PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jiří Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jeho nábytek milují všechny generace. Jiří Jiroutek se stal ikonou už za svého života, ptáme se proč?

Obývací pokoje v Československu měly dlouhou dobu jedno společné: kus nábytku, který vymyslel Jiří Jiroutek. Talentovaný designér, který před rokem zemřel, dokázal ve svých návrzích geniálně skloubit praktičnost s výrazným estetickým stylem.

Uměleckořemeslná výroba 50. let musí reagovat na požadavky kladené na moderní životní styl. Objevují se nové materiály, technologie i způsoby tvarování. V nábytkářské tvorbě tak můžeme pozorovat syntézu meziválečné domácí produkce s výsledky účasti Československa na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu. Poválečná etapa obnovy se vyznačuje i poptávkou po velkosériové výrobě sektorového nábytku, který se u spotřebitelů těšil veliké oblibě. Tato doba dala vzniknout ikoně českého nábytku, Jiřímu Jiroutkovi, od jehož smrti uplynul téměř rok.

Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková
Jiri Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková

Jiří Jiroutek se narodil v roce 1928 v Pardubicích. Během druhé světové války byl totálně nasazen v chemické továrně v obci Semtín. V roce 1945 nastoupil do truhlářské dílny svého strýce, kde se mu dostalo pevných základů práce se dřevem. Následovalo studium střední školy, kde si Jiroutek ověřil, že to, co je dané na papíře, nemusí být tak snadno proveditelné v praxi. „V Chrudimi jsme dopoledne kreslili a odpoledne byly dílny, kde jsme vyráběli to, co jsme ráno vymysleli. Strašně mi to pomohlo, poněvadž jsem si uvědomoval, jak je některé detaily obtížné aplikovat v designu.“ 


Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy
Jiří Jiroutek, Interiér Praha - kuchyň s dvěma dřezy

V roce 1947 nastoupil do firmy Michalík, zabývající se výrobou luxusního nábytku na zakázku. Během Jiroutkova pobytu na vojně byla tato soukromá živnost komunisty znárodněna a včleněna do podniku Interiér Praha – národního podniku, který se zabýval výrobou sektorového nábytku domácností a kanceláří. Jiří zde nastoupil na pozici designéra. Během práce absolvoval obor bytové tvorby na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a v letech 1958–1968 byl vedoucím skupiny tvarového vývoje. Jiroutek stál i u zrodu jedné z prvních sektorových kuchyní u nás KU-550. Kuchyň se skládala z několika typů horních a dolních skříněk a z montážní stěny. U tohoto typu kuchyně nebyl zabudovaný dřez s baterií přímo v pracovní desce, jak je dnes běžné: „V třiapadesátém jsem jako první navrhl sektorovou kuchyň, která měla dva škopky. Každý ji chtěl mít doma a lidi ji kupovali ve velkém. V jednom škopku se nádobí mylo, do druhého se odkládalo, aby z něj okapala voda.“


Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450 Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450
Jiří Jiroutek, Interiér Praha, sada U-450

Na počátku 60. let Jiroutek nakreslil ikonickou komodu U-453 ze sektorové řady U-450, která se záhy stala velmi oblíbenou. Inspirací mu byly letáky ze zmiňované bruselské výstavy – horizontální dýhované plochy s dřevěným ohraničením v kombinaci s typicky bruselskou barevností šedé a růžové. „Měl jsem v Interiéru Praha dost slušné postavení, ale nebyl jsem ve straně. A tak do Bruselu na světovou výstavu jel v roce 1958 můj kolega. Přivezl spoustu materiálů a katalogů, v nichž bylo hodně inspirace. A já z nějakého vzdoru a vzteku nakreslil barevnou komodu na šikmých nožkách. Měla šuplíky v barvě černé, šedé a růžové. Tehdy se vůbec pracovalo s barvami, lidé si třeba nechali natřít jednu stěnu modrou a druhou červenou. Prostě se respektovala agresivita barev, takže jsem začal navrhovat barevný nábytek.“ 


Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453 Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453
Jiří Jiroutek, ikonická komoda U-453

Netradiční bylo i použití dřevěné podélné úchytky namísto kovové. Celá řada, která se skládala z dvaceti samostatných prvků, byla představena v katalogu z roku 1962. Jednotlivé prvky bylo možné kombinovat do vertikálních nebo horizontálních sestav. U sestavy U-450 byly k dokončení poprvé využity polyesterové laky. Charakteristickým motivem tohoto nábytku bylo užití pastelových barev na posuvných dvířkách, které kontrastovaly s přírodní dýhou dubovou. Jiroutkova sektorová řada tak velmi dobře uspokojila dobové bruselské naladění. Sektorová řada U-450 záhy zahájila velkosériovou produkci v podniku Interiér Praha a společně nábytkem U-100, jehož autorem byl Jindřich Halabala a který vyráběly UP závody Rousínov, patřila k nejoblíbenějším na československém trhu.

Jiří Jiroutek, U-460 Jiří Jiroutek, U-460
Jiří Jiroutek, U-460

V roce 1958 došlo k otevření prvního obchodního domu Ikea ve švédském Älmhultu a krátce nato přijeli zástupci firmy s úmyslem rozšířit export na zahraniční trhy a hledali vhodné výrobce. Jiroutek byl velmi kritický k jejich prezentované výkresové dokumentaci a vyslal jasné gesto k přepracování: „Chtěli rozšiřovat výrobu a hledali u nás možnost spolupráce. Když jsem viděl technickou dokumentaci, kterou si přivezli, řekl jsem, že není dokonalá a že to přepracuji. On sebral papíry ze stolu a rozčileně odešel. Ráno mi šéf řekl, že jsem firmě zkazil výtečný obchod a že půjdu zpět do výroby. Asi po dvou měsících pan Kamprad zavolal a vyžádal si mě do Švédska. Dlouho jsem přemýšlel o tom, proč si mě vybral. Došel jsem k názoru, že ze mě cítil dřevo a truhlařinu a to, že jsem vždycky ctil řemeslo.“ A právě tento přístup zřejmě vedl zakladatele firmy Ikea k tomu, že si Jiroutka vyžádal přímo do Švédska. Po pětiměsíčním schvalovacím procesu Jiroutek nastoupil do výrobního závodu jako konstruktér a specialista na demontáž, aby tak uspokojil požadavek Ikey, která v té době již nabízela svůj sortiment v plochých krabicích, což bylo ekonomické i ekologické zároveň. Je pozoruhodné, že Jiroutek se první měsíc dorozumíval s ředitelem Ikey německy, ten mu však jasně řekl, že se za několik měsíců musí naučit švédsky, jinak ve firmě pracovat nemůže. Jiroutek si tedy najal soukromého učitele a od roku 1967 působil ve švédském Älmhultu. Když mě Kamprad v dubnu přijímal, řekl mi, že se mám za měsíc přijít ukázat. Tak jsem za ním po měsíci přišel, a když jsme se bavili, řekl mi: ,Od prvního ledna švédsky, nebo pojedeš domů.´ Tak jsem si najal učitele a nakonec jsem se švédsky domluvil, i když to stálo hodně úsilí. Po dvou letech, kdy navštívil rodinu v domovině, byl tvrdě konfrontován s místní závistí, neb mimo jiné přijel vlastním autem, a po třech letech strávených ve Švédsku byl odvolán zpět do Československa.

Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka
Nanovo, komoda U-453 Jiřího Jiroutka

Po návratu mu bylo znemožněno vykonávat pozici návrháře nábytku, nesměl tedy k milovanému rýsovacímu prknu, ale byl „degradován“ na prodavače nábytku. O této skutečnosti se při návštěvě Prahy dozvěděl i Kamprad a zřejmě po jeho přímluvě mohl být Jiroutek přijat do podniku zahraničního obchodu Ligna, kde působil až do roku 1979. Zde zúročil kromě technických dovedností i praxi z Ikey, neboť zde vytvářel technické výkresy a výrobu prototypů posílaných zahraničním klientům ke schválení. Dále organizoval mezinárodní veletrhy a výstavy nábytku od Casablanky přes Vídeň, Paříž až po Londýn. V sedmdesátých letech také působil jako jeden ze sedmi členů výtvarné rady pro schvalování návrhů všech nábytkových podniků v Československu. Pro nás je již těžko pochopitelné, že jakákoliv inovace v národních podnicích podléhala schválení výtvarné rady, která všechny návrhy hodnotila nejen po designové, ale i funkční stránce. „S nadsázkou by se dalo říct, že jsme lidem diktovali, v čem budou bydlet. Některé návrhy, co se nám dostávaly na stůl, byly nevyhovující. Občas se stalo i to, že už něco podobného na trhu bylo. A to všechno jsme museli korigovat.“ Po roce 1989 Jiroutek spolupracoval s fabrikou, která realizovala jeho vlastní zakázky, jednalo se především o návrhy nábytku pro kanceláře – osm let např. vybavoval kanceláře pojišťovně Kooperativa. Tyto aktivity vedly k založení vlastního Ateliéru Jiroutek, specializujícího se na interiéry bank. V roce 2004 Jiroutek živnost ukončil, ale rýsovací prkno neopustil. Když jej v roce 2018, šedesát let od prvního návrhu, kontaktovali mladí designéři z firmy NANOVO s nápadem obnovy výroby ikonických skříněk, souhlasil. Již několik let má firma výhradní právo vyrábět novou verzi řady U-450. Navíc se studio zabývá i renovací Jiroutkova nábytku, který se i dnes těší velké oblibě u nás a v zahraniční.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Berouně. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

V řadě domácností tyto výrobky stále nalézáme, a jsou tedy součástí naší bytové kultury. Vzhledem ke svému jednoduchému tvarosloví s důrazem na vzhled materiálu a jemné barvy si zachovávají jistou nadčasovost. V těchto návrzích se totiž projektuje osobnost samotného pana Jiroutka – kombinace úcty k řemeslu, materiálu i člověku jako takovému.

Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo
Jiroutkův design v moderním interiéru v Praze. Foto: Dita Havránková pro Nanovo

Použitá literatura:

- Jindřich Santar; Karel Poláček: EXPO 58: Světová výstava v Bruselu

- Daniela Karasová: Dějiny nábytkového umění IV.

- Emílie Benešová: EXPO '58: Příběh československé účasti na Světové výstavě v Bruselu

- Johanusová Markéta: Nábytek národního podniku Interiér Praha, bakalářská diplomová práce, 2017

- https://www.i60.cz/clanek/detail/22947/architekt-a-designer-jiri-jiroutek-cely-zivot-je-ze-me-citit-drevo

https://www.nanovo.cz/blog/nap...


Rubriky:

Další z rubriky

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Cover KD1 25
Master of crysta

AKCE A UDÁLOSTI

Nenechte si ujít výstavu Šárky Mikeskové, která ukáže širokou škálu vyjadřovacích možností, které autorka využívá k prozkoumání témat od každodenního života až po existenciální a filozofické otázky. Do světa třírozměrné tvorby se nechte vtáhnout v GVUO

16. dubna – 20. června 2025 Vernisáž: 15. dubna v 17 hodin.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
MASTER OF CRYSTAL
Číst článek
04. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem. Master of Crystal vyhlásil další ročník soutěže pro mladé talenty

Prestižní soutěž Master of Crystal od společnosti Preciosa otevřela brány nové generaci talentů. Začínající designéři, studenti i absolventi uměleckých škol mají unikátní příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem a ucházet se o titul Mistr křišťálu 2025 a finanční odměnu.

Soutěže
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika