PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Karolíno, začnu úplně banální otázkou. Proč ses rozhodla pořádat v Ostravě festival Meat Design Ostrava?

KAROLÍNA: Myšlenka na festival designu se mi v hlavě rýsovala dlouho… Ostrava v roce 2010 prohrála kandidaturu na Evropské město kultury, ale během příprav na tuto kandidaturu, na které se podílel tehdy i můj muž a prožívali jsme to dost intenzivně, se v kulturní komunitě v Ostravě rozhýbala neskutečná energie a začaly se i bez výhry konat zajímavé nové akce - třeba PechaKucha night, art a divadelní festivaly, v Ostravě se otevíraly první „hipsterské“ kavárny a bistra. To všechno mi dodalo impuls a odvahu k vytvoření platformy, která by podporovala design a vizuální kulturu. První ročník jsme realizovali v roce 2015 s minimálním rozpočtem, ale návštěvnost a zájem ukázaly, že Ostrava má o design velký zájem.

Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky. Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.
Mezi vystavujícími se letos představí i několik škol z celé České republiky.

Ty přece nejsi designérka, co tě na tomhle světě lákalo? Byl to nějaký druh altruismu pomáhat šikovným značkám, nebo jsi v tom viděla i ekonomický potenciál?

KAROLÍNA: Ekonomický potenciál v pořádání design weeku jsem nikdy neviděla a bylo mi jasné, že na tom nejspíš nezbohatneme :-) Spíše mě vedla fascinace a vztah k designu a vizuální kultuře, k procesu, jakým designéři tvoří – od nápadu až po realizaci. Prostě mě motivuje propojovat veřejnost s designérským světem a kreativními lidmi.

Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout! Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!
Mrněte na Instagramu Designnews na náš výběr značek, které rozhodně na festivalu neminout!

Ostrava byla neobjeveným místem

Jaký je tedy tvůj původní background? Z jakého prostředí pocházíš?

KAROLÍNA: Mám vystudovanou sociální práci, ale věnovala jsem se jí asi jen půl roku po státnicích. Pak jsem otěhotněla a měla po dcerce se brzy narodil i syn - Meat Design jsem začala plánovat během mateřské dovolené a k profesi sociální pracovnice jsem se tedy nevrátila. Kromě příprav Meat Designu jsem psala scénáře pro ČT i pro komerční klienty, dělala scénografii pro eventy nebo film - vlastně se pohybuji pořád spíš v kreativním světě.

Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu. Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.
Formdesign, Futuro studio nebo třeba SOOLISTA. Letošní seznam vystavujících je opravdu pestrý! Veškerý přehled najdete na webu festivalu.

Festival se koná od roku 2015. Jak se za tu dobu proměnila skladba a množství značek, které se ho účastní?

KAROLÍNA: Začínali jsme s pětatřiceti vystavujícími, dnes jich máme přes stovku. První ročníky byly paradoxně snazší, co se týče spolupráce s většími značkami, protože Ostrava byla neobjeveným místem. Dnes máme více lokálních a začínajících designérů, pro které je festival příležitostí získat první zkušenosti. Stále se ovšem snažíme mít i vyváženou nabídku zavedených větších značek.

Vnímáš, že design do ostravského regionu prostupuje víc a víc, nebo je to jen iluze?

KAROLÍNA: Určitě to vnímám. Ostrava a celý region se hodně posunuly – vznikají designové kavárny, boutique hotely, kulturní události . A přihřeju si polívčičku - náš festival v tom hraje také roli, protože ukazuje další možnosti, otvírá dveře a propojuje místní scénu s širší komunitou. Spousta nápadů na spolupráci přijde právě díky společenským aktivitám spojeným přímo s Meat Designem.

Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu. Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.
Festival každoročně představuje široké spektrum značek a firem, které se pohybují na špičce českého designu.

Funguje dobře spolupráce s Polskem? Zajímavé je, že řada Čechů možná ani netuší, jak je v designu náš soused vyspělý. Sleduješ aktivity za hranicemi? Protože i Meat design se prezentuje jako mezinárodní festival.

KAROLÍNA: Polsko je v designu opravdu silné a máme s ním dlouhodobě dobré vztahy. Před covidem jsme spolupracovali na prezentacích designérů z Polska, Slovenska a Maďarska, z každé zmíněné země u nás vystavovalo dvacet značek. Pandemie tuto spolupráci bohužel přerušila. Letos jsem navštívila Design Festival v Lodži, jezdím do Katovic a do Krakova, sleduju tamní scénu. Letos máme také pár designérů z Polska a do příštích let plánuju zapojení i v rámci doprovodného programu a art instalací. 

Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem. Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.
Workshopy jsou oblíbenou součástí doprovodného programu. Na vlastní kůži si můžete vyzkoušet, jaké je to být designérem svého obydlí, vyrobit si svítidlo, repasovat svou starou židli, pracovat s textilem, nebo jak pracovat se dřevem či papírem.

Najít prostory je klíčová výzva

Minulé ročníky se konaly v areálu Dolních Vítkovic s podporou majitele areálu Jana Světlíka, letos se přesouváte jinam. 

KAROLÍNA: Podpora Jana Světlíka a Dolních Vítkovic byla pro nás klíčová. Jak celý areál roste rozlohou, vlastní dramaturgií i změnou obchodní taktiky, začíná být tato lokace pro nás finančně těžko dostupná. Přece jen pronajmout si 1500 m2 v nejatraktivnější lokalitě v Moravskoslezském kraji na 6-7 dní dnes není malá investice, v roce 2015 nám stačila třetina prostor a ceny byly jinde… Takže víme, že najít prostory, které nám budou dost velké a ufinancujeme je, bude do dalších ročníků klíčová výzva.

Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další). Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).
Meat design spolupracuje dlouhodobě s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Jak jste narazili na budovu bývalého obchodního domu? Znamená to, že se festival těší podpoře města a podobné lokace vám nabídne?

KAROLÍNA: Celý příběh rekonstrukce Ostravice - Textilie sleduji od začátku, v Ostravě to bylo a je silné téma. Současný majitel, pan Daniel Zeman, k ní přistoupil velmi příkladně a Ostraváci ji přijali velmi pozitivně, což je v dnešní době hejlů na všechno a na všechny celkem unikát. Byla jsem se tam podívat letos na jaře v rámci uzavřené akce, potkala tam Daniela a oslovila ho. Výsledek uvidíme už v pátek!

Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica. Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.

Propisuje se do vašich aktivit hodně politická situace? Mění se vstřícnost radnice? Protože z řady rozhovorů s regionálními tvůrci zaznívá, že mají pocit, že se situace spíš zhoršuje.

KAROLÍNA: V regionální politice jde spíše o konkrétní lidi, se kterými jednáte a znáte je mnohem líp, máte k nim blíž. Měli jsme zatím štěstí na otevřené a vstřícné politické osobnosti napříč celým politickým spektrem a i letos máme velkou podporu jak Moravskoslezského kraje, tak Statutárního města Ostrava.

Podobných regionálních festivalů designu u nás vzniká, ale často i zaniká, víc. Namátkou Brno Design Days. Vy jste měli také pauzu. Co je největší překážkou pro konání podobné akce?

KAROLÍNA: Nikdy nebudeme mít návštěvnost srovnatelnou s Designblokem - ani my , ani žádný jiný regionální festival. Velké značky ale nerady věnují energii a finance tam, kde není publikum dost veliké - což nám samozřejmě klade překážku a dostat k nám instalaci Moseru, Lasvitu či Tonu je věc investice a snaze dovézt je do Ostravy z naší strany.

Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky. Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.
Běžně se na festivalu představují i mezinárodní značky.

Zůstává festival nakonec v plusu? Umí vám vydělat?

KAROLÍNA: Před covidem jsme byli poslední dva ročníky už buď na nule nebo lehce v plusu. Po pandemii a dvou zrušených ročnících jsme znovu začínali od nuly, ale letos věřím, že se nám podaří vytvořit základ pro další ročník.

Příští rok čeká festival již desáté výročí! Příští rok čeká festival již desáté výročí!
Příští rok čeká festival již desáté výročí!

Přidanou hodnotou podobné akce jsou nejen prezentace lokálních značek, ale také přednášky. Podle jakého klíče vybíráte speakery?

KAROLÍNA: Sledujeme aktuální trendy, dění na design scéně, oceněné v rámci cen Czech Grand Design či ELLE Edida a také tvorbu českých designérů v zahraničí. Hosté každý rok reprezentují aktuální výběr toho nejlepšího.

Daří se vám na program přilákat i širší veřejnost, školy?

KAROLÍNA: Letos očekáváme právě kvůli přesunu do centra a do Ostravice obrovský zájem. Ostravice přitáhla pozornost širokého publika, to už sledujeme v zájmu o předprodej vstupenek - a to včetně starší generace. Školám nabízíme zvýhodněné vstupné a zapojujeme i univerzity, což je pro nás velmi důležité. Letos vystavuje celkem šest uměleckých středních a vysokých škol a jejich instalace jsou opravdu povedené.

Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry. Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.
Neodmyslitelnou součástí festivalu je bohatý přednáškový program. Na Meat Design Ostrava máte možnost potkat se s ikonami českého designu, popovídáte si s kreativci a designéry.

Do fungování festivalu se zapojil i tvůj manžel, respektovaný režisér Vladimír Skórka. Funguje to?

KAROLÍNA: Nefunguje to! Ale vážně - jsme si v lecčem dost podobní, neumíme spolu v zápalu kreativy moc řešit věci kompromisem, neumíme ani jeden ustoupit, bojujeme spolu a samozřejmě to se těžko udržuje jen v kanceláři, propisuje se to často i do soukromí a náš vztah a samozřejmě i atmosféra v týmu tím někdy trpí. Ale Vladimír mi hodně pomohl právě v době po covidu, když jsem už byla smířená s tím, že Meat Design nezachráním a byla už zaměstnaná jinde. Díky němu jsem získala znovu odvahu a sebevědomí do toho jít a velice si toho vážím - sám má práce nad hlavu, ale já bych do toho bez jeho podpory znovu nešla.

Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér. Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.
Navštivte v sobotu například přednášku Tomáše Třeštíka a Jana Presse o Designu jako investici nebo v neděli workshop Essence Touch a vytvořte si svůj vlastní tyčinkový difuzér.

Na co se ty sama letos nejvíc těšíš?

KAROLÍNA: Já mám v posledních dnech před festivalem v podstatě hotovo - práce už je na produkci. Těším se, až uvidím budovu Ostravice svítit od přízemí pod strop a plnou designu - to se pak dojímám a tajně brečím zavřená v zázemí, že se to zase povedlo. A těším se na plánování 10. ročníku, budeme mít první kulatiny!

Meat Design Ostrava je mezinárodní prodejní festival designu, který se v Ostravě koná každoročně od roku 2015.

Během minulých osmi ročníků přivítal přes 30 000 návštěvníků, představil přes 500 designérů z CZ, SK, PL, HU a JAP.

Přehlídka se skládá z prezentace designérů jak formou prodejních stánků, tak velkých expozic, a důležitým prvkem je bohatý doprovodný program, který zahrnuje přednášky, workshopy, site specific instalace a prezentaci uměleckých škol. Spolupracuje s kulturními institucemi a kurátory z celého Česka (Moravská galerie Brno, MSIC, GVUO, OU a další).

Vizí akce je dlouhodobě prezentovat v Moravskoslezském kraji ten nejlepší český design, popularizovat ho a v rámci doprovodného programu představit top designéry ze všech oborů.

Zároveň je první platformou, kde se mohou prezentovat začínající značky a designéři z MSK a předvést publiku své produkty.

Festival probíhá v Boutique Business Inkubátor Ostravica, Náměstí Dr. E. Beneše 284/3.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události