PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Pokud vím, tak vy Johano pocházíte z rodiny, která má k designu a umění dost blízko. Váš děda byl sochař a táta je designérem ve studiu Olgoj Chorchoj a vedoucím katedry designu na Umprum. Jaké bylo vyrůstat v takovém prostředí?

JOHANA: Já jsem bohužel svého dědu nezažila, tak k tomu nemám moc co říct, ale vyrůstat s tátou bylo super. Myslím si, že tím, že můj táta věděl, jaké to je se živit designem, tak se snažil, abych v životě dělala něco jiného. Co se ale týče jeho podpory nebo prostředí, do kterého jsem se díky němu dostala, tak za to jsem vděčná. Má to své výhody i nevýhody. Lidi pak na vás koukají jinak, hlavně když třeba studujete na škole, kde učí i váš táta. V tu chvíli si musíte vydobýt pozici toho, že jste se tam dostali sami a ne díky svému rodiči. Stejně ale více obdivuji lidi, jako je třeba Bára, která má rodiče, kteří nemají s designem nic společného, a tak se musela sama vypracovat.

Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku. Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.
Barbora s Johanou stojí za hravým návrhem bývalé kavárny BRAVO! v pražském Braníku.

Z jakého rodinného prostředí pocházíte vy Barboro? Měla jste taky od dětství blízko k umění nebo designu? Kdo vás k němu přivedl?

BARBORA: Já jsem do svých sedmnácti žila v Chebu. Na základní škole mi asi šlo kreslení více, než zbytku třídy. Potom jsem šla ale na gympl, kde jsem od matiky, která mi moc nešla, často utíkala k umělečtějším činnostem. Pak jsme se s mámou odstěhovaly do Prahy a já začala chodit na Supšku (pozn. Střední uměleckoprůmyslová škola) na Žižkově. Do té doby jsem ani nevěděla, že existují nějaké umělecké střední školy. Myslím si, že to byla moje touha uniknout z prostředí, kde jsem nezapadala a byla nešťastná, a na Supšce jsem se najednou cítila mezi svými stejně divnými lidmi, kteří mají podobné zájmy i pohled na svět.

Mnoha dětem rodiče nedovolí studovat umění a design, protože v těchto odvětvích nevidí smysl. Měli pro takové rozhodnutí vaší rodiče pochopení?

BARBORA: Táta doufal, že půjdu na konzervatoř, protože jsem hrála od tří let na piano. Zároveň ale neměl moc času to vstřebat, protože nás bohužel tragicky opustil, když jsem na střední v Praze chodila do prvního ročníku. Vím ale, že byl pyšný, že jsem se vydala svou vlastní, pro zbytek rodiny navíc úplně neprobádanou cestou. Máma mě neúnavně podporuje celou dobu, i když si myslím, že hodně dlouho netušila, co ze mě vlastně bude. Za to jsem jí nesmírně vděčná a obdivuji ji.

JOHANA: Stejně jako Báru, i mě máma hodně podporovala. Jako dítě jsem ale měla z táty pocit, že ten úplně nefandil tomu, abych byla designérkou. V tuto chvíli, kdy už jsem taky v profesním světě, vidím všechna pozitiva i negativa oboru, a proto chápu tátovy obavy. Existují typy rodičů, kteří tlačí své děti do toho, aby dělaly, co by jako rodiče chtěli. To je ale dost kontraproduktivní, protože dítě to sice vystuduje, ale nikdy to pak nedělá. A potom jsou typy rodičů, jako jsou ti naši, kteří nám do volby nekecají. Já jsem taky ze začátku chodila na gympl, kde jsem si uvědomila, že chci vážně dělat to, co mi je blízké a šla jsem na fotku, později se přidal design.

Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand. Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.
Other Projects Studio navrhlo také interiér oblíbeného 1981 Sacondhand.

Napadá vás, proč studium designu a umění připadá veřejnosti jako zbytečné nebo neperspektivní? Mě od něj odrazovali i učitelé na základní škole, kteří se báli, že v něm “zahodím svůj potenciál”.

BARBORA: Tak to se mi naštěstí nestalo, přišlo mi to právě spíš naopak. Cítila jsem obdiv, jako když jde někdo třeba na DAMU. Je to něco jiného, než co studuje většina. Třeba u DAMU ale lidi vědí, co jednou budete, na rozdíl od designu, dělat. Design jako slovo je sice dost nadužívané, jakýmkoliv směrem otevřete oči, všechno je designové, ale když někomu řeknete, že jste designér, tak zpravidla většinou vůbec netuší, co přesně děláte. Pořád ještě se s Johy střetáváme s tím, že musíme okolí učit, co tento obor vlastně je a taky lidi přesvědčovat o tom, že je to obor platný a pro vývoj moderní společnosti naprosto zásadní. Nejde jen o kreativu. Design je komplexní disciplína, má spoustu přesahů. A tím i velkou zodpovědnost. Čím dál častěji mám pocit, že kreativa samotná je až jakousi přidanou hodnotou celého procesu.

Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci. Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.
Světlé šedá spolu s nábytkem na míru se stala hlavním prvkem interiéru v Lískovci.

Jak vnímáte aktuální střet generace svých rodičů s mladými studenty na uměleckých školách (viz petice proti vedení AVU, kauza Černický apod)? Cítíte, že generace mezi sebou hůře hledají pochopení?

BARBORA: Osobně jsem se s ničím takovým nesetkala. Přijde mi, že studenti z katedry designu bývají méně aktivističtí než studenti volného umění. Volné umění řeší větší spektrum kontroverzních témat a má za cíl v širším pojetí reagovat na otázky své doby. Navíc, pokud se v našem oboru nevydáte vyloženě cestou “art designu”, pořád jste vázáni poměrně striktním pravidlem, a tím je lidské měřítko. Design je obor, který se vztahuje k člověku. Základ naší práce je pořád stejný a je jedno, z jaké jste generace. Když už jsme ale u toho střetu generací, tak si paradoxně myslím, že my s Johy spíš spadáme do té “starší”. Jsme takoví klasici, ale jsme za to vděčné. Prošly jsme dílnami, osahaly si snad každý materiál. Teď mám pocit, že věci, které na škole vzniknou, mají být hned do portfolia a to nejlépe jako hotový produkt k prodeji. Schází mi tu odvaha zkoušet a chybovat. A chyby vás ve škole naučí nejvíc.

Barbora s Johanou ve svém studiu Barbora s Johanou ve svém studiu
Barbora s Johanou ve svém studiu

Studium jste úspěšně dokončily v ateliéru designu nábytku a interiéru na Umprum. Jak na studium vzpomínáte? Co vám přineslo?

JOHANA: Škola je především o tom, že člověk pozná dobré kontakty, které si pak nese s sebou do budoucna, ať už jsou kamarádské nebo profesní. Umprumka mi dala třeba i tady Báru.  Je to místo, kde se člověk učí stylem pokus-omyl a nabírá tak cenné zkušenosti do budoucnosti své praxe. Na škole si můžeme dovolit chybovat a vymýšlet všelijaké zdánlivě nefunkční a neřešitelné pokusy a při nich si i třeba nabít hlavu. Ale tohle všechno vás posune dál.

BARBORA: Aby člověk mohl navrhovat interiéry nebo produkty, tak k tomu školu v podstatě nepotřebuje. Jako vystudovaný designér nedostanete kulaté razítko, nejste kardiochirurg ani jaderný fyzik a tuto práci může teoreticky dělat každý. Záměrně říkám “teoreticky”. Žádná naučená znalost vám nezaručí, že budete dobrý v praxi. Ale na škole vnímám jako zásadní důraz na vnitřní osobní rozvoj. Potkávat lidi. Nechat se ovlivňovat, hecovat, inspirovat. Co nejvíce toho vyzkoušet a využít nabízené možnosti do maxima. Na to člověk potřebuje mimo lidí také vhodné prostředí a čas. Tohle vám žádný rychlokurz nabídnout nemůže. A nedokáže to ani každá vysoká škola. V tom je Umprumka svým způsobem unikátní. A já bych si strašně přála, aby to tak zůstalo co nejdéle.

Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje. Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.
Barbora s Johanou stojí za návrhem kavárny Na Klepanci, která se nachází v samém srdci Českého ráje.

Johano, váš otec vede se svým kolegou Michalem Froňkem katedru designu a ateliér produktového designu na Umprum již přes 20 let a bylo tomu tedy tak i během vašeho studia. Jaké to bylo se potkávat se svým otcem ve škole?

JOHANA: Vždycky mě učili tátovi studenti a na přijímačkách jsem proto všechny znala a tykali jsme si. Pro ostatní uchazeče to muselo vypadat divně. Můj táta ale nerad míchá práci a rodinu dohromady, takže studium se od ostatních nelišilo. Nejprve jsem studovala fotografii na střední i vysoké škole a až potom jsem se začala věnovat designu. Upřímně řečeno si myslím, že tátovi ze začátku přišlo, že mi ten design tolik nejde, ale doufám, že už změnil názor.

Jan Němeček tvoří spolu s Michalem Froňkem také úspěšné designérské duo. Jejich spolupráce vzešla ze studia na Umprum, kde jste se i vy dvě o pár dekád později potkaly. Co vás přivedlo dohromady? Jednalo se o školní práci?

JOHANA: Já ani nevím. Padly jsme si prostě do noty a vymyslely si pár projektů. A pak to pokračovalo Ódou.

Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM. Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.
Projekt Óda vznikl během studia na UMPRUM.

Plánujete rozšiřovat kolekci produktů v rámci vaší značky Óda?

JOHANA: Ódu jsme začaly dělat ještě na škole. Pak se nám ale začaly scházet interiéry, které se staly naším hlavním příjmem a proto i prioritou. Óda pořád dýchá, máme spoustu věcí v šuplíku, na které se těšíme. Jen je těžké si na to vyhradit potřebný čas.

BARBORA: No jéje! Když jsme se přestěhovaly do společného ateliéru, tak jsme měly naivní představu o tom, že budeme čtyři dny pracovat na studiových věcech a Ódě vymezíme alespoň zbylý čas. Bohužel to ale takhle jednoduše nefunguje, práce máme hodně a je tak čím dál složitější si najít čas a potřebný klid. Víme, že máme máslo na hlavě. Je ale hezké pozorovat, že i když si teď Óda žije tak trochu vlastním životem, tak ji lidé pořád mají rádi, sledují ji a máme i tak dost objednávek, přestože jsme dlouho nepředstavily nic nového. Založily jsme ji jako projekt pro radost, a proto děláme jen věci, které chceme a které cítíme tak nějak správně. Nechceme chrlit produkty jen proto, aby byly. V tom je hlavní myšlenka Ódy i její krásná svoboda. Nikdy to neměl být stres a surový money make. Teď ale samy cítíme, že nastal čas opět zpomalit a zase si udělat něco rukama. Pro sebe. Pro radost.

V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva. V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.
V Ódě najdete produkty ze skla, porcelánu nebo ze dřeva.

Společně jste založily, kromě projektu Óda, také studio Other Projects, ve kterém se zabýváte převážně interiérovým a produktovým designem. Proč druhé studio vzniklo?

BARBORA: Vzniklo proto, že jsme se chtěly věnovat návrhům interiérů i produktů, ale Óda je svým konceptem hodně přísně omezená. Dává to smysl a my to nechtěly rozbíjet. Studio má široký záběr, návrhy se neřídí jednou koncepční linkou. S každým klientem přichází něco nového, je to více dynamické. S Ódou to funguje jako krásný protiklad. Název pak vznikl úplně pitomě. V té době pro nás byla Óda to hlavní a další projekty byly prostě Other Projects. A jako záložka na našem webu to vypadalo moc hezky, tak jsme to tak nechaly.

Jakému projektu se v tuto chvíli nejvíce věnujete?

JOHANA: Náš možná nejdůležitější a nejvíce citový projekt je v tuto chvíli Laichterův dům. Není to jen díky samotnému domu, ale taky díky skvělému klientovi. Paradoxně se tento projekt navrhuje mnohem jednodušeji než jiný, protože takové komplexní zadání skoro nikdy nedostaneme. Klient často přijde a jen řekne jakou má rád barvu a kde chce mít postel, ale tady je historie domu samotným konceptem. Doufáme, že třeba skrze tuto realizaci narazíme na lidi podobného typu, kteří nás osloví ke spolupráci.

Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo. Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.
Apartmán v Laichterově domě je jedním z nejnovějších projektů, na kterém duo pracovalo.

A otázka na závěr. Jak dlouho si myslíte, že budete spolu tvořit duo? Půjdete ve šlápějích Olgoj Chorchoj a nebo budoucnost cítíte jinak?

JOHANA: Situace je teď zajímavá, kdy se spousta dvojic rozchází. Můj táta vždycky říká, že spolupráce v duu je jako manželství. A má pravdu. Přijde mi, že i v našem případě jsou občas problematičtější holčičí emoce, než to, že bychom měly jiné názory. Ale to je úplně přirozené a dá se s tím pracovat. Přijde mi, že nám to možná paradoxně funguje teď nejlépe, co nám to kdy fungovalo. Vůbec není problém, že má Bára miminko, protože na rozdíl ode mě umí pracovat i v jiném prostředí, než je náš ateliér. Je hezké vidět, kolik za jednu hodinu volného času stihne Bára věcí.

BARBORA: Jojo, s miminkem se najednou člověk každou volnou chvíli naučí využít maximálně efektivně a hlavně u toho vůbec nezvládá prokrastinovat. Myslím si, že jsme obě hodně houževnaté a tak podobně zdravě cílevědomé. A když to pracovní manželství člověk založí na dobré komunikaci, blbě to snad nedopadne. Nejdůležitější je ale podle mě úcta k tomu druhému. Pak si nikdy nedovolíte žádnou levárnu, jako neudělat svou část práce nebo začít toho druhého nějak obcházet. To je, doufám, i náš klíč k úspěchu i k spokojenému soužití.

Rubriky:

Další z rubriky

Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy.

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
IKEA

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Made by fire prodloužena do sedmého září 2025! Síla i křehkost českého skla a porcelánu ve zkoušce ohněm. Unikátní výstavní projekt Moravské galerie v Brně a Designbloku aktuálně v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea.

17. listopadu 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 7. září 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
„Upletli jsme brněnské ikoně, samici krokodýla, vánoční svetr, a vůbec jí to nevadilo. Nerezový exoskelet, nesoucí svetr, se oblíbené památky vůbec nedotýká,“ píše o svetru pro brněnského draka studio NAHAKU.
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Stromky z prořezávky českých lesů. Nejsou úplně dokonalé, zato mají osobité tvary a voní lesem. Neskončí jako odpad, ale můžou o Vánocích dělat parádu u vás doma.
Číst článek
13. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Stylový advent v Holešovické tržnici. V areálu bývalých jatek vás čeká vánoční promítání filmové klasiky v zimním kině, vůně punče i možnost vyfotit psy ve vánočním oblečku

Příjemné vánoční zklidnění najdete jako každý rok v adventním čase od 28. listopadu v Holešovické tržnici!

Akce a události