Eleno, ty nejsi jen organizátorkou Lemarketu, ale provozuješ i Ones Concept Store a nově lociguide. Přitom máš dvě malé děti. To musíš český design opravdu milovat...
ELENA: Delší dobu vím, že mám vlastně problém a výhodu v jednom. A to je to, že mě baví spousta věcí najednou a pořád mám plnou hlavu nápadů. A zároveň nemám vůli něco z toho omezit. Baví mě sledovat, jak věci vznikají pod rukama. Rodí se z prvních nápadů. Ale zároveň už vím, že příliš široký rozptyl nedává smysl. Snažím se proto, aby spolu všechny ty projekty souvisely, pomáhaly si navzájem. Proto se nejvíc motám v zóně lokálního designu, lokálních značek a kvalitních míst. Mám ráda lidi, kteří tvoří a dělají věci s láskou a je to na nich pak vidět.
Proč jsi vlastně s organizací Lemarketu před lety začala?
ELENA: Začala jsem, když mi bylo dvacet. V té době jsme s kamarádkou z gymnázia chodily na různé trhy, ale nikdy jsme si tam nic nekoupily. Bylo to prostě příliš alternativní. Tehdy jsme si řekly, že bychom chtěli udělat něco podobného, ale zásadně odlišného – trh s pečlivě vybranými věcmi, které bychom samy chtěly nosit nebo někomu darovat. Chtěla jsem, aby vznikla alternativa k běžným obchodům a ty věci aby byly nositelné.
V té době se zdálo, že je trh s design veletrhy relativně nasycený. Vládl zde především DyzajnMarket, kterému ale řada lidí vyčítala kvalitu i podmínky. Cítily jste, že se vůči němu chcete vymezit? Dělat to zkrátka jinak?
ELENA: Vím, že tady bylo tenkrát Code Mode, Dyzajn Market asi už byl taky, ale přiznávám, že ten si nepamatuju. Každopádně nevěděly jsme o žádném marketu, který by výběr řešil kurátorsky. Nenabízel jen hand made věci, co si doma někdo vyrobí na koleni, ale hledá produkty, které mají příběh a jsou kvalitní. A tím jsme se vlastně vymezily. Přistupovaly jsme k tomu zodpovědně a s důrazem na kvalitu.
Jak se od prvního ročníku proměnila velikost akce? Kolik bylo prodejců na začátku a kolik jich je dnes?
ELENA: Náš první market v hotelu Fusion Tra měl asi 35 značek. Tenkrát jsme měly skoro nulový rozpočet a na akci i tak přišlo 2000 lidí. To nás strašně nakoplo. Za těch 11 let, co Lemarket děláme, vidíme, jak se hodně proměňuje kvalita výrobců. Už to není žádné pletení náramků doma na mateřské, ale profesionální produkty. O to těžší je kurátorsky nezklamat. Letos jsme musely akci protáhnout na dva víkendy a celkem u nás vystavuje kolem 250 značek. Postup z 35 na 250 značek za 10 let je myslím hodně hezký posun.
Udržet vysokou kvalitu, nesklouznut k DIY estetice nebo banální produkci, to může být oříšek. Dohadujete se někdy v organizačním výboru, koho vzít a koho z estetických důvodů odmítnout?
ELENA: Je to komplexní záležitost a dost dáme na první pohled. Zároveň víme, že jsme v tom už relativně zkušené a bude těžké to někomu předat.
Máme řadu kritérií a někdy se stane, že značka, která vypadá skvěle na webu nebo Instagramu, nás na místě překvapí a nesplní naše očekávání. Říkáme mu pak Černý Petr. Podle Instagramu a webu to na první pohled vypadá skvěle a pak jsme na místě překvapené, že výsledek už tak dobrý není. Takových případů je ale minimum – odhadujeme je na necelé 1 % všech přihlášených.
Kdo je vlastně ten nejužší tým, který vystavující vybírá?
ELENA: Letos tvoříme užší tým já, Jana Kleplová a Barbora Nováková. Pomáhá nám i Míša Juřenčáková, která má ale teď malé miminko a její hlavní agenda je provoz našeho Ones Concept Store. Je to takový náš poradce na dálku. Ale všechny přípravy si děláme samy– od výběru značek přes grafiku, videa, fotky až po marketing.
Proměňuje se v čase nějak viditelně struktura vystavujících? Přibývá například tvůrců keramiky nebo šperkařů? Nebo je ten poměr relativně stále stejný?
ELENA: Myslím, že je to relativně stabilní. Ale v poslední době přibývá víc kreativních věcí, které předtím vůbec neexistovaly. V čem jsme ale u nás výjimeční, to je šperk. Každý rok máme problém vybrat ty nejlepší, protože máme opravdu spoustu šperkařů na vysoké úrovni. O to víc řešíme, koho vybrat, aby to byla opravdu konkurenceschopná značka, protože se nám hlásí šperkařů desítky a všichni jsou dobří! A je třeba říct, že v poslední době přibývá i keramika.
Máte nějakou značku, která je s vámi od začátku?
ELENA: Máme několik značek, které jsou s námi od počátku, například Perfumed Prague, Herberti nebo City Folklore. Ti k nám jezdí pravidelně až z Ostravy.
Vystřídaly jste už řadu lokací, kde to pro vás bylo nejlepší? Na které místo vzpomínáš opravdu nostalgicky?
ELENA: Lokalit jsme vyzkoušely opravdu hodně, protože pořád hledáme takovou, která nám bude 100% vyhovovat a Praha je v tomhle směru složitá. Styl "vybydlených domů" mi přijde pro naše značky už dehonestující. Chceme jim nabídnout kvalitní zázemí, podlahu, ideálně záchody s klikou... I proto jsme s letošní lokalitou nadmíru spokojeni. Je to krásný dům s geniem loci, je tam skvělé světlo, celé je to nově zrekonstruované, všude máte zásuvky. Myslím, že tohle je přesně to, co jsme vždy hledaly. Prostorově je to pro nás sice menší, ale řešením bylo protáhnout akci na dva víkendy.
Nemáš po konci Lemarketu někdy chuť už žádné designéry nevidět?
ELENA: Za ty dva dny, letos vlastně čtyři, mám tolik sociálních interakcí, že si potřebuju odpočinout od všech lidí, nejen designérů. Dokonce oželím i kávu ve své oblíbené kavárně, protože jsem už tak vymluvená, že se potřebuji na týden zavřít doma a vůbec nevyjít ven.
Co bys poradila začínajícím tvůrcům, když budují značku a chtějí se dostat třeba právě na Lemarket nebo do vašeho Ones? Co jsou ty hlavní ingredience úspěchu?
ELENA:
Přemýšlejte o značce komplexně
Budujte ucelenou image
Pečlivě fotografujte své produkty
Vytvořte kreativní prezentaci
A buďte originální, nekopírujte. To je taková česká specialita. I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho a i na Lemarketu narazíte na věci, které jsou si až nápadně podobné.
I proto u nás má šanci všechno unikátní.
Kolik procent z těch, které vyberete na Lemarket, tenhle poměr splňuje?
ELENA: Všechny, jinak bychom je nevybraly. Ale samozřejmě, je tu 1% procento, které třeba všechny kritéria nesplní. Každopádně je to dané i tím, že my už nemusíme dělat kompromisy. Hlásí se k nám dnes už tolik značek, že si můžeme vybírat. Obstojí zhruba 1/3 přihlášených.
Jaké tři značky jsou tvůj letošní Must Buy?
ELENA: Určitě nějaký šperk. Mám radost z účasti Hany Polívkové. Oslovily jsme ji už dávno a obávaly se, že pro ni nejsme ještě dost prestižní. A bylo moc příjemné, že na spolupráci přistoupila. Hodně dlouho je s námi i Eliška Lhotská.
Doporučuju i tetování, krásné věci má Pecka nebo parfémy od Alex Monhart. A vouchery na úklid od Holky úklidovky, to mi přijde opravdu jako skvělý dárek, protože myslím, že spousta matek na Vánoce opravdu ocení, že ten úklid za ně udělá někdo jiný. I proto se k nám snažíme dostat služby, nejen designové věci.