PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Milan headline

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Spolu se značkou Our Shift, kterou jste založil, jste se pustili do recyklace opuštěných stanů na hudebním festivalu Roskilde. Kde se tento nápad vzal?

MILAN: Inu, největší skandinávský festival Roskilde hledal nové partnery, kteří by mu pomohli posunout se směrem k větší udržitelnosti. Když jsme se dozvěděli, že každý rok zůstává na festivalu opuštěných téměř 30 000 stanů, začali jsme ve značce Our Shift zvažovat, jak tento problém řešit. Po důkladné konzultaci jsme se rozhodli jednat a dnes pro Roskilde vytváříme merchandise upcyklovaný právě z těchto stanů z předchozích ročníků.

Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla
Moodboardy samy o sobě v případě Milanovy tvorby působí jako samostatná díla

Byl Roskilde první festival, kde jste brali materiál?

MILAN: Ano, Roskilde byl prvním festivalem, kde naše značka Our Shift začala získávat materiál pro upcycling. Nicméně naše cesta tím nekončí – spolupracujeme také s italským dodavatelem, jenž nám zasílá deadstock materiály, a nyní i s většími firmami, které mají problém s textilním odpadem a musí ho kvůli regulacím EU v příštím roce začít řešit. Během mého magisterského studia jsem navíc získával textilie od různých značek, které mi poskytovaly své odstřižky pro další tvorbu.

Musím přiznat, že mě šokovalo, kolik opuštěných stanů jsem na vašem videu viděla. To je v Dánsku běžný standard? Zažil jste něco podobného i v jiné zemi?

MILAN: Ano, je to opravdu šokující, dechberoucí a zároveň znepokojivé. Když jsem poprvé uviděl ty hromady opuštěných stanů, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Upřímně řečeno, byl jsem velmi rozčarovaný, naštvaný až tak, že bych musel hovořit sprostě. Hlavně zklamaný z toho, jak lidé dokážou být bezohlední. Jak je možné, že někdo jednoduše nechá stan, ve kterém strávil několik dní, na místě? Společně se stážisty a kolegy jsme se snažili najít odpověď, dělali jsme rozhovory s lidmi, ale žádný přijatelný důvod se neobjevil. Nejčastěji jsme slyšeli, že lidé jsou jednoduše líní nebo že po festivalu mají kocovinu a nechtějí se obtěžovat s odnesením stanu. Tato odpověď mě vždycky nejvíce iritovala, protože když jdete do parku, také tam nenecháte svou deku, ne?

Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka
Kreativní moodborad nejen zobrazuje návrhy látek, ale i přesvědčení, nebo aktuální nálady Milana Flíčka

Tento problém není specifický jen pro Dánsko, ale je běžný i na dalších festivalech v celé Evropě, a to zejména v Anglii, kde je situace podle mého názoru ještě horší. Překvapilo mě to asi i o to víc, že jsou to záběry ze země, kterou mám spojenou s odpovědností a kladným vztahem k udržitelnosti. Vy nyní v Dánsku žijete, jak to vnímáte vy sám?

MILAN: Také mě překvapilo, že se to děje právě zde, v Dánsku, které je považováno za vzor odpovědnosti a udržitelnosti. Skandinávie má sice skvělý marketing, ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. I když mají Dánové v mnoha oblastech náskok a můžeme se od nich hodně naučit, je zřejmé, že i oni mají své slabiny a že i oni se mají dost co naučit od nás. Například zde mají systém „zelených pytlíků“ na kompost, které město poskytuje a které se po určité době rozloží, což je skvělý krok směrem k udržitelnosti. Ale jak ukazují ty hromady opuštěných stanů, je vidět, že skutečná odpovědnost a udržitelné chování jsou věci, na kterých je potřeba stále pracovat, a to platí i pro Dánsko.

Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s. Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.
Vlevo Unity collection, vpravo kolekce Our Shift x Skoda auto a.s.

Jak dlouho už sám v Dánsku žijete a jak jste se tam ocitnul?

MILAN: V Dánsku žiji už téměř pět let. Přestěhoval jsem se sem kvůli magisterskému studiu v oboru Fashion and Sustainable Design na Royal Danish Academy v Kodani. Po absolvování univerzity jsme s kolegyní založili značku a díky skvělému networku, který jsem si zde vybudoval, a blízkosti moře, které miluji, jsem se rozhodl v Kodani zůstat. Toto město mi nabízí ideální prostředí pro profesní i osobní růst, a proto se zde cítím jako doma. A navíc ta kola, ach ta kola, když se všude můžete projet. To jest k nezaplacení.

Je pro módního návrháře snazší prorazit právě zde? Přece jen konkurence zde bude veliká...

MILAN: Konkurence je samozřejmě vždy velká, ale zároveň jedinečná. Mám zde vlastní estetiku, která se odlišuje od ostatních. Když lidem vyprávím o kráse jižních Čech, o rybnících plných kaprů v okolí Třeboně, kde jsem studoval oděvnictví už od svých patnácti let, je to něco, co zde nikdo plně nepochopí, a právě to mě činí jedinečným. Studium na Royal Danish Academy (KADK) mi navíc otevřelo dveře a poskytlo síť kontaktů, kterou denně využívám. Tento mix osobních zkušeností a kvalitního vzdělání mi dává výhodu, která mě odlišuje v konkurenčním prostředí. A tím pádem se konkurence liší, jelikož beru jiné zakázky než ostatní. 

Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci
Název značky Our Shift poukazuje na změnu v módním průmyslu, která je přímo závislá na dnešní mladé generaci

Kromě starých stanů šijete i z jiných odpadních materiálů, spolupracovali jste například se Škoda Auto. Co jste z jejich sortimentu využili? A jaké další materiály využíváte?

MILAN: V naší dílně v Kodani navrhujeme a šijeme vzorky z různých odpadních nebo nevyužitých materiálů, které následně zasíláme do výrobních provozů po celé EU. Materiály, se kterými pracujeme, závisí na konkrétních potřebách našich klientů, kteří chtějí upcyklovat své textilie. V rámci spolupráce se Škoda Auto jsme na módní přehlídce využili především reklamní bannery, včetně mesh materiálů, polyamidu a denimu. Aktuálně s firmou Škoda pracujeme na dalším projektu zaměřeném na širší veřejnost. I když zatím nemohu prozradit podrobnosti, můžu říct, že se máte na co těšit. Jsme nadšeni a nemůžeme se dočkat, až vám tento nový projekt představíme!

Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes
Kolekce, která přímo křičí Stop Fuc*ing Burn Our Clothes

U spolupráce se Škoda Auto, kterou jste představili na Zlin Design Weeku, jste mluvili o tom, že podobný projekt pomáhá zelenější budoucnosti“. V případě automobilového průmyslu je to ale asi docela ambiciózní tvrzení. Neřešili jste u podobné spolupráce riziko design washingu? Jak vlastně vznikla?

MILAN: Jako značka Our Shift se zaměřujeme na upcyklaci textilních materiálů od různých firem a věříme, že každá spolupráce, která umožní oživení deadstock materiálů a jejich přeměnu na nové produkty, je krokem směrem k udržitelnější budoucnosti. Ve spolupráci se Škoda Auto vidíme velký potenciál, protože firma v současnosti intenzivně prosazuje elektromobily, které byly představeny i během přehlídky na Zlin Design Weeku. I když se může tvrzení o „zelenější budoucnosti“ v automobilovém průmyslu zdát ambiciózní, věříme, že každé malé zlepšení má smysl.

Design washing je samozřejmě relevantní téma, ale my se soustředíme na konkrétní činy a výsledky. Spolupráce se Škoda Auto vznikla na základě jejich zájmu o naše služby a jsme rádi, že můžeme být součástí jejich snah o udržitelnější přístup. O design washingu bychom si mohli povídat dlouho.

Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně
Nejprve titul v Anglii a nyní studuje na prestižní Royal Danish Academy v Kodani, které přijímá pouze dvanáct lidí ročně

Máte vy sám nějaké mantinely, firmy, kterým byste řekl ne?

MILAN: To opravdu záleží na situaci. Pokud by mě oslovila firma s nevalnou pověstí, ale s upřímným záměrem upcyklovat své textilní materiály a usilovat o dosažení cirkularity, vnímal bych to jako pozitivní krok a zvažoval bych, jak jim pomoci. Myslím si, že i ty nejproblematičtější firmy mohou potřebovat vedení směrem k udržitelnějším praktikám. Jak se říká, doktoři jsou tady pro nemocné, ne pro zdravé. 

Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Kolekce The RE (USE ME) byla prezentována na České ambasádě v Kodani během kodaňského Fashion weeku
Foto: Martyna Wolanska

Návrhářů, ale obecně designérů, kteří spolupracují s firmami, je ale čím dál tím víc. Nemáte obavu, že se tak mladá generace návrhářů stane loutkami v rukách bohatých firem? Jsou v Dánsku podobné spolupráce také časté?

MILAN: Spolupráce je základem úspěchu. Návrháři vždy spolupracovali s různými subjekty – značkami, univerzitami, státy či osobnostmi. Pokud se někdo obává, že se stane loutkou v rukách velkých firem, je možné, že už tou loutkou byl od začátku. Klíčem je mít pevně stanovené své hodnoty a umět je prosadit. Velké značky to nejen pocítí, ale také ocení. I v Dánsku je tento model běžný – například Henrik Vibskov spolupracoval s obchodním řetězcem Irma. Podobné spolupráce mohou být pro mladé návrháře skvělou příležitostí, pokud si zachovají svou integritu a vizi.

Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu
Zásadní státníci a jejich život i náboženská témata ⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vše se může promítnout do finálního modelu

Je Dánsko vaše poslední destinace? Kam vás to případně táhne dál?

MILAN: Jak jsem již zmínil, v Dánsku žiji už pět let. Během této doby jsem si zde vytvořil silný network jak s mojí komunitou v okruhu běžeckém či v kostele a oblíbil si jak město, tak i místní mentalitu, která je opravdu jedinečná. Mám zde skvělé přátele, které vnímám jako svou druhou rodinu, a Kodaň je pro mě neuvěřitelně inspirativní místo. A do Čech? To mám 1,5 hodinky letadlem nebo 23 hodin vlakem (k nám na jih). Momentálně nemám plány na přestěhování jinam, i když nikdy neříkej nikdy – Japonsko mě vždy fascinovalo a láká mě k jeho poznání. Protože po šesti měsících v Šhangani před šesti lety jsem se vrátil jako nový člověk. A proto mě cestování nesmírně baví.

Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku
Milan Flíček je držitelem ceny Best in Design za rok 2020, kterým byl oceněn v rámci Zlínského Design Weeku

Začínali jsme debatou o stanech. Vyrazíte pod něj ještě někdy i vy sám?

MILAN: Jako mladý jsem každoročně jezdil na tábory, kde jsme spali pod stanem, a později jsme se sborem dobrovolných hasičů na táborech využívali různé typy přístřešků. I dnes velmi rád vyrážím do Švédska, kde si užívám kempování pod stanem. Není nic lepšího než se probudit s výhledem na moře nebo hory. Tento kontakt s přírodou, který nám umožňuje vzdálit se od rychlého tempa moderního života, mi přináší nový pohled a osvěžení. Tyto výlety jsou pro mě vždy obohacující a dávají mi jiný nadhled. Třeba mě fascinuje sunbleaching na stanech a oblečení, kterého si  všímám právě nejvíc během cest.

Rubriky:

Další z rubriky

Faktor K oživil strážnici již před dvěma lety
Číst článek
16. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Brno světové! Projekt umělecké rezidence TIC vybízí k propojení lokálního prostředí se zahraničními umělci

Městská část Brno-sever se stává místem jedinečné spolupráce mezinárodních umělců a místní komunity. Projekt umělecké Rezidence TIC nabízí zahraničním umělcům příležitost tvořit, reflektovat a interagovat s lokálním prostředím díky pobytu v rezidenčním bytě na adrese Hvězdová 6.

Design & umění
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková
Číst článek
27. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?
Číst článek
26. 09. 2024
Lenka Kašparová
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Červené cihlové stěny Domu umění zrcadlí architekturu místních hornických kolonií. Díky svému puristickému vzhledu a velkým plochám cihlových stěn je Dům umění výrazný v rámci okolní zástavby. | Zdroj: Galerie výtvarného umění v Ostravě, GVUO.
Číst článek
05. 08. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 8 min

Drsná a inspirativní. Ostrava láká na nejlepší architekturu i výstavní scénu v republice

Historie Ostravy je spjata s hornictvím a hutnictvím. Své průmyslové dědictví město dnes úspěšně kombinuje s moderním designem a kulturou, přitahuje tak milovníky umění, architektury a gastronomie. Vydejte se na prohlídku s naším průvodcem.

Design & umění Design guide
Hands Up by Marek Kuźmiński s komentářem od poroty jejíž součástí bylo i studio Büro Famos
Číst článek
02. 08. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 6 min

Vrací sebevědomí dětem s amputovanými končetinami. Marek Kuźmiński navrhl barevnou protézu, která umí změnit život

Inkluzivní design vítězem letošního ročníku Best in Design, soutěže pořádané v rámci Zlin Design Weeku. Produkt má potenciál měnit životy. Jak se designer Marek Kuźmiński ohlíží na proces vytváření?

Design & umění
Ikea - čokoládový adventní kalendář

AKCE A UDÁLOSTI

Podoby prožívání a definování identity, těla a pohlaví i kulturních tabu. Tato témata představí umělkyně Katarzyna Kozyra v ostravské GVUO. Nenechte si ujít působivý výběr prací z dosavadní kariéry autorky.

Od 25. září 2024 do 5. ledna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Faktor K oživil strážnici již před dvěma lety
Číst článek
16. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Brno světové! Projekt umělecké rezidence TIC vybízí k propojení lokálního prostředí se zahraničními umělci

Městská část Brno-sever se stává místem jedinečné spolupráce mezinárodních umělců a místní komunity. Projekt umělecké Rezidence TIC nabízí zahraničním umělcům příležitost tvořit, reflektovat a interagovat s lokálním prostředím díky pobytu v rezidenčním bytě na adrese Hvězdová 6.

Design & umění
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Jak to mají sklářští designéři se sociálními sítěmi?
Číst článek
11. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Problém jménem algoritmus. Žijeme v bublině a nedostávají se k nám věci, které by nás mohly posunout. Jaká rizika a výhody má instagram pro české designéry?

Bez nich se už neobejdeme, ale soužití s nimi přináší i řadu nepříjemností. Sociální sítě ovlivňují všechny obory a design není výjimkou. Jak s nimi pracují úspěšní lokální designéři?

Názory & polemika
Bohdašín
Číst článek
07. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

S úctou k tradici. Na úpatí Jestřebích hor stojí statek Bohdašín, kterému majitelé vtiskli harmonický genius loci

Je to kraj, kde se narodili velikáni české literatury. Ve zdejších kopcích se procházel Čapek i Škvorecký. Kouzlo má zdejší příroda stále. A nyní navíc přibyl další důvod, proč se vydat na víkend právě sem – nově opravený statek Bohdašín 17.

Interiér & architektura
Budova Dřeváku
Číst článek
04. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Největší bytový dům ze dřeva vyroste v ČR. Dřevák od studia Jakub Cigler Architekti sází na udržitelnost i vysoký standard bydlení

Zpráva o švýcarském mrakodrapu od dánského studia SHL jistě před lety vyrazila všem dech. Bylo to především tím, že se jednalo o dřevěnou stavbu. Nyní se takové dočkáme i my. Skanska uvádí do prodeje bytový dům Dřevák, který se má stát doposud největším bytovým domem ze dřeva v České Republice.

Interiér & architektura
Jitka Hurábová s architektem Miroslavem Krátkým
Číst článek
02. 10. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Neměli jsme za úkol tvořit architekturu, ale plátno pro krásné produkty. Byl to zdravý projekt, říká Mirek Krátký ze studia archicraft o rekonstrukci showroomu firmy LD Seating

Dříve kuchyňské studio, dnes prostor plný designového sezení. LD Seating z Boskovic nejsou v pražském Karlíně žádnými nováčky, jejich showroom ale nedávno prošel rekonstrukcí podle návrhu studia archicraft. Jak jednatel Jakub Huráb a architekt Mirek Krátký vzájemnou spolupráci hodnotí?

Interiér & architektura
Firma Janošík překračuje hranice možného s rámy Paranormal
Číst článek
30. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Nic není nemožné. Rodinná firma Janošík vyrábí okna, která váží tunu, ale překvapí svojí subtilností

Rodinná firma Janošík z Valašska se specializuje na výrobu oken. A to ne ledajakých. Dlouhodobě se ji daří posouvat hranice možného. Okna jsou v jejich případě synonymem estetické dokonalosti.

Interiér & architektura
Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková
Číst článek
27. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?
Číst článek
26. 09. 2024
Lenka Kašparová
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory