K- LOOK
Německý řetězec Kaufland, který svou první prodejnu v Česku otevřel ke konci devadesátých let, není třeba představovat. V posledních letech vnímá trendy a spoluprací s mladými designéry a předními značkami dává na odiv, že se z něj může stát milovaný lovebrand nejen skrze nabízené potraviny.
Letos řetězec vzbudil velké pozdvižení na mezinárodním festivalu designu Designblok. Ke svému dvacátému pátému výročí si nadělil spolupráci s Ateliérem designu a obuvi na pražské UMPRUM pod vedením Liběny Rochové a Vojtěcha Novotného a také s Ateliérem grafického designu a vizuální komunikace vedeným Petrem Krejzkem a Richardem Jarošem. Ti vytvořili vizuálně přitažlivé a funkční kousky, které jsou věnované zaměstnancům Kauflandu pro jejich volnočasové aktivity. Studenti nejprve prezentovali skici, z nichž bylo vybráno a následně vyrobeno pět kolekcí. Během první prezentace je na molo nevynesl nikdo jiný než samotní zaměstnanci.
Do finálního výběru se dostalo celkem 5 návrhů:
Barbora Fialová a Anna Landgrafová se zaměřily na odpočinek. Navrhly bavlněné komplety volného střihu, potištěné jemnou drobnopisnou grafikou městečka plného spletitých uliček a zákoutí.
Tereza Fodorová, Kateřina Puchmertlová a Marie Bally vytvořily univerzální kousky a pracují s červenou a bílou, barvami vizuální identity firmy. Potisky minimalistického oblečení dynamicky přetvářejí tvary vyskytující se v logu Kauflandu.
Magdaléna Rajnohová a Hermance Duverney představily sofistikované elegantní šaty a košile. Jejich výrazné vzory v barvách trikolory vycházejí z folklórních motivů, které spojením s geometrií firemního loga splývají v živoucí ornamenty.
Václav Černý, Terezie Puršlová a Filip Sajler se zamýšleli nad tím, jak zaměstnanci tráví čas mimo práci. Vznikla ilustrovaná postavička Kauflanďáček, která je zachycena při provádění nejrůznějších volnočasových aktivit — třeba při žonglování nebo sledování televize. Ilustrace doplňuje nápis KAUF LOVE, psaný vlastním fontem. Hravé motivy jsou buď našity, nebo natištěny na oversized krémové teplákové soupravy, trička i doplňky.
Jan Smejkal vychází z grafického návrhu loga firmy, které postupně deformuje a aplikuje na rozličné kusy oděvu. Klasické červeno-bílé K se rozplývá jako na vodní hladině a vytváří dynamické obrazce. Smejkalova kolekce se skládá z tepláků, kšiltovky, nebo třeba skládané sukně a šátku.
DOBROČINNÝ PŘESAH
Kaufland se nezastavil pouze u tvorby. Z prodeje kolekce se řetězec rozhodl věnovat finanční dar organizaci DEBRA ČR, se kterou Kaufland spolupracuje již sedm let. Modely je možné zakoupit v zaměstnanecké aplikaci, a tak přispět zlomek částky na charitativní účely. DEBRA ČR je organizace, která pomáhá usnadnit život lidem s tzv. nemocí motýlích křídel. Výběr organizace byl přirozený, neboť samotnou patronkou projektu je Liběna Rochová. Podařilo se vybrat 35 000 korun, a šek na tuto částku byl předán přímo na Designblokové instalaci s názvem KAUF LOVE, kde byl celý projekt také představený veřejnosti.
All you need is KAUF LOVE
Obří zrcadlová krabice nesoucí nápis KAUF LOVE jakoby mizí v prostoru. Návštěvník vejde do krabice, stoupne si na jedoucí pás a v mžiku si prohlédne celou kolekci. Pro úplný zážitek je nutné jet ještě minimálně jednou a zachytit detaily prezentované kolekce. Impozantní kolekci mělo na svědomí duo ateliéru dvoutakt Roman Mareš a Max Koreis, kteří v minulém roce o sobě dali vědět úspěšnou realizací Lucerna baru. Designéři pracovali s celým konceptem výstavního stánku včetně zapojení nové grafické úpravy a vykročili tímto ze svých běžných činností. Kreativně zaštítili reklamu do pražského metra a vytvořili i speciální lesklé pozvánky neboli tikety na projížďku zdarma na nevídané atrakci. A že to podívaná byla!
„Kolekce je určená pro volnočasové aktivity zaměstnanců Kauflandu a v počátcích jsme uvažovali o nějaké formě divadla, kde by přímo zaměstnanci figurovali, “ popisuje Roman Mareš. Chtěli kolekci zachovat pravou tvář, a proto se rozhodli konkrétní zaměstnance naskenovat v různých situacích, které mají podle dvojice dynamický náboj. Figuríny se tiskly pomocí 3D tisku v měřítku 1:1 na jednotlivé díly, aby postavy bylo možné obléct. „Tiskli jsme skoro měsíc v kuse, baví nás neustále překonávat hranice,“ komentuje Roman.
Zajímavé je i prozření designérů, co se samotné spolupráce týče. Téma spolupráce designérů s velkými výrobci a firmami je stále aktuální téma na poli designu. „Největší challenge zpočátku bylo to, jak k samotné spolupráci přistoupit. Doufali jsme, že budeme adekvátně ohodnoceni. Myslíme si, že se tu tohoto typu spoluprací designéři bojí,“ komentuje Roman Mareš začátky spolupráce. "Měli jsme pocit, že budeme mít příliš mantinelů a zadání bude svazující. Na první schůzce se vše změnilo. Zastoupení firmy bylo velmi otevřené čemukoliv, obzvláště Silvia Vedrödiová z oddělení Firemní komunikace. Chtěli tak trochu úlet a my jsme jim ho dodali. Slíbili jsme jízdu,“ popisují příjemné překvapení ze spolupráce designéři.
Od ubrousku k realizaci
„Kdo má dopravníkový pás na Designbloku?“ Ptají se oba svorně. Ten se pro ně stal opravdovým oříškem. „Naskicovali jsme návrh na ubrousku a museli jsme pás získat, bez něho by to nešlo,“ popisují. Někteří v pásu mohou hledat vtipnou konotaci k prodejnímu pásu v supermarketech, jiní zase zábavnou formu, jak si kolekci prohlédnout a být chvíli součástí celé instalace. Roman odhaluje, že jsou dopravníky poměrně drahou záležitostí. Podařilo se jim ho sehnat v Brně, skrze bazarovou stránku - majitel pásy vyrábí za účelem přepravy uhlí a dřeva. S Maxem necelý osmimetrový dopravník technicky upravili, aby vyhovoval možnostem muzea a instalace mohla vzniknout.
Samotná instalace byla zábavnou atrakcí, která projevovala vysokou míru autentičnosti, což je vždy vítaný aspekt při představení velkých výrobců nejen na festivalu designu. Vsázet na spolupráci s designéry přináší své ovoce. „Jednoduše jsme si přáli, ať se lidé na tom pásu smějou,“ zdůrazňuje Roman. „Myslím, že se nám podařilo vytvořit zážitek, který jsme zpočátku ani nečekali,“ uzavírá celou myšlenku Max Koreis.
Design Tip: Doporučujeme ateliér dvoutakt sledovat ostřížím zrakem. Spolu s přípravou na Designblok zvládli dokončit i interiér italské restaurace Amunì u Smetanova nábřeží. Opět zcela jedinečně stáli za tvorbou většiny prvků i stavebních prací. S pizzou v ruce se rozjímá nad interiéry lépe a my doporučujeme tu s fíkovou hořčicí!
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.