PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Tvoje tvorba je široce rozkročená od práce pro velké značky až po unikátní kusy na hranici užitého a volné umění. Jak bys sám sebe profesně definoval?

IVO: Řekl bych, že jsem designér, který se zaměřuje spíše na individuální sběratelské kusy než na sériovou výrobu. Zajímají mě věci, které mají osobnější rozměr, nejsou jen užitečné. Jsou založeny na emocích a jejich předávání. Vedle vytváření těchto předmětů ale navrhuji i interiéry a instalace, příležitostně pak sériové produkty. Ke každému projektu ale přistupuji specificky a nerámuji si je do jednotlivých kategorií. Není to pro mě důležité.

Primární je pro mě kvalitní zpracování a dobrý koncept, který drží celek pohromadě.

Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem
Produktový design s přesahem. Ivo se spojil s kreativním šéfkuchařem restaurací Ambiente Františkem Skopcem

Design jsi studoval už na střední škole v Brně, pak jsi pokračoval na pražskou UMPRUM…

IVO:… je to tak, už to dělám deset let.

Jak se za tu dekádu tvůj pohled na studium designu proměnil? A máš srovnání se zahraničím?

IVO: V Brně jsem vlastně teprve objevoval, co to design je, a moje představa byla hodně spjatá s průmyslem. Až na vysoké škole jsem si uvědomil šíři oboru a jeho možnosti. Moje začátky v ateliéru produktového designu na UMPRUM byly trochu složitější. Tehdy se nám sešla řada zadání pro velké firmy, takže byly hodně sešněrované, nebyl tam prostor pro nějaký osobní přístup. Ve druháku jsem proto přeběhl do ateliéru textilu, a ve třeťáku do Dánska na Royal Danish Academy, kde jsem studoval keramiku a sklo. To byl pro mě zlom.

Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Některé nádobí pro projekt Cooking the Craft nemusí technologicky dávat smysl, ale pro jedinečný zážitek je tím pravým
Foto: Apolena Typltová

V čem je tamní systém výuky jiný?

IVO: Semestr je tam rozdělený do dvou úkolů. K oběma jsme měli vždy cca týden až dva trvající praktické a teoretické kurzy, k tomu jsme měli některé dny výuku a některé naopak volné pro tvorbu. Forma výuky byla hlavně bloková, což má samozřejmě výhody i nevýhody. Navíc je tam přesně daný plán pro všechny tři roky studia, takže dopředu víš, co budeš dělat za projekt.

Na základě vlastních zkušeností i zkušeností spolužáků si ale myslím, že je na tom umprumka dost dobře, i když by šlo řadu věcí zlepšit. Postupně jsem pochopil, že škola ti vytváří podmínky a možnosti, ale jestli je využiješ a jak s nimi naložíš, je na tobě.

Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Projekt Cooking the Craft byl dostupný v podobě pop-up performance za poplatek i návštěvníkům minulého ročníku Designbloku
Foto: Apolena Typltová

Opakovaným tématem mezi studujícími byly v posledních letech spolupráce školy s různými firmami. Studující dostávají školní zadání, které je zároveň zakázkou pro firmu, s jejímiž hodnotami třeba nemusí souhlasit. Jak tenhle problém vnímáš ty?

IVO: Na to se můžu podívat jen optikou katedry designu. Nevím, jak to probíhá na katedře užitého nebo volného umění, ale zpětně si myslím, že je to zajímavá jednorázová zkušenost. Problém je, když se to opakuje. Právě spolupráce s firmami byla hlavní náplní prvních tří semestrů mého studia, kdy se student musí hodně přizpůsobit estetice a možnostem zakázky a nemá prostor pro hledaní vlastního vizuálního jazyka, nebo obecně výtvarného výrazu.

Zároveň se ale díky těmto projektům náš ateliér mohl opakovaně dostávat na výjezdy do zahraničí. Jsou spolupráce, které ti mohou a nemusí vyhovovat a v ideálním světě by mi dávalo smysl, aby podobné zadání bylo na dobrovolné bázi.

Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée a lité sklo. Nádobí pak naplnil svým umem právě František. Nechal se samotnými produkty inspirovat
Foto: Apolena Typltová

Souhlasím, že v době podfinancovaného vysokého školství je fajn, když mohou soukromé peníze pomoci ateliérům a studentům výměnou za nějakou porci jejich kreativity a čerstvého pohledu na věc. Byl jsi za zakázku nějak ohodnocený i ty jako individuální student?

IVO: Já byl vybrán do finále s pěti studenty pro práci na zakázce pro značku Dr. Oetker. Podepsali jsme tehdy dohodu o mlčenlivosti a dostali odměnu v řádu jednotek tisíc. Je potřeba říct, že nešlo jen o návrh produktu, ale taky s námi natočili řadu videí a propagačního materiálu. Naše tváře se tak staly součástí jejich PR. Dva roky po zadání naše nápady dotáhli k realizaci a videa s námi se znovu objevila na jejich stránkách, aniž by nám dal někdo vědět předem. Tohle vnímám jako chybu školy. Myslím, že by měla víc dbát na podmínky spoluprací, lépe si chránit nakládání s vlastní značkou a se studenty. V tomhle kontextu pak chápu, když někteří studující získají pocit, že je škola takový malý korporátní lovebrand, pro který spíše pracují, než v něm studují.

Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Prezentace Cooking the Craft v centru UMPRUM v Mikulandské ulici
Foto: Apolena Typltová

Pojďme se dostat od školy zpět k tobě samotnému a tomu, co děláš ty. Opakovaně se vracíš k tématu jídla. Tvoje bakalářská práce se týkala řemeslné výroby chleba. Soupravu na jeho pečení jsi ručně vyráběl na kruhu a doplňoval dřevěnými objekty. Téma jídla bylo stěžejní i u diplomky. Zároveň se tam opakuje motiv řemesla, řekl bych, že i nějaké pomalosti, skoro až rituálnosti, a fyzické práce s materiálem.

IVO: Je to tak, a vychází to z mojí osobní teorie, kdy jsem přesvědčený o tom, že ve chvíli, kdy se člověk materiálu věnuje manuálně, nějak ho opracovává, dává mu svůj čas a energii, tak to lze z jednotlivých objektů cítit. I proto mi dává smysl jít cestou sběratelských kusů, kdy můžu kolekcím věnovat čas a péči, a dotáhnout je do podoby, se kterou jsem spokojený.

Manuální práce vztahující se k jídlu pak ovlivnila i tvoji diplomovou práci?

IVO: Hlavním motorem pro diplomku byla jednoduchá myšlenka, kdy jsem chtěl zkusit vytvářet věci jinak, než se normálně dělají. Chci dělat design, který není obecným řešením pro všechny a na všechno, ale který dává smysl v konkrétní situaci a kontextu.

Cooking the Craft je vlastně tematický projekt. Jde o sbírku vjemů, nápadů a podnětů od řady lidí. Prvotní inspirací pro podobu diplomky byl František Skopec a jeho kuchařský um a nápady. Zásadní ale byly i konzultace se Štěpánem Růžičkou a Matějem Poláchem, Ivanem Pokorným a Bárou Štefánkovou, kteří přicházeli s řadou nápadů. Oskar Koutný mi udělal skvělou grafiku, Alex Gnidiaková mi ušila obleček. Prostě jde o práci řady lidí, kterou jsem zcelil do kolekce.

Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla
Celková prezentace pokrmu dosahuje kvalit uměleckého díla

Nešlo tedy jen o to vytvořit sérii nádobí, ale celou situaci, možná až na hranici performance?

IVO: Víceméně ano, od začátku jsem to chtěl pojmout trochu megalomansky a vytvořit kompletní hostinu. Skrze společné kamarády jsem se dostal k Františkovi Skopcovi, který byl ochotný do toho se mnou jít. Hned na prvním setkání řekl: „Uvařit večeři je to nejjednodušší. Pojďme tam najít nějaké téma, které skrze jídlo budeme prezentovat.” Z toho pak postupně vzniklo ohledávání vztahu mezi jednotlivými řemeslnými postupy.

Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Ačkoliv může být Ivo nyní známý skrze design spojený s jídlem, jeho portfolio doplňují i produkty běžného užívání
Foto: Agnes Willow

Zároveň jsi nepracoval jen s tradiční technologií výroby, ale vytvářel vlastní materiálové inovace. Často za cenu náročných experimentů. Co tě k tomu vedlo?

IVO: Je tam například talíř, který vlastně moc technologicky nedává smysl, protože jde o kombinaci hlíny s porcelánem, které mají různou křivku smršťování, takže bylo náročně jej vyřešit tak, aby fungoval a nepraskal. Ve velké výrobě nesmysl, ale jako materiálový experiment to pro mě byla skvělá zkušenost. Baví mě sledovat materiálové proměny a hledat nové cesty.

Jaké pro tebe bylo vidět skupiny lidí používat tvoje nádobí během večeří, ať už na UMPRUM, nebo na Designbloku?

IVO: Pro mě bylo hrozně hezké vidět, jak to celé proběhlo a dopadlo. Výsledné menu bylo promyšlené do detailu a spolu s nádobím dávalo smysl jako celkový zážitek. Věřím, že to v té práci je cítit a že právě proto má Cooking the Craft takovou odezvu.

Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Hračky různých tvarů a materiálů. Od hladkého semiše až po dřevo
Foto: Apolena Typltová

Studium máš čerstvě za sebou, teď tě čeká období, které řada lidí označuje z hlediska kariéry za zásadní a zároveň nejtěžší. Jakým směrem se chceš ubírat dál?

IVO: V nejbližší době bych se rád dostal na zahraniční stáž a na chvíli zase vyšel z české bubliny. Z dlouhodobého hlediska bych rád pracoval na kolekcích, z nichž by část mohla být vyráběna sériově, ale jádro mé tvorby bych chtěl udržet v malých sériích založených na manuální práci. Jestli se tím ale dokážu uživit, to netuším. Cesta k tomu, aby se člověk prosadil, je náročná. Zároveň je v Česku málo lidí, kteří umí podobnou práci docenit.

A jaké je tedy v designu odvětví, kterým se dá uživit?

IVO: Interiéry. Což je práce, kterou mám taky moc rád a baví mě je vymýšlet. Dávat místům vlastní, specifickou energii.

Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Prodejní expozici navrhl Ivo v roce 2021 i pro UMPRUMSHOP
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Proč myslíš, že lidi u nás design neumí docenit?

IVO: To, co dělám, je relativně drahé, a ne každý si samozřejmě může dovolit utrácet. Nedávno jsem se bavil s pár lidmi ze zahraničí a sdílíme z českého designu podobný pocit, totiž že je tu řada šikovných lidí, kteří dělají hezké věci, skvěle je nafotí a prezentují… ale to je všechno. Možná, že pak lidi neumí design docenit, právě proto, že vidí jen estetiku.

Jaký přístup ti tedy na naší scéně chybí?

IVO: Není u nás mnoho tvůrců, kteří by šli na hranu nějaké kontroverze, nebo dělali věci s přesahem, nebáli se kritizovat současný stav, nebo přinášeli vlastní témata. Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup.

Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Podoba UMRUMSHOPU v roce 2021 připomínala sladkou říši plnou designových divů
Foto: Agnes Willow Spolupráce: Kristýna Hodanová

Napadá tě někdo u nás, kdo tu různorodost zastupuje?

IVO: Takové věci dělají třeba Eda s Matějem (Eduard Herrmann a Matěj Coufal). V Holandsku je třeba řada kolektivních studií, kdy se věci vytváří na družstevním přístupu, u nás nic takového není. Všichni si tvoří vlastní značku a vymezují pískoviště, jen výjimečně spolupracují.

Vlastně si myslím, že by v Česku klidně mohlo vzniknout něco jako IKEA. Máme na to skvělé zázemí průmyslu, spoustu talentovaných lidí, ale chybí nám chuť ke spolupráci, která by umožňovala vznik větších projektů. Přesto si myslím, že nějaké alternativní přístupy k designu a výrobě jsou budoucnost oboru…


IVO JEDLIČKA

Ivo Jedlička, designér, tvůrce a čerstvý absolvent produktového designu na pražské UMPRUM. Pro jeho tvorbu je typická hravost, zkoumání materiálů a hledáním nových kontextů. Krom produktového designu se věnuje volné tvorbě, instalacím a nejrůznějším odvětvím kreativního světa. Především se zabývá vytvářením unikátních návrhů, které sám realizuje.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Cover KD1 25
Master of crysta

AKCE A UDÁLOSTI

Nenechte si ujít výstavu Šárky Mikeskové, která ukáže širokou škálu vyjadřovacích možností, které autorka využívá k prozkoumání témat od každodenního života až po existenciální a filozofické otázky. Do světa třírozměrné tvorby se nechte vtáhnout v GVUO

16. dubna – 20. června 2025 Vernisáž: 15. dubna v 17 hodin.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Master of crystal

Nejnovější články

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
MASTER OF CRYSTAL
Číst článek
04. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem. Master of Crystal vyhlásil další ročník soutěže pro mladé talenty

Prestižní soutěž Master of Crystal od společnosti Preciosa otevřela brány nové generaci talentů. Začínající designéři, studenti i absolventi uměleckých škol mají unikátní příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem a ucházet se o titul Mistr křišťálu 2025 a finanční odměnu.

Soutěže
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika