PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Minulý týden bylo veřejně oznámeno, že jste se stali kreativními řediteli značky TON. Jak dlouho trvaly vaše "námluvy"?

ROMAN & VLADIMÍR: Dohromady jsme se domlouvali téměř rok a půl. V této křehké situaci bylo esenciální sjednotit si potřeby a očekávání a vyhodnotit možnosti naše i Tonu. Zároveň jsme se společně museli trochu poznat a zjistit, jak kdo uvažuje o daných problematikách a co lze očekávat. V podstatě již od září loňského roku jsme figurovali na pozici art direktorů, nicméně prozatím to bylo spíše formou supervize a konzultace. Až od letošního léta jsme vše spustili naplno.

Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace
Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace

Vy jste zároveň ale i kreativní ředitelé značky Ravak. Neviděly v tom obě firmy problém? Museli jste si v Ravaku vyžádat "povolení"?

ROMAN & VLADIMÍR: K přijetí nabídky kreativně vést i značku Ton (kromě Ravaku) nás vedla snaha o udržování kontinuity v práci našeho studia, a to jak z hlediska tvůrčího, tak i provozně ekonomického. Českému designu, zejména tomu produktovému, a jeho prezentaci i v zahraničí, se věnujeme dlouhodobě a české značky vždy tvořily v našem portfoliu naprostou většinu. Jako majitelé vlastního studia s několika zaměstnanci, jehož vedení vyžaduje stabilitu a dlouhodobou strategii, jsme se ale rozhodli zeštíhlit portfolio menších a nárazových projektů a ušetřenou energii věnovat do dvou trvalých spoluprací, jakými jsou už dva roky kreativní vedení značky Ravak a nově i značky Ton. Ačkoli se jedná o stejnou pozici, její náplň je v obou firmách zásadně odlišná a do velké míry jsou tak naše aktivity v obou firmách komplementární. Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností a při současném omezení práce na ostatních projektech nám kreativní vedení těchto dvou českých výrobců dovolí lépe využít naše schopnosti.

S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON. S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.
S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.

Kromě vedení Ravaku a Tonu vedete i ateliér Designu nábytku a interiéru na pražské UMPRUM a spolupracujete s řadou dalších soukromých investorů. Kde je ta hranice, kdy si už řeknete: stop, víc zakázek bude na úkor kvality?

ROMAN & VLADIMÍR: Tak trochu jsme vám již odpověděli v minulé otázce. Nicméně dělat množství na úkor kvality není náš styl a je to pro nás vždy jasný impulz, proč danou zakázku či téma odmítnout.

CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru. CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
Foto: Kristýna Hrabětová

České prostředí je, co do množství firem, které chápou sílu designu a participace zkušeného designéra na vývoji značky, relativně chudé. Naopak, v poměru k příležitostem, designérů každý rok opouští školy dost. Není vlastně trochu nespravedlivé, že všechny "dream jobs" si u nás rozděluje jen pár lidí? Čím myslíte, že to je?

ROMAN & VLADIMÍR: To je trochu celosvětový problém. Fenomén designu se šíří rychle a edukační instituce se na poptávku snaží reagovat ještě rychleji. Nicméně nikdo příliš neřeší potenciál uplatnění absolventů všech škol. V tom bych viděl klíčový problém. V zemích, kde je design po desetiletí spojený s výrobou, je situace odlišná, ale u nás jsme v tomto směru opravdu ještě na počátku - i když se spousta věcí mění každým dnem. Každý má dnes možnost být vidět, zviditelnit se a to nejen za pomoci sociálních sítí, ale i veletrhů a přehlídek s designem, kterých je na našem malém trhu spousta. Takže to, zda si vás firma všimne, máte taky tak trochu ve svých rukou. My i všichni ostatní designéři, kteří jsou u nás na vrcholu, také někdy začínali, a věřte, že dříve bylo vše v rámci osobního zviditelnění mnohem složitější.

Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů. Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Foto: Kristina Hrabětová

Necítíte někdy ze strany kolegů nebo i mladších designérů závist? Nebo rozpačité pocity?

ROMAN: Nedávno jsem četl citát od Sira Anthonyho Hopkinse, který v podstatě přesně definuje odpověď. "Nezajímá mě, co si o mně myslí a mluví druzí. Jsem, kdo jsem, a dělám, co dělám. Nečekám od nikoho nic, ale akceptuji všechno."

Mluvila jsem i s vašimi studenty, a narozdíl od jiných ateliérů si většinou nestěžují, že byste na ně neměli čas. Kde jsou ale vaše priority? Jde podobné tempo udržet dlouhodobě?

ROMAN & VLADIMÍR: To moc rádi slyšíme. Ne vždy je totiž skloubení tolika pozic jednoduché a pochvala od studentů je asi ten nejlepší důkaz, že to jde. Priority jsou jasné, dělat věci kvalitně a s radostí. Zároveň potřebujeme mít pozitivní zpětnou vazbu na naši práci, tím nemyslím pochvalu, ale důkaz, že dává smysl nejen nám, ale i klientům, studentům, firmám, či jednotlivcům. Pokud sdílíte nadšení pro věc s ostatními, budou i oni nadšení a vám to dodá sílu vydržet i vyšší tempo.

Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci. Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Foto: Šimona Němečková

Shodli jste se v případě nabídky z TONu okamžitě nebo rozhodnutí předcházela větší debata?

ROMAN & VLADIMÍR: Nebylo to tak jednoznačné, náš post v Tonu je jiný, než v Ravaku - méně navrhování, více dozorování a vedení značky. Dlouho jsme tento směr interně diskutovali ve studiu, jelikož naší hlavní obavou bylo, aby nás taková práce nepřipravila o to, co máme nejraději, a to je právě zmíněné navrhování. Nakonec jsme ale našli společnou cestu. Musíme říci, že jsme sice na začátku, který bývá vždy nejtěžší, ale baví nás to a to hlavně díky skvělému týmu, který firma má. Na lidech vše stojí a padá, to je stejné v každém odvětví.

Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ
Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ

Existuje ještě nějaká třetí značka, které byste nedokázali říct ne, kdyby vás oslovila s prosbou o kreativní vedení?

ROMAN & VLADIMÍR: Ne, prosím, už nee....to už by muselo být na úkor spánku :)))

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Lightworks
IKEA
Gadesign

AKCE A UDÁLOSTI

Design nepatří jen do Prahy! Navštivte festival MEAT DESIGN v Ostravě a pořiďte první vánoční dárky. Zapište si adresu: Boutique Business Inkubátor Ostravica.

22.—24. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Denisa Strmiskova studio
Číst článek
06. 11. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Dává místům zcela jedinečnou identitu. Proč se stala Denisa Strmisková hvězdou lokálního interiérového designu?

Na její práci narazíte v prestižních restauracích, hostelech i historických památkách. Denisa Strmisková, architektka s citlivostí divadelního tvůrce, přetváří prostory s lehkostí a odvahou. Její projekty mísí estetiku s emocemi a propojují světlo, vůně a materiály do jedinečného smyslového zážitku.

Interiér & architektura
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory