Rooom nabízí udržitelnou alternativu k domácím dekoracím. Jak a kdy vás napadlo, že bude něco takového na trhu potřeba?
KATARÍNA: Vše začalo závěsy. Před třemi čtyřmi lety jsem hledala nějaké závěsy s nápadem, barevné ale moderní, se zajímavým a jednoduchým printem. Nic jsem nenašla, tak jsem si řekla, že je zkusím vyrobit sama. Devět metrů čtverečních látky na jeden pár závěsů mi přišlo tak strašně moc, že jsem si hned řekla, že jestli to mám dělat, tak jedině udržitelně. Pro mně osobně jsou zajímavé a fascinující recyklované látky. Měla jsem pocit, že ani z hlediska designu ani udržitelnosti tady nic takového není a že se jistě najdou lidi, kteří tyto dva zájmy mají.
Podobná idea může být skvělá na začátku, ale samotný rozjezd značky bývá složitý a dlouhý... Jaké byly začátky Rooom?
KATARÍNA: Myslím, že na začátku ještě pořád jsem. Pořád hledám své zákazníky a naslouchám jejich preferencím a názorům na různých design marketech, což jsem si nikdy nemyslela, že budu dělat. Právě tento kontakt mám ale nejradši a nejvíc značku posouvá. První kolekce měla hezký ohlas, ale nechci zůstat jen u textilu. Rozjezd ještě nepovažuju za ukončený.
Co pro vás bylo nejtěžší?
KATARÍNA: Nejdřív to bylo hledání dodavatelů, za což jsem se často skrývala, protože jsem si nebyla jistá, zda do toho chci vůbec jít. Šikovných a talentovaných lidí je v Čechách tolik, že jsem měla pocit, že pro mě už nebude místo. A druhá nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci.
Vaše kolekce vynikají jednoduchým, přesto efektním stylem. Kdo stojí za návrhem potisků?
KATARÍNA: Kolekce, printy i produktové obaly si navrhuji a kreslím sama. Nápadů mám pořád dost a je to právě to, co mě skutečně baví.
Jaká je vaše původní profese?
KATARÍNA: Před založením značky jsem pracovala jako visual designer v korporátu. Potřeba změny však nepřišla z vyhoření ani z pocitu, že má práce pomalu zabíjí moji kreativitu (jak začíná mnoho podobných příběhů). S myšlenkou vlastního studia jsem si pohrávala již od studia produktového designu na bakalářském stupni. Na magisterském programu jsem si pak zvolila interiér a design nábytku, čímž jsem chtěla rozvíjet další svou vášeň. Rooom je propojení grafiky, produktu a interiéru a nahlížím na něj přes různé brýle. Škola se mi v mém případě hodila a díky zájmu o design se v oboru orientuji i přes roky na mateřské.
Vaše vize je udržitelnost a lokálnost. Dvě slova, bez nichž se už dnes žádný trendy produkt neobejde. Jak reálně máte podchycené, že nejde o prázdný marketing, ale reálnou odpovědnost?
KATARÍNA: Moje odpovědnost pramení z uvědomělosti a z přesvědčení, že každý výrobce by se měl ohlížet po udržitelných materiálech a procesech výroby. V mých možnostech bylo vybrat evropské dodavatele, kteří mi neposílají materiál letecky. Mohla jsem se rozhodnout, jestli třeba poštovní krabice budou z recyklovaného kartonu. Taky jsem chtěla co nejvíc podpořit lokální ekonomiku a hledat suroviny i pracovní sílu tady. Někteří evropští výrobci tkají své látky právě v Čechách. Moje značka pevně stojí na udržitelnosti a promítá se to do všech částí, od výrobního procesu až po rozbalení produktu zákazníkem. Vše co šlo, od nálepky až po zipy. Občas díky tomu narazím na problém, jako že nálepky na recyklovaném kartonu prostě nelepí.
Pro evropský textilní trh je už léta problém přímá asijská konkurence. Jak a kde jste našla spolehlivé dodavatele látek?
KATARÍNA: Hledání bylo opravdu zdlouhavé a zpočátku jen na internetu. Pak jsem pochopila, že maily a volání mě nikam nedostanou a musela jsem oběhnout pár evropských veletrhů zaměřených právě na látky, interiér a udržitelnost. Až tam jsem navázala kontakty, které využívám doteď.
Na svém Instagramu tvrdíte, že se soustředíte na recyklované látky, ale dodáváte, že jimi trh není přesycený... Proč myslíte, že recyklované látky nejsou víc v oblibě?
KATARÍNA: To je dobrá otázka. Těch důvodů může být samozřejmě víc, od pochybnosti o kvalitě, neznalosti pojmů až po vyšší cenu. Náklady na výrobu jsou vyšší, než v případě výroby z primárních surovin, což samozřejmě zvedá cenu finálního produktu. Nabídku zvyšuje poptávka a řekněme si upřímně: není příznivá doba a cena není rozhodující jen pro desetiny procenta populace. Taky jak jste zmiňovala, označení recyklované a lokální jsou sice trendy, ale spíše vnímám, že jsou negativně profláklé velkými značkami. U těch jde o prázdná slova mířící na svědomí zákazníka a ten už pak neví čemu věřit, co je recyklované, recyklovatelné, udržitelné, pravdivé. Taková masáž je obrovská a pak malé poctivé značky padají do stejné nedůvěry - a přitom ty mají reálnou kontrolu nad surovinami a dodavateli.
Přijde mi sympatické, že dokážete stále držet cenovou politiku tak, aby byly výrobky dostupné, ačkoliv náklady budou jistě vysoké... Vyžaduje to konkrétní oběti? Nebojíte se, jak to může být dlouhodobě udržitelné?
KATARÍNA: Jedním z mých hlavních cílů bylo příznivé nacenění produktů, aby to nebyla alternativa jen pro zmiňované desetiny procenta populace, ale i pro širší veřejnost, kterou téma životního prostředí zajímá a která si ráda domů pořídí kvalitní, skutečně udržitelný výrobek. Kdyby to ve výsledku vycházelo jinak, a musela bych někde ubrat na kvalitě materiálu/ tisku/ práce, nepouštěla bych se do toho. Ceny jsou nastaveny férově. Ale třeba u potištěných závěsů to bylo na hraně. Výrobní cena byla díky množství materiálu a tisku hodně vysoká a odrazilo se to i ve výsledné ceně produktu.
V nabídce máte zatím povlaky, utěrky nebo svíčky. Plánujete sortiment rozšiřovat? A jakým směrem?
KATARÍNA: Z textilních doplňků mám aktuálně i větší formáty, jako závěsy, záclony a ubrusy. Do budoucna mě zajímá keramika, které se sice věnuji, ale na větší výrobu prozatím nemám prostor ani čas. Zajímá mě i sklo, nebo aktuálně řeším možnosti 3D tisku. Z mého pohledu jsou různé menší doplňky, jako mísy a vázy, cenově dostupné a dá se jimi efektně pozvednout nebo změnit rytmus interiéru.
Jak dlouho trvá, než se od prvního nápadu na polštář s potiskem dostane produkt až na váš e-shop?
KATARÍNA: Uvedení první kolekce bylo delší, protože obnášelo hledání dodavatelů a tvoření nějaké funkční sítě. Teď je to závislé na plánování a volné kapacitě dodavatelů a pokud jde vše jak má, tak je to otázka 3-4 měsíců. Ovšem člověk se na zpracování svých idejí do kolekcí může klidně zaseknout i na rok.
Co je aktuálně váš bestseller?
KATARÍNA: Přes Vánoce se nejvíc prodávaly Gift boxy s voskovými Aroma blocks a lněnými tištěnými utěrkami. Tyto dva produkty se rychle dostaly na horní příčky prodeje. Lidem se líbí nápad s voňavým voskem ve tvaru čokolády a kupují si ho naráz ve větším množství, takže ho nemám nikdy dost. Len je pro většinu známý a funkční materiál a print se hodí k vůni čokolád.
Co je vaším hnacím motorem, důvodem, proč Rooom chcete rozvíjet a budovat stále dál?
KATARÍNA: Zpětná vazba lidí, vracející se zákazníci. To je můj hnací motor. Chtěla bych ukázat, že se to dá dělat i udržitelně, i přes mnohá omezení. To, že design musí reagovat na nadprodukci a konzum, je známo, ale reagovat musí i lidé svým výběrem. Nechci tady načínat debatu o životním prostředí a o tom, v jakém bodě se planeta dle odborníků nachází. Je mi jasné, že jeden malý Rooom s tím nic moc neudělá, ale jak říkám, poptávka zvyšuje nabídku a jestli bude poptávka opravdu velká, může přijít změna také u jiných značek. Musí to ale říct lidé.