovému, tak ať mohou jak teoreticky, tak prakticky rozvíjet tuto stránku. Ale pokud chtějí v nějaké době svého studia k věcem přistupovat volněji, nechť je jim to také umožněno. Základy mají všichni stejné v rámci výuky, tak bych to tolik neřešila. Myslím, že naopak prostupnost a i stáže mezi ateliéry a obory jsou důležité. Co si budeme povídat, ta škola není jen o tom, se něco naučit, ale hodně o lidech, se kterými se potkáváš a kteří tě něco naučí. Možná i léta po škole budeš vědět, kam máš zavolat. Třeba Evě Eisler. Tu miluju, but don’t we all? :)

On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce. On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
Rubriky:

Další z rubriky

Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví designéři

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Demeczech.com
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava mezinárodního projektu DESIGN x HOBBY představí práce studentek a studentů produktového designu z Česka, Slovenska a Polska. Navštivte univerzitní galerii G18 ve Zlíně!

25. září - 29. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Moderní a důstojné bydlení pro seniory
Číst článek
13. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Z ruiny vytvořili moderní domov pro seniory. Ginger Architecture přeměnili během dvou let zchátralý Zámek v Tmani v důstojné místo pro staré lidi

Ne každá ruina se musí rozpadnout. Příkladem zdařilé renovace je proměna Zámku v Tmani nedaleko Berouna. Postaralo se o ni studio Ginger Architecture.

Interiér & architektura
Milánský showroom značky Marset
Číst článek
13. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Lampy, které změnily svět. Katalánský výrobce svítidel Marset už desítky let vyrábí produkty s nezaměnitelným designem, k dostání jsou i v Praze

Na pobřeží slunné Barcelony v roce 1976 vznikla značka Marset, která je dnes synonymem pro dokonalá svítidla. Její zakladatel, Paco Marset, možná ani netušil, že za několik dalších let bude osvětlení vzešlé z jeho dílny zdobit domy a byty po celém světě. A v jeho šlépějích půjdou i jeho potomci.

Interiér & architektura
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví designéři

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory