PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

I přes umístění v krásném prostoru umělecké instituce se hradeckému design shopu nedaří a hrozí, že bude muset místo opustit. S Janou jsme si povídaly o tom, proč si český design stále těžko hledá své příznivce, i o specifikách východočeské metropole, která mohla napomoci současné neutěšené situaci v centru města.

Jaká je geneze design shopů FOX Gallery?

JANA: V roce 2006 jsem se vracela ze Spojených států, kde jsem mimo jiné pořádala výstavy českého umění. Tehdy byl v Čechách trend béžových interiérů s černobílými fotkami, chyběla tomu šťáva. Řekla jsem si, že je potřeba české společnosti nabídnout možnost propojení designu s volným uměním – teď to možná zní příliš nadneseně –, aby se společnost neřídila pouze tím, co jim navrhne trendový dekoratér, ale aby si interiéry zařizovali s duší a zároveň podpořili české výtvarníky. Život po škole je pro výtvarníky těžký, mám mnoho přátel a známých, kteří se svému oboru usilovně věnují, ale musí si přivydělávat prací, jež není adekvátní jejich vzdělání, zkušenostem a možnostem.

koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze
koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze

Takže vaším podnětem bylo podpořit české tvůrce?

JANA: Ano, to byl první impulz. V Křemencově ulici jsem objevila soukromý prostor, který jsem s pomocí kamarádky architektky Markéty Cajthamlové zařídila. Stali jsme se poté finalisty ceny Czech Grand Design 2013 v kategorii Obchod roku. Koncept shopu zahrnoval skleněné sochy, obrazy a objekty, drobné prvky jsem v té době příliš nezačleňovala. Kromě toho jste tam mohli najít autorské šperky, které vznikaly ve spolupráci s Evou Eisler a jejím ateliérem K.O.V. na UMPRUM. Dělala jsem také několik výstav, například výstavu autorského šperku se sdružením Unosto, které založili absolventi a absolventky pražského ateliéru Evy Eisler a plzeňského ateliéru Vratislava Nováka, výstavu módní tvorby projektu ateliéru profesorky Liběny Rochové anebo výstavu inspirovanou erotikou v umění.

Několik výstav jsem připravila také ve spolupráci s finským velvyslanectvím v rámci Designblok Helsinki. Zúčastnili jsme se několika ročníků Designbloku, který považujeme za jednu z nejlepších možností představení toho nejlepšího, co v Čechách vzniká. Pořádali jsme módní přehlídky, kulturní a divadelní představení, talk-show, workshopy. Vydali jsme asi sedm čísel časopisu FOX Mag, který jsme sami zprodukovali a zaplatili. Naším hlavním cílem bylo rozšířit povědomí o designu a umění a pokusit se spolu s ostatními budovat vkus ve společnosti, kterou neblaze ovlivnil komunismus.

Následně jsem po narození třetí dcery měla pauzu, díky čemuž jsem měla šanci otevřít se novým podnětům, a přesunula jsem galerii do ulice Karoliny Světlé. Tady jsme koncept rozšířili také o drobnější artefakty, dětské knihy, hračky, šperky a porcelán. Začali jsme pracovat s květinami, zabýváme se tvorbou floristických objektů pro individuální zakázky.

interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé

Oživení Galerie moderního umění

Kdy přišel na scénu Hradec Králové a nová FOX Gallery?

JANA: Zhruba v té době. Spolu s mým týmem jsme tam vysoutěžili prostor v Galerii moderního umění, která sídlí přímo na Velkém náměstí. V přízemí byl vždy takový smutný rohový prostor oblepený plakáty. Spolu s ním jsme fungovali ještě v dalším prostoru – jeden sloužil pro pořádání workshopů a výstav, ve druhém pak byl obchod.

Máme za sebou několik aktivit ve městě, zrealizovali jsme performance s Petrem Niklem, módní přehlídky ve vědecké knihovně (Denisa Nová, Hana Zárubová, Agáta Zapotilová, Markéta Horáková, Lída Fashion, Andrea Vytlačilová, Klára Nademlýnská), v kině Biocentral jsme pak uspořádali módní přehlídky s Terezou Ujevicovou, Markétou Horákovou a Helenou Mertlovou. Těsně před covidem proběhl první ročník design festivalu s tím, že budeme pokračovat každý rok. Festival se odehrával na náměstí, které je bohužel dlouhodobým klíčovým problémem města.

Naneštěstí po covidu se podobné aktivity výrazně omezily. My jsme to všechno dělali z vlastních prostředků a s minimální podporou soukromých iniciativ, sice pod záštitou tehdejšího primátora, ale nikoliv finanční. Díky tomu jsme seznali, že v tom nebudeme pokračovat, protože pro to už nebylo vhodné podnebí.

Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění
Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění

Jak dlouho FOX Gallery v Hradci Králové provozujete?

JANA: Jsme tam šest let, zhruba od roku 2017, takže tři roky před covidem.

Proč jste se rozhodla jít zrovna do Hradce Králové? Máte k němu nějaký bližší vztah?

JANA: V Hradci se narodil tatínek mých dětí, takže jsme tam trávili hodně času. Město mi navíc bylo blízké od dětství, jelikož jsem tam jako malé dítě jezdila. Miluji Gočárovu a Kotěrovu architekturu, ale faktem je, že kromě městské a vědecké knihovny a několika dalších aktivit postrádám silnější současný zásah architektů do města.

FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Urbanistické problémy Hradce Králové

Čím myslíte, že to je?

JANA: Myslím, že se město uzavírá do své regionální podstaty, a to mu škodí. Pro klidný život je to samozřejmě to nejlepší místo, na druhou stranu to ovšem neprospívá ekonomice města. Hradec má mnoho příjemných aktivit a mnoho výborných mladých iniciátorů, kteří produkují různé projekty, saunou počínaje a divadelním festivalem konče. I samotná Galerie moderního umění je zajímavým místem, má mladistvé obsazení a vytváří skvělé projekty, má jedinečnou sbírku umění. Je proto velká škoda, že návštěvnost města je velice slabá na to, co všechno může nabídnout. Instituce, které toto mohou ovlivnit, nejsou dostatečně propojené a město to neumí „prodat“. Doufám, že Hradec začne turistický ruch brzy více podporovat.

My máme svoji skvělou klientelu, kvůli které stojí za to tam být. Hradec Králové si zaslouží krásnou galerii i design shop. Ale je nesmírně těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu.

Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště
Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště

Myslíte si, že může jít o širší společenský problém?

JANA: Určitě, je to o výchově a o tom, v čem lidé dlouhodobě žijí. Každý stát, který je vepředu v oblasti designu, řeší primárně instituce státního charakteru, ale také soukromé instituce a filantropy. Všechny tyto oblasti se musí spojit, aby v tom byla síla. Od sametové revoluce jsme ušli spoustu kroků, máme se v Čechách velice dobře, ale mnohdy si toho ne úplně stihneme vážit a podpořit vlastní českou práci a kvalitu namísto té levné a rychloobrátkové. Postupně se to učíme.

Vraťme se do Hradce Králové. Jak na současnou situaci pohlížejí obyvatelé města?

JANA: My sklízíme velmi pěkné zpětné vazby, i když teď máme velice těžké období, které nás stojí hodně úsilí a osobních peněz. Obyvatelé Hradce jsou veskrze kultivovaní lidé. Zajímavé ale je, že i někteří rodáci Galerii moderního umění, jednu z nejkrásnějších budov (kromě muzea), nikdy nenavštívili, protože o ní nevědí. A tím se opět vracíme k náměstí. Každé kultivované město, kupříkladu třeba Olomouc, se stará o své centrum a o to, aby nabídlo lidem komfort k jeho návštěvě. Hradec toto bohužel léta opomíjí, náměstí zabírá velké parkoviště.

Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové

Nový restart?

Jak je to možné? Domníváte se, že městu chybí architekti?

JANA: V Hradci jsou bezvadné týmy architektů, kteří jsou schopní progresivně tvořit. Myslím si, že tam ale chybí ikonický architekt, ať už zahraniční, nebo i místní, jako se to například povedlo v Ostravě. Hradec má také jedno klíčové specifikum – je to město vědy a školství, je tam hodně studentů. O to větším paradoxem je, že město tolik nežije a uzavírá se do sebe. Přitom i jeho okolí skýtá neskutečná místa, areál v Kuksu, pevnost Josefov, nedaleko leží Adršpašsko-teplické skalní město. Řekla bych, že Hradec Králové je studentské město, vzdělání je zde klíčové téma. Srovnala bych ho s holandským městem Eindhoven, jež velmi dobře zúročilo svůj potenciál. Bohužel Hradec to prozatím v tomto duchu neuchopil. Město také postrádá dostatečnou kapacitu ubytování, nenajdete zde ani příliš projektů tzv. butikových, jedinečných míst.

Můžete motivovat rodiny k návštěvě a nabídnout jim různé balíčky (pro galerie, muzeum, architekturu, shopy a tak podobně). Chodí k nám naši klienti a říkají, že by si rádi zašli v sobotu na náměstí, ale nemají k tomu motivaci. Lidé si pěkná místa vždy najdou, nás taky nacházejí, jen jich není dost. Chtělo by to asi nějakého nadšence a odvážlivce, protože opravdu není jednoduché fungovat ve sféře, která by to mohla ovlivnit.

Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery
Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery

Jaká je tedy aktuální situace FOX Gallery, která sídlí v budově Galerie moderního umění v Hradci Králové?

JANA: Za poslední roky bylo těžké to ustát, až jsem došla k poznání, že Hradec opustíme. Protože ale jsme na místě, na kterém jsme, vždy jsme se to snažili ustát. Sílu a energii pokračovat nám dodávali i naši klienti. Ve výsledku ale musíte být moudrá a rozhodnout se. Měli jsme v plánu končit v květnu. Nicméně nedávno nám některé státní instituce naznačily, že určitou hodnotu přinášíme, ale nevím, nakolik to budou schopné podpořit.

Řekla jsem si proto, že to ještě zkusíme v obměněném konceptu, který by pozitivně ovlivnil objem prodeje. Řešení, jak to zkusit zvládnout tak, aby projekt nedegradoval, hledáme ostatně dlouhodobě. Stále se ukazuje, že to dává smysl, a znovu opakuji, Hradec Králové si to opravdu zaslouží. A abychom skončili pozitivně, tak prozradím, že nějaké střípky ohledně revitalizace náměstí jsou již na stole a dějí se i jiné zajímavé projekty, takže uvidíme, jak to bude dál. Zároveň do Hradce rozšíříme koncept zakázkové tvorby květin a floristických variací pro svatby a eventy stejně, jako to funguje v Praze.


Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Rubriky:

Další z rubriky

Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události