Když design není jen estetika, ale životní postoj
Kniha Křehká krása designu je zajímavá už způsobem svého vzniku. Koncipována je totiž jako konverzace mezi novinářkou Andreou Běhounkovou a Janou Zielinski, ředitelkou prestižního festivalu Designblok. Přestože by se podle názvu mohlo zdát, že se primárně jedná o publikaci o světě designu, ve skutečnosti jde o mnohem více – o životní a v mnohém inspirativní příběh ženy, která dokázala proměnit svou vášeň v úspěšnou kariéru. Zároveň si je však velmi dobře vědoma ceny, kterou za takový úspěch musela zaplatit. A pro některé čtenáře se možná bude zdát až příliš vysoká.
Jana Zielinski v knize odhaluje svou profesní cestu, vzpomíná na své začátky, kdy práce designéra a tedy i podoba celého oboru včetně kurátorování, vystavování nebo sběratelství designu v České republice hledaly svou porevoluční podobu. Během několika přátelských setkání s Andreou Běhounkovou Jana Zielinski popisuje, kudy vedly její kroky a jak se jí podařilo vybudovat největší přehlídku současného designu ve střední Evropě. Jejich rozhovor přibližuje nejen krásu a sílu designu, ale i složitosti spojené s jeho financováním, podnikáním v kreativní sféře a s překážkami, kterým čelí ženy v byznysu. Nevyhýbají se ani tématu konkurence a výzev, které s sebou nese snaha udržet si pozici na vrcholu v dynamickém světě designu.


Autenticita, krása a těžké otázky
Kniha působí velmi autenticky a při čtení je možné dobře vnímat osobní přístup autorky i hlavní hrdinky. Zielinski před Běhounkovou, a tedy ani před čtenáři, neskrývá své pochybnosti, přiznává své obavy i psychické tlaky spojené s vysokými ambicemi a popisuje, jak se vyrovnávala s náročnými rozhodnutími v kariéře i osobním životě. V textu se objevují romantické vzpomínky na dětství, úryvky z deníku psané v době vzniku knihy a především zamyšlení nad tím, co znamená být úspěšný a jaká je pro ni skutečná hodnota krásy. Doplňují je i texty rodiny a přátel Jany Zielinski, které spíše podporují pozitivní pohled na její životní kroky a zdůrazňují její vliv nejen na svět designu, ale i na své nejbližší okolí.
Jedním z klíčových motivů knihy je rovnováha mezi kariérou a osobním životem. Zielinski v rozhovoru otevřeně přiznává, že nikdy nenastoupila na mateřskou dovolenou a že dlouhá léta znala jen práci a své děti. Neskrývá tedy oběti, které jí přineslo budování vlastní značky a mezinárodně respektovaného festivalu. K tématům mateřství, budování kariéry a jejich skloubení se text několikrát vrací. Stejně jako k povaze a psychickému nastavení Jany Zielinski, které jí v tom mnohdy pomáhalo a podporovalo, ale někdy i zrazovalo a ukazovalo na velmi křehkou rovnováhu všech sil a životních aspektů, včetně partnerství.
Publikace je tedy jejím osobním svědectvím o tom, jak se z nadšené dívky se zájmem o estetiku stala uznávaná odbornice, která dnes spoluurčuje směřování českého designu. Přijde-li ale v rozhovoru na řadu hlubší pohled do zákulisí světa designu nebo problematika s designem spojená, jako je konzumní styl života, povrchní nahlížení na design, otázka udržitelnosti nebo vlivu designu na naši každodenní realitu, Běhounková i Zielinski se jich jen letmo dotknou a kritičtějšímu pohledu na svět designu se nevěnují.
Zielinski si však nenechává úplně všechny odpovědi na složitější otázky pro sebe. V rozhovoru například zmiňuje, jak se u nás mění pohled na design v průběhu let, nebo relativizuje, jak Češi vnímají krásu. Vnímání estetiky v českém prostředí kritizuje a poukazuje na to, že design je často spojován pouze s luxusem, ačkoli jeho skutečnou roli vidí jako mnohem širší. Některé otázky ale i tak zůstávají otevřené – například když se Běhounková ptá, co by ve své kariéře udělala jinak. Místo jasné odpovědi se debata stočí jiným směrem, čímž autorka nechává prostor čtenářům, aby si vlastní závěry utvořili sami.


Vizuální stránka knihy – minimalistická elegance
Zajímavou stránkou knihy je také její vizuální zpracování. O grafiku se v duchu minimalistické estetiky postarala renomovaná designérka Zuzana Lednická. Žádné okázalosti ani volání po pozornosti od knihy nečekejte. Je jednoduše koncipovaná, vlastně klasická a jemné barevné akcenty doplňuje jen ilustrace od uznávaného ilustrátora Michaela Bačáka, který s Janou Zielinski dlouhodobě spolupracuje, například na návrzích pro značku Křehký, jejíž je také zakladatelkou. Na obálku vytvořil portrét, kdy se tvář Jany Zielinski částečně ztrácí v krajině Českého ráje. Poutavým prvkem uvnitř knihy pak jsou osobní fotografie – od momentek z rodinného archivu až po oficiální reprezentativní snímky. Ty dodávají knize další vrstvu autentičnosti a pomáhají čtenáři přiblížit nejen Zielinski jako profesionálku, ale i jako člověka s vlastními radostmi, obavami a sny.


Stojí tedy za přečtení?
Křehká krása designu je inspirativní a vizuálně zajímavá kniha, která nenabízí tolik vhled do světa designu, ale spíš silný osobní příběh jedné z předních osobností tohoto oboru u nás. Příběh o tom, jak se z nadšení a odhodlání rodí velké projekty, je motivující pro čtenáře nejen z oblasti designu. Pokud očekáváte hlubokou analýzu designérských principů, možná budete zklamáni. Pokud však hledáte knihu, která vás vtáhne do zákulisí jednoho z nejvýznamnějších festivalů a ukáže, jak vypadá život úspěšné ženy v kreativním byznysu, rozhodně za přečtení stojí. A možná vás přiměje zamyslet se nad tím, co vlastně znamená krása – nejen v designu, ale i v životě.



