Marset dnes patří do první ligy výrobců světel. Pravidelně se účastní i milánské přehlídky Salone del Mobile, kde firma letos představila svítidlo Caramel. Jeho autorem je uznávaný španělský designér Joan Gaspar. „Pro mě má hodnotu jednoduchost, nemám rád trendy,“ vysvětluje talentovaný tvůrce svoji vizi. Zároveň ale v nedávném rozhovoru obratem dodává, že se jednoduché věci automaticky nenavrhují snadno. Caramel tak do portfolia značky opět přináší tvaroslovím přímočaré nástěnné světlo, které ale nese řadu působivých a sofistikovaných momentů, za nimiž jsou hodiny práce a přemýšlení. „Když je Caramel zapnutý, vypadá jako živý objekt. Zhasnutý naopak vytváří na zdi grafickou hru,“ přibližuje jeho tvůrce specifické výhody. Svítidlo dovoluje majiteli hravě kombinovat několik jednotek a různorodě je rozmístit po zdi. Jenže dnešní design není zdaleka jen o nápaditosti. Velkou roli hraje i udržitelnost a v Marset si toho jsou velmi dobře vědomi.
„Před deseti lety jsme se soustředili jen na přítomnost, dnes je pro nás zásadní každý moment z životního cyklu našich produktů,“ přiznává José Manuel García z katalánské centrály. Nebojí se otevřeně říct, že způsob navrhování produktů se v poslední době radikálně změnil. A tím pravým důvodem je ohleduplnost k životnímu prostředí. „Příkladem může být právě naše nové svítidlo Caramel,“ dodává José Manuel García, „je navržené tak, aby šlo jednoduše opravit a demontovat.“ A fungovat tak po staletí. „Průmysl opravdu cítí tlak a zodpovědnost dělat dnes věci správně,“ dodává José Manuel García a vyjmenovává i další aspekty, ve kterých se odráží udržitelný přístup – od efektivních obalových materiálů až po jejich vědomou minimalizaci. A zákazníci to kvitují.
Marset má řadu dodavatelů po celém světě. V České republice je možné si svítidla z ikonické španělské manufaktury pořídit v nuselském obchodě Lightworks. Tu řídí Sára Maletičová s Pavlem Boháčem. Zkušená dvojice sbírala zkušenosti ve firmě Sářina otce, Eugena Maletiče, který patří mezi přední odborníky na světelný design. A profesionálního přístupu, ale i perfektního zázemí v bývalé nuselské fabrice si cení i v Barceloně. „S Lightworks spolupracujeme už více než dekádu a nemůžeme být spokojenější. Najít distributora, který dokáže fundovaně poradit a má skvělý zákaznický servis, je absolutně prioritní.“ I pro Sáru Maletičovou je spolupráce s Marset stěžejní. „Na značce Marset obdivuji především její rozmanitost, a to jak tvarovou, tak materiálovou,“ připomíná Sára hlavní benefity značky a dodává, že oceňuje i fakt, že „i přes její velikost jde stále o rodinnou firmu, se kterou je radost spolupracovat“. V nabídce má český prodejce celou řadu jejich esteticky vytříbených produktů. Včetně těch ikonických.
Mezi ně patří rozhodně světlo Ambrosia. Jeho působivý design a na první pohled univerzální formát zaručují výsadní postavení v portfoliu firmy. Za jeho návrhem stojí designér Ciszak Dalmas, který ho pro Marset navrhl v roce 2021. Ambrosia dnes zdobí řadu renomovaných hotelů nebo soukromých rezidencí. Snoubí v sobě funkčnost a čistou krásu. To je ostatně typické pro všechna svítidla značky Marset. Podobným příkladem je i stojací lampička FollowMe, která doslova změnila trh. Stala se totiž jedním z prvních samostatně stojících a přenosných svítidel bez nutnosti zapojení do elektřiny. Deset let oslavila i kolekce Ginger. Závěsné svítidlo, dostupné ve čtyřech průměrech, je elegantní a nadčasovou variantou pro všechny milovníky tichého luxusu. Ginger visí například v restauraci Albarracín ve španělské Zaragoze nebo v podniku Heimat v Hongkongu. Které svítidlo by si domů pořídila Sára Maletičová? „To je těžká otázka,“ zamýšlí se s úsměvem. „Pokud bych ale měla vypíchnout jediný produkt, pak je to horizontální i vertikální svítidlo Ambrosia, které má minimalistický design, zaručenou nadčasovost a 100% funkčnost,“ vybírá svého favorita majitelka Lightworks.
Na Marset můžete díky Lightworks dnes narazit ale i na několika místech v Praze. Nejnověji visí dynamické a expresivní světlo Tam Tam v nedávno otevřené restauraci Ramencraft ve Veleslavínově ulici. Při pohledu na promyšlený interiér, kde do sebe všechno zapadá, nezbývá než zaplesat, že i v České republice máme šanci užít si výjimečný design světových značek. „Naše produkty chtějí vždy vzbuzovat pozitivní emoce a zároveň překvapovat,“ shrnuje Xavi del Molino, obchodní ředitel Marset. I díky tomu slaví úspěch po celém světě.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce