PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Schránku Cut jste vytvářela s myšlenkou ukrýt svůj mobilní telefon, na kterém jste během covidu trávila až příliš mnoho času. Jaký význam má pro vás akt skrývání předmětů před sebou samotnými?

KAMILA: Myslím, že někdy nejde pouze říct si „stačilo“, ale je třeba pokyn zhmotnit. Fyzicky jít a přístup k dané věci zablokovat, udělat bariéru, aby nebylo možné jen tak tu věc zase vzít. Když chtěl můj kamarád přestat kouřit, cigarety někomu dal – tím vytvořil krok navíc, který by musel udělat, aby si zapálil. Stejně je to i s telefonem, na kterém jsme podobně závislí. U mě šlo hlavně o to, že jsem telefon začala používat úplně bezúčelně, bezděčně, aniž bych si to uvědomovala. Například při online přednáškách jsem jen tak najela na Instagram a po půlce přednášky zjistila, že netuším co probíráme...

Jak zpětně vzpomínáte na dobu covidovou? Promítlo se období plné restrikcí do vaší tvorby i jinak?

KAMILA: Paradoxně se u mě zavření škol neslo ve znamení studia. Jelikož jsem studovala dvě školy zároveň, měla jsem spoustu online přednášek a projektů, které jsme zpracovávali formou vizualizací, nebo nějak alternativně v domácím prostředí. Pro moji tvorbu to byl čas, kdy jsem pozornost zaměřila na sebe, na svoje myšlenky a pocity. Najednou na to byl prostor. Myslím, že v tomto období jsem se našla, a položila základy tomu, jak tvořím nyní.

Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety. Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.
Cut je schránka určená na naše závislosti. Pro autorku to je telefon, pro někoho zas čokoláda nebo cigarety.

Myslím, že můžeme schránku vnímat také v kontextu duševního zdraví a péče o sebe. Koneckonců téma duševního zdraví není vaší tvorbě cizí...

KAMILA: Určitě ano! Vnímám, že aktuálně se této problematice věnuje mnoho designérů, a na téma duševního zdraví vznikají nové produkty. Autoři často reagují buď na témata, která trápí je samotné, nebo na problémy, které vnímají ve svém okolí. Nejen hotový design, ale i samotné sdílení a poukázání na to, že tyto potíže existují, může být přínosem. Může nám pomoci uvědomit si, že na to nejsme sami.
 

Stále studujete. Vnímáte, že by škola nějakým způsobem podporovala diskuzi o duševním zdraví a péči o něj mezi studenty, nebo se setkáváte s tzv. stigmatem generace sněhových vloček, tedy generace, která je zbytečně přecitlivělá a emocionálně nestabilní?

KAMILA: Vnímám, že se škola snaží vyjít studentům vstříc, k dispozici máme školního psychologa, konají se kurzy nebo workshopy. Sama jsem se takto zúčastnila workshopu od organizace Konsent, který se ve škole konal. Nemohu ovšem říct, že bych se s termínem generace sněhových vloček nikdy nesetkala – často v pejorativní rovině. Osobně však vnímám, že jsou tak označováni lidé, kteří se nebojí ozvat, když jim něco vadí nebo nevyhovuje. A to považuji za důležité, ať už v běžném životě, v zaměstnání nebo ve vzdělávání. Nemyslím si tak, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, jak to bývá často podáváno. Spíše si myslím, že jde o potřebu více lidského přístupu.

Kdybyste vytvářela objekt, který by cíleně pomáhal lidem, jak by vypadal? Jakými problémy by se zabýval?

KAMILA: Stále osciluji někde mezi designem a volnou tvorbou, takže nemohu říci, že bych měla v hlavě plány na výrobu konkrétních produktů. Momentálně mě však zaujala myšlenka vlastnictví našich těl nebo osobnosti. Jak mám jako žena vypadat? Jak se mám chovat? Co například validace nás samých nebo okolí na základě sociálních sítí? Jak se měníme, abychom zapadli? Jak bychom měli vypadat, abychom vyhověli okolí? Patříme ještě sami sobě, nebo už někomu jinému? Právě nad těmito otázkami přemýšlím a ráda bych je nějakým způsobem promítla i do své bakalářské práce.

