„Dřív jsem se bál vyjádřit a šel jsem na jistotu. Mé šperky zdobily člověka, ale tam to končilo. Nebyla tam katarze a přidaná hodnota,“ popisuje Ondřej svoji cestu k autorskému, výraznému šperku, který často reflektuje a kritizuje současný svět.
„Před mou první vernisáží kolekce ve Fox Gallery jsem týden nespal. Najednou jsem na místě nezvládal vnímat, jak na mě někdo mluví. To byl pro mě red flag. Trvalo to deset let, než jsem se z toho vymanil. Přišlo to až tehdy, když jsem si řekl, že budu dělat kolekce, které mě baví a nestresují.“
„Člověk, který vyjde z umprumky a potřebuje zaplatit nájem, musí mít nějaké konexe,“ přibližuje Ondřej situaci mladých šperkařů. „Absolventi odcházejí ze školy s pocitem, že toho potřebují udělat strašně moc, než svou práci budou moci nacenit za větší peníze. Potom člověk pochopí, proč ,kroužkyʻ z concept storu stojí 1500 korun včetně marže a DPH. A ten člověk na produktu vydělá jen padesát korun.“
Proč si myslí, že cena Czech Grand Design dokola vybírá ty stejné designéry? A lituje svého výroku, který poukázal na širší problém české designérské scény? Odpovědi můžete najít v našem novém díle podcastu DESIGNNEWS, který moderuje šéfredaktorka Veronika Pařízková.
ONDŘEJ STÁRA
Šperkař, absolvent biomedicínského inženýrství a ateliéru K.O.V na Umprum, si rád hraje. Jeho kolekce, které nejsou nikdy stejné, jsou zahalené gamifikací. Designu šperku se věnuje již čtrnáct let. S bratrem založil značku Mamori a zkušenosti získal i v ateliéru Zorya. Jeho práce jako jedna z mála oplývá přidanou filozofickou hodnotou. Ondřej v ní reflektuje pro něj důležitá témata, a ze šperku se stává spíše talisman, introspektivní komunikační kanál s jeho nositelem. Byl několikrát nominován na cenu Czech Grand Design, jejíž upřímná kritika byla v posledních letech příjemnou změnou ve vodách českého designu. Jeho ateliér v Podolí můžete navštívit po předchozí domluvě, ale jeho šperky si můžete prohlédnout nyní na ondrejstara.com.
HOT TIP: Vedle dosavadního studia Ondřeje Stáry se už 7. prosince otevře nový prostor fungující jako showroom, který bude možné v některých dnech navštívit i bez objednání.
CELÝ DÍL PODCASTU SI MŮŽETE POSLECHNOUT NA VŠECH ZVUKOVÝCH PLATFORMÁCH.
Interiér pro nahrávání našeho podcastu vybavila nábytkem značka TON. Děkujeme za zapůjčení závěsné tapisérie značce Masopust a designérce Karolíně Vorlíkové za vázu Once Upon A Time.
Za technickým zpracováním podcastu stojí Kryštof Čížek. Střih obstarala Hanka Havlová a zvukově doladil Mário Biháry. Podcast fotí Anželika Rybalik. Grafiku vytvořil Jakub Janeba.