PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Eleno, ty nejsi jen organizátorkou Lemarketu, ale provozuješ i Ones Concept Store a nově lociguide. Přitom máš dvě malé děti. To musíš český design opravdu milovat...

ELENA: Delší dobu vím, že mám vlastně problém a výhodu v jednom. A to je to, že mě baví spousta věcí najednou a pořád mám plnou hlavu nápadů. A zároveň nemám vůli něco z toho omezit. Baví mě sledovat, jak věci vznikají pod rukama. Rodí se z prvních nápadů. Ale zároveň už vím, že příliš široký rozptyl nedává smysl. Snažím se proto, aby spolu všechny ty projekty souvisely, pomáhaly si navzájem. Proto se nejvíc motám v zóně lokálního designu, lokálních značek a kvalitních míst. Mám ráda lidi, kteří tvoří a dělají věci s láskou a je to na nich pak vidět.

Proč jsi vlastně s organizací Lemarketu před lety začala?

ELENA: Začala jsem, když mi bylo dvacet. V té době jsme s kamarádkou z gymnázia chodily na různé trhy,  ale nikdy jsme si tam nic nekoupily. Bylo to prostě příliš alternativní. Tehdy jsme si řekly, že bychom chtěli udělat něco podobného, ale zásadně odlišného – trh s pečlivě vybranými věcmi, které bychom samy chtěly nosit nebo někomu darovat. Chtěla jsem, aby vznikla alternativa k běžným obchodům a ty věci aby byly nositelné. 

Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat! Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat!
Letošní ročník láká až na 250 značek. Občerstvení zajišťuje mimo jiné oblíbená kavárna Onesip Coffee a dokonce se zde můžete nechat potetovat!

V té době se zdálo, že je trh s design veletrhy relativně nasycený. Vládl zde především DyzajnMarket, kterému ale řada lidí vyčítala kvalitu i podmínky. Cítily jste, že se vůči němu chcete vymezit? Dělat to zkrátka jinak?

 ELENA: Vím, že tady bylo tenkrát Code Mode, Dyzajn Market asi už byl taky, ale přiznávám, že ten si nepamatuju. Každopádně nevěděly jsme o žádném marketu, který by výběr řešil kurátorsky. Nenabízel jen hand made věci, co si doma někdo vyrobí na koleni, ale hledá produkty, které mají příběh a jsou kvalitní. A tím jsme se vlastně vymezily. Přistupovaly jsme k tomu zodpovědně a s důrazem na kvalitu. 

Jak se od prvního ročníku proměnila velikost akce? Kolik bylo prodejců na začátku a kolik jich je dnes?

ELENA: Náš první market v hotelu Fusion Tra měl asi 35 značek. Tenkrát jsme měly skoro nulový rozpočet a na akci i tak přišlo 2000 lidí. To nás strašně nakoplo. Za těch 11 let, co Lemarket děláme, vidíme, jak se hodně proměňuje kvalita výrobců. Už to není žádné pletení náramků doma na mateřské, ale profesionální produkty. O to těžší je kurátorsky nezklamat. Letos jsme musely akci protáhnout na dva víkendy a celkem u nás vystavuje kolem 250 značek. Postup z 35 na 250 značek za 10 let je myslím hodně hezký posun.

Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store. Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store.
Speciální selekci produktů představí i obchod Ones Concept Store.
Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké. Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké.
Zastoupení šperkařů je letos opravdu široké.

Udržet vysokou kvalitu, nesklouznut k DIY estetice nebo banální produkci, to může být oříšek. Dohadujete se někdy v organizačním výboru, koho vzít a koho z estetických důvodů odmítnout?

ELENA: Je to komplexní záležitost a dost dáme na první pohled. Zároveň víme, že jsme v tom už relativně zkušené a bude těžké to někomu předat.

Máme řadu kritérií a někdy se stane, že značka, která vypadá skvěle na webu nebo Instagramu, nás na místě překvapí a nesplní naše očekávání. Říkáme mu pak Černý Petr. Podle Instagramu a webu to na první pohled vypadá skvěle a pak jsme na místě překvapené, že výsledek už tak dobrý není. Takových případů je ale minimum – odhadujeme je na necelé 1 % všech přihlášených.

Kdo je vlastně ten nejužší tým, který vystavující vybírá?

ELENA: Letos tvoříme užší tým já, Jana Kleplová a Barbora Nováková. Pomáhá nám i Míša Juřenčáková, která má ale teď malé miminko a její hlavní agenda je provoz našeho Ones Concept Store. Je to takový náš poradce na dálku. Ale všechny přípravy si děláme samy– od výběru značek přes grafiku, videa, fotky až po marketing.


Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu? Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu?
Začátečníci i renomované značky. Jak podléhají přísné selekci výběrového týmu?

Proměňuje se v čase nějak viditelně struktura vystavujících? Přibývá například tvůrců keramiky nebo šperkařů? Nebo je ten poměr relativně stále stejný?

ELENA: Myslím, že je to relativně stabilní. Ale v poslední době přibývá víc kreativních věcí, které předtím vůbec neexistovaly. V čem jsme ale u nás výjimeční, to je šperk. Každý rok máme problém vybrat ty nejlepší, protože máme opravdu spoustu šperkařů na vysoké úrovni. O to víc řešíme, koho vybrat, aby to byla opravdu konkurenceschopná značka, protože se nám hlásí šperkařů desítky a všichni jsou dobří! A je třeba říct, že v poslední době přibývá i keramika. 

Máte nějakou značku, která je s vámi od začátku?

ELENA: Máme několik značek, které jsou s námi od počátku, například Perfumed Prague, Herberti nebo City Folklore. Ti k nám jezdí pravidelně až z Ostravy. 

Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté. Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté.
Součástí moderního tržiště je i stage, na které se střídají různí hudební hosté.

Vystřídaly jste už řadu lokací, kde to pro vás bylo nejlepší? Na které místo vzpomínáš opravdu nostalgicky?

ELENA: Lokalit jsme vyzkoušely opravdu hodně, protože pořád hledáme takovou, která nám bude 100% vyhovovat a Praha je v tomhle směru složitá. Styl "vybydlených domů" mi přijde pro naše značky už dehonestující. Chceme jim nabídnout kvalitní zázemí, podlahu, ideálně záchody s klikou... I proto jsme s letošní lokalitou nadmíru spokojeni. Je to krásný dům s geniem loci, je tam skvělé světlo, celé je to nově zrekonstruované, všude máte zásuvky. Myslím, že tohle je přesně to, co jsme vždy hledaly. Prostorově je to pro nás sice menší, ale řešením bylo protáhnout akci na dva víkendy.

Nemáš po konci Lemarketu někdy chuť už žádné designéry nevidět?

ELENA: Za ty dva dny, letos vlastně čtyři, mám tolik sociálních interakcí, že si potřebuju odpočinout od všech lidí, nejen designérů. Dokonce oželím i kávu ve své oblíbené kavárně, protože jsem už tak vymluvená, že se potřebuji na týden zavřít doma a vůbec nevyjít ven.

Nové prostory zrekonstruovali TAK architects Nové prostory zrekonstruovali TAK architects
Nové prostory zrekonstruovali TAK architects
Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky. Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky.
Vchod na LEMARKET najdete z boku budovy, směrem od řeky.

Co bys poradila začínajícím tvůrcům, když budují značku a chtějí se dostat třeba právě na Lemarket nebo do vašeho Ones? Co jsou ty hlavní ingredience úspěchu?

ELENA:

  • Přemýšlejte o značce komplexně

  • Budujte ucelenou image

  • Pečlivě fotografujte své produkty

  • Vytvořte kreativní prezentaci

A buďte originální, nekopírujte. To je taková česká specialita. I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho a i na Lemarketu narazíte na věci, které jsou si až nápadně podobné. 

I proto u nás má šanci všechno unikátní.

Kolik procent z těch, které vyberete na Lemarket, tenhle poměr splňuje?

ELENA: Všechny, jinak bychom je nevybraly. Ale samozřejmě, je tu 1% procento, které třeba všechny kritéria nesplní. Každopádně je to dané i tím, že my už nemusíme dělat kompromisy. Hlásí se k nám dnes už tolik značek, že si můžeme vybírat. Obstojí zhruba 1/3 přihlášených. 

Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše. Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše.
Od sušených květin, tetovacího salónu až po papírnictví! Na LEMARKETu najdete opravdu vše.

Jaké tři značky jsou tvůj letošní Must Buy?

ELENA: Určitě nějaký šperk. Mám radost z účasti Hany Polívkové. Oslovily jsme ji už dávno a obávaly se, že pro ni nejsme ještě dost prestižní. A bylo moc příjemné, že na spolupráci přistoupila. Hodně dlouho je s námi i Eliška Lhotská.

Doporučuju i tetování, krásné věci má Pecka nebo parfémy od Alex Monhart. A vouchery na úklid od Holky úklidovky, to mi přijde opravdu jako skvělý dárek, protože myslím, že spousta matek na Vánoce opravdu ocení, že ten úklid za ně udělá někdo jiný. I proto se k nám snažíme dostat služby, nejen designové věci.

Lemarket Vánoce 24

Otevírací doba

Sobota 14. 12. 10:00 - 19:00
Neděle 15. 12. 10:00 - 19:00

adresa: Bubenská 1 / boční vchod na straně u řeky

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Stromky z prořezávky českých lesů. Nejsou úplně dokonalé, zato mají osobité tvary a voní lesem. Neskončí jako odpad, ale můžou o Vánocích dělat parádu u vás doma.
Číst článek
13. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Stylový advent v Holešovické tržnici. V areálu bývalých jatek vás čeká vánoční promítání filmové klasiky v zimním kině, vůně punče i možnost vyfotit psy ve vánočním oblečku

Příjemné vánoční zklidnění najdete jako každý rok v adventním čase od 28. listopadu v Holešovické tržnici!

Akce a události
Zleva nahoře: Alice Klouzková, Kristýna Mazánková Dole: Karolína Zoe Maixnerová, Jana Bernartová
Číst článek
23. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Po vzoru těch nejlepších. Oblastní galerie v Liberci zpřístupnila nový obchod s českým designem, co v něm zaujalo lokální osobnosti?

Oblastní galerie v Liberci otevírá pro své návštěvníky zbrusu nový obchod! Po vzoru světových galerií sází na promyšlený interiér a kurátorský výběr toho nejlepšího z českého designu. Co by si z shopu, který navrhla Lenka Míková, odnesly osobnosti spjaté s libereckým krajem?

Akce a události Design & umění
IKEA
Kare design
Prospanek.cz
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Made by fire prodloužena do sedmého září 2025! Síla i křehkost českého skla a porcelánu ve zkoušce ohněm. Unikátní výstavní projekt Moravské galerie v Brně a Designbloku aktuálně v prostorech Uměleckoprůmyslového muzea.

17. listopadu 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 7. září 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset se let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130. let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
„Upletli jsme brněnské ikoně, samici krokodýla, vánoční svetr, a vůbec jí to nevadilo. Nerezový exoskelet, nesoucí svetr, se oblíbené památky vůbec nedotýká,“ píše o svetru pro brněnského draka studio NAHAKU.
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Stromky z prořezávky českých lesů. Nejsou úplně dokonalé, zato mají osobité tvary a voní lesem. Neskončí jako odpad, ale můžou o Vánocích dělat parádu u vás doma.
Číst článek
13. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Stylový advent v Holešovické tržnici. V areálu bývalých jatek vás čeká vánoční promítání filmové klasiky v zimním kině, vůně punče i možnost vyfotit psy ve vánočním oblečku

Příjemné vánoční zklidnění najdete jako každý rok v adventním čase od 28. listopadu v Holešovické tržnici!

Akce a události
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy.

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Na centrální parter navazuje vodní plocha s novým přístavištěm a altánem.
Číst článek
09. 12. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Veřejný prostor má být pro všechny. Jak se česká města mění pro 21. století? Vybíráme parky a prostranství, které jsou vzorem pro ostatní.

Parky a náměstí v malých a středních městech se mění v živá veřejná prostranství reagující na potřeby dnešních obyvatel. Stávají se místy, která lákají k odpočinku, setkávání s přáteli nebo jednoduše k trávení času na čerstvém vzduchu.

Interiér & architektura
Novinky od Lejaan si brzy budete moct prohlédnout při speciální příležitosti!
Číst článek
06. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Liberecký lovebrand uvádí novou kolekci. Výrobce povlečení Lejaan láká na hřejivé barvy i kvalitní materiály.

Hotelový komfort pro každodenní spánek – to je hlavní cíl české značky Lejaan, která nabízí ucelený sortiment ložního prádla i župany, ručníky a doplňky pro útulnou domácí atmosféru.

Design & umění
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide