PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Nedávno jste získaly cenu Edida, kterou rozdává časopis Elle Decoration. Byla s výhrou spjatá nějaká finanční odměna?

KRISTÝNA A TEREZA: Nebyla, ale nebyla ani slibovaná. Obvykle jsou finanční odměny spojované se soutěžemi, kde se platí přihlašovací poplatek, nebo se studentskými. Tato soutěž je v první řadě oceněním z pohledu profesionálů z redakce Elle Decoration, a protože se do podobných typů soutěží nedá ani přihlásit, výhrou je i účast na předávacím večírku nebo publikování v magazínu.

Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024. Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Kolekce Candy Tables tvoří dvě velikosti na sobě nezávislých kusů stolků, které mohou fungovat samostatně i v libovolné barevné kombinaci. Šest menších kovových a šest větších skleněných válců tvoří jedinečné variace. Přestože jsou produkty samy o sobě výraznými solitéry, jejich vrstvením lze docílit jedinečného prolnutí barev. Překrytím kovového stolku skleněným vznikne jednolitý objekt se specifickým gradientem. Toho je docíleno díky ručně nanášeným sklářským barvám a poté vrstvy matné bílé. Každý do detailu dopracovaný tubus je pak výjimečným originálem.

Ilustrátorka Magdalena Rutová na posledním předávání cen Czech Grand Design ve svém děkovném proslovu zmínila, že by podobné ceny bylo fajn spojit i s obdržením peněz, protože často řada designérů žije ve složitých finančních podmínkách. Souhlasíte s jejím pohledem?

KRISTÝNA A TEREZA: Jednoznačně souhlasíme! Být oceněným nebo nominovaným má samozřejmě i spoustu jiných benefitů, jako je např. větší mediální ohlas. Otázkou ale je, jestli je tento ohlas tak velký, aby se dostal za hranice naší designérské bubliny i k potenciálním klientům. Obzvláště pro začínající designéry z kategorie Objev roku by to byla o to větší podpora.

Za poslední dobu jste se etablovaly jako úspěšná designérská dvojice. Promítá se to ale i na vaší finanční situaci? Znamená to, že si můžete klientovi říct o výrazně vyšší sumu a zajistit si tak více než důstojnou odměnu?

KRISTÝNA A TEREZA: Našim klientům se snažíme vždy transparentně vysvětlit, co vše se do ceny produktů nebo instalací propisuje. Samy velkou část výdělku investujeme zpět do dalšího vývoje nových produktů a zároveň také cítíme zodpovědnost za kvalitní ohodnocení dalších spolupracovníků a řemeslníků, kteří se na tvorbě a chodu studia spolu s námi podílejí. Pokud s klienty nenalezneme v této oblasti shodu a cítíme tlak na nepřiměřeně nízkou cenu, spolupráci si rozmýšlíme. Vždy je pro nás důležitá upřímná komunikace a nastavení férových podmínek pro obě strany.

Profese designéra je v široké společnosti spjatá s řadou předsudků. Jeden z nich se týká právě i odměny. Když jste odcházely studovat VŠ a design, věřily jste, že je to práce, kde budete mít solidní příjem?

KRISTÝNA: Já jsem se vždy rozhodovala spíše srdcem a chtěla jsem dělat hlavně to, co mě baví. Ani od našich jsem v životě neslyšela „To nedělej, tím se neuživíš”. Věřím, že kdo se ve svém oboru dokáže postupně vypracovat, solidního příjmu dosáhne.

TEREZA: Já jsem se rozhodovala stejně jako Kristýna. Rozhodla jsem se studovat a dělat, co mě baví. Kultura i náš obor bývají finančně nedoceněným segmentem oproti jiným vysokoškolákům. Málokdo ale studuje design proto, aby rychle zbohatl.

Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic. Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
První kolekce ve spolupráci Kristýny Mikoláškové s Terezou Drobnou. Myšlenka vytvořit kolekci bytových doplňků se zrodila během covidové pandemie. "Pocit izolace a vyhoření nás přiměl ke snaze utéct z reality a vytvořit si své vlastní místo, ve kterém bychom se cítily dobře. Už samotný proces navrhování se stal únikem od všedních problémů. Výsledkem tohoto procesu je pak kolekce bytových doplňků, odkazující k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám, které nám umožňují vytvářet různorodé kompozice a reagovat na naše potřeby a fantazie. Celá kolekce se nese v duchu jasných barev, které jsou záměrně voleny tak, aby evokovaly radost a štěstí – emoce, které všichni během lockdownu tak zoufale postrádali."

Jste nyní v tomto ohledu spokojené? Co by situaci mohlo případně změnit?

KRISTÝNA A TEREZA: Momentálně máme obě ještě své vlastní zaměstnání v oboru, které nám přináší jak finanční stabilitu, tak cenné zkušenosti. Naše design studio nyní vnímáme jako koníček, který má potenciál se v budoucnu stát naším hlavním povoláním. Obecně by se mohla napříč společností zvýšit zodpovědnost a ohleduplnost, co se týče například férového nastavení smluvních podmínek nebo včasného placení faktur.

Sdílejí mezi sebou designéři, kolik za jednotlivé zakázky dostali, nebo je to spíš společenské tabu?

KRISTÝNA A TEREZA: Myslíme si, že celé téma peněz ve společnosti je tabu, nikoliv pouze v oblasti designu. Tyto informace sdílíme s našimi nejbližšími přáteli v branži. Obzvláště pro začínající studia bývá těžké nacenit zakázky bez předchozích zkušeností. O to více, když se nemají s kým poradit. Vnímáme ale, že už se finanční gramotnosti umělců a designérů začíná i na školách věnovat více pozornosti.

A stalo se vám někdy, že jste přestřelily a cena byla moc vysoká nebo nízká a musely jste ji upravit?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, stalo, během prototypování zarážek na knihy ze Scene Collection jsme předpokládaly nižší cenu. Do té finální se ale promítly i další náklady a cenu jsme oproti předpokládané musely mírně upravit.

Terezo, ty kromě práce ve vašem studiu pracuješ i pro společnost Preciosa. Je pro tebe podobné zázemí nezbytně nutné, aby ses mohla věnovat vlastním věcem? Jak složité je pro tebe prioritizovat odpovědnost k zaměstnavateli versus vlastní tvorba? Je to někdy i zdroj konfliktů mezi vámi?

TEREZA: Práce v Preciose mě baví, hodně jsem se toho ve firmě dozvěděla a posunulo mě to i profesně dále. Samozřejmě v Preciose máme etická pravidla. Pokud přijde zakázka nebo nabídka spolupráce, která by byla např. pro konkurenční firmu, musíme ji s Kristýnou odmítnout. V této situaci jsme byly už víckrát, ale navzájem to respektujeme. Na druhou stranu nás však Preciosa neuvěřitelně podpořila na začátku naší kariéry a díky ní byla Scene Collection kompletní a přesně taková, jak jsme si ji představovaly. Obě jsme teprve na začátku své kariéry a zkušenosti, které získáváme ve firmě nebo studiu, pak můžeme aplikovat i do své vlastní tvorby. Podobně to má i Kristýna, která je v současné době ve studiu Honzy Plecháče a podílela se tak na oceňovaných kolekcích firmy Moser.

Scene Collection - skleněná mísa Scene Collection - skleněná mísa
Scene Collection - skleněná mísa
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Tuto scenérii dotváří skleněné vázy ve tvaru sloupů. Dálší součástí kolekce jsou pak zarážky na knihy a mísy, u nichž je signifikantní hra s měřítkem vůči základu kolekce. Skleněné prvky vznikly ve spolupráci s Preciosa Lighting.

Vy se zaměřujete především na menší série produktů. Jaké jsou hlavní prodejní kanály? Jak se nejčastěji např. váš stolek dostane k novému majiteli?

KRISTÝNA A TEREZA: Všechny naše produkty nabízíme přes náš e-shop. Větší kusy nábytku – jako stolky nebo paravány – vyrábíme na objednávku. Nejedná se o žádnou sériovou výrobu a nad celým procesem vzniku máme plnou kontrolu. Pokud se ale podíváme na menší produkty, jako jsou zarážky na knihy nebo skleničky, ty jsou kromě našeho e-shopu k dostání ve vybraných design storech po celé České republice.

Je podle vás množství a kvalita design obchodů u nás na dobré úrovni? Máte s prodejem přes ně dobré zkušenosti? Řada tvůrců si například stěžuje na systém komisního prodeje...

KRISTÝNA A TEREZA: Protože obě rády cestujeme a objevujeme lokální design, musíme uznat, že Česko má vysokou úroveň design storů. Kurátorské výběry jsou kvalitní a celé koncepce na vysoké úrovni. V zahraničí občas spadávají design story do prodejen ručně vyráběného zboží a často působí podobně. Dobré zkušenosti máme, protože nám to rozšíří klientelu, která by nás jinak nenašla. Každý design store má jiná pravidla, a pokud nám nevyhovují, spolupráci nenavazujeme.

Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce. Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. To umožňuje vytvářet různorodé kompozice a reagovat tak na potřeby a fantazie uživatele. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Součástí kolekce jsou i tyto zarážky na knihy.

Cenotvorba je velmi specifická a komplexní disciplína. Radí vám s ní někdo? 

KRISTÝNA A TEREZA: Cenotvorba je nekonečné téma… Během našeho studia ještě taková témata ve výuce zahrnuta nebyla, a tak jsme se v této oblasti musely dovzdělávat po vlastní ose. Existují různé manuály, jak ideálně sestavit cenu, většina se ale shoduje na tom, že je postupně potřeba čerpat z vlastních zkušeností. Ne všichni si dokážou za finálním výrobkem představit několikaměsíční proces vývoje, prototypování, cenu materiálu i lidských zdrojů, které se do ceny promítají.

Jaký je podle vás český zákazník? A jaký byste chtěly, aby byl?

KRISTÝNA A TEREZA: To není úplně jednoduchá otázka, protože je jiný všeobecný zákazník a náš zákazník, se kterými máme zkušenost. Naši zákazníci jsou nadšenci, kteří nás a naši tvorbu chtějí podpořit, čehož si neskutečně vážíme. Celkově bychom z našeho pohledu ale označily českého zákazníka za opatrného. V kategorii fashion a šperku se často objevují spontánní nákupy založené na náladě, trendu nebo třeba jako dárky. U nábytku bychom zákazníka označily spíše za váhavého, který má dlouhou dobu produkt takzvaně v oku, a buď si koupi rozmyslí, nebo si produkt koupí třeba až při rekonstrukci bytu. Z hlediska udržitelnosti je to ale jasná přednost.

Jsme rády, když zákazníci ocení přidanou hodnotu produktu a jsou ochotni si za ni připlatit. Samozřejmě, do obchodních domů s nábytkem chodíme i my, ale je skvělé si byt doplnit o něco speciálního, s příběhem a historií, kdy vám designér může téměř konkrétně říct, kdo na tom pracoval.

Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! je inspirována ženami, které se v první polovině 20. století věnovaly užitému umění. Jejich zaměření na drobné bytové doplňky, sklo a textil se odráží v samotné kolekci. Thanks Girls! zahrnuje paraván, taburet, sklenice, karafu a povlaky na polštáře. Všechny produkty dohromady tvoří motiv dámského budoáru. Dřevěný paraván je složen ze dvou částí. Větší část je dvoudílný modrý paraván a menší část je vyrobena z třešňového dřeva. Karafa a sklenice na vodu kopírují tvar ženské siluety a jsou vyrobeny z opálového skla s bublinkami. Ve spolupráci s grafikem Filipem Kominíkem vznikly dva typy pletených povlaků na polštáře s výraznými grafickými motivy.

Odborníci si na vašem portfoliu cení, že navrhujete předměty běžné denní spotřeby, kterým ale dáte specifický estetický rukopis – takové byly např. vaše zarážky do knih. Je pro vás důležité, aby byl navržený produkt a) cenově dostupný, b) na trhu nedostupný v zajímavém provedení?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, chceme dělat osobité doplňky do bytu, které nám ale budou dávat smysl. Rády bychom, aby se do našich produktů propsal náš osobitý rukopis. Nyní za sebou máme tři různorodé kolekce a nadále se snažíme, aby vše dohromady dobře fungovalo. Aby jednotlivé produkty spolu komunikovaly a doplňovaly se. Co se týče cenové dostupnosti – snažíme se, aby byl náš design co nejdostupnější, zároveň ale abychom nemusely snižovat z našich nároků na kvalitu a výrobu u našich osvědčených dodavatelů v České republice.

Máte s lokálními dodavateli dobrou zkušenost? Nenutí vás cena nebo kvalita hledat i mimo Českou republiku?

KRISTÝNA A TEREZA: Máme pouze ty nejlepší zkušenosti. Jsme české studio a jsme hrdé na specialisty v oborech, co tu máme. Cena se sice promítne do finálního produktu, ale je to kvalita, za kterou si stojíme.

Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy. Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.
Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.

Ptám se i proto, že řada designérů stále dokola navrhuje židli nebo skleničku. Kvalitní design ale chybí i u celé řady běžně používaných produktů – navrhly byste třeba nočník? Nebo štětku na záchod? A proč je vlastně nenavrhuje víc designérů?

KRISTÝNA A TEREZA: Obojí by bylo fajn navrhnout, jsme ale malé studio a nemůžeme si dovolit výrobu takové spotřební věci, se kterou bychom se dostaly na konkurenceschopnou prodejní cenu. Na tyto návrhy jsou lepší spolupráce – kdy firmy, které tyto věci běžně vyrábějí, chtějí rozšířit své portfolio o nový design. Tím pádem mají designéři zajištěnou investici do výroby a zavedená značka získá know-how designérů, které se propíše do jejího portfolia, je to win-win pro obě strany.

Kdybyste měly každá říct třemi slovy, co design je a co není – co byste řekly?

KRISTÝNA A TEREZA: 

Design je: Dřina, krása, pokora.
Design není: Rychlý, levný, zbytečný.

Rubriky:

Další z rubriky

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.
Číst článek
22. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Rozhovory
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Lightworks
IKEA
Kare design
Gadesign

AKCE A UDÁLOSTI

Design nepatří jen do Prahy! Navštivte festival MEAT DESIGN v Ostravě a pořiďte první vánoční dárky. Zapište si adresu: Boutique Business Inkubátor Ostravica.

22.—24. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Denisa Strmiskova studio
Číst článek
06. 11. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Dává místům zcela jedinečnou identitu. Proč se stala Denisa Strmisková hvězdou lokálního interiérového designu?

Na její práci narazíte v prestižních restauracích, hostelech i historických památkách. Denisa Strmisková, architektka s citlivostí divadelního tvůrce, přetváří prostory s lehkostí a odvahou. Její projekty mísí estetiku s emocemi a propojují světlo, vůně a materiály do jedinečného smyslového zážitku.

Interiér & architektura
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění