PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Adina s Patricií se poznaly už na Střední umělecké škole Václava Hollara, zatímco s Bárou se potkaly až později na AVU v Praze. Vzájemná symbióza a dlouholeté přátelství organicky přerostly v uměleckou spolupráci, která se po přirozeném vývoji ustálila na trojčlenném kolektivu. Hilda v současnosti představuje silné kreativní uskupení, jež se kromě vlastní tvorby věnuje také pořádání výstav, workshopů a různých akcí.

Patricie vystudovala keramiku, dlouhou dobu však pracovala mimo umělecký svět. „Časem jsem ale zjistila, že mi to ohromně chybí a že se k tvorbě potřebuji vrátit,“ vysvětluje mladá žena. „Díky kolektivu jsem nabyla elán a jistotu. Vrátila jsem se ke keramice, které se věnuji s přesahem do volného umění, mimo to se věnuji ilustracím pro jednu neziskovou organizaci,“ představuje se Patricie. Bára vystudovala volnou tvorbu na AVU a knižní vazbu, k níž se i díky kolektivu postupně vrací: „Baví mě autorské knihy, maluju, kreslím, vytvářela jsem také dřevěné objekty. V tvorbě mě zajímá tradice, rituály a příroda. Ráda se vracím k opakované činnosti, nacházím v ní smysl. Mimo kolektiv pracuji v domě dětí a mládeže, kde vyučuji výtvarnou výchovu a sportovní kroužky.“ Adina studovala klasickou grafiku na AVU: „Já jsem malířka. Ačkoliv jsem se tím netoužila živit, byl to pro mě ventil. Pak jsem ale stejně jako Patricie zjistila, že bez malby nemohu být, a do toho přišel projekt Hilda kolektiv, ke kterému jsem se ráda připojila,“ říká umělkyně a dodává, že kromě tvorby dělá skript pro soutěžní pořad a učí v dětské skupině. V rámci Hilda kolektivu se věnuje vedle malby také upcyklovanému textilu a háčkování.

Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Název Hilda kolektiv vychází ze jména Hildegardy z Bingenu, středověké mystičky. Čím je pro vás tato žena inspirativní?

ADINA: Rozsah věcí, kterým se věnovala, je neuvěřitelný. Základem našeho kolektivu je také široký rozptyl činností, i když ne tak široký, jako měla ona. Hildegarda se ve své době prosadila jako žena na vědecké úrovni: byla léčitelkou a myslitelkou a zároveň měla přesah do umění – dohlížela na iluminace, psala básně.

PATRICIE: Je to silná feminní postava. My jsme rovněž ženský kolektiv a chtěly jsme mít silnou patronku, která se dokázala uplatnit v době, kdy se ženy neuplatňovaly vůbec. A já osobně mám blízko ke gotice. Je s ní spojená řemeslnost a přiznaná nedokonalost.

Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Díky řemeslu nás technologie nepřeválcují

Rozpětí vašich aktivit se dotýká tvorby keramiky, volné malby, grafiky a textilu. Jaký význam pro vás má rukodělnost a řemeslo?

PATRICIE: Už při vzniku kolektivu jsme měly myšlenku, že pole naší působnosti bude široké. Každá máme úplně jiné zaměření a všechny se pohybujeme na pomezí volného a užitého umění. Já se jako keramička věnuji více řemeslu, zároveň se keramiku snažím přiblížit volnému umění. Určitě to má i ekologický rozměr, upcyklujeme, používáme recyklované materiály. Řemeslo je pro mě zásadní, odpoutávám se díky němu od ruchu společnosti a digitálního světa. Je to terapie.

ADINA: To jsi řekla moc hezky. Bára předtím říkala, že je to takové zastavení. Já malbu vnímám jako radost, čiré štěstí – částečně je to terapie a částečně uspokojení z toho, že pod mýma rukama něco fyzicky vzniká. Když jsem do Hilda kolektivu přišla, měla jsem po škole a byla jsem ráda, že můžeme společně sdílet, pomáhat si a konzultovat.

Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mám pocit, že je důležité udržovat řemeslnou a rukodělnou tradici. Lidé se k řemeslu začínají přirozeně vracet, mají o něj větší zájem. Také víc přemýšlejí o tom, jak ručně vyrobené produkty vznikají.

BÁRA: Mně se řemeslo dost propojuje s volnou tvorbou. I na malbách a kresbách mě nejvíce uspokojuje samotný proces. Když dělám velkoformátovou kresbu, je to o zastavení, o opakování pohybů. Ano, vkládám do toho vždy nějaký motiv nebo záměr, ale pak je to hlavně o té řemeslné činnosti. Stejný moment se odehrává i v případě, když člověk tvoří něco užitného. Například když vyšívá – hrozně dlouho to trvá, ale když se od toho člověk odpoutá a dovolí si setrvat chvíli u jediné činnosti, je to osvobozující.

Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024 Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024
Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024

Co všechno a jakým způsobem Hilda kolektiv vytváří?

BÁRA: Primárně je to malba, keramika, grafika a textil.

PATRICIE: Přenášíme volné umění do dostupnější formy. Adina kupříkladu své kresby přetváří do risografií a na textil – trička a tašky. Někdo si třeba nemůže dovolit koupit si obraz, ale může si dovolit koupit tašku nebo čepici. Pak to jsou taky šperky, háčkované věci. Adina neustále přichází s novými věcmi.

ADINA: Jsem člověk, který nedokáže setrvat na jednom místě. Skáču od jednoho ke druhému, ale věřím, že se v těch věcech zdokonaluji. Teď o víkendu jsem se učila plést. Naše tvorba hodně záleží také na tom, čeho se účastníme. Když připravujeme výstavu, putují tam hlavně obrazy, kresby nebo sochy, když jdeme na market, děláme menší, užité věci.

PATRICIE: Náš kolektiv nemá v rozsahu tvorby prakticky žádná omezení. I v keramice potřebuji rozmanitost – dělám nádobí, květináče, svícny, ale i lampy nebo reliéfy.

BÁRA: Snažíme se jít příležitostem naproti. Kromě výstav a prodejních akcí nám často přijde do cesty nějaká neočekávaná nabídka na spolupráci. Nedávno jsme kurátorovaly výstavu polic Subtle Synergy ve vršovickém Vzletu, letos budeme připravovat merch pro Skautský institut. Je to fluidní.

Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Jdeme lidem naproti

V určitých sociálních bublinách se myšlenky lokální produkce, navracení k tradicím a důraz na tvorbu komunit a vzájemné sdílení zkušeností objevují již nějakou dobu. Myslíte si, že podobná činnost může oslovit i „mainstreamového“ zákazníka/ci, který/á je zvyklý/á chodit nakupovat do obchodních řetězců? Snažíte se je třeba nějak oslovovat?

ADINA: Snažíme se nebýt příliš invazivní, ale dáváme o sobě vědět. Pro některé lidi z umělecké komunity je slovo „sebeprezentace“ urážlivé, ale v dnešní době to bez ní nejde. Romantická představa o tom, že vás někdo najde v davu, v drtivé většině případů nefunguje. Rády se účastníme právě marketů nebo jiných zajímavých akcí, jako je třeba Máme otevřeno. Tuhle akci pořádá Praha 7, od které vlastně máme i náš ateliér.

Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mně přijde fajn, když můžeme s lidmi na akcích, jako jsou markety, mluvit. Běžně si totiž málokdo uvědomuje, kolik práce a procesů je za výrobou jednoho keramického hrnečku. Často zákazníkům nabízíme návštěvu ateliéru, aby do toho mohli nahlédnout a aby pochopili, proč náš hrneček nestojí dvacet korun jako ten z Ikey.

ADINA: Přesně tak, nedávno jsem to vysvětlovala jednomu pánovi: „To máte jeden výpal, druhý výpal, glazuru – kdybyste měl zaplatit jenom čas, který nad tím hrnečkem Patricie stráví, stál by ještě mnohem víc.“ A pán to pochopil a koupil si ho.

PATRICIE: Je dobře, když si lidé uvědomují, co všechno ta práce obnáší, a podporují malé tvůrce, a to nejen z ekologických důvodů. Obecně mám pocit, že jsou lidé otevřenější, více přemýšlejí o tom, co kupují, co jedí, co mají doma. Doufám, že se tyto tendence budou prohlubovat.

Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Škola vás na realitu nepřipraví

To je pravda. Z vašich zkušeností je cítit, že je potřeba mít obchodní talent a umět se odprezentovat. Na školách se to stále moc neučí.

ADINA: To je pravda. Já si pamatuji jenom na seminář, kde jsme se učili, kdy po smrti autora končí autorství.

PATRICIE: Toto téma jsme probíraly nedávno. Je to hendikep, protože absolventi, kteří vycházejí z uměleckých škol, neznají ani základy – jak si udělat daňové přiznání, jakým způsobem nastavit procesy. Člověk si to musí všechno odzkoušet až v praxi sám.

BÁRA: Člověk je navíc vždy rozkročený mezi prací, která ho živí, a tou, která ho naplňuje. Jak už jsme říkaly v úvodu, každá kromě působení v Hilda kolektivu ještě také normálně pracujeme.

Co máte v plánu pro nejbližší období? Kde vás budeme moci potkat?

ADINA: Teď to máme hodně nabité. Na jaře jsme se účastnily Vitamin marketu v Brně, Mint Marketu na pražské náplavce a Papír Festu v Gabriel Loci. Aktuálně máme výstavu svých prací v kavárně Pod Lipami na Letné.

PATRICIE: V září nás pak čeká akce Letenská místa, budeme obnovovat výstavu v policích ve vršovickém Vzletu a čeká nás spolupráce se Skautským institutem při přípravě jejich merche. Na podzim se chystáme na další akce a již tradiční vánoční
pop-up v našem ateliéru, ale to už trochu předbíhám.

Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Rubriky:

Další z rubriky

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.
Číst článek
31. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Rozhovory
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Kropenka Anny Martinkové se podívá až do Bílého domu.
Číst článek
24. 06. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Fascinace Santinim. Mladá studentka dostala příležitost obdarovat prezidenta USA svou skleněnou kropenkou na svěcenou vodu

Příležitost, která se neodmítá. Mladá studentka Ateliéru skla na pražské UMPRUM Anna Martinková vyrobila dárek pro Joe Bidena, prezidenta Spojených států amerických. Jak k podobnému úspěchu přišla?

Design & umění Rozhovory
Demeczech.com
LD Seating
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Ilustrace a komiks z celého světa! Navštivte Holešovickou tržnici a prolistujte si nejkrásnějšími knihami nebo se zúčastněte některého z workshopů.

20.-28.9. 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
Domeček Krumlov
Číst článek
19. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Ideální únik. Vybíráme hotely, které se pyšní působivým interiérem a nezapomenutelnou atmosférou

Vydat se na víkend do hor nebo do krásných českých měst je vždycky dobrý nápad. Složitě vybírat kvalitní a esteticky poutavé ubytování naštěstí už dnes nemusíte. Napříč republikou jich přibývá čím dál víc. V prvním díle našeho výběru vám představujeme naši TOP 3!

Interiér & architektura Design guide
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory