PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset se let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Zuzano zastavím se rovnou u vašeho netradičního příjmení - Basterrech. Jak jste k němu přišla?

ZUZANA: Vyvdala jsem ho. Můj manžel Sebastián je původem z Uruguaye a jméno Basterrech má kořeny v Baskicku. Zní tak opravdu netradičně, a to i končinách, ze kterých manžel pochází.

Vaše značka Soolista se na trhu pohybuje už přes deset let... Původní profesí jste ale architektka, proč jste se rozhodla propojit svůj profesní život s módou?

ZUZANA: K módě mě to táhlo odjakživa, k architektuře ale ještě víc, a proto jsem si pro studium vybrala fakultu architektury. Obory k sobě mají velmi blízko. Architektura je samozřejmě komplexnější disciplínou a míru komplexnosti dobře odráží její měřítko. Architekt se může zabývat velkými urbanistickými celky, ale i interiérem - až po detailní návrh kliky u dveří. Při studiích jsem se zaměřila spíše na měřítko větší a po škole pracovala jako urbanistka v Šanghaji. A právě v Šanghaji jsem začala vytvářet první návrhy oděvů, které mi tamní šikovní a zejména velmi specializovaní krejčí pomáhali realizovat. Po návratu do Čech jsem si neméně talentovanou krejčovou našla i u nás a u oděvu jsem zůstala. Kombinace měřítek a pestrost a různorodost zadání je to, co mě při navrhování baví. Práce s větším konceptem ale i tím nejmenším detailem se skvěle doplňuje a rozvíjí jedna druhou.

Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar
Urban Polar Integrity. Kolekce navazuje na úspěšnou technologicky propracovanou kolekci lněných kabátů s péřovými vestami Urban Polar

Máte ještě šanci architektuře se věnovat? 

ZUZANA: Architektuře se pořád věnuju, a to s velkou láskou a chutí. Převážně interiérům, rodinným domům a dalším menším stavbám - jako architektka na volné noze.

V návrzích se už od počátku velmi projevuje vaše původní profese, oděvy jsou minimalistické, ale mají rafinované, netradiční střihy. Co dalšího se podle vás do Soolisty propisuje z architektury?

ZUZANA: Myslím, že architektura se do módy propisuje v mnoha rovinách, a to intuitivně, už od samotného vnímání estetiky a přístupu k práci. Pak také formou úvahy nad kolekcí, střihem, detailem. Řekla bych, že mou tvorbu propojuje nadčasovost, přírodní opravdové materiály a jistá forma purismu, a to jak v architektuře, tak v oděvu.

Proč jste vůbec pro svoji značku zvolila název Soolista? Vlastně mi to opět trochu připomíná architekturu, kdy jsou často výrazní architekti silní individualisti a sólisti...

ZUZANA: Název Soolista se obrací k nositeli značky. Nebát se vystoupit z řady, být sám sebou, stát pevně v kramflecích, ať už na prknech jeviště anebo v každodenním životě.

Ve vaší práci mě dlouhodobě baví, že rozhodně není orientovaná jen na produkci konvenčních oděvů. Navrhla jste například kabáty pro maminky, které chtějí nosit své malé děti na břiše i v zimě nebo jste se podílela na projektu oděvů podporující autismus. Jak důležité je pro vás, aby móda měla ještě přidanou hodnotu?

ZUZANA: Baví mě vytvářet kolekce, které nesledují vyloženě trendy daného jara a podzimu, ale zpracovávají nějaké ucelené téma, vypráví příběh a vytváří právě nějakou přidanou hodnotu, ať už například ve formě zamyšlení se nad průběhem života v kolekci Flow, vývojem nových materiálů a postupů v kolekci Urban Polar anebo přiblížení problematiky světa autismu v kolekci Spektrum.

Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře
Zuzana svůj rukopis architekta v kolekcích jednoduše nezapře

V Česku podobných projektů přibývá, ale určitě to není priorita. Řada lidí s nekonvenční postavou, po různých nemocích, amputacích, na mateřské atd. mají omezené možnosti... Měla by v tomto ohledu být česká návrhářská obec angažovanější?

ZUZANA: Oblast designu obecně disponuje velkou kapacitou v možnostech, jak upozornit na určitou problematiku, ale i v hledání nástrojů, které mohou pomoci vylepšit každodenní život. Angažovanost hraje klíčovou úlohu v podnícení zájmu, pro ideu a její realizaci je ale většinou potřeba najít i investora, a to není vždy snadná úloha.

Kromě toho je ale častou výtkou i určitá nedostupnost. Ačkoliv je řada kolekcí nadčasová, z kvalitních materiálů, řada běžných lidí nakonec stejně zvolí fastfashion z ekonomických důvodů... Kdo je vlastně váš typický zákazník a daří se vám v čase i vystupovat z určité bubliny osvícených a movitých klientů?

ZUZANA: Naším běžným zákazníkem jsou ženy a muži se zájmem o kulturu a design, ale i společenské dění. Velkou část naší klientely tvoří architekti a designéři, často pak i lékaři, právníci a lidé spjatí s univerzitním prostředím. S klienty jsme rády v osobním kontaktu a hovory s nimi u nás v showroomu, ale i na různých výstavních akcích, jsou hnacím motorem další tvorby. Naše bublina osvícených, ale ne nutně movitých zákazníků, se časem rozšiřuje. Zakládáme si na tom, abychom ceny přes investici do špičkových materiálů udrželi v příznivé hladině. Proto i nástroj slev pro značku není typický.

Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1 Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1
Showroom značky najdete v Klimentské ulici v Praze 1

V jedné z vašich minulých kolekcí jste nechala fotit oděvy na zralé ženě ve věku mojí maminky nebo babičky. Bylo to lidské, autentické, ale přesto jde stále o netradiční krok. A pravdou je, že jsem v obchodě v Klimentské, kde své oděvy prodáváte, často narazila na starší dámy, což mi přišlo skvělé! Byla to strategie, jak cílit na tuto sociologickou skupinu nebo čistá intuice?

ZUZANA: Tváří naší kolekce Dekor byla tehdy jednadevadesátiletá herečka Zdeňka Procházková. Práce s paní Procházkou byla skutečně nesmírně inspirativní. Životní náboj, který z ní vyzařoval, síla a energie, kterou jí mnozí z nás mohli jen závidět, a jiskra v oku, která to vše dávala na odiv. To vše se otisklo i do fotografií kolekce. Dáma s velkým D s neuvěřitelnou noblesou a elegancí sobě vlastní se nám stala modelkou právě proto, že věk není určující veličinou a ani naše nadčasové modely se na konkrétní věkovou kategorii nesoustředí. Elegantní dámy v letech mezi našimi zákazníky nejsou výjimkou, a to jak u nás, tak i v zahraničí a velmi nás tato skutečnost těší.

Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku
Tlumené neutrální odstíny a geometrický střih provázejí značku od samého začátku

Vaše poslední kolekce se vrací ke klasickým, nadčasovým modelům ze 30. let. Chce být univerzálním základem šatníku, který vydrží léta. V té době ale opravdu většina žen měla jeden kabát celý život. Vždy mě napadá, zda by se čeští designéři uživili, kdyby si každý koupil opravdu jen jeden kabát, jedny kalhoty a jedny šaty. Jak se dnes daří v tak velké konkurenci mladé návrhářce? Kolik kabátů například prodáte za měsíc?

ZUZANA: Kdyby si každý koupil skutečně jen jeden kabát, kalhoty a šaty, ale od českých designérů, to by byla nádhera! Zájem o malé značky ale stále roste a víc a víc vnímám, že zákazník zváží, zda navštíví řetězec nebo dá přednost lokálnímu autorovi. Uživit se v místním prostředí a podmínkách trhu není hračka, ale stojí to za to.

Nová kolekce Etherea přináší vysoce variabilní a překvapivě kombinovatelný set třinácti modelů, kdy z mála kousků vytvoříte nespočet outfitů pro širokou škálu příležitostí. S otázkou skutečných potřeb jedince se otvírá i otázka ekonomická – tedy indexu CPW (cost per wear), tedy ceny za jedno nošení.

Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar
Modelkou nové kolekce Etherea, jež byla představena na letošním Designbloku, se stala herečka a modelka Olga Plojhar

Moc by se mi líbilo, kdyby třeba zrovna Soolista oblékal první dámu. Šla byste do podobné výzvy?

ZUZANA: Velice ráda.

Kdybyste mohla vybrat jeden kus oděvu, který jste za dobu existence Soolisty navrhla a jste na něj nejvíc pyšná, co by to bylo?

ZUZANA: Jsou to nejspíš kabáty z kolekce Together, které jsou vedle běžného nošení uzpůsobené i na nošení s miminkem v nosítku. Kolekce je mojí srdcovkou, protože vznikla spolu s narozením mojí první dcery a s potřebou mít ji stále na blízku.

Rubriky:

Další z rubriky

Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130. let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
„Upletli jsme brněnské ikoně, samici krokodýla, vánoční svetr, a vůbec jí to nevadilo. Nerezový exoskelet, nesoucí svetr, se oblíbené památky vůbec nedotýká,“ píše o svetru pro brněnského draka studio NAHAKU.
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy.

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Novinky od Lejaan si brzy budete moct prohlédnout při speciální příležitosti!
Číst článek
06. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Liberecký lovebrand uvádí novou kolekci. Výrobce povlečení Lejaan láká na hřejivé barvy i kvalitní materiály.

Hotelový komfort pro každodenní spánek – to je hlavní cíl české značky Lejaan, která nabízí ucelený sortiment ložního prádla i župany, ručníky a doplňky pro útulnou domácí atmosféru.

Design & umění
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
IKEA
Kare design
Prospanek.cz
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Made by fire prodloužena do sedmého září 2025! Síla i křehkost českého skla a porcelánu ve zkoušce ohněm. Unikátní výstavní projekt Moravské galerie v Brně a Designbloku aktuálně v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea.

17. listopadu 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 7. září 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130. let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
„Upletli jsme brněnské ikoně, samici krokodýla, vánoční svetr, a vůbec jí to nevadilo. Nerezový exoskelet, nesoucí svetr, se oblíbené památky vůbec nedotýká,“ píše o svetru pro brněnského draka studio NAHAKU.
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Stromky z prořezávky českých lesů. Nejsou úplně dokonalé, zato mají osobité tvary a voní lesem. Neskončí jako odpad, ale můžou o Vánocích dělat parádu u vás doma.
Číst článek
13. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Stylový advent v Holešovické tržnici. V areálu bývalých jatek vás čeká vánoční promítání filmové klasiky v zimním kině, vůně punče i možnost vyfotit psy ve vánočním oblečku

Příjemné vánoční zklidnění najdete jako každý rok v adventním čase od 28. listopadu v Holešovické tržnici!

Akce a události
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy.

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Na centrální parter navazuje vodní plocha s novým přístavištěm a altánem.
Číst článek
09. 12. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Veřejný prostor má být pro všechny. Jak se česká města mění pro 21. století? Vybíráme parky a prostranství, které jsou vzorem pro ostatní.

Parky a náměstí v malých a středních městech se mění v živá veřejná prostranství reagující na potřeby dnešních obyvatel. Stávají se místy, která lákají k odpočinku, setkávání s přáteli nebo jednoduše k trávení času na čerstvém vzduchu.

Interiér & architektura
Novinky od Lejaan si brzy budete moct prohlédnout při speciální příležitosti!
Číst článek
06. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Liberecký lovebrand uvádí novou kolekci. Výrobce povlečení Lejaan láká na hřejivé barvy i kvalitní materiály.

Hotelový komfort pro každodenní spánek – to je hlavní cíl české značky Lejaan, která nabízí ucelený sortiment ložního prádla i župany, ručníky a doplňky pro útulnou domácí atmosféru.

Design & umění
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide