PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Pan Maros 2

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

S jakými pocity vstáváte v poslední době do práce?

MAROŠ: Spím dobře, ale budím se hůř. A není to věkem. Nejistota, zda vstávám do práce, nebo na úřad práce, je s každým dnem tohoto klidu před bouří větší.

Turbulentní období, kdy slovenská ministryně kultury rozdává vedení kulturních institucí výpovědi, začalo před pár měsíci. Vaši kolegové ze SNG a SND, kteří už výpovědi dostali, hovořili v médiích o tom, že měli tušení a informace o tom, že jsou na řadě. A že si nakonec oddechli. Máte i vy nějaké indicie, že jste pro současné politiky persona non grata?

MAROŠ: Ministerstvo kultury Slovenské republiky (MK SR) reagovalo 8. srpna 2024 na můj status vyjadřující znepokojení nad čistkami v kultuře, který jsem se souhlasem celé naší instituce zveřejnil na webových stránkách a sociálních sítích Slovenského centra dizajnu (SCD). Krátce poté byl na stránkách MK SR zveřejněn text, v němž jsem byl spolu s bývalou generální ředitelkou SNG a generálním ředitelem SNM obviněn ze zneužití oficiálních stránek instituce pro své soukromé politické názory. Poté jsem zaslechl své jméno v podivném rozhovoru s Lukášem Machalem, generálním tajemníkem služebního úřadu MKSR . Podle mého názoru však ani design, ani Schmidt nikoho z vládních politiků skutečně nezajímají.

Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů
Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů

Jakým způsobem je Slovenské centrum dizajnu financované?

MAROŠ: Slovenské centrum dizajnu je příspěvkovou organizací zřízenou Ministerstvem kultury Slovenské republiky na základě zřizovací listiny. Zřizovací listina vymezuje činnosti, které má organizace vykonávat. Financování činnosti je zajištěno z finančního příspěvku ze státního rozpočtu [z tzv. transferu] a z vlastních příjmů z prodeje zboží a služeb, které organizace poskytuje a zajišťuje v souladu se zřizovací listinou. Jedná se zejména o příjmy z tržeb za ediční činnost (publikace a časopis Designum), za odborné poradenské služby, za služby specializovaného muzea designu – SMD, za služby knihovny designu, za reklamní a propagační služby poskytované v souvislosti s odbornou činností a příjmy z tržeb z úhrady soutěžního poplatku za účast v národní soutěži Národní cena za design.

Měli jste v minulosti pocit, že je design pro slovenskou vládu priorita? Zlepšovala se situace ohledně jeho podpory?

MAROŠ: Pro žádnou slovenskou vládu nebyl design skutečnou prioritou. Vždy jsme byli v pozici, expresivně řečeno, žebrajícího subjektu, který může být rád, že si ho nikdo nevšímá. Čest výjimkám – mám na mysli konkrétní pracovníky MKSR, kteří nám v těžkých chvílích vždy velmi pomohli, a velkorysou podporu Ministerstva zahraničních věcí a evropských záležitostí Slovenské republiky, bez níž bychom nemohli uskutečnit řadu důležitých zahraničních projektů a výstav. Paradoxně největší podporu jsme však pocítili po příchodu „smeráckého“ ministra kultury Marka Maďariče, který za svého působení v roce 2014 umožnil, že po 84 letech úsilí několika generací významných umělců, designérů a teoretiků designu konečně vzniklo uměleckoprůmyslové muzeum s názvem Slovenské múzeum dizajnu (SMD), sice jen jako oddělení Slovenského centra dizajnu, ale s příslibem jeho růstu o dvě pracovní místa ročně. Sliby o zaručeném růstu počtu zaměstnanců nebyly naplněny. Dnes má SMD pouze dva a půl zaměstnance. Na lepší časy opět svitlo za vlády ministryně kultury Natálie Milanové, kdy se podařilo vyhlásit rok 2021 Rokem slovenského designu a zároveň zrušit nesmyslné a loterijní financování formou prioritních projektů pro pravidelně se opakující aktivity, jako je SMD a Národná cena za dizajn (NCD). Konečně se dočkali skutečného rozpočtu. V tom je nesmírně nápomocen současný generální ředitel pověřený řízením odboru umění, kreativity, médií a autorského práva a zároveň ředitel odboru umění, kreativity a uměleckých institucí Jozef Švolík, který se za každé vlády snažil pomoci různým odvětvím kultury, design nevyjímaje. Jsem přesvědčen, že právě díky němu došlo v posledních letech v oblasti designu k pozitivním změnám. Dnes je bohužel nárazníkem nesmyslné arogance moci vedení MK SR. Je velká škoda, že slovenská kultura plýtvá tolik potřebnou energií na takové umělé a ideologizované spory.

Národná cena za dizajn Národná cena za dizajn
Národná cena za dizajn

Vy sám jste designér. Jaké podmínky jsou v posledních letech pro mladé designéry stran uplatnění? Jsou slovenské firmy otevřené spolupráci? Sílí zájem veřejnosti?

MAROŠ: Slovensko je na chvostu regionu V4 ve spolupráci výrobců a designérů. Do NCD, kterou každoročně pořádáme, se sice dostává stále více projektů, ale pokud je rozdělíte na menší části, získáte kvalitativní mapu rozložení jednotlivých aktivit. Situace v komunikačním designu je uspokojivá, ale pokud jde o nábytek nebo průmyslový design, je situace žalostná. Studentské práce vykazují velký potenciál, ale následné propojení výroby a designu profesionálních designérů je špatné. Mladí designéři odcházejí za zaměstnáním do zahraničí, zatímco doma zůstávají učiteli, úředníky a pesimisty. Vím, o čem mluvím, jsem jedním z nich. Zájem veřejnosti o design je obrovský. Ze strany příslušných ministerstev není skutečný zájem. Už léta voláme po spolupráci MK SR a Ministerstva hospodářství. Před dvěma lety jsem s Institutem kulturní politiky (IKP) spolupodílel na vytvoření dokumentu: Strategii kultury a kreativních průmyslů 2030.  Před týdnem bylo toto oddělení na MK SR zrušeno a lidé byli propuštěni. Je jasné, že všechno se změní k lepšímu teprve tehdy, až politicky nominované kádry na postech ministrů a státních tajemníků nahradí kvalitní a vzdělaní odborníci ve svých oborech.

Řada slovenských designérů míří po škole do zahraničí, ještě nedávno však nebyla hlavním důvodem politická situace v zemi, ale nedostatek ekonomicky atraktivních příležitostí... Myslíte, že se nyní situace změní a mladí designéři pod vlivem současné situace budou zemi opouštět?

MAROŠ: Útěky ze Slovenska neuznávám, i když je do jisté míry chápu, protože zklamaný a talentovaný člověk může mít mnoho relevantních důvodů, například strach o budoucnost svých dětí nebo nesouhlas se směřováním země, ve které žije a pracuje. Ale když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Designér si musí umět poradit v každé situaci, bez ohledu na politiku, a díky novým technologiím je vlastně ještě snazší navrhovat a konzultovat ze svého „dětského pokoje“ než kdykoli předtím. Spíše chápu, když designér ze Slovenska jede žít a pracovat na Bali pro inspiraci než do Česka pro konspiraci. 

Vaší specializací je automobilový design. Jozef Kabaň, šefdesignér Škodovky a BMW, patří k mezinárodním hvězdám tohoto oboru. Pomohl jeho příklad ve zvyšování atraktivity oboru? Proč jste ho šel studovat vy?

MAROŠ: Pro studium automobilového designu jsem se rozhodl poté, co jsem v Národní galerii (v kavárně Berlinka) viděl výstavu studentů oboru transport design VŠVU. Bylo to v polovině 90. let a já snil o tom, že jednou budu navrhovat auta jako Jožo Kabaň, který v té době pracoval na Bugatti Veyron. V roce 2002 už jsem s ním seděl u jednoho stolu ve studiu VW ve Wolfsburgu a diskutoval o designu aut. Dokonce jsme dělali společný projekt nového kupé. On dělal exteriér v měřítku 1:1 a já jako stážista kreslil návrhy interiéru. Jozef Kabaň byl a stále je přirozenou motivací pro všechny mladé automobilové designéry ze Slovenska. Hodně mě ovlivnil, i když jsem skončil jako státní úředník, což si někdy vyčítám.

Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů
Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů

Jsou to pro vás eventuelně nyní zadní vrátka? Chtěl byste se vrátit k aktivnímu designu? A na Slovensku, nebo v ČR?

MAROŠ: Jak jsem již zmínil výše, průmyslový design lze dělat kdekoli. Je však důležité si uvědomit, že průmyslový designér je jako fotbalista. Po čtyřicítce by už neměl udávat tvar, ale spíše předávat moudra mladším. Design má určitý podíl inženýrství, filozofie, umění a módy. Právě odpovědnost za vkus by měla být přenechána o něco mladším. Na zbytek si ještě troufám.

Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost
Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost

Kdybyste měl zmínit tři jména slovenských designérů, které by měl znát celý svět, kdo by to byl?

MAROŠ: O Jozefu Kabaňovi jsem se již zmínil, takže si ho nechávám jako žolíka. Uznávám, že tři jména z celého spektra designu je velmi málo, proto prosím všechny, které jsem nezmínil, aby se na mě nezlobili. Pozornost si zaslouží i mladí designéři, ale já si dovolím vybočit a zmínit i ty o něco starší, jejichž tvorbu a myšlení dobře znám. Za komunikační design je to Peter Biľak, slovenský grafik a tvůrce písma, který žije v Haagu. Teď to vyřeším šalamounským způsobem. Celý svět by měl znát kolekci Colorcode (2015) a jejím prostřednictvím designéry, jako jsou Lenka Sršňová, Michaela Bednárová a tvůrce písma Ondrej Jób. Velmi si vážím práce Juraje Mitra, kterého považuji za domácího průmyslového designéra světové úrovně, a nejsou to jen sportovní vozy Praga, ale také jeho značka Mitro Design a tvorba nadčasových uměleckých interiérových děl z uhlíkových vláken.

100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu 100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu
100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu

Napadá vás něco, rada nebo konkrétní krok, co by dnes Češi mohli a měli udělat, aby u nás nenastala podobná situace?

MAROŠ: Nevolte politiky, kteří vedou boj proti medvědům, LGBTI a současnému umění. Nevěřte lidem, kteří zpochybňují vzdělání, vědecké poznatky a jsou do morku kostí přesvědčeni o globálním spiknutí proti bílé rase. Nevěřte samozvaným budovatelům národa, kteří si přivlastňují vlastenectví, tradice a folklor. Poznáte je podle toho, že vše bezhlavě míchají v bublajícím hrnci plném středověké inkvizice, věrozvěstů, science fiction a převařených mystifikací, které jim vytvářejí mocnou argumentační matérii. Nebojujte s nimi jejich agresivitou, ale snažte se jim argumentovat klidně a vytrvale. Pokud děláte chyby, přiznejte je, buďte schopni naslouchat a analyzovat. Bude to těžké, nepříjemné, bolestivé, ale pokud to neuděláte, demagogie a nenávist vás zarostou jako plevel a udusí svobodu, umění a individualitu. Nenechte si unést svou vlast.

Mgr. art. Maroš Schmidt

ředitel Slovenského centra dizajnu

Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň
Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň
Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS
Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS
MITRO Design a karbonový nábytek MITRO Design a karbonový nábytek
MITRO Design a karbonový nábytek
Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence! Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence!
Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence!
Rubriky:

Další z rubriky

Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
VV
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Demeczech.com
Vodojemy Brno
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) otevírá novou podzimní sezónu výstavami slovenského umělce Marka Kvetana a ostravské umělkyně Dáši Lasotové. Nepromeškejte vernisáž!

Vernisáž obou výstav se uskuteční v úterý 10. září v 17 hodin
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Moderní a důstojné bydlení pro seniory
Číst článek
13. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Z ruiny vytvořili moderní domov pro seniory. Ginger Architecture přeměnili během dvou let zchátralý Zámek v Tmani v důstojné místo pro staré lidi

Ne každá ruina se musí rozpadnout. Příkladem zdařilé renovace je proměna Zámku v Tmani nedaleko Berouna. Postaralo se o ni studio Ginger Architecture.

Interiér & architektura
Milánský showroom značky Marset
Číst článek
13. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Lampy, které změnily svět. Katalánský výrobce svítidel Marset už desítky let vyrábí produkty s nezaměnitelným designem, k dostání jsou i v Praze

Na pobřeží slunné Barcelony v roce 1976 vznikla značka Marset, která je dnes synonymem pro dokonalá svítidla. Její zakladatel, Paco Marset, možná ani netušil, že za několik dalších let bude osvětlení vzešlé z jeho dílny zdobit domy a byty po celém světě. A v jeho šlépějích půjdou i jeho potomci.

Interiér & architektura
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory