PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

PAVLÍNA: Design je všude kolem. Kdo je cílová skupina našeho magazínu?

VERONIKA: Design nemá cílovou skupinu. Když si sedmdesátiletá paní zlomí krček a potřebuje funkční vozík a bezbariérový sprchový kout, musí ho navrhnout designér. Můj dvouletý syn Tobiáš se právě učí používat nočník. Pokud není navržený schopným, zkušeným návrhářem, umí ti špatně fungující výrobek zadělat na řadu problémů, to mi věř. Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého!

PAVLÍNA: Tak to máme v Česku aspoň pět milionů potenciálních čtenářů. Jak je získáme?

VERONIKA: Myslím, že stále víc lidí bude vyhledávat text, který psal někdo, kdo má názor, znalosti z oboru a zkušenost s výrobkem. I když se s ním neztotožní a povede s ním polemiku, ocení, že to psal živý člověk, a ne umělá inteligence.

PAVLÍNA: A co ti, kdo dětem raději kupují levné plastové hračky z Číny místo kvalitních hraček s certifikátem o zdravotní nezávadnosti? Myslíš, že i oni chápou design jako něco užitečného? Je chyba v nich, nebo v systému?

VERONIKA: Neřeknu nic překvapivého, ale všechno souvisí se vším. Vztah k estetice, ale i kritické myšlení se neobjeví zčistajasna. Musí vás k němu vést rodiče, škola i média. A právě my můžeme trochu přispět k té osvětě a opakovat na stránkách Designnews, že kvalitní a lokální design je smysluplná investice.

Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba
Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba

Sejmout z designu nálepku snobismu

PAVLÍNA: Jak můžeme na takové lidi působit my, když oni časopisy ani weby o bydlení a designu nečtou? A je nutné na ně působit? Tobě naše bublina nestačí?

VERONIKA: Jasně, že je třeba působit úplně na všechny. Naopak na lidi mimo „naši“ bublinu designérů nebo studentů ještě víc. Nepotřebujeme přesvědčovat ani vzdělávat lidi, kteří efekt designu chápou. Cíl je ukázat jeho výhody široké veřejnosti. Pro mě je dlouhodobě strašně důležité alespoň trochu sejmout z nálepky design ten snobský nános, co v očích některých lidí má, a prostřednictvím příběhů lidí i produktů ukázat, že jde o nástroj, kterým lze zlepšit život nás všech!

PAVLÍNA: Těch pět let, kdy vycházely v Nových proměnách bydlení tvoje editorialy, jsem se vždycky těšila, koho zas pošleš do háje. Občas nám přišel i rozhořčený dopis a já to vnímala jako potřebné koření, které vždycky trochu provětrá vzduch. Jak přijímáš kritiku ty?

VERONIKA: Nevadí mi kritizovat ani přijímat kritiku. Moji rodiče jsou učitelé a my jsme se sestrou doma byly vychovávány v tom, že o věcech se mluví otevřeně a že v rámci rodiny nejsou žádná tabu. To jsem si přenesla i do své rodiny. Neexistuje, že bych se rodičů na něco nezeptala, ať už je to intimní, osobní, politické, nebo nějaká nepříjemná generační věc – spousta rodin spolu nedokáže otevřeně mluvit a pak z toho vznikají rodinná traumata. Moje rodina je možná až extrémně otevřená a přímočará, ale pak nevzniká dusno.


PAVLÍNA: Kritik je zvláštní povolání, podle mě ho nikdo nemá rád. Tobě se to líbilo odmalička? Kdys napsala svou první recenzi?

VERONIKA: Asi na gymplu – neříkám, že jsem se chtěla věnovat kritice, ale určitě jsem chtěla psát. Doma jsme byly vychovávané k všeobecnému rozhledu a k samostatnému uvažování, k vlastnímu názoru. Když pak pořád někomu něco vysvětluješ, tak to jednou i napíšeš, a když to má úspěch, už se vezeš… To přece znáš, ne?

PAVLÍNA: Moji rodiče se snažili hledat ve všem ty hezčí stránky, u mojí mámy je to dokonce až diagnóza – dokud nejde o život, nic není problém. Ona ani covid nechytla nejspíš proto, že si ho nepřipustila… Takže u mě moc kritické zázemí nenajdeš, já spíš ráda ukazuju hezké věci. Ale je pravda, že když to má úspěch, už se vezu.

VERONIKA: Stejný ale máme zájem o všeobecný přehled a to, že považujeme za důležité znát kontext a souvislosti. Když vidíš věci kriticky, znamená to, že nevnímáš jen jednu stránku věci, ale znáš kontext – důležité je vidět A i B a nespoléhat jen na informace ze sociálních sítí.

PAVLÍNA: Mně je vždycky hlavně u divadla nebo u filmu líto, kolik lidí se na tom nadře, a pak to kritika setře a nikdo na to nejde.

VERONIKA: Mně to není líto. Studovala jsem původně divadelní vědu a učili jsme se, že to je přece na odpovědnosti tvůrců, aby vytvořili dílo, které je nějakým způsobem nezapomenutelné – a je to jejich problém, když to nedokážou. Možná je ale otázka, že je až moc tvůrců, kteří nedokážou ty ingredience správně smíchat a vytvořit skvělé dílo… Představ si, kolik je divadel, peněz v nich – a jakou mají úroveň?

Každá kritika je subjektivní 

PAVLÍNA: Pamatuju si, jak kritika odstřelila po premiéře Kurvahošigutntag Věry Chytilové. Já měla tenkrát taky špičatý nos. A dnes je to ikona české kinematografie…

VERONIKA: O tom to je! Nakonec se totiž stejně každý rozhoduje podle sebe. Každá kritika je ze své podstaty subjektivní. Chtít po článku nebo recenzi, aby byla objektivní, je naivní – každý člověk na věc přece nahlíží svým pohledem a má vlastní názor, který ti nevnucuje, jen ho předkládá k uvážení.

PAVLÍNA: Jenže někdy se stane, že se autor na kritika smrtelně urazí a v lepším případě už ho nikdy ani nepozdraví.

VERONIKA: To mi přijde směšné – lpět na něčem, při čem nejde o život. Vždyť je to jen práce – jedna tvoje, druhá moje. Nic z toho, co kritizuju, není nejdůležitější na světě, je to všechno vlastně taková hra.

PAVLÍNA: A co je podle tebe nejdůležitější na světě?

VERONIKA: Nejdůležitější na světě je zdraví. Když ho nemáš, nebo o něj přijde někdo z tvých blízkých, začnou se dít věci, které nemůžeš ovlivnit. Najednou se projeví skutečné charaktery a v životě se věci přeskládají tak, že řešíš už jen to nejpodstatnější.

Chceme dělat kritický on-line magazín Chceme dělat kritický on-line magazín
Chceme dělat kritický on-line magazín

PAVLÍNA: Chceme udělat kritický, názorový magazín – máme v době umělé inteligence šanci?

VERONIKA: I když se predikovalo, že s umělou inteligencí nastává konec médií, tak myslím, že naopak to může být nový začátek. Rozhovor s někým vedeš jako člověk, který má zájem pochopit integritu toho druhého, jeho motivaci. Formou otázek a odpovědí ty věci správně nasvítíš. Třeba v případě designu můžeš vysvětlit, že design není jen snobismus pro horních deset tisíc, ale je za ním spousta konkrétních profesí a výsledkem je užitečná a praktická věc. A to chci, aby bylo vidět i na našich rozhovorech v Designnews!

PAVLÍNA: Ano, design je prostě tvar průmyslově vyrobeného produktu. Proč je tedy podle tebe design pořád vnímaný jako něco výjimečného?

VERONIKA: To je věc komunikace. Jeden populární názor je, že design jsou emoce. Já si to nemyslím. Design má být funkce, ale díky šikovnému designérovi získá formu, která je atraktivní a nadčasová. Kvalitní designér musí mít povědomí o statice, matematice, ekologii, mít vkus, přemýšlet o hmotnosti, ergonomii… Když bude vymýšlet tužku, musí vymyslet milion drobností, aby se ti s ní dobře psalo a zároveň se snížila spotřeba materiálu na plášti a bylo to ekologičtější. Smyslem jeho života je vyrobit něco, co zlepší život těm ostatním. Nejsou to jen tužky a židle, co třeba zubní náhrady… i ty musí fungovat tak, aby se ti život zpříjemnil.

PAVLÍNA: Takže na nás je, abychom čtenářům vysvětlovali, že design je i pro ně. Každého z nás denně provází. Když si uvědomím, že sahám na krásnou kliku, která mi dobře padne do ruky, vnímám i to, že mě každý den v životě provází něco hezkého.

VERONIKA: Teď ses dotkla toho, co mi na designu vadí – že není pro všechny dost dobře dostupný. Protože ta krásná klika, o které mluvíš, je určitě desetkrát dražší než obyčejná – a i tu musel přece někdo navrhnout. Proč je levná? Je z ošizených materiálů, a proto nekvalitní, nebo její výrobu dotuje nějaký mecenáš? Je to paradox, ale když v 60. a 70. letech minulého století neměli lidi nic moc co na výběr, kupovali to, co bylo. A to málo, co bylo, bylo velmi kvalitní a kultivované. Jen si vybav sektorem funkčně zařízené obýváky z té doby, lisované sklo atd.

PAVLÍNA: Sedm let jsi vedla magazín Czechdesign, spojený s e-shopem a kamenným obchodem, kam chodím moc ráda kupovat dárky. Když nemáš moc peněz, můžeš tam koupit aspoň vtipný ponožky – i přes fusekle se přece dostává dobrý a vtipný design mezi lidi, hlavně ty mladé, ne? A že je v nich výběr!

VERONIKA: Ponožky super! Ale design jako výjimečný dárek vnímám taky jako problém – design nemají být dárky! Má to být všechno, co tě obklopuje.

Polsko je dál než my

PAVLÍNA: Narážíš na vkusné interiéry švédských, dánských a norských domácností? Máš pravdu, je až zarážející, jak důsledně si na severu vybírají věci, které je pak provázejí celým životem. Tam přesně platí „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“.

VERONIKA: Narážím i na Polsko, které velmi dobře znám. Vyrůstala jsem ve Varšavě a pořád se tam ráda vracím. I Polsko je ve vkusu a ve schopnosti ocenit estetické věci mnohem dál než my. U nás nejsou výrobci, kteří by byli schopní produkovat běžné spotřební věci, které si může každý dovolit. Podívej se na Polstrin design – má skvělý marketing, designéři výborně spolupracují s výrobou, ale bydlení české střední třídy to neovlivní, na jejich křesla prostě nemáš. Ton, a buďme aspoň za něj rádi, má nejlevnější židle za pět tisíc korun, kup si čtyři do startovací garsonky…

PAVLÍNA: Takže nezbývá nic jiného než mladé lidi poslat do Ikea, kvalitní alternativu nemáme.

VERONIKA: Ráda bych byla u toho, až někdo vymyslí ideální produkt pro všechny třídy. Nechápu, proč není samozřejmé, že na kvalitní stůl ze dřeva, který mi vydrží celý život, nemusím šetřit jako na auto.

PAVLÍNA: Máš prostor pro svůj hlas, teď jen ho smysluplně využít.

VERONIKA: Už v Czechdesignu jsem psala o tom, že když se pojedeš podívat do Lodže nebo Poznaně na tamní designweek, uvidíš, že tam otvírají skutečné problémy, které jsou pro ně třaskavé. Třeba znečišťování ovzduší. Nesoustřeďují se na ukazování pořád dokonale stejných hezkých věcí, ale toho, že designéři jsou schopni vidět problémy a navrhovat řešení. Navíc je to samozřejmé, ale i velký trh a tamní výrobci a designéři se můžou těšit z většího odbytu.

PAVLÍNA: Myslíš, že Designblok by se měl posunout?

VERONIKA: Designblok udělal pro všeobecné vnímání designu opravdu hodně práce, to mu nemůžeme upřít. Ale je to subjektivní projekt. Na podporu designu v průmyslu se má zaměřit stát, a kupodivu by mohl být i přínosem. Design potřebuje výrobce, odbyt, silné trhy a vzdělané obyvatele, kteří ho ocení. My tady jen můžeme něco povídat, ale smysl to má, když nám bude i někdo naslouchat.

PAVLÍNA: Tak to povídání musí psát někdo, kdo mu dá hlavu a patu. Jaký sis postavila tým?

VERONIKA: Jsou zkušení, dlouhodobě stabilní, vědí, co má být podstata sdělení, a chtějí se vyhýbat banalitám a klišé. Nechceme být spokojeni sami se sebou a nechceme se bát otevírat složitá a nepříjemná témata. I do našeho nového podcastu si budu zvát lidi, kteří vědí, že se zeptám i na nepříjemné věci. Ale proč bych je jinak zvala? Opakovat pořád pozitivní klišé svět nespasí!

REDAKCE DESIGNNEWS REDAKCE DESIGNNEWS
REDAKCE DESIGNNEWS
Rubriky:

Další z rubriky

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.
Číst článek
31. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Rozhovory
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Demeczech.com
LD Seating
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Ilustrace a komiks z celého světa! Navštivte Holešovickou tržnici a prolistujte si nejkrásnějšími knihami nebo se zúčastněte některého z workshopů.

20.-28.9. 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
Domeček Krumlov
Číst článek
19. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Ideální únik. Vybíráme hotely, které se pyšní působivým interiérem a nezapomenutelnou atmosférou

Vydat se na víkend do hor nebo do krásných českých měst je vždycky dobrý nápad. Složitě vybírat kvalitní a esteticky poutavé ubytování naštěstí už dnes nemusíte. Napříč republikou jich přibývá čím dál víc. V prvním díle našeho výběru vám představujeme naši TOP 3!

Interiér & architektura Design guide
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory