PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Četla jsem o vás, že se ráda učíte nové věci. Co všechno jste se musela naučit, abyste mohla začít vytvářet svíčky?

Kdyby to šlo, absolvovala bych nějaké oficiální vzdělání, stejně jako jsem vystudovala včelařský učňák. Jsem šprt, bavilo by mě to a byla bych ráda, že mám naučený postup, o kterém někdo řekl, že je správný. Bohužel u svíček nic takového není. Hlavní bylo pracovat se silikonem, znát jeho druhy a naučit se dělat silikonové formy. Když jsem se začala zajímat o výrobu svíček, které mají nějaký zajímavější tvar než klasické vonné, zjistila jsem, že téměř všechno, co se tu prodává a je vydávané za umění nebo něco navíc, vychází z forem z čínských tržišť. Což mi opravdu extrémně vadí. Tak jsem si řekla, že to takhle nejde, a začala jsem formy dělat sama. Pak jsem se musela naučit pracovat s modely, poznat druhy 3D tisku a materiálů, navázat různé spolupráce. Je to vlastně super příležitost dělat se všemi talentovanými lidmi, které jsem v životě potkala a které obdivuju. A potom jsou tu samotné vosky, vyznat se v nich je práce na celý život. V dnešní době je přírodních vosků neuvěřitelná spousta a každý z nich funguje v každé svíčce jinak.

S jakými vosky jste se tedy nakonec rozhodla pracovat?

Pokud to jde, používám přírodní materiály, ale jsem realistka. Zajímalo mě, jak je to vlastně s potenciální škodlivostí parafínu, protože jsem si říkala, že když jde o vedlejší produkt ropy, tak je to vlastně zero waste cesta, což je mi sympatické. Hodně by mě ale mrzelo, kdyby mě někdo vnímal jako nějakého green washera, takže jsem oslovila Elišku Knotkovou z Balance is Motion, aby mi ohledně vosků udělala rešerši. Chtěla jsem to mít potvrzené od někoho, kdo se vyzná ve studiích víc než já. Ukázalo se, že rozdíl dělá třeba správná délka knotu nebo rychlost hoření, a ta vychází pomaleji, tedy lépe, u přírodních vosků z obnovitelných zdrojů. Samotné hoření je u sojové i parafínové svíčky stejné. Tím pádem mi trochu vadí, když slýchám, že někdo říká, že jsou svíčky netoxické. Často vídám texty o tom, že to je skoro div ne zdravé. Stále je to pálení svíčky, takže je opravdu potřeba vyvětrat, dodržovat nějaká pravidla. Nikdy to rozhodně nebude tak, že se zapálí svíčka a člověk se uzdraví.

Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková
Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková

Věnujete se i včelaření. Proč jste nešla cestou včelího vosku?

S touhle představou se setkávám docela často. Když zmíním, že jsem včelařka a dělám svíčky, tak dostávám soucitné pohledy ve stylu „má malé děti, tak aspoň dělá něco hezkého“. Každý si totiž hned představí takové ty motané svíčky z pláství. Jenže možná právě proto, že jsem včelařka, tak svíčky ze včelího vosku nedělám. Vím, jak je včelí vosk vzácný, proto ten, který mám, vracím takzvaně zpátky do včel. U svých včel navíc vím, co do nich dávám, snažím se o šetrné léčení, ale jiným včelařům bych tolik věřit nemohla. Vosku na svíčky potřebuju docela dost a včely se někdy léčí strašnými věcmi. To bych fakt pálit nechtěla, parafín je oproti tomu úplná pohodička. Proto včelí vosk nepoužívám, nevím, kde bych sehnala včelaře, kterému bych věřila a který by mi mohl dodávat tolik materiálu, kolik potřebuju. Umím si představit, že bych ze svého vlastního vosku udělala nějakou limitku. Ale můj vosk je tak fajn, že si z něj radši udělám mast, protože jeho kvalita je spíš na kosmetiku než na pálení.

U svíček jsou stěžejní vůně. Jaké máte ráda a s jakými ráda pracujete?

Moje osobní preference ve vůních jsou hodně specifické. Mám ráda toluen, savo, starou lékárnu, plesnivý sklep, chlor, čerstvou výmalbu… Vždycky, když jdu kolem nějaké stavby, tak čuchám. (smích) Ale mám ráda i konvenčnější vůně jako opalovací krém, posečená tráva, muškátový květ, borovice či růžový pepř, asi vždycky budu mít ráda kadidla, táhne mě to do kostela. Co naopak ve svíčkách ráda nemám, jsou vůně jídla. Když se dělá třeba čokoláda nebo perník, to mi úplně nesedí. U citrusů je pak velmi tenká hranice mezi osvěžovačem vzduchu na záchod a svěžím citrusem, tam jsem hodně obezřetná. Kostelní svíčka, co teď chystám, bude pro někoho až moc, půjde o český kostel se vším všudy. Kdybych si měla vybrat ze všech svých oblíbených vůní jednu jedinou, tak to je právě ona.

Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková
Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková

Vaší signature svíčkou je busta Masaryka. Proč jste se rozhodla právě pro tento motiv?

V jednom obchodě se svíčkami mi kdysi řekli, že se tyhle soškové svíčky nemají pálit. Nechápala jsem to, vždyť mají knot, tak se musí zapálit! Rozhodla jsem se proto oslovit Moniku Martykánovou, která pracuje hlavně s porcelánem, a protože jsem zkrátka vždycky chtěla mít doma bustu Masaryka, nechala jsem si ji od ní navrhnout. Nedělala to podle žádné předlohy, nejde o kopii jiné busty, je to fakt originál a vypadá přesně tak, jak jsem si představovala. Předtím jsem už hodně let koukala po bustě Masaryka po různých bazarech, ale nikdy to nebylo úplně ono. Nechci znít jako nějaký blázen, ale z hlediska „brandingu“ první republiky mi to vždycky přišlo silné. Každý ho zná, ta ikonická hlava je všude, a navíc myslím, že je ze všech našich prezidentů nejfotogeničtější. Na bustu se zkrátka vizuálně hodí.

Chtěla byste téma osobností z naší historie rozvíjet? Máte ještě nějakou další osobnost, kterou byste chtěla zpracovat do podoby svíčky?

Nejčastěji dostávám otázku, jestli bude Hus nebo Palach. U Husa si to asi umím představit, ale muselo by to být zpracované nějak jinak, on nemá nijak zvlášť rozpoznatelnou tvář. U Palacha bych musela mít nápad, jak to udělat tak, aby to bylo mimořádně uctivé. To není snadné a nechci tlačit na pilu. Dlouhodobě se spíš snažím vytvářet vkusné suvenýry, což Masaryk je. Přála bych si, aby člověk nemusel do zahraničí vozit pořád jen Becherovku, nic proti tomu, já mám Becherovku ráda, ale ne vždycky se jako suvenýr hodí. I proto měl Masaryk už od začátku česko-anglický obal. Věřím, že nikdo u nás nechce dělat ošklivé suvenýry, ale málokdo ví, jak na to. Doufám, že se to časem bude zlepšovat, a já u toho ráda budu. Je pro mě důležité i téma česko-slovanské vzájemnosti, tuhle linku chci určitě rozvíjet dál.

Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková
Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková

Máme podle vás v dnešní době osobnost, ke které lze vzhlížet tak, jak dodnes už přes sto let vzhlížíme k Masarykovi?

V dnešní době asi není možné mít jednu autoritu, která by byla morální a vhodná úplně pro všechny, přece jen o rozdělené společnosti se mluví nonstop. Do jisté míry se to povedlo s prezidentem Petrem Pavlem, tam to vlastně dopadlo a stále dopadá dobře. Já si ho opravdu vážím, hlavně pro jeho práci s menšinami. Máme konečně prezidenta, který se zajímá i o romské problémy, to je pro mě hodně důležité téma. Ale i kdyby tou osobností byl jeden dobrý soused v ulici, co dělá různá setkání nebo dětský den, tak to vůbec není špatné. Někdo jako Masaryk je možná příliš velká ambice a v dnešní době spíš nesplnitelná, podle mého je lepší se orientovat na zdánlivě menší cíle, které ale vlastně nakonec nejsou malé. O tom často přemýšlím – taky si někdy s dětmi říkám, že jim udělám velký výlet, všechno naplánuju, ale ony možná nakonec nejvíc ocení, když jsme doma a hrajeme si s traktorem. Velká gesta pak nejsou možná až tak potřeba jako spíš jakási každodennost, která umí být taky hezká.

Jak se vám daří časově balancovat vlastní tvorbu a mateřství?

Ono to možná vypadá, že mám velké plány a všechno hrozně moc stíhám, ale já většinu času krájím jablka. Děti jsou malé, dva roky a něco přes půl roku, ještě mají obě plíny. My máme obě děti osvojené a o mladší holčičce jsem věděla tři týdny dopředu, přišla k nám dost nečekaně vloni o Vánocích. Letošní rok jsem tedy měla rozplánovaný trochu jinak, ale naštěstí to máme s manželem rozdělené tak, že můžu furt pracovat, nemusela jsem se dílny a svíček vzdávat. Bez jeho podpory by to nešlo. Starší syn hodně spal, takže jsem mohla dělat svíčky, i když byl úplně malinký, balila jsem tehdy Národní divadlo na vánoční večírky. Oba chodí sem do dílny, syn říká, že svíčka voní, a umí lidem říct, že máma dělá v dílně svíčky. Má tady i své svíčky na hraní, mají tady oba zázemí, snažila jsem se, aby dílna byla i takový prodloužený rodinný prostor. Nemohla bych si asi dovolit mít něco, kam se děti v životě nepodívají. Jak finančně, tak by mi to bylo i líto, takhle si tady s nimi někdo může pohrát, zatímco já něco udělám.

Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková
Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková

Často jako inspiraci zmiňujete vaše dvě babičky, díky nimž jste poznala dvě poměrně rozdílná prostředí. V čem konkrétně se jejich vliv projevuje jak ve vašem životě, tak v tvorbě?

Celý život balancuju mezi Nuslemi a Mělníkem, pořád to v sobě řeším. Mám strašně ráda nízké, ale opravdu ráda si užiju i vysoké. Hodně často jsem měla pocit, že nikam nepatřím, protože na jedny jsem moc prostá, na druhé moc intelektuální. Já si nepřipadám ani jedno, ani druhé. Na jedné straně tam byla touha po Barbie domě, dodnes nenaplněná, na druhou stranu jsem si jako malá myslela, že přece všechny děti chodí každou sobotu do Národního divadla, a pak jsem zněla jako úplný snob, přitom mě jen vůbec nenapadlo, že jiné děti to mají jinak. Dlouho jsem to brala jako nevýhodu, až postupem času jsem se to naučila vnímat opačně – mám od všeho kousek. Dneska už si to dovedu užívat. Můžu udělat svíčku, která je státotvorná jako Masaryk, a naopak pro TIC Brno mohl vzniknout legendární pařez v Kohoutovicích. Vím, že nejsem jediná, kdo má rád velmi odlišné věci a kdo pochází z takhle rozdílných prostředí a rád se na té škále pohybuje. Ale babičky spolu měly dobrý vztah, na chalupě jsme byli všichni dohromady a viděla jsem, že ony dvě si rozumějí. To bylo důležité.

Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková
Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková

Zmínila jste TIC Brno. Jak jste vybírala motivy svíček v rámci této spolupráce?

Pavilon a orloj bylo zadání. Ještě měl být jeden motiv, ale ten na svíčku nebyl technicky proveditelný. O TIC Brno jsem vždycky slýchala, že jsou to super lidi, tak jsem se nebála říct: „Když se řekne Brno a oheň, tak si vybavím jedinou věc – požár pařezu v Kohoutovicích. Je to meme, má vlastní stránku na Wikipedii, z mé generace a bubliny to zná každý.“ A oni: „Jo, tak super, bereme.“ A to bylo celé. Legendy nelhaly, fakt jsou to skvělí lidi se smyslem pro humor. Ve spolupráci pokračujeme a těším se na další společné projekty.

Je pro vás důležité, aby ve vaší tvorbě nějakým způsobem fungoval humor, někdy vlastně až trochu černý? Zmiňovala jste Husa, Palacha, máte svíčku Národní divadlo Je to něco, s čím pracujete?

Nemyslím si, že by černý humor byl hlavní motiv. „Zapal to svoje“ zní u Národní divadla vtipně, v tomto případě oheň opravdu něco zastupuje, skvěle to do sebe zapadlo. Byla bych ráda, kdyby se mi věci s humorem a lehkostí dařilo dělat, ale je mi trošku žinantní říkat, že dělám humorné věci. Když to o sobě lidi říkají, tak to většinou nakonec moc vtipné není. Když se to povede, je to určitě dobře, nemusí to být černý humor, stačí trochu vtipu, detailu, lehkosti. Obecně svíčky beru jako určitou platformu pro možnost vyjádření se v nějakém širším kontextu. Symbolika ohně je silná, někdy vesele, někdy závažněji. Svíčka pro mě není jenom kus hořící věcičky. Ale neříkám, že musí mít přidanou hodnotu vždycky. Někdy prostě svíčka jenom voní, jak říká můj syn.

Rubriky:

Další z rubriky

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Pozvání do našeho podcastu přijala designérka a šperkařka Nastassia Aleinikava
Číst článek
28. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Prahu mám ráda, ale i po dvaceti letech života tady se mi po Minsku stýská, říká původem běloruská šperkařka Nastassia Aleinikava

„Z Běloruska jsem odjížděla za potřebou kvalitní vysoké školy. Cítila jsem se tam dobře, ale přišlo mi, že v otázkách financí není kultura nikdy na pořadu dne,“ přemýšlí v podcastu Designnews nad situací v rodném Bělorusku designérka Nastassia Aleinikava.

Design & umění Podcast
Zleva nahoře: Alice Klouzková, Kristýna Mazánková Dole: Karolína Zoe Maixnerová, Jana Bernartová
Číst článek
23. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Po vzoru těch nejlepších. Oblastní galerie v Liberci zpřístupnila nový obchod s českým designem, co v něm zaujalo lokální osobnosti?

Oblastní galerie v Liberci otevírá pro své návštěvníky zbrusu nový obchod! Po vzoru světových galerií sází na promyšlený interiér a kurátorský výběr toho nejlepšího z českého designu. Co by si z shopu, který navrhla Lenka Míková, odnesly osobnosti spjaté s libereckým krajem?

Akce a události Design & umění
Lightworks
IKEA
Kare design
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

Design nepatří jen do Prahy! Navštivte festival MEAT DESIGN v Ostravě a pořiďte první vánoční dárky. Zapište si adresu: Boutique Business Inkubátor Ostravica.

22.—24. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Denisa Strmiskova studio
Číst článek
06. 11. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Dává místům zcela jedinečnou identitu. Proč se stala Denisa Strmisková hvězdou lokálního interiérového designu?

Na její práci narazíte v prestižních restauracích, hostelech i historických památkách. Denisa Strmisková, architektka s citlivostí divadelního tvůrce, přetváří prostory s lehkostí a odvahou. Její projekty mísí estetiku s emocemi a propojují světlo, vůně a materiály do jedinečného smyslového zážitku.

Interiér & architektura
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění