PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Vzbuzuje ve vás umělá inteligence obavy, nebo je to pro vás naopak lákavá výzva?

Klára Holanová: Obavami se rozhodně nezabývám, baví mě vše nové a pulzující. Umělou inteligenci vnímám jako prostředek, který mi jednoduchým způsobem může pomoci realizovat myšlenku. Na počátku práce s umělou inteligencí jsme byly šokované a užaslé, to, jak je možné během pár minut vytvořit nové, absolutně realistické tváře, bylo překvapující. Nyní nám AI pomáhá třeba i denně. Všechno vnímám jako vývoj, pokrok a věřím v adaptaci.

Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová
Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová

Zmiňujete, že AI pro vaše potisky vygenerovala i tváře lidí. Nebáli jste se, že se v obličeji někdo pozná?

Klára Holanová: To, že se nám na monitoru objevovaly nové a nové obličeje, bylo absolutně fascinující. Vyberete si barvu pleti, vlasů, etnikum, navolíte věk a vygenerujete tvář, vidíte určitý obraz a dáváte mu jméno podle podobnosti. Tváře jsou velice realistické, ale není v nich zapsán životní příběh nebo záznam emocí. Tváře jsou nereálně reálné, podobně nepodobné. Rozhodně zajímavé byly reakce zákazníků, ti nám podobnosti popisovali více.

Persona byla první kolekce, kde jste využili AI? Hodláte v tom pokračovat?

Klára Holanová: Nemohu to říci stoprocentně, jedno takové téma námi rezonuje již delší dobu, uvidíme, zda si pro realizaci vybereme tuto formu.

Vidíte AI technologie do budoucnosti jako schopného pomocníka? Řetězce jako Zara nebo H&M již využívají umělou inteligenci ke kontrole dodavatelských řetězců, což podle nich podporuje udržitelnost tím, že snižuje nadměrné zásoby a plýtvání. I když je otázkou, zdali se nejedná jen o další marketingový tah.

Klára Holanová: Velké řetězce používají AI k zefektivnění svého fungování přirozeně, jsou nastavené na okamžité zařazování nejnovějších technologii o do svého běžného provozu. Módní průmysl je velké odvětví, dynamické a do svého fungován implementuje změny okamžitě, a to zejména ke zajištění větších profitů a udržení konkurenceschopnosti. Je to přirozený proces. Zefektivnění celého procesu zřejmě povede ke snížení plýtvání ve smyslu efektivnějšího doplňování zboží, ale bohužel také možná ke snížení ceny výrobku a tím zvýšení prodejů, dojde ke snížení pracovních míst atd. Jsou to spojené nádoby.

Základem pro boj s nadvýrobou, negativním dopadem na životní prostředí a dodržováním lidských práv jsou přísně nastavené jednotné regulace v zemích, kde se oblečení vyrábí, převáží nebo likviduje a náš postoj k nakupování. Takže ano, marketingově můžete využít cokoliv, záleží na prezentaci.

Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona
Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona

Některé značky rovněž pracují s AI tak, že se snaží předurčit budoucí trendy. Nevytvářejí nové trendy spíše designéři? Nelze v případě designérů mluvit spíše o tvorbě nadčasových kousků, než trendů jako takových?

Klára Holanová: Trendy určuje mnoho faktorů, jde o esenci doby. Vliv mají výrazní designéři, mediálně známé osobnosti, herci zpěváci, influenceři, kulturní nebo sportovní události, nové technologie, měnící se klima, udržitelnost, ekonomická situace a jiné. Designéři pak vše analyzují, navnímají a navrhnou oblečení, které rezonuje s danou situací, bud s ní souzní nebo jdou proti proudu, to záleží na stretegii značky, pro kterou oblečení tvoří.

Dovedu si představit, že AI toto může nahradit, sesbírat data a dle zadání přijít s řešením. AI Vám již nyní může definovat pojem trend, ale i pojem nadčasový kousek. Zkoušely jsme se na chatu GPT ptát na různá témata týkající se navrhování a musím říci, že výsledky jsou dost relevantní.

Designer tvoří vždy pro svou komunitu zákazníků, my se pohybujeme v menší komunitě, vytváříme autentické oblečení, pro menší klientelu nemusíme se řídit trendy. Je pro nás důležitá určitá svoboda, experiment a kontinuálnost.

Jak vznikla vaše kolekce Persona?

Klára Holanová: Persona jako osoba má v analytické psychologii Carla Gustava Junga význam kolektivního nevědomí. Naše myšlenka Persony vznikla během turbulentního období celosvětového lockdownu. Většina komunikačních kanálů se přesunula do on-line prostředí, a tak jsme poznali i manipulativní svět falešných identit. Mnohdy nevíte, zda mluvíte s konkrétním člověkem nebo fake profilem. Hranice mezi tím, co je reálné a co umělé, bývá velmi křehká i kvůli tomu, že řada lidí své fotky a sociální profil vylepšuje. Je to zajímavé, trochu děsivé, ale i inspirující. V našem studiu Eiri jsme začali využívat programy umělé inteligence, které umějí generovat texty, lidské tváře i imaginativní světy. Pomocí těchto programů jsme vytvořili realistické tváře žen a dívek, které jsme přenesli na oblečení. Jde o zrcadlení světa iluzí, v němž žijeme, jen o něm díky umělé inteligenci teď víc mluvíme.

Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji. Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Potisk tvoří dívčí a ženské obličeje generované pomocí programů a jsou k nerozeznání od skutečných.

Kolekce vznikla v roce 2021, jak hodnotíte s odstupem času její úspěšnost vůči stálým kolekcím?

Klára Holanová: Kolekce Persona je vizuálně silná, výrazná, kontroverzní, je to záznam doby. “Šaty s hlavami” byly překvapivě dost oblíbené, měli jsme skvělé ohlasy. Často se mě někdo ptá, zda budeme kolekci došívat. Personu hodnotím jako spokojenost.

Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie
Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie

O EIRI

Značka funguje už více než deset let. Založila jste ji v roce 2013. Máte pocit, že se za tu dobu český módní průmysl proměnil?

Klára Holanová: Český módní průmysl nijak zvlášť nesleduji, vlastně si říkám, zda tu nějaký je. Mohu ale říci, že máme v Čechách mnoho zajímavých menších značek a talentovaných designérů, potkávám mnoho otevřených a dobře naladěných zákazníků.

Jste spolu s dalšími návrháři v kontaktu? Diskutujete o stavu oboru? Co by vám osobně nejvíc pomohlo, aby se vám dařilo ještě lépe?

Klára Holanová: Když se potká designér s designérem, tak určitě konzultujeme své zkušenosti, předáváme si informace. S mnoha návrháři se přátelím. A jestli se ptáte konkrétně, tak designérovi nejvíce pomůže dobrý marketing. A na tom teď i my kontinuálně pracujeme.

Jaká byla vaše cesta k práci návrhářky?

Klára Holanová: Sebevyjádření skrze oblečení mě zajímalo od dětství, oblékala jsem se nekonvenčně, jinak než většina ostatních, a pozorovala reakce okolí. Měla jsem ráda extrémy a bavilo mě měnit styl klidně čtyřikrát za rok, tiše provokovat.


Který je váš bestseller oděv?

Klára Holanová: Právě nyní jsou oblíbené kalhoty. Máme několik zajímavých tvarů, naším benefitem je, že oblečení vyrábíme v malých sériích a střih můžeme mírně uzpůsobit konkrétní postavě. Jsem pak spokojená já i zákaznice.

Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí. Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Fotografie je majetkem PBG studia

Přiblížíte nám proces vaší tvorby?

Klára Holanová: Jsme malý tým, kde se všichni podílejí skoro na všem. Nemáme rok striktně rozdělený na období navrhování či vzorování, náš proces je více intuitivní. Zkoušíme, upravujeme. Někdy navrhujeme v počítači v 3D simulacích, ale nejčastěji myšlenku dotváříme přímo na těle. Našimi zákaznicemi jsou zpravidla ženy, které zajímá příběh. Chtějí nosit oblečení, za nímž je vidět duše a má svou individuální osobitost. V určitém bodě proces zastavíme a nafotíme. V další sezoně často pokračujeme v tématu dál.

Jak vybíráte materiál?

Klára Holanová: Poslední rok dovážíme materiály z Japonska, z různých manufaktur. Spolupracujeme s agenturou, která sdružuje menší japonské výrobce, často s velice dlouhou tradicí. Používáme například tkaniny, které jsou po nabarvení sušené na slunci a jejich finální vzhled jim dodává to, jak při dosychání vlají ve větru. Pracujeme také třeba s tkaninami nazývanými typewriter, což je japonské tradičně hustě tkané bavlněné plátno, které je na omak šustivé a působí téměř jako papír. Hustota látky pak vytváří až nepromokavý efekt. Z české produkce používáme třeba bavlněné úplety nebo zde potiskujeme látky.

Na co se v Eiri můžeme těšit?

Klára Holanová: Stále vymýšlíme a tvoříme, v poslední době se naše pozornost stále stáčí ke kalhotám jako ke kusu oblečení, který všichni nosíme skoro denně. Těšíme se, že kolekci kalhot z japonského denimu, tzv. oděv D O L E v dámské i pánské variantě, představíme na Designbloku 2024.

Současně také pracujeme na rebrandingu E I R I s Matějem Činčerou, ladíme a výsledky postupně začínáme používat.

CO JE TO EIRI 

„Japonské slovo eiri znamená ostrý, křišťálový a navždy, což přesně vystihuje podstatu naší značky. Z japonské estetiky a tradičních i moderních postupů vycházím i při své práci. Ráda pracuji s různými strukturami a černou barvou pro její poetičnost, tajemství a napětí. Inspirací je pro mě aktuální okamžik, neustálé dění a nové výzvy.“

TVÁŘÍ EIRI JE KLÁRA HOLANOVÁ

„Na módě a oblékání mě nejvíce oslovuje interakce mezi oblečením a jeho nositelem. Vytvoříte kus, který je odrazem času a okolností, a čekáte, až si ho někdo oblékne a je mu v něm dobře. Někdy to s okolím rezonuje hlasitě a někdy úplně tiše.“

KONTAKT, KTERÝ BY SE VÁM MOHL HODIT

Za autorskou oděvní značkou EIRI stojí návrhářka Klára Holanová. Mimo práci na kolekci pro Eiri se její tým už druhou sezonu podílí na modelech pro značku PBG, které vytvářejí a šijí. eiri.cz, pbgstudio.com

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: BARBORA HOSTAŠOVÁ, MICHAL UREŠ, NICOLE KUDELKOVÁ, PETR DOKOUPIL, PETRA JANSOVÁ

Rubriky:

Další z rubriky

Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
NAHAKU
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide

AKCE A UDÁLOSTI

Devět umělců různých profesí představí své pojetí objektu jako živého prvku umělecké tvorby. Výstava Přímý Přenos v MUD Benešov vychází z podcastu Ivety Schovancové a Robina Havlíka Jak dělám umění.

14. února –⁠ 27. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
S hotelem je samozřejmě spojené i wellness a velkorysý bazén
Číst článek
24. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ve jménu eklekticismu. Na jihu Rakouska stojí hotel Falkensteiner, který jde příkladem, jak přistoupit k renovaci nevyhovujících starých budov

Doba je rychlá a nároky na relaxaci se bryskně mění. Co ale s objekty, které před lety dobře sloužily jako hotely, ale dnes už jsou démodé? Recept našla společnost Falkensteiner, která místo stavby zbrusu nových budov rekonstruuje ty staré. A výsledek stojí za pozornost!

Design guide
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory