PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Hands Up by Marek Kuźmiński s komentářem od poroty jejíž součástí bylo i studio Büro Famos

Vrací sebevědomí dětem s amputovanými končetinami. Marek Kuźmiński navrhl barevnou protézu, která umí změnit život

Inkluzivní design vítězem letošního ročníku Best in Design, soutěže pořádané v rámci Zlin Design Weeku. Produkt má potenciál měnit životy. Jak se designer Marek Kuźmiński ohlíží na proces vytváření?

Projekt „Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi“ je pro děti, kterým bioinženýrská pomůcka navrací schopnost sebevědomí, vlastní jistoty a šance na běžný život. A navíc se za ni mezi svými vrstevníky opravdu nemusí stydět. Protéza je navržena speciálně pro děti s vrozenými vadami nebo pro ty, kterým končetina chybí. Inkluzivního designu je pořád ve světě designu pramálo, proto nás těší, že cenu v kategoriích Product & Industrial, Media Award a Speciální cenu Martiny Dlabajové si ze Zlin Design Weeku odnesl designér Marek Kuźmiński.

Raná fáze prototypování Raná fáze prototypování
Raná fáze prototypování

Jak jste přišel s návrhem na protetiku Hands Up? Motivovala vás nějaká osobní zkušenost? 

MAREK: Nápad na tento projekt přišel přirozeně. Před více než dvěma lety přivítala moje sestřenice na svět dítě s vadami horních končetin. Kromě počátečních obav rodičů a rodiny dítěte o budoucnost novorozence, stejně jako o to, jak se přizpůsobit této nové situaci, jsem začal právě rozhovorem s rodiči. Chtěl jsem pochopit jejich obavy, soucítit s nimi a podpořit je i jejich dítě. Poznatky z našeho rozhovoru ve mně zanechaly hluboké obavy o problémy, kterým může čelit jejich dítě i ostatní děti, stejně jako jejich rodiče a rodiny. Překážky, s nimiž se setkávají v rámci sociologického a zdravotnického systému, mohou být zdrcující a je obtížné se v nich orientovat. V těchto oblastech je rozhodně třeba mnohé zlepšit. Rojí se spoustu otázek: Kde začít? Co bychom měli udělat a jak bychom to měli udělat? Kde můžeme najít správnou pomoc? Jak můžeme být v této situaci dobrými rodiči? Jak bude vypadat budoucnost našeho dítěte? Bohužel mnoho z těchto otázek může zůstat nezodpovězeno. 

Protéza Hands Up Protéza Hands Up
Protéza Hands Up

Řekl jste, že vás motivovala zdravotní situace ve vaší rodině. Měl jste možnost vyzkoušet prototyp na dítěti své sestřenice?

MAREK: Dítě mé sestřenice je v jiné věkové skupině, než pro kterou jsem výzkum a projekt dělal. Mou cílovou skupinou byli předškoláci a děti v prvních ročnících školy. V tom případě jsou potřeby dětí jiné než potřeby batolete mé sestřenice :). Určitě budu v budoucnu pracovat s dítětem, abych vyvinul něco pro specifické požadavky nejen dítěte, ale i rodičů, protože jsou opravdu dobrými pozorovateli.

Jak došlo k tomu, že jste začal spolupracovat s firmou AutoMedPrint, která pomocí 3D tisku vytváří ortézy a protézy? 

MAREK: Nejprve jsem chtěl pochopit situaci ostatních rodičů a dětí a to, jak společnost vnímá děti a lidi s vadami končetin nebo jiným postižením. Pátral jsem ve vědeckých článcích a výzkumech, na webových stránkách, Instagramu a ve skupinách na Facebooku. S pomocí své sestřenice jsem objevil úžasnou skupinu "W Naszych Rękach" [CZ. "V našich rukou"], kde jsem našel rodiče a děti, kteří mi rádi pomohli a souhlasili s rozhovorem. Díky těmto rozhovorům jsem si uvědomil, že můj původní nápad vytvořit systém podpory pro rodiče a rodiny těchto dětí bude muset počkat. Děti potřebovaly bezprostřednější pozornost. Toto uvědomění mě vedlo k hledání společností a charitativních organizací, které by mohly pomoci.

