Se svým produktem na filtrovanou kávu jste vyhrála soutěž Red Dot i Big See. Měla jste jako designérka takový sen?
KAROLÍNA: Určitě. Soutěž Red Dot je ocenění, které designérovi dodá sebevědomí. Obzvláště pokud pracujete na vlastním produktu, který jste ze začátku financovali brigádami při škole. Když jsem začínala studovat průmyslový design, červený puntík byl něco jako nedosažitelný cíl. Jsem ráda za to, že se to nyní podařilo a po deseti letech se mi tento sen splnil. Ale jako designér po škole, který už zná reálie oboru, se nyní dívám vpřed na další příležitosti a možnosti.
Capsle je minimalistický, cestovní a skladný nástroj na filtrovanou kávu. Proč jste ho navrhla? Chyběl vám osobně na trhu?
KAROLÍNA: První prototypy vznikaly během studia na základě zadání navrhnout z porcelánu produkt, který se z tohoto materiálu běžně nevyrábí. Zadání bylo neurčité, a když viděl pan Jarkovský, který nám vypomáhal s realizací, jak jsem ztracená, poradil mi, abych vytvořila něco, co udělá radost mně, nebo někomu blízkému. To heslo mě provází dodnes. Navrhla jsem si tedy produkt pro sebe, který jsem postrádala u sebe doma – kompaktní, funkční a esteticky příjemné zařízení pro filtrovanou kávu.
Jak moc vlastně jako designérka řešíte, zda už něco podobného neexistuje? Zda zkrátka jen neopakujete dokola stejnou ideu jen v trochu jiném obalu?
KAROLÍNA: Zrovna u Kapsle je zajímavé, že takovou otázku vyvolává. Využívá principy existujících produktů – například V60, hrnek na pití nebo skladnost Aeropressu. Ale způsob, jak je vše poskládané a jak se produkt používá, je jiný, stejně jako estetika. Kapsle je nový způsob filtrování kávy, i když využívá stejné filtry jako Hario. A jestli řeším, zda existují jiné hrnky? Neřeším. Podobně jako se neřeší, zda už existuje jiná židle.
Kapsle je ale vlastně relativně starší produkt. Navrhla jste ho už v roce 2019. Jak to, že soutěžila až nyní?
KAROLÍNA: Kapsle se od roku 2019 opakovaně účastnila českých designérských soutěží, avšak bez úspěchu. První významný průlom přišel až s německým veletrhem Ambiente, kde byl projekt vybrán do prestižní talentové sekce. Co se týče Red Dot Design Award, dříve jsem nevěděla o existenci sekce Young Professionals, která vítězným projektům nabízí osvobození od poplatků. Jednou z klíčových podmínek této sekce je však doložení velkovýroby produktu, což se projektu Kapsle podařilo zajistit až v roce 2023.
Minimálně k soutěži Red Dot se váže i kritika, že vyhrávají jen produkty, které si zaplatí vysoký účastnický poplatek a výhra pak může být často diskutabilní. Vy sama jste musela platit? Řešila jste dilema, zda se do podobné soutěže přihlásit?
KAROLÍNA: Díky programu Young Professionals jsem byla osvobozena od poplatků. Pokud bych měla platit běžný poplatek, pravděpodobně bych se nezúčastnila. Kritika je oprávněná, ale Red Dot nevyhrávají všichni přihlášení. Firmy musí zvážit, zda investovat do této soutěže. Při slavnostním ceremoniálu Red Dot jsem měla možnost vidět vítězné produkty osobně a jejich kvalita byla velmi vysoká.
Mají výhry už nějaký konkrétní dopad na vaši práci? Ozývají se výrobci? Sběratelé?
KAROLÍNA: Díky Red Dot si mě všimla soutěž Big See. Zvýšil se zájem ze zahraničí, ale v Čechách byl dopad těměř nulový.
Je to ideální resumé, že by se Kapsle začala vyrábět průmyslově?
KAROLÍNA: Kapsle je již připravena na průmyslovou výrobu, což je výsledkem několikaletého vývoje. Od roku 2020 spolupracujeme s investorem na tom, jak projekt co nejlépe uchopit a přizpůsobit požadavkům trhu i mým designovým vizím. V současné době je k dispozici první omezená série kusů, které jsou součástí postupného procesu zdokonalování.
Vedle své vlastní tvorby jste součástí autorské dvojice Nic novýho. Ta zaujala především vtipnými a zároveň ostrými hláškami na keramice jako Fuck Off. Vaše tvorba je podobné angažovanosti ale prosta. Co je víc Karolína Jeřábková? Krititický, angažovaný tvůrce nebo profesionál, co sbírá mezinárodní ceny?
KAROLÍNA: Řekla bych, že je to taková kombinace. Jako člověk jsem hodně kritická. Moje povaha se projevuje v mé tvorbě, kdy vymýšlím produkty jednoduché, tvarově strohé, ale zároveň s velkým důrazem na detail nebo výrobně dost náročné. Nic novýho kritiku přímo komunikuje, zatímco moje osobní tvorba ji vyjadřuje subtilnějšími způsoby.
Nic novýho v současné době trochu usnulo, proč jste ho uspali?
KAROLÍNA: Nic novýho nikdy neusnulo. Aktuálně se věnujeme projektům, ať už společným nebo vlastním, které nám umožní pokrýt náklady na život. To, že nejsme aktivní na sociálních sítích, není směrodatné, ačkoliv a bohužel, to jediné je v Čechách pokládáno za úspěch – být vidět.
Chystáte teď "něco novýho"?
KAROLÍNA: Plánů je hodně. Pokud se podaří realizace, můžete se příští rok těšit na novinky od Nic novýho.