PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Nadané české sklářky: Hana Vopravilová, Dominika Pertýlová a Karolína Vorlíková.

Křehká trojice. Představujeme mladé designérky, které dokážou ze skla vykouzlit zázraky

Každá je jiná, ale jedno mají společné – sdílejí lásku ke sklu! Představujeme vám tři mladé nadané české sklářky a jejich tvorbu.

Dominika Petrtýlová

web | instagram 

Dominika Petrtýlová je malířka, ale místo na plátna maluje na skleněné vázy. K práci se sklem ji ale přivedla náhoda. „Odmalička jsem chtěla být malířkou, dělala jsem pro to všechno. Už na základní škole jsem měla vybranou střední i vysokou uměleckou. Potíž byla v tom, že střední škola, kde bych se učila tradiční malbu, byla v Praze, a o stěhování do Prahy moji rodiče nechtěli ani slyšet. Dali mi tenkrát drsné ultimátum – výběr mezi gymnáziem ve městě, kde jsme bydleli, nebo nejbližší uměleckou školu sklářskou.Právě na sklářské škole si Dominika vybrala obor malby na sklo, z které se následně stalo její poznávací znamení. „Nejdřív jsem byla nešťastná, protože jsme se zpočátku učili jen řemeslo, ale ve druháku mi došlo, že sklo je výjimečné a já skrz něj mohu realizovat své představy,“ přiznává Dominika upřímně.

Vandal Vases Vandal Vases
Vandal Vases

Každá váza z kolekce VANDALVASE představuje jiný příběh. Všechny jsou však o setkání umění, architektury, fauny, flóry a městské kaligrafie (jak graffiti Dominika přezdívá).

Své vázy posouvá Dominika za hranice pouhého dekoračního předmětu a povyšuje je na umělecké objekty. Sama sebe vnímá jako zprostředkovatelku pocitů, myšlenek a intenzivních zážitků, které podle svého popisu zažívá při tzv. napojení na něco vyššího nebo při obyčejné fascinaci něčím. Pomocí tvorby pak tyto prožitky komunikuje: Leckdy se trápím, abych dokázala skrze svou tvorbu divákům zprostředkovat alespoň zlomek toho, co prožívám, aby alespoň na chvíli pocítili to, co cítím a vidím já. Naposledy se inspirovala Pražskými legendami, tím, jak se zvířata a rostliny přizpůsobují životu ve městě, a knihou Anna Karenina.

Lollypop Lollypop
Lollypop

Nic než radost z barev a tvoření, která ve mně dřímá, za těmito vázami hledat nemusíte,“ říká Dominika. Vázy mluví samy za sebe bezstarostným a hravým jazykem.

Lollypop Lollypop
Lollypop

Tvar vázy viděla ve svých představách v polospánku, když byla na dovolené v Basileji. Nakreslila si ho na jediný papír, co měla u sebe – jízdenku z Berouna do Prahy.



Podivnost, barevnost, symbolika – tak by Dominika vystihla svou tvorbu. Mezi její další práce patří například design svítidla, ceny, užité sklo či další umělecké objekty a instalace. Sklo ráda kombinuje s netradičními materiály, jako je karbon, plast či bronz. Promlouvám skrze tvary a barvy, ale fyzická práce s barvami je pro mě naprosto zásadní. Běžně si s každou vázou vytvořím silné citové pouto. Do malby dekoru navíc mohu skrývat osobní symboliku, anebo s barvami experimentovat. Malovat nadrceným sklem, které se barví oxidy kovů a pak se vypaluje na 560 stupňů, to je alchymie! V řemesle vidí Dominika skrytou sílu, ale zároveň i zkázu. Jak sama říká: „Nesmíte se bát překročit zajeté postupy, pak je to neuvěřitelně silné.

ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů. ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů.
ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů.

A jak se Dominika cítí v oboru jako žena? „Cítím se skvěle! Ženy byly ve sklářském uměleckém oboru od začátku. V současnosti v oboru skla jako řemesla převažuje rozdělení na ženu malířku skla či tvůrkyni skleněných figurek a na muže huťáka či brusiče. To je často dané fyzickou náročností. Ve finále je to ale o tom, co chce kdo dělat, a nikdo to nebere jako výstup z dané role.

Heart of Glass Heart of Glass
Heart of Glass

Silný symbol zavěšený na zdi, do nějž si každý promítáme svůj niterný význam. Milenecké lásky, vášně, mateřství, popkulturu, náboženství nebo třeba odkaz Václava Havla. Každé srdce je jiné, stejně jako ta lidská.

Party Vase Party Vase
Party Vase

Party vases jsou parafrází rokokových porcelánových váz, které jsou bohatě zdobené a pomalované různými milostnými a erotickými náměty. Jemnost a křehký erotismus 18. století však vystřídalo opojení psychedelickými látkami a temnost století.

Hana Vopravilová

web | instagram

Bránu k designu jí otevřela Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská v Kamenickém Šenově: „Pocházím z Ústeckého kraje, kde není žádná střední uměleckoprůmyslová škola, a tudíž jsem možnost studovat design (původně design interiéru) hledala v sousedních krajích. Nakonec mě nejvíce oslovila Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská v Kamenickém Šenově, kde jsem sklem byla čtyři roky obklopená. I když jsem zde studovala design světelných objektů, nikoliv sklářské řemeslo, u skla jako materiálu jsem posléze zůstala.“ Už na střední škole si tak Hana přičichla k základům sklářství a odtud pokračovala přímo do Ústí nad Labem na Fakultu umění a designu UJEP do ateliéru Sklo.

Hana Vopravilová Hana Vopravilová
Hana Vopravilová

Kolekce skleněných nádob je materiálním výstupem zkoumání estetického potenciálu tvarů, vzorů a struktur, které jsme na každodenní bázi zvyklí přehlížet.

PAP20 PAP20
PAP20

Papírové formy pro realizaci kolekce byly tvořeny z nalezených odpadních transportních obalů mléčných výrobků a doplněny o formy vyrobené dle vlastního návrhu vycházejícího z konstrukce několika typů vlnité lepenky.

V rámci ústeckého bakalářského studia měla Hana možnost navštěvovat huť na SUPŠS v Železném Brodě, čemuž přikládá velký význam: „Tam jsem vůbec poprvé pocítila na ,vlastní ruceʻ to, jaká práce se sklem na huti je, jak celý proces probíhá. Zde jsem též měla možnost realizovat své první experimentující nápady,“ popisuje. Svou tvorbu vnímá Hana jako proces: „Myslím si, že můj přístup se v uplynulých letech na vysoké škole různě proměňoval a proměňovat se určitě ještě bude, a je pro mě těžké ho zatím jednoznačně definovat. V posledních dvou letech ale cítím, že nejvíce inklinuji k projektům realizovaným ve sklářské huti. Kdybych svůj přístup zkusila přece jen definovat, tak cítím, že je poslední dobou založený na zvídavosti, poznávání detailů kolem nás, procesu, korigované náhodě, ale také na dlouhých zamotaných rešerších a určité nejistotě.

ART GRAM SLAM ART GRAM SLAM
ART GRAM SLAM

Design ocenění za nejlepší umělecko-
-sportovní počin roku 2022–23. Art Grand Slam je výstavní projekt organizovaný platformou Sport in Art, jehož cílem je vytvořit prostor pro přirozený dialog mezi uměním a sportem. Udělované ocenění nese myšlenku zpřístupnit sport umělcům skrze pohyb a podtrhnout téma ročníku Uvnitř pohybu.

ART GRAND SLAM ART GRAND SLAM
ART GRAND SLAM

Jak být uvnitř pohybu a aktivně ho prožívat? Vlněná sportovní čelenka, která je součástí ocenění, je klíčem k přímému dialogu umělce s pohybem, který formuje nejen lidské tělo, ale i vědomí a podvědomí.

Co ve mně stále nejvíce rezonuje a co je i aktuálně asi nejvíce vidět v mé tvorbě, je téma alternativních sklářských forem, obzvláště těch papírových. Baví mě jejich nekonečná rozmanitost. Jelikož je každá jednorázová, mohu tak tvořit nekonečno různých tvarů, ideální pro moji nerozhodnost. Stále mám v hlavě další nápady a druhy papírů, které chci využít,“ zakončuje Hana myšlenku.

Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021 Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021
Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021

Svítidla Nude jsou oslavou purity technického zdroje světla a jsou koncipována jako minimalistický variabilní prvek. Jejich prototyp vznikl v roce 2021 a byl představen na Designbloku téhož roku.

Vzorky PAP20,21 Vzorky PAP20,21
Vzorky PAP20,21

Vzorník skleněných objektů je výsledkem prozkoumávání estetiky nevnímaných tvarů, vzorů a struktur kolem nás. Skleněný vzorník mapuje experiment a pilotní bádání po možnostech využití papíru pro tvarování a dekorování dekoru skla a při výrobě sklářských forem.

A jaké výhody podle Hany plynou z toho, když v oboru sklářství působíte jako žena? „Sklářský obor je velice rozmanitý. Tudíž prosadit se v oboru jako žena je různé. Záleží na tom, v jakém odvětví sklářství se chcete prosadit. Například při zpracování skla, kde jsou některé úkony, jako je hutní zpracování nebo broušení skla, fyzicky náročnější, může být prosazení pro ženy stále relativně nedostupné. Ale to narážím na řemeslo jako takové. Být v oboru jako designérka, žena, nevnímám jako nijak limitující ani zvýhodňující.

Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu
Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu

Karolína Vorlíková

portfolio | instagram

Karolínu přivedla k práci se sklem touha vyjít z komfortu a vyzkoušet něco nového. „Pamatuji si, že ještě na střední jsem si říkala, že budu pracovat se sklem. Nějakým způsobem mě ten materiál zkrátka zajímal.“ Sklo nakonec Karolína studovat nešla a skončila místo toho na designu interiéru a nábytku na FUD UJEP. Právě tam využila možnosti stáže v Ateliéru skla. „I přesto, že jsem se sklem dělala minimum, tak mě ten fakt, že držím něco hmotného v ruce a tvořím, natolik nadchl, že jsem se rozhodla pro Ateliér skla na UMPRUM,“ popisuje Karolína a dodává: Takovou zajímavostí je, že jsem původně nechtěla na umění, ale na patologii.

Zavřu oči a vidím Zavřu oči a vidím
Zavřu oči a vidím

Jak vidí svět člověk, který trpí nespavostí? Nástěnný objekt reflektuje roztříštěnost světa snového a bdělého.

Karolína Vorlíková Karolína Vorlíková
Karolína Vorlíková

Bariéra mezi světem reálným a tím uvnitř hlavy se v procesu tvorby bortí a vytváří zcela novou architekturu naší reality. Práce je reflexí na autorčinu poruchu spánku.

Sklo bere Karolína s nadhledem: „Snažím se pojmout tolik obdivovaný a honosný materiál s trochu punkovým přístupem. Velmi často nechám sklo, ať si dělá v některých momentech to, co chce. Líbí se mi pracovat s prvkem nepředvídatelnosti.

Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně. Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně.
Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně.

Na střední škole vystudovala Karolína grafický design, který se poměrně dost prolíná do její tvorby. Objekty propojuji příběhem nebo ilustrací. Většina témat, která přebírám, nejsou tak optimistická, jak se na první pohled zdá – dost často to zakrývám za barevností (obzvláště růžovou), vysvětluje a doplňuje: „Při zpětném pohledu si uvědomuji, že jsem se vždy setkávala s tématem psychiky, zdraví a s různými legendami či příběhy (obzvláště v japonské tematice). Nejvíce mě oslovuje téma sebeanalýzy a uzdravení – to mě provází delší dobu, ale v minulé klauzurní práci Zavřu oči a vidím jsem se do tvorby ponořila ještě o něco více.

One Upon A Time One Upon A Time
One Upon A Time

Once Upon A Time je série skleněných produktů, které si hrají s předáváním legend a příběhů. Skrze malbu vypráví příběhy symbiózy mezi zvířetem a člověkem, doplněné brusem, který příběhy dodatečně dokresluje.

Post-party Vase Post-party Vase
Post-party Vase

Inspirace vychází z Kintsugi. Objekty na téma ,home partyʻ, kde se během divoké oslavy rozbijou různé věci. Rozbité kusy se musí společně s úklidem domácnosti dát co nejrychleji dohromady, ale díky zmatku se střepy z různých objektů smísí a vznikají náhle zcela jiné, materiálově i tvaroslovím posunuté objekty.

A jak přívětivý je podle Karolíny obor sklářství pro ženy? „Sklářství je svět sám o sobě a vstoupit do něj je ze začátku náročné pro všechny. Dokud neukážete, že něčemu nerozumíte nebo si lidsky nesednete s ostatními, tak je to samozřejmě náročnější spolupráce. Na druhou stranu jsem nikdy nepocítila jakožto žena nějakou diskriminaci. Snad jen tu silovou – některé věci jsou prostě komplikované na uzvednutí. Vnímám, že každý z nás může přispět skrze jiný úhel pohledu.

Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete. Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete.
Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete.
Rubriky:

Další z rubriky

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Cover KD1 25
Master of crysta

AKCE A UDÁLOSTI

Nenechte si ujít výstavu Šárky Mikeskové, která ukáže širokou škálu vyjadřovacích možností, které autorka využívá k prozkoumání témat od každodenního života až po existenciální a filozofické otázky. Do světa třírozměrné tvorby se nechte vtáhnout v GVUO

16. dubna – 20. června 2025 Vernisáž: 15. dubna v 17 hodin.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
MASTER OF CRYSTAL
Číst článek
04. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem. Master of Crystal vyhlásil další ročník soutěže pro mladé talenty

Prestižní soutěž Master of Crystal od společnosti Preciosa otevřela brány nové generaci talentů. Začínající designéři, studenti i absolventi uměleckých škol mají unikátní příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem a ucházet se o titul Mistr křišťálu 2025 a finanční odměnu.

Soutěže
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika