Kritické hlasy odsuzovaly biedermeier jako idylu hřbitova. Dnes to klidně může být hygge nebo boho – a spousta z nás si v tom klidu domova aspoň někdy ráda lebedí.
bydlení pod lupou
∼ BIEDERMEIER ∼
Satirické zobrazení dvou šosáckých maloměšťáků pana Biedermanna a pana Bummelmayera dalo zpětně jméno novému stylu.
V roce 1848 si německý spisovatel Joseph Victor von Scheffel vymyslel pro mnichovský časopis Fliegende Blätter (Létající stránky) dvě postavičky, které se mu spojily v jednoho komického veršotepce Gottlieba Biedermeiera. Bieder znamená v němčině dobrý, počestný, ale i šosácký, maloměšťácký, konzervativní nebo prostoduchý. Maier je časté německé příjmení, jako u nás Novák – prostě prototyp maloměšťáka. Ten kladl důraz na přiměřenost, uklidňující atmosféru a uklizenou domácnost. A mimochodem, bydlení tehdy bylo atraktivním tématem v tisku!
Kdybyste chtěli vědět, kdy se součástí bytu stal obývák, tak to bylo právě v této éře, která bývá ohraničována roky 1815 a 1848.“— Pavlína Blahotová, šéfredaktorka
V Anglii, Francii a Rusku vládl klasicismus a empír. V německy mluvících zemích, mezi něž jsme v 19. století přirozeně patřili, byla v době Bachova absolutismu zřejmá tendence prostých měšťanů nevidět, neslyšet a neřešit. A protože z příčiny vyplývá důsledek, občané soustředili svou pozornost na budování rodinného krbu a začali si vylepšovat bydlení, v němž se mohli svobodně realizovat - a tak to konečně začalo být doma mnohem pohodlnější.
HNÍZDOVÉ STOLKY
Jednoduchý variabilní nábytek vyplynul z přirozené potřeby dostat do malých prostor co největší pohodlí.
NOVÍ OBYVATELÉ
Města se rozrůstala o nové obyvatele, kteří přicházeli z venkova za prací do manufaktur a průmyslových podniků ‒ ti často bydleli v pavlačových domech, kde museli platit nájem, a tak své byty zařizovali podle většinou nijak ideálních finančních možností. Inspirace šlechtickými sídly se tedy přizpůsobovala skromnějším prostorám i rodinným rozpočtům. Symbolem zjednodušení a zlevnění nábytkového vybavení jsou bezpochyby thonetky, židle z ohýbaného dřeva, oblíbené dodnes. Michael Thonet představil poprvé svůj ohýbaný nábytek na průmyslové výstavě v Koblenci v roce 1841. I přes Metternichovu přízeň se z Vídně, kde vlastní firmu založil, raději přestěhoval do Koryčan, kde měl výrazně větší klid na práci, a hlavně všude kolem bukové lesy. Možná vás překvapí, že úspěšná podnikatelská rodina už tehdy prosazovala udržitelné podnikání a kromě přísných pravidel těžby a svozu dřeva také stanovila pravidla ochrany ptactva v lesích, kde se buky kácely.
Postel na spaní →
Postele přišly o pompézní nebesa, zjednodušily se jejich tvary a staly se intimním nábytkem určeným výhradně pro spaní. Už žádné přijímání návštěv!
kulatý stůl ↓
Nejoblíbenějším typem se stal kulatý stůl na jedné noze, který odkazoval až do antiky. Působil jako ideální střed rodiny, která se kolem snadno vešla.
NOVÝ ŽIVOTNÍ STYL
Devatenácté století je v mnoha ohledech blízké dnešní době a jeho osobnosti známe téměř jako své vrstevníky. Nebo víte o někom, kdo by nikdy neslyšel o Magdaleně Dobromile Rettigové? I ona je symbolem orientace na domácí pohodu a klid. Literární kritik Arne Novák ji sice později odsoudil jako maloměšťačku, která dělí dny na všední a sváteční a ohraničuje své nudné manželství spižírnou a postelí, plotnou a prádelníkem, ale my víme dvě věci: Za prvé ‒ Arneho vyplísnila jeho matka, spisovatelka Teréza Nováková, zastánkyně emancipačního hnutí, a za druhé ‒ podle kuchařek paní Magdaleny se naučily česky psát a číst i ty ženy, které by k tomu zřejmě nic jiného přivést nedokázalo.
← skleník
K vystavení rodinných pokladů sloužil skleník, nejlépe průhledný ze tří stran a vybavený zrcadlem, aby se efekt zdvojnásobil.
KONZOLOVÝ STOLEK ↓
Stolky, které měly nohy vykroužené do tvaru lyry, vycházely už z klasicismu, ale byly stále oblíbené pro svou zdobnost i praktičnost.
NOVÉ TYPY NÁBYTKU
Potřebám flexibilního vybavení místností vyhovovaly nejrůznější typy stolů a stolků ‒ od rozkládacích po hnízdové, které se zasunovaly pod sebe. V této době také vznikl víceúčelový šicí stolek nebo snadno přenosný stolek servírovací. Božena Němcová pracovala u jednoduchého psacího stolu s dvoupatrovým nástavcem, lépe situovaní spisovatelé nebo úředníci používali stoly se stahovací roletkou. Do domácnosti přibyl také elegantní toaletní stolek s pohyblivým vyklápěcím zrcadlem, o jakém se dříve dámám ani nesnilo. Víte, že symbolem biedermeierovského útulného domovase stal ušák? Byl známý už dříve z francouzských a anglických sídel, ale nyní se vrátil na výsluní společně s novou funkcí rodiny ‒ v jednom bytě teď totiž žilo společně i několik generací a ušák byl výhradním místem babiček a dědečků.
garnitura
Sestava křesel, pohovky a sedátek čalouněných v jednom stylu byla předchůdkyní dnešních sedacích souprav. Ovšem slovo garnitura, které vyjadřovalo společný styl několika částí, dnes vztahujeme spíše k politice.