Zuzano zastavím se rovnou u vašeho netradičního příjmení - Basterrech. Jak jste k němu přišla?
ZUZANA: Vyvdala jsem ho. Můj manžel Sebastián je původem z Uruguaye a jméno Basterrech má kořeny v Baskicku. Zní tak opravdu netradičně, a to i končinách, ze kterých manžel pochází.
Vaše značka Soolista se na trhu pohybuje už přes deset let... Původní profesí jste ale architektka, proč jste se rozhodla propojit svůj profesní život s módou?
ZUZANA: K módě mě to táhlo odjakživa, k architektuře ale ještě víc, a proto jsem si pro studium vybrala fakultu architektury. Obory k sobě mají velmi blízko. Architektura je samozřejmě komplexnější disciplínou a míru komplexnosti dobře odráží její měřítko. Architekt se může zabývat velkými urbanistickými celky, ale i interiérem - až po detailní návrh kliky u dveří. Při studiích jsem se zaměřila spíše na měřítko větší a po škole pracovala jako urbanistka v Šanghaji. A právě v Šanghaji jsem začala vytvářet první návrhy oděvů, které mi tamní šikovní a zejména velmi specializovaní krejčí pomáhali realizovat. Po návratu do Čech jsem si neméně talentovanou krejčovou našla i u nás a u oděvu jsem zůstala. Kombinace měřítek a pestrost a různorodost zadání je to, co mě při navrhování baví. Práce s větším konceptem ale i tím nejmenším detailem se skvěle doplňuje a rozvíjí jedna druhou.
Máte ještě šanci architektuře se věnovat?
ZUZANA: Architektuře se pořád věnuju, a to s velkou láskou a chutí. Převážně interiérům, rodinným domům a dalším menším stavbám - jako architektka na volné noze.
V návrzích se už od počátku velmi projevuje vaše původní profese, oděvy jsou minimalistické, ale mají rafinované, netradiční střihy. Co dalšího se podle vás do Soolisty propisuje z architektury?
ZUZANA: Myslím, že architektura se do módy propisuje v mnoha rovinách, a to intuitivně, už od samotného vnímání estetiky a přístupu k práci. Pak také formou úvahy nad kolekcí, střihem, detailem. Řekla bych, že mou tvorbu propojuje nadčasovost, přírodní opravdové materiály a jistá forma purismu, a to jak v architektuře, tak v oděvu.
Proč jste vůbec pro svoji značku zvolila název Soolista? Vlastně mi to opět trochu připomíná architekturu, kdy jsou často výrazní architekti silní individualisti a sólisti...
ZUZANA: Název Soolista se obrací k nositeli značky. Nebát se vystoupit z řady, být sám sebou, stát pevně v kramflecích, ať už na prknech jeviště anebo v každodenním životě.
Ve vaší práci mě dlouhodobě baví, že rozhodně není orientovaná jen na produkci konvenčních oděvů. Navrhla jste například kabáty pro maminky, které chtějí nosit své malé děti na břiše i v zimě nebo jste se podílela na projektu oděvů podporující autismus. Jak důležité je pro vás, aby móda měla ještě přidanou hodnotu?
ZUZANA: Baví mě vytvářet kolekce, které nesledují vyloženě trendy daného jara a podzimu, ale zpracovávají nějaké ucelené téma, vypráví příběh a vytváří právě nějakou přidanou hodnotu, ať už například ve formě zamyšlení se nad průběhem života v kolekci Flow, vývojem nových materiálů a postupů v kolekci Urban Polar anebo přiblížení problematiky světa autismu v kolekci Spektrum.
V Česku podobných projektů přibývá, ale určitě to není priorita. Řada lidí s nekonvenční postavou, po různých nemocích, amputacích, na mateřské atd. mají omezené možnosti... Měla by v tomto ohledu být česká návrhářská obec angažovanější?
ZUZANA: Oblast designu obecně disponuje velkou kapacitou v možnostech, jak upozornit na určitou problematiku, ale i v hledání nástrojů, které mohou pomoci vylepšit každodenní život. Angažovanost hraje klíčovou úlohu v podnícení zájmu, pro ideu a její realizaci je ale většinou potřeba najít i investora, a to není vždy snadná úloha.
Kromě toho je ale častou výtkou i určitá nedostupnost. Ačkoliv je řada kolekcí nadčasová, z kvalitních materiálů, řada běžných lidí nakonec stejně zvolí fastfashion z ekonomických důvodů... Kdo je vlastně váš typický zákazník a daří se vám v čase i vystupovat z určité bubliny osvícených a movitých klientů?
ZUZANA: Naším běžným zákazníkem jsou ženy a muži se zájmem o kulturu a design, ale i společenské dění. Velkou část naší klientely tvoří architekti a designéři, často pak i lékaři, právníci a lidé spjatí s univerzitním prostředím. S klienty jsme rády v osobním kontaktu a hovory s nimi u nás v showroomu, ale i na různých výstavních akcích, jsou hnacím motorem další tvorby. Naše bublina osvícených, ale ne nutně movitých zákazníků, se časem rozšiřuje. Zakládáme si na tom, abychom ceny přes investici do špičkových materiálů udrželi v příznivé hladině. Proto i nástroj slev pro značku není typický.
V jedné z vašich minulých kolekcí jste nechala fotit oděvy na zralé ženě ve věku mojí maminky nebo babičky. Bylo to lidské, autentické, ale přesto jde stále o netradiční krok. A pravdou je, že jsem v obchodě v Klimentské, kde své oděvy prodáváte, často narazila na starší dámy, což mi přišlo skvělé! Byla to strategie, jak cílit na tuto sociologickou skupinu nebo čistá intuice?
ZUZANA: Tváří naší kolekce Dekor byla tehdy jednadevadesátiletá herečka Zdeňka Procházková. Práce s paní Procházkou byla skutečně nesmírně inspirativní. Životní náboj, který z ní vyzařoval, síla a energie, kterou jí mnozí z nás mohli jen závidět, a jiskra v oku, která to vše dávala na odiv. To vše se otisklo i do fotografií kolekce. Dáma s velkým D s neuvěřitelnou noblesou a elegancí sobě vlastní se nám stala modelkou právě proto, že věk není určující veličinou a ani naše nadčasové modely se na konkrétní věkovou kategorii nesoustředí. Elegantní dámy v letech mezi našimi zákazníky nejsou výjimkou, a to jak u nás, tak i v zahraničí a velmi nás tato skutečnost těší.
Vaše poslední kolekce se vrací ke klasickým, nadčasovým modelům ze 30. let. Chce být univerzálním základem šatníku, který vydrží léta. V té době ale opravdu většina žen měla jeden kabát celý život. Vždy mě napadá, zda by se čeští designéři uživili, kdyby si každý koupil opravdu jen jeden kabát, jedny kalhoty a jedny šaty. Jak se dnes daří v tak velké konkurenci mladé návrhářce? Kolik kabátů například prodáte za měsíc?
ZUZANA: Kdyby si každý koupil skutečně jen jeden kabát, kalhoty a šaty, ale od českých designérů, to by byla nádhera! Zájem o malé značky ale stále roste a víc a víc vnímám, že zákazník zváží, zda navštíví řetězec nebo dá přednost lokálnímu autorovi. Uživit se v místním prostředí a podmínkách trhu není hračka, ale stojí to za to.
Nová kolekce Etherea přináší vysoce variabilní a překvapivě kombinovatelný set třinácti modelů, kdy z mála kousků vytvoříte nespočet outfitů pro širokou škálu příležitostí. S otázkou skutečných potřeb jedince se otvírá i otázka ekonomická – tedy indexu CPW (cost per wear), tedy ceny za jedno nošení.
Moc by se mi líbilo, kdyby třeba zrovna Soolista oblékal první dámu. Šla byste do podobné výzvy?
ZUZANA: Velice ráda.
Kdybyste mohla vybrat jeden kus oděvu, který jste za dobu existence Soolisty navrhla a jste na něj nejvíc pyšná, co by to bylo?
ZUZANA: Jsou to nejspíš kabáty z kolekce Together, které jsou vedle běžného nošení uzpůsobené i na nošení s miminkem v nosítku. Kolekce je mojí srdcovkou, protože vznikla spolu s narozením mojí první dcery a s potřebou mít ji stále na blízku.