PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Autorka s knihou

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

„Budu mít tenhle měsíc na nájem? Budu mít na zaplacení povinného ručení u auta, které jsem dostal od rodičů? Dokážu se jako ilustrátor postarat o rodinu?“ napsali ilustrátorka Magdalena Rutová a ilustrátor Jindřich Janíček letos v lednu – tehdy společně spustili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Otázky, které v rámci představení projektu formulovali, podle všeho pálí nejenom je – ale i řadu dalších, často oceňovaných lidí z oboru.

„Galavečery, na jejichž konci si domů odneseme špendlík, sošku nebo jiný designový kousek, nás rozesmutňují. Zvlášť když musíme zaplatit hlídání dětí, pokud chceme onu slavnostní událost prožít s životním partnerem,“ stojí dále v prohlášení iniciativy, která každý rok vyhlásí vítěze z řad ilustrátorů a ilustrátorek a předá mu tisíc korun. To podle jejich slov sice není moc, ale zároveň je to přesně o tisíc korun víc, než kolik ocenění obvykle dostávají v nejrůznějších prestižních soutěžích.

Jen o necelé dva měsíce později Magdalena Rutová na jednom takovém galavečeru – vyhlášení cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle – přebírala (další) ocenění, za kresby pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST).

Svůj čas na pódiu využila k apelu právě na odměňování oceněných tvůrců: „Pokud by v instituci Czech Grand Design někdy úplně náhodou probíhala interní diskuse o tom, čím oceňovat umělce, aby z toho měli opravdu radost, musím přiznat, že v případě ilustrátorů bych hlasovala pro revoluční odměnu formou peněz. Pohybuji se denně v okruhu těch nejoceňovanějších a nejchválenějších ilustrátorek a ilustrátorů a musím říct, že většina z nich na konci měsíce horko těžko vyškrabuje tisícovky z účtů na sociální pojištění. Je v tom poněkud rozpor, pokud poličky těch stejných lidí zdobí kreativní suvenýry dokazující jejich profesionální úspěchy.“

Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab. Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.
Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.

Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

Krátce po vašem proslovu na udílení cen Czech Grand Design rezonoval společností také proslov režisérky Darii Kashcheevy na vyhlášení filmové ceny Český lev. Proč právě přebírání ceny je podle vás dobrá příležitost pro reflexi či kritiku?

MAGDALENA: Myslím, že přebírání ceny je ideální možnost, jak říct nahlas něco, co se týká dění v daném oboru. Nevidím na tom dokonce ani nic extra odvážného a překvapilo mě, jaký ohlas vzbudily mé tři věty na předávání Czech Grand Design.

V reakcích okolí jsem někdy cítila úlevu, že se v rámci svátečního galavečera můžeme bavit nejen o slávě a úspěších, ale třeba i o živoření na volné noze.

Nemám obecně ráda přetvářku, ke které honosné akce trochu svádějí. Čím víc upřímných, možná autentických a třeba i aktivistických proslovů na ceremoniálech uslyšíme, tím raději se jich budu účastnit.

Setkala jste se i s negativní odezvou?

MAGDALENA
: Nesetkala. Umím si ale představit, že spoustu návštěvníků galavečera mohla má nespokojenost s formou ocenění (balónek na tyčce) iritovat.

Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design
Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design

Jaká je vaše pracovní situace? Jste úspěšná ilustrátorka, sbíráte ceny… Z vašeho proslovu a také ze zkušeností ze svého okolí ale vím, že to nutně nemusí znamenat ekonomickou zajištěnost.

MAGDALENA: Moje pracovní situace je měsíc od měsíce jiná. Ve zkratce: Vystudovala jsem UMPRUM, jsem osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), zároveň máme dvě děti (3 a 6 let), bydlíme v nájemním bytě, který vyjde na třicet tisíc korun měsíčně.

Snažím se pracovat na projektech, které mi dávají smysl. To znamená třeba i to, že ani ve finančně obtížnějších časech jsem se nepokoušela uchytit například v reklamce. Můj muž učí na UMPRUM a živí se jako grafický designér, peníze máme dohromady, nepočítáme, kolik kdo daný měsíc vydělal.

Nemáme nic našetřeno, ale neřekla bych, že trpíme nouzí. Musím říct, že s honoráři se to poslední dobou lepší. Ale na hodinovou mzdu si práci raději nepřepočítávám, to by vyšlo tak na deset korun za hodinu. Jsem v práci velký puntičkář.

Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové
Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové

Foto: Martin Faltejsek pro Czech Grand Design

Situace ilustrátorů a ilustrátorek ve vašem okolí je podobná? V čem podle vás leží kořeny problému?

MAGDALENA: Vycházím hlavně z rozhovorů s přáteli, což jsou většinou knižní ilustrátoři a ilustrátorky, tedy ne úplně komerční typy. Zároveň úroveň tuzemské knižní ilustrace – a obzvláště dětské knihy – je často opěvovaná odbornou i širokou veřejností.

Kořeny problému jsou zřejmě platné pro téměř všechna povolání – jsme relativně drahá země s docela nízkými mzdami. Učitelky ve školce, ošetřovatelky, lidé v neziskovkách – ti všichni mají absurdně nízké mzdy a platy, a přitom všichni víme, že bychom se bez jejich nasazení vůbec neobešli.

A do toho tristní bytová situace, pokud jste se nenarodili rovnou do vlastního bytu. Mám ve svém okolí spoustu lidí, kteří mají vystudovanou vysokou školu, jsou špičkami ve svém oboru, pracují na plný úvazek a jejich plat dělá zhruba třicet tisíc měsíčně.

V takové situaci by bylo naivní si myslet, že do kultury poteče adekvátní množství peněz. Je to škoda.

Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny
Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny

Foto: Archiv Magdaleny Rutové

Vidíte řešení v zavedení statusu umělce?

MAGDALENA: Jsem ráda, že se o některých problémech začíná mluvit jako o systémových. Aktuálně je to u nás tak, že dokud člověku samostatně výdělečně činnému v životě všechno šlape, musí se ohánět, ale „nějak vyjde“. Jakmile ale přijde tak obyčejná událost, jako je třeba narození dítěte, nutnost pečovat o někoho blízkého, nemoc nebo dočasná pracovní neschopnost, jste v podstatě na nule.

Status umělce by v ideálním případě mohl dát lidem pracujícím v kulturních odvětvích alespoň základní pocit jistoty, že se svět nezboří, pokud budou dva týdny ležet s angínou nebo pokud jim klient dva měsíce po splatnosti faktury dluží honorář.

Podle aktuální české verze statusu umělce, která se na veřejnost dostala minulý týden, to ale nevypadá, že by se chystaly změny, které lidem doopravdy zlepší život. Anna Štičková obsah a úskalí tuzemského statusu umělce hezky vysvětluje v rozhovoru s Pavlem Turkem pro týdeník Respekt.

Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem
Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem

Vítězkou Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry pro rok 2023 se stala Julie Kyryljuk. Finální suma byla díky štědrým dárcům 11 500 korun. Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

S ilustrátorem a nakladatelem Jindřichem Janíčkem jste loni založili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Je to způsob, jak otevřít ve společnosti diskusi o nedobrých podmínkách ilustrátorů a ilustrátorek? Jak nastavit zrcadlo právě těm prestižním cenám a institucím, které je udílejí?

MAGDALENA: Chtěli jsme především poukázat na to, že většina institucí, které se rozhodly v Česku udílet tvůrcům oborové ceny, vůbec neřeší, že by cena mohla vítězi i udělat radost. Počítá se automaticky s tím, že hlavní cenou je samotná prestiž vyplývající z ocenění. To se ale neukazuje jako úplně funkční model.

Dalším důvodem pro vznik Cen Akademie ilustrace Madly a Jindry bylo, že mnoho skvělých věcí, které u nás za rok vzniknou, se do nominace na žádnou cenu nedostanou. Z různých důvodů. Aktivně a pravidelně sledujeme, co se v našem oboru děje, těší nás o povedených věcech ostatních ilustrátorů mluvit a psát. Už se těšíme na další ročník!

Rubriky:

Další z rubriky

Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.
Číst článek
22. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Rozhovory
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Lightworks
IKEA
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

Design nepatří jen do Prahy! Navštivte festival MEAT DESIGN v Ostravě a pořiďte první vánoční dárky. Zapište si adresu: Boutique Business Inkubátor Ostravica.

22.—24. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Denisa Strmiskova studio
Číst článek
06. 11. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Dává místům zcela jedinečnou identitu. Proč se stala Denisa Strmisková hvězdou lokálního interiérového designu?

Na její práci narazíte v prestižních restauracích, hostelech i historických památkách. Denisa Strmisková, architektka s citlivostí divadelního tvůrce, přetváří prostory s lehkostí a odvahou. Její projekty mísí estetiku s emocemi a propojují světlo, vůně a materiály do jedinečného smyslového zážitku.

Interiér & architektura
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory