Nedávno jste získaly cenu Edida, kterou rozdává časopis Elle Decoration. Byla s výhrou spjatá nějaká finanční odměna?
KRISTÝNA A TEREZA: Nebyla, ale nebyla ani slibovaná. Obvykle jsou finanční odměny spojované se soutěžemi, kde se platí přihlašovací poplatek, nebo se studentskými. Tato soutěž je v první řadě oceněním z pohledu profesionálů z redakce Elle Decoration, a protože se do podobných typů soutěží nedá ani přihlásit, výhrou je i účast na předávacím večírku nebo publikování v magazínu.
Ilustrátorka Magdalena Rutová na posledním předávání cen Czech Grand Design ve svém děkovném proslovu zmínila, že by podobné ceny bylo fajn spojit i s obdržením peněz, protože často řada designérů žije ve složitých finančních podmínkách. Souhlasíte s jejím pohledem?
KRISTÝNA A TEREZA: Jednoznačně souhlasíme! Být oceněným nebo nominovaným má samozřejmě i spoustu jiných benefitů, jako je např. větší mediální ohlas. Otázkou ale je, jestli je tento ohlas tak velký, aby se dostal za hranice naší designérské bubliny i k potenciálním klientům. Obzvláště pro začínající designéry z kategorie Objev roku by to byla o to větší podpora.
Za poslední dobu jste se etablovaly jako úspěšná designérská dvojice. Promítá se to ale i na vaší finanční situaci? Znamená to, že si můžete klientovi říct o výrazně vyšší sumu a zajistit si tak více než důstojnou odměnu?
KRISTÝNA A TEREZA: Našim klientům se snažíme vždy transparentně vysvětlit, co vše se do ceny produktů nebo instalací propisuje. Samy velkou část výdělku investujeme zpět do dalšího vývoje nových produktů a zároveň také cítíme zodpovědnost za kvalitní ohodnocení dalších spolupracovníků a řemeslníků, kteří se na tvorbě a chodu studia spolu s námi podílejí. Pokud s klienty nenalezneme v této oblasti shodu a cítíme tlak na nepřiměřeně nízkou cenu, spolupráci si rozmýšlíme. Vždy je pro nás důležitá upřímná komunikace a nastavení férových podmínek pro obě strany.
Profese designéra je v široké společnosti spjatá s řadou předsudků. Jeden z nich se týká právě i odměny. Když jste odcházely studovat VŠ a design, věřily jste, že je to práce, kde budete mít solidní příjem?
KRISTÝNA: Já jsem se vždy rozhodovala spíše srdcem a chtěla jsem dělat hlavně to, co mě baví. Ani od našich jsem v životě neslyšela „To nedělej, tím se neuživíš”. Věřím, že kdo se ve svém oboru dokáže postupně vypracovat, solidního příjmu dosáhne.
TEREZA: Já jsem se rozhodovala stejně jako Kristýna. Rozhodla jsem se studovat a dělat, co mě baví. Kultura i náš obor bývají finančně nedoceněným segmentem oproti jiným vysokoškolákům. Málokdo ale studuje design proto, aby rychle zbohatl.
Jste nyní v tomto ohledu spokojené? Co by situaci mohlo případně změnit?
KRISTÝNA A TEREZA: Momentálně máme obě ještě své vlastní zaměstnání v oboru, které nám přináší jak finanční stabilitu, tak cenné zkušenosti. Naše design studio nyní vnímáme jako koníček, který má potenciál se v budoucnu stát naším hlavním povoláním. Obecně by se mohla napříč společností zvýšit zodpovědnost a ohleduplnost, co se týče například férového nastavení smluvních podmínek nebo včasného placení faktur.
Sdílejí mezi sebou designéři, kolik za jednotlivé zakázky dostali, nebo je to spíš společenské tabu?
KRISTÝNA A TEREZA: Myslíme si, že celé téma peněz ve společnosti je tabu, nikoliv pouze v oblasti designu. Tyto informace sdílíme s našimi nejbližšími přáteli v branži. Obzvláště pro začínající studia bývá těžké nacenit zakázky bez předchozích zkušeností. O to více, když se nemají s kým poradit. Vnímáme ale, že už se finanční gramotnosti umělců a designérů začíná i na školách věnovat více pozornosti.
A stalo se vám někdy, že jste přestřelily a cena byla moc vysoká nebo nízká a musely jste ji upravit?
KRISTÝNA A TEREZA: Ano, stalo, během prototypování zarážek na knihy ze Scene Collection jsme předpokládaly nižší cenu. Do té finální se ale promítly i další náklady a cenu jsme oproti předpokládané musely mírně upravit.
Terezo, ty kromě práce ve vašem studiu pracuješ i pro společnost Preciosa. Je pro tebe podobné zázemí nezbytně nutné, aby ses mohla věnovat vlastním věcem? Jak složité je pro tebe prioritizovat odpovědnost k zaměstnavateli versus vlastní tvorba? Je to někdy i zdroj konfliktů mezi vámi?
TEREZA: Práce v Preciose mě baví, hodně jsem se toho ve firmě dozvěděla a posunulo mě to i profesně dále. Samozřejmě v Preciose máme etická pravidla. Pokud přijde zakázka nebo nabídka spolupráce, která by byla např. pro konkurenční firmu, musíme ji s Kristýnou odmítnout. V této situaci jsme byly už víckrát, ale navzájem to respektujeme. Na druhou stranu nás však Preciosa neuvěřitelně podpořila na začátku naší kariéry a díky ní byla Scene Collection kompletní a přesně taková, jak jsme si ji představovaly. Obě jsme teprve na začátku své kariéry a zkušenosti, které získáváme ve firmě nebo studiu, pak můžeme aplikovat i do své vlastní tvorby. Podobně to má i Kristýna, která je v současné době ve studiu Honzy Plecháče a podílela se tak na oceňovaných kolekcích firmy Moser.
Vy se zaměřujete především na menší série produktů. Jaké jsou hlavní prodejní kanály? Jak se nejčastěji např. váš stolek dostane k novému majiteli?
KRISTÝNA A TEREZA: Všechny naše produkty nabízíme přes náš e-shop. Větší kusy nábytku – jako stolky nebo paravány – vyrábíme na objednávku. Nejedná se o žádnou sériovou výrobu a nad celým procesem vzniku máme plnou kontrolu. Pokud se ale podíváme na menší produkty, jako jsou zarážky na knihy nebo skleničky, ty jsou kromě našeho e-shopu k dostání ve vybraných design storech po celé České republice.
Je podle vás množství a kvalita design obchodů u nás na dobré úrovni? Máte s prodejem přes ně dobré zkušenosti? Řada tvůrců si například stěžuje na systém komisního prodeje...
KRISTÝNA A TEREZA: Protože obě rády cestujeme a objevujeme lokální design, musíme uznat, že Česko má vysokou úroveň design storů. Kurátorské výběry jsou kvalitní a celé koncepce na vysoké úrovni. V zahraničí občas spadávají design story do prodejen ručně vyráběného zboží a často působí podobně. Dobré zkušenosti máme, protože nám to rozšíří klientelu, která by nás jinak nenašla. Každý design store má jiná pravidla, a pokud nám nevyhovují, spolupráci nenavazujeme.
Cenotvorba je velmi specifická a komplexní disciplína. Radí vám s ní někdo?
KRISTÝNA A TEREZA: Cenotvorba je nekonečné téma… Během našeho studia ještě taková témata ve výuce zahrnuta nebyla, a tak jsme se v této oblasti musely dovzdělávat po vlastní ose. Existují různé manuály, jak ideálně sestavit cenu, většina se ale shoduje na tom, že je postupně potřeba čerpat z vlastních zkušeností. Ne všichni si dokážou za finálním výrobkem představit několikaměsíční proces vývoje, prototypování, cenu materiálu i lidských zdrojů, které se do ceny promítají.
Jaký je podle vás český zákazník? A jaký byste chtěly, aby byl?
KRISTÝNA A TEREZA: To není úplně jednoduchá otázka, protože je jiný všeobecný zákazník a náš zákazník, se kterými máme zkušenost. Naši zákazníci jsou nadšenci, kteří nás a naši tvorbu chtějí podpořit, čehož si neskutečně vážíme. Celkově bychom z našeho pohledu ale označily českého zákazníka za opatrného. V kategorii fashion a šperku se často objevují spontánní nákupy založené na náladě, trendu nebo třeba jako dárky. U nábytku bychom zákazníka označily spíše za váhavého, který má dlouhou dobu produkt takzvaně v oku, a buď si koupi rozmyslí, nebo si produkt koupí třeba až při rekonstrukci bytu. Z hlediska udržitelnosti je to ale jasná přednost.
Jsme rády, když zákazníci ocení přidanou hodnotu produktu a jsou ochotni si za ni připlatit. Samozřejmě, do obchodních domů s nábytkem chodíme i my, ale je skvělé si byt doplnit o něco speciálního, s příběhem a historií, kdy vám designér může téměř konkrétně říct, kdo na tom pracoval.
Odborníci si na vašem portfoliu cení, že navrhujete předměty běžné denní spotřeby, kterým ale dáte specifický estetický rukopis – takové byly např. vaše zarážky do knih. Je pro vás důležité, aby byl navržený produkt a) cenově dostupný, b) na trhu nedostupný v zajímavém provedení?
KRISTÝNA A TEREZA: Ano, chceme dělat osobité doplňky do bytu, které nám ale budou dávat smysl. Rády bychom, aby se do našich produktů propsal náš osobitý rukopis. Nyní za sebou máme tři různorodé kolekce a nadále se snažíme, aby vše dohromady dobře fungovalo. Aby jednotlivé produkty spolu komunikovaly a doplňovaly se. Co se týče cenové dostupnosti – snažíme se, aby byl náš design co nejdostupnější, zároveň ale abychom nemusely snižovat z našich nároků na kvalitu a výrobu u našich osvědčených dodavatelů v České republice.
Máte s lokálními dodavateli dobrou zkušenost? Nenutí vás cena nebo kvalita hledat i mimo Českou republiku?
KRISTÝNA A TEREZA: Máme pouze ty nejlepší zkušenosti. Jsme české studio a jsme hrdé na specialisty v oborech, co tu máme. Cena se sice promítne do finálního produktu, ale je to kvalita, za kterou si stojíme.
Ptám se i proto, že řada designérů stále dokola navrhuje židli nebo skleničku. Kvalitní design ale chybí i u celé řady běžně používaných produktů – navrhly byste třeba nočník? Nebo štětku na záchod? A proč je vlastně nenavrhuje víc designérů?
KRISTÝNA A TEREZA: Obojí by bylo fajn navrhnout, jsme ale malé studio a nemůžeme si dovolit výrobu takové spotřební věci, se kterou bychom se dostaly na konkurenceschopnou prodejní cenu. Na tyto návrhy jsou lepší spolupráce – kdy firmy, které tyto věci běžně vyrábějí, chtějí rozšířit své portfolio o nový design. Tím pádem mají designéři zajištěnou investici do výroby a zavedená značka získá know-how designérů, které se propíše do jejího portfolia, je to win-win pro obě strany.
Kdybyste měly každá říct třemi slovy, co design je a co není – co byste řekly?
KRISTÝNA A TEREZA:
Design je: Dřina, krása, pokora.
Design není: Rychlý, levný, zbytečný.