Ve své tvorbě jste se také několikrát věnovala otázkám sexismu či rovnoprávnosti. Je podle vás důležité otevírat taková témata v designu?

KAMILA: Myslím, že je důležité se těmto otázkám věnovat nejen v umění a designu, ale i obecně. Bohužel, i dnes je to stále aktuální téma, což potvrzují i ohlasy, které dostávám na své práce – lidé se s nimi často ztotožňují. Jsem toho názoru, že dokud tato problematika bude ve společnosti rezonovat, nikdy nebude zbytečné ji znovu otevírat.

Co vás vede kreativním procesem? 

KAMILA: Reaguji na aktuální témata, která se mě dotýkají – zásadní jsou pro mě prožitky, vzpomínky a dění kolem. Tyto pocity se snažím zpracovat buď zhmotněním své frustrace do objektu či instalace, v podstatě formou arteterapie, anebo designem, který aktivně řeší problém, jako právě třeba Cut. Vždy začínám moodboardem a rešerší, kladu si otázky a hledám cesty, kterými se už vydali jiní, abych našla tu svou. Postupně formuluji zhmotnění své práce. Je to dlouhý proces, ale od začátku do konce mě nesmírně baví a naplňuje.

Aktuálně studujete v Ateliéru skla na UMPRUM, ale máte vystudovaný i Kov a šperk na Sutnarce. Jakým směrem vás to momentálně táhne?

KAMILA: V poslední době mě to stále více táhne k experimentům se sklem, jeho zpracováním a materiály používanými pro jeho povrchové úpravy. Například jsem si zamilovala vysoký smalt a během léta jsem strávila spoustu času kombinováním materiálů, vytvářením vzorníků a objevováním nových způsobů práce se smaltem. Ráda také pracuji s kontrastem mezi pevným sklem a měkkou látkou nebo nití. Zároveň mě ale láká návrat ke kovu, zejména k mosazi, kterou jsem si oblíbila právě během studia. Obecně mě baví přistupovat k materiálům tak, jako bych s nimi pracovala poprvé, zkoumat jejich chování a možnosti, které mají. 

Inspiruje vás Praha, kde momentálně studujete?

KAMILA: Prahu miluji a myslím, že mě inspiruje hlavně svou náladou, cítím se tady doma. A nejen v Praze mám ráda nacházet podněty k tvorbě v maličkostech, často jsou to barvy nebo struktury. Nicméně myslím, že na mě má hlavně vliv společnost, ve které se pohybuji. Inspirativní je také prostředí školy, ateliéru, společné výstavy či akce, které v rámci studia navštěvujeme.

Prozradíte, na co dalšího se od vás můžeme těšit?

KAMILA: Právě dokončuji přípravy svých Maršmelounů na výstavu Talente, která se bude konat začátkem března v Mnichově. Zároveň pracuji na své bakalářské práci, kterou budu prezentovat začátkem léta. A v neposlední řadě finišuji spuštění svého webu. Na něm brzy najdete přehled mých realizací (pozn. redakce – Kamilu prozatím hledejte na jejím Instagramu). Mám před sebou spoustu práce, ale těším se, až to vše budu moci sdílet!

Rubriky:

Další z rubriky

Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Apartmány Florián se nachází v nádherné přírodě v okolí Kvildy
Číst článek
17. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Horská architektura, která neškodí. Nově postavené apartmány Florián ukazují, že stavět v přírodě lze s ohleduplností a vkusem

Fenomén horských apartmánů zasáhl i české hory. Některé projekty jsou povedené a postavené s ohledem k okolní přírodě, jiné na všechny požadavky spíš rezignují. Nově postavený apartmánový dům Florián je prvním příkladem. Kvildě rozhodně neškodí.

Interiér & architektura Design guide