Napsal jsem e-mail, ve kterém jsem vysvětlil svůj výzkum a myšlenku projektu Filipu Górskému, tvůrci myšlenky a vedoucímu společnosti AutoMedPrint na Technické univerzitě v polské Poznani. Skvělý tým tří mladých bioinženýrek (Julia Sidło, Paulina Biniaszewska, Weronika Czerniejewska) spolu s Filipem Górskim, kteří již pracovali na 3D tištěných protézách, souhlasili, že mi pomohou a budou se svým projektem součástí mého projektu. Jejich zapojení formovalo projekt do podoby, v jaké vypadá a funguje, a také mi pomohli pochopit více technickou stránku procesu výroby protézy.

Autor Marek Kuźmiński a Hands Up! Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
Autor Marek Kuźmiński a Hands Up!
„Co se týče prototypu (neboli projektu HandsUp), jsem jen designér, ne bioinženýr, dělal jsem výzkum, spoluvytvářel, sbíral znalosti potřebné pro projekt, dělal rozhovory a naslouchal lidem a hlavně dětem. Tyto znalosti jsem přinesl, analyzoval a společně s bioinženýry vylepšil jejich projekt 3D tištěné protézy. Spojili jsme různé vnímání a potřeby a předali odpovědnost dětem, vyzdvihli schopnosti a vytvořili z toho jeden celek.“

Jednou by Hands Up mohla být jako plnohodnotná pomůcka v nemocnicích. Jak se v současné době díváte na situaci ve zdravotnictví v Polsku? Nedostatečné vybavení nemocnic, nedostatek lékařů (což je vlastně aktuální problém i v ČR) nebo například zákaz potratů?

MAREK: V Polsku už systém zdravotní péče neznám, protože tam už více než 5 let nežiji, pouze jsem si dělal rešerše týkající se mé případové studie.

Určitě tam v některých věcech dochází ke zlepšení, ale v některých ne. Neznám přesné údaje o celém systému atd. Domnívám se, že tento systém potřebuje větší péči a správné odměňování lidí, kteří v něm pracují, aby nemuseli odcházet ze země za „lepším životem“ a aby byli za práci, kterou dělají, náležitě oceněni. Co se týče potratů, je to další téma na dobrý článek do časopisu nebo/i případovou studii pro designéry. Miliony žen protestovaly a bojovaly za svá lidská práva, ale nebyly vyslyšeny. Změna by měla přijít nejprve od konverzace, kde si lidé navzájem naslouchají.

Pociťujete rozdíl, že pocházíte z východní Evropy, pokud jde o zdravotní péči? Provedl jste v tomto ohledu nějaký průzkum?

MAREK: Na základě Skandinávie vím, že je mnohem snazší získat protézu nebo podporu. V Polsku musíte vědět, kde hledat řešení, nejlepší znalosti jsou kolem facebookových skupin pro rodiče, kde můžete vždy položit otázku a někdo se rychle ozve a snaží se vám pomoci.

Také vím, že už se kolem vrozených amputací končetin nebo odlišností končetin děje více, také díky otevřeným rodičům vůči lékařskému výzkumu, konferencím nebo podpůrným skupinám vytvořeným rodinami a pro rodiny. Také na univerzitách se více zaměřují na univerzální design, což mě velmi hřeje u srdce. Východní / střední Evropa potřebuje ještě trochu zlepšit (z historických důvodů, druhé světové války nebo předchozího politického systému). To se již děje a je zde obrovská naděje, protože lidé jsou silní a motivovaní ke změně, již tyto země vyvinuly neuvěřitelné řešení mnoha dnešních problémů.

Podíleli se nějakým způsobem na vývoji protézy i ti nejmenší?

MAREK: Celý proces probíhal prostřednictvím skupiny "W Naszych Rękach", o které jsem se již zmínil. Pozval jsem rodiče a děti k účasti na workshopech, které se konaly ve Varšavě a v Katovicích (Zvláštní poděkování patří Slezskému muzeu v Katovicích a Národní galerii umění Zachęta ve Varšavě za podporu projektu a poskytnutí prostor k uspořádání workshopů). Někteří účastníci přijeli až ze vzdálenosti 300 kilometrů, aby se mohli zúčastnit. Po skončení workshopů byly vybrány dvě děti - jedno z každého workshopu. Rozhodování bylo obtížné vzhledem k časovému omezení, možnostem a dalším faktorům. Nakonec jsme mohli vybrat pouze dva malé respondenty.
S těmito dvěma dětmi jsem absolvoval několik videohovorů (protože žiji a studuji v Dánsku), abych je lépe poznal a vytvořil prototyp dle jejich návrhů (vytvořených během workshopů), které odrážely jejich vize a zahrnovaly dostupné technologie. Často jsem také komunikoval s jejich rodiči. Některé superschopnosti, které si představovali, byly krásné, ale náročné na převedení do designu, jako například teleportace - neexistoval způsob, jak tuto schopnost přidat do finálního designu (smích). Děti také dvakrát navštívily AutoMedPrint, jednou kvůli 3D skenování a jednou kvůli testování / fittingu, kde jsem se snažil udělat co nejvíce poznámek o tom, co by se mělo v konečném výsledku zlepšit. 

Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy
Mladí designéři rovněž přispěli k finální podobě protézy

Vítězství v soutěži se pojilo i s finanční odměnou. Nebývá to vždy pravidlem i když se jedná o renomované soutěže na poli designu. Byl jste překvapený? Využijete výhru k dalšímu testování? 

MAREK: Byl jsem mile překvapen, že jsem vyhrál všechny ceny; upřímně řečeno, nečekal jsem, že se to stane. Jsem opravdu rád, že byl projekt viděn, a cítím se poctěn. Myšlenka projektu může rezonovat světem a přitáhnout na problém dostatečnou pozornost.

Výroba ve větším měřítku si vyžádá více času a peněz, aby se projekt rozvinul do sériové produkce. Rád bych spolupracoval s lidmi, kteří mají zájem pomoci s dalším vývojem a výrobou těchto superschopností (protéza nese název  . Než se tak stane, potřebuji nový počítač, takže do něj pravděpodobně investuji část peněz z výhry. Určitě nějaké peníze půjdou na prototypovací materiály, abych mohl na projektu více pracovat a něco vylepšit - zatím celý projekt vnímám teprve ve fázi konceptu.
Kromě toho budu letos na podzim pokračovat ve výzkumu díky cestovnímu grantu od nadace Bevica Foundation který jsem získal loni v říjnu. Mým cílem je objevovat nové možnosti nejen z hlediska bioinženýrství, ale také z hlediska zkoumání různých podpůrných systémů a kultur.

Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti
Kreativní workshop zprvu zjišťoval, jaké by děti chtěli mít superchopnosti

Výrobek je opravdu propracovaný do nejmenších detailů, a to i včetně obalu, co v něm najdeme?

MAREK: Hlavní myšlenkou projektu "HandsUp" bylo vytvořit komplexní zážitek, který zahrnuje práci s vlastním sebevědomím. Dětem přináší hravost a poskytuje jim něco skvělého, co také pomohly vytvořit. Kromě toho musela "protéza se superschopnostmi" vypadat "cool" a zároveň být funkční a splňovat potřeby dětí. Krabice obsahuje na míru navrženou protézu se superschopnostmi, skrytý vzkaz od inženýrů/designérů pro dítě-majitele a  zároveň hlavního designéra protézy, nástavce a náhradní díly s možností vytvoření nových barevných variant, když chce dítě více experimentovat a na míru si svou protézu personalizovat. 

Hravé je i celé balení! Hravé je i celé balení!
Hravé je i celé balení!

Přemýšlel jste o ceně produktu? Je cena výrobku něco, co je pro vás obtížné vytvořit?

MAREK: Ano, přemýšlel. Provedl jsem nějaké výpočty a samozřejmě bych rád, aby se cena protézy pohybovala na hraně maximálně 200-300 eur. (V porovnání s jinými možnostmi je to opravdu přijatelná cena.) Moje původní představa byla, že by tato protéza měla stát přibližně tolik peněz jako kvalitní boty. Nakonec by některé děti mohly tyto protézy používat v každodenním životě, stejně často jako používají boty. Některé děti by však protézy nemusely používat často - jsou to přece jen děti a rychle rostou, mění své zájmy a koníčky a poznávají samy sebe a to, co by chtěly mít nebo potřebovaly.
To jsou však pouze mé výpočty. Je tu ještě mnoho dalších procesů a lidí, které bude třeba zapojit. Bude zapotřebí podpora z vládních či nevládních fondů. Každé dítě nebo dospělý by měl mít mnohem snazší přístup k takovým pomůckám, jako jsou protézy. Cílem tohoto projektu je také upozornit na tuto problematiku ve společnosti. Jako sociální designér se dotýkám více  témat než jen produktu jako takového. Zajímá mě řešení situace, ale také budování empatie a společenského povědomí. Pokud si to uvědomí více lidí, pak je více možností, jak dosáhnout změny k lepšímu.

Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují
Prototyp byl skutečně testován na těch, kteří ho nejvíce potřebují

Myslíte si, že byste se přiklonil k podobnému návrhu, i kdyby se problém ve vaší rodině nevyskytoval? Nechtěl byste se vydat úplně jiným směrem?

MAREK: Těžké odpovědět, protože nevím, co by bylo. V době rozhodování, jaké téma zvolit pro magisterský výzkum a projekt, jsem měl několik dalších nápadů, například pokračovat v mém předchozím projektu kolem opětovného využití kávového odpadu. Nicméně případ práce na inkluzivitě a na různých schopnostech mi dával větší smysl, zejména v návaznosti na cestu mého magisterského vzdělání - sociální design.

MAREK: Během projektu jsem propojil lidi, představil vizi zlepšení a více si popovídal o situaci těchto dětí a rodičů. Doufám, že díky Zlin Design Weeku a ocenění si více lidí vybuduje správnou empatii, nikoliv lítost vůči dětem s vrozenými odlišnostmi končetin a lidem s různým postižením. Doufám, že už se mi to trochu podařilo, že o tomto problému ví více lidí, že se změní jejich vnímání lidí s postižením. Změna se blíží.

Co na to porota? 

Letošních 608 přihlášených designérů hodnotila mezinárodní porota a mezi nimi i studio Bűro Famos. Berlínské studio založili Hanna Litwin a Romin Heide. Již přes deset let vytvářejí produkty pro různé evropské značky jako jsou Norman Copenhagen, TON, Bolia atd. Jejich produkty jsou tvarově jednoduché, ale rafinované. Jak hodnotí vítěze? 

Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos. Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.
Věšák Logs pro TON navrhlo právě studio Büro Famos.

Jaké parametry jste použili pro hodnocení? Co bylo měřítkem úspěchu? 

BÜRO FAMOS: 
1. Jaký je celkový dojem? (Designová realizace celého podání: výrobek, grafika, obrázky, texty)
2. Hledáme promyšlená řešení spojená s vhodným estetickým provedením výrobku
3. Přemýšlí projekt dál nebo outside of the box?

Jak by měl dobrý produkt vypadat? 

BÜRO FAMOS: Hledáme komplexní přístup, nápad na produkt, který vás přinutí se usmát. Dobrý výrobek musí být navíc založen na správných rozhodnutích v procesu navrhování, přičemž je třeba vzít v úvahu všechny důležité oblasti, jako je použití, dopad, životnost a následný život výrobku.

Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos
Smetáčky, smetáky a vše potřebné by Bűro Famos

Opravdu vyhrál the Best in Design? 

BÜRO FAMOS: Těžká otázka. Co je "the best"?
Mezi přihlášenými návrhy vítězný návrh splňoval všechna kritéria a po vyslechnutí závěrečného kola prezentací se na něm všichni členové poroty jednoznačně shodli, takže ano.

Porcelánové vázy Arcs Porcelánové vázy Arcs
Porcelánové vázy Arcs

Jste s vítězným produktem spokojeni?

BÜRO FAMOS: Ano, Marek pracoval na nápadu, který ho osobně zajímal. K jeho projektu chceme dodat, že vás opravdu osloví na mnoha úrovních. Od identifikace potřeby přes hluboký kontakt a skutečnou práci s cílovou skupinou, v jeho případě s dětmi, až po výsledek: funkční, proveditelnou a zároveň esteticky skvělou realizaci návrhu.

Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto. Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
Nejnovější produkt studia dokazuje jejich široké pole působnosti. Kolekci MINI tvoří 25 artefaktů, které doplňují lifestyle toho, kdo řídí toto auto.
MINI Lifestyle Collection 2024 MINI Lifestyle Collection 2024
MINI Lifestyle Collection 2024
Rubriky:

Další z rubriky

Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Červené cihlové stěny Domu umění zrcadlí architekturu místních hornických kolonií. Díky svému puristickému vzhledu a velkým plochám cihlových stěn je Dům umění výrazný v rámci okolní zástavby. | Zdroj: Galerie výtvarného umění v Ostravě, GVUO.
Číst článek
05. 08. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 8 min

Drsná a inspirativní. Ostrava láká na nejlepší architekturu i výstavní scénu v republice

Historie Ostravy je spjata s hornictvím a hutnictvím. Své průmyslové dědictví město dnes úspěšně kombinuje s moderním designem a kulturou, přitahuje tak milovníky umění, architektury a gastronomie. Vydejte se na prohlídku s naším průvodcem.

Design & umění Design guide
Vintage design? Propadli jsme kouzlu starého nábytku a bytových doplňků.
Číst článek
29. 07. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 8 min

Svůdná krása starých věcí. Obliba vintage designu roste, kde narazíte na ten nejlepší?

Nové neznamená nutně lepší. Ztotožnili jsme se s mottem: opravit, přečalounit, znovu použít a hlavně nevyhazovat! Nevíte, kam pro vintage nábytek a bytové doplňky? Představujeme vám projekty, které zachraňují staré věci a vdechují jim nový život.

Interiér & architektura Design & umění Design guide
Prvním hostem našeho podcastu byla designérka a multidisciplinární umělkyně Eliška Monsportová
Číst článek
26. 07. 2024
Veronika Pařízková
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Šla udělat instalace Lasvitu v Miláně lépe? Jsou ženy citlivější designérky? Ptáme se Elišky Monsportové, která patří mezi největší talenty své generace

„Nemám pocit, že bych měla něco dokazovat,“ říká v podcastu designérka Eliška Monsportová, která se už v mladém věku stala vyhledávanou sklářkou. Jaké má zkušenosti s lokálními firmami? Jsou ženy sklářky empatičtější? Poslechněte si první díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Číst článek
24. 07. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Design & umění
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Kropenka Anny Martinkové se podívá až do Bílého domu.
Číst článek
24. 06. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Fascinace Santinim. Mladá studentka dostala příležitost obdarovat prezidenta USA svou skleněnou kropenkou na svěcenou vodu

Příležitost, která se neodmítá. Mladá studentka Ateliéru skla na pražské UMPRUM Anna Martinková vyrobila dárek pro Joe Bidena, prezidenta Spojených států amerických. Jak k podobnému úspěchu přišla?

Design & umění Rozhovory
Demeczech.com
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava mezinárodního projektu DESIGN x HOBBY představí práce studentek a studentů produktového designu z Česka, Slovenska a Polska. Navštivte univerzitní galerii G18 ve Zlíně!

25. září - 29. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Moderní a důstojné bydlení pro seniory
Číst článek
13. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Z ruiny vytvořili moderní domov pro seniory. Ginger Architecture přeměnili během dvou let zchátralý Zámek v Tmani v důstojné místo pro staré lidi

Ne každá ruina se musí rozpadnout. Příkladem zdařilé renovace je proměna Zámku v Tmani nedaleko Berouna. Postaralo se o ni studio Ginger Architecture.

Interiér & architektura
Milánský showroom značky Marset
Číst článek
13. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Lampy, které změnily svět. Katalánský výrobce svítidel Marset už desítky let vyrábí produkty s nezaměnitelným designem, k dostání jsou i v Praze

Na pobřeží slunné Barcelony v roce 1976 vznikla značka Marset, která je dnes synonymem pro dokonalá svítidla. Její zakladatel, Paco Marset, možná ani netušil, že za několik dalších let bude osvětlení vzešlé z jeho dílny zdobit domy a byty po celém světě. A v jeho šlépějích půjdou i jeho potomci.

Interiér & architektura
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví designéři

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory