PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Cestovní pas nám může dát povolení překračovat hranice všeho druhu – zeměpisné, ale i kulturní, jazykové, ekonomické či právní – a vydávat se za čímsi, co je doma nedosažitelné. V grafické rovině cestovní pas ukazuje a současně zakládá představy o charakteru našeho „doma“, o povaze národní identity, kulturním sebepojetí a sdílených hodnotách.

 

Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš
Spolupráce se Státní tiskárnou cenin přinesla studentům široké možnosti a povznesla celé klauzulí téma o ležel výš

MgA. Richard Jaroš a MgA. Zuzana Lednická, Grafický design a vizuální komunikace

Proč jste vybrali jako klauzurní téma zpracování pasů?

Zuzana Lednická a Richard Jaroš: Nabídka na spolupráci s UMPRUM přišla přímo od Státní tiskárny cenin. Je to skvělé i když velmi komplikované téma, protože se dotýká mnoha oblastí, které s grafickým designem přímo nesouvisí, ale pro obsahové řešení jsou důležitá. Proto jsme následně oslovili Katedru teorie a dějin umění a společně s profesorkou Milenou Bártlovou a Pavlou Pauknerovou připravili cyklus přednášek týkajících se témat, kterých se cestovní pas dotýká. Našimi hosty byli kromě již zmíněných dam také sociolog Martin Buchtík, novinář věnující se české historii Martin Groman a geolog a spisovatel Václav Cílek. Od tématu Národní a Státní identity jsme se přes českou historii dostali až k české krajině.

S Ondřejem Hyršlem z STC jsme zase probrali praktickou část výroby pasů a jejich ochranných prvků. Zároveň jsme navštívili i švýcarské studio Retinaa, které před dvěma lety vytvořilo švýcarský pas - v současnosti asi nejprogresivnější. Následně jsme se pokusili nahradit to „nic“ na stránkách stávajících pasů „něčím“ co může promlouvat, spojovat a srozumitelně reflektovat vztah a příslušnost ke státu z různých úhlů pohledu. V aktuální době, kdy je společnost fragmentizovaná a shoda na čemkoliv je skoro nemožná, je to velmi složitý úkol. Proto je také většina pasů apolitická, a vztahují se spíše k území, než k české historii, natož k osobnostem, což bývá časté řešení.

Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité
Instalace nabízela vhled do hloubi našeho národa. Zkoumala, co je pro nás důležité

Co vás na studenstkých řešení nejvice překvapilo, co myslíte, že se opravdu povedlo?

ZUZANA a RICHARD: Díky teoretické přípravě se většina studentů věnovala tématu krajiny, kultury nebo hledalo charakteristické vlastnosti a zvyky. V návrzích tak můžete najít turistické značky, historické cesty, hraniční patníky, jeskyně, rostlinné endemity, houby, ale také hudbu, literaturu a vědecké objevy. Český humor a smysl pro ironii například výborně využila Anežka Hájková, která ilustrovala krajinu české hymny a obydlila je postavičkami z českých pohádek a večerníčků. Fenoménu houbaření a symboliky mycelia jako propojeného spolupracujího funkčního organismu se věnovala Adéla Preislerová. Několik studentů ale obrazně překročilo hranice země a hledali i jiná řešení.

Nečekaným motivem pasu se tak staly východy slunce měřené během roku z nejdéle fungující české meterologické stanice Klementina v návrhu Vladyslava Afanasieva, Ondřej Mazanec se zase věnoval posunu času skrze časová pásma, a pas díky tomu dostal i praktickou funkci, a Matyáš Vedral do pasu radikálně otiskl plné znění Listiny základních práv a svobod. Součástí klauzur byly také razítka imaginárních zemí, kam by studenti chtěli odcestovat. (můj favorit je Arakis) Díky vstřícnosti STC jsme si mohli vytisknout společný ateliérový pas se zastoupením všech návrhů včetně ochranných prvků v UV barvách. Tento výstup včetně vygenerovaného AI zástupce GDVK, který se stal i motivem klauzur nám udělal asi největší radost.

Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI
Vygenerovaný zástupce ateliéru GDVK pomocí AI

Pokud by šlo hlasovat o podobě českých pasů, volil byste změnu a případně jakou?

ZUZANA a RICHARD: Změnili bychom úplně všechno. :) Proto doufáme, že tato studie odstartuje společenskou diskuzi a poslouží k budoucí změně, která je nutná.

Julie pracovala s geografickými údaji Julie pracovala s geografickými údaji
Julie pracovala s geografickými údaji

JULIE ALŽBĚTA PRAVCOVÁ

V procesu hledání české národní hrdosti jsem narážela na jednu kontroverzi za druhou a z tohoto důvodu jsem se rozhodla pokračovat v procesu na základě geografie, na které se lidský faktor podepsal minimálně. Na mapě jsem se však rozhodla pohybovat vertikálně. Hlavním motivem tohoto vertikálního cestování po našem území se stalo 14 veřejně přístupných jeskyní. Pro získání plánů a výškopisů jeskyní jsem se spojila se správou jeskyní České republiky českou geologickou službou. Každá dvojstrana prezentuje jednu jeskyni, tzn. její půdorys, horizont, reliéf povrchu nad jeskyní a hodnotu nadmořské výšky, hloubky, souřadnice, název a schéma umístění na mapě, kterou jsem nahradila symbol státního znaku.

Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem
Součástí návrhu měla být i razítka tématicky spojená s pasem

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

JULIE: Nejvíce pro mne bylo tězké se při zpracování vyhnout kontroverzím, jako jsou historické nebo narativní souvislosti, proto jsem se rozhodla pracovat s geografickými daty.

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

JULIE: Nejvíce jsem hrdá na zpracování prostorových prvků – reliéfy povrchu.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

JULIE: Současná podoba pasu má jednu velkou nevýhodu, je až moc abstraktní. Prvky, které se v něm objevují, nedostatečně podněcují sentiment vůči národní/státní hrdosti, což je např. v kanadském či belgickém pasu dobře vyjádřeno skrze prvky národního dědictví.
 

S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
S návrhy bylo možné pracovat do nejmenších detailu, jako kdyby se jednalo o pravdivé dokumenty
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano! V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!
V pase Pejska a Kočičku? Za nás ano!

ANEŽKA HÁJKOVÁ

Jako hlavní motivy dvoustran jsem ztvárnila krajiny volně ilustrující českou hymnu (voda hučí po lučinách, bory šumí po skalinách, v sadě skví se jara květ). Ilustracemi prokvétají české svérázové vzory, které zároveň slouží jako zjemnění kresby a odkazují na tradiční giloše. Pod UV světlem se v krajinách objevují kreslené pohádkové postavy – pocta autorům české ilustrované a animované tvorby. Lev na obálce vychází z návrhu Jiřího Loudy, ale svou formou se přibližuje pohádkovým postavám, protože si vypůjčuje tvarosloví Pejska a Kočičky Josefa Čapka.

Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou
Největší radost má Anežka z pohádkových postav, které se najednou začnou procházet krajinou

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

ANEŽKA: Myslím, že pro všechny to byla podobná výzva: vybrat téma, které důstojně reprezentuje Českou republiku, je plně inkluzivní a zároveň vizuálně atraktivní. Další výzvou bylo vzájemně se neopakovat – nakonec se nám ale díky dostatku času na rešerši a skvěle organizovaným přednáškám s odborníky podařilo vytvořit 16 zcela odlišných návrhů. V mém pasu se například objevila poměrně nečekaná kombinace referencí – česká hymna, svérázové vzory a kreslené pohádkové postavy.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

ANEŽKA: Po důkladné rešerši, během které jsem měla v ruce nespočet inspirativních pasů z různých zemí, se mi jen potvrdilo, že ten český je, co se zajímavosti a originality týče, na bodě mrazu. Například všechny stránky pro víza jsou úplně stejné, což nejen působí monotónně, ale také usnadňuje práci padělatelům. Byla bych velmi ráda, kdyby se Česká republika odvážila k sebevědomějšímu a vizuálně i tematicky výraznějšímu designu.

Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového
Emin návrh zkoumá náš národ z trochu většího měřítka- toho světového

Emma Folprechtová

V návrhu designu cestovního pasu se zaměřuji na státní hrdost a význam naší země ve světovém měřítku. Česká republika má bohatou historii, mnoho tradic, památek i umění, ale také velké úspěchy v oblasti zdravotnictví a původních technologií – a právě ty ve svém návrhu zpracovávám. Vizuálně se více soustředím na objekty než na jejich vynálezce a vycházím z klasického ceninového designu. První vrstvu dvoustrany tvoří rastr ze stylizovaných lineárních motivů a druhou více realistický a prokreslený objekt s gradientem, připomínající rytiny na bankovkách. Celý doklad propojuje informativní časová osa a malý státní znak.

Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu
Některé pasy jsou dovedené do posledního detailu

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

EMMA: Nejnáročnější pro mne byla asi technická část tvorby, protože jsem ručně kreslila složité objekty, které mají připomínat rytiny na bankovkách. Nebylo lehké najít jednotný vizuální jazyk, který sjednotí jak technické vynálezy, tak medicínské objevy. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

EMMA: Mým cílem bylo vytvořit seriózní návrh, který obstojí u široké veřejnosti a dokáže prezentovat světové úspěchy naší země. Snažila jsem se do pasu dostat prvky národní identity a hrdosti, protože si myslím, že ačkoli jsme země malá, jsme země významná.

Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
Každý student zvolil odlišný přístup. Během výstavy bylo možné vidět pasy s nadsázkou a hravé až po seriózní
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma „Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
„Současný pas podle mě dostatečně nereprezentuje naši zemi, byla bych proto ráda, kdyby se v blízké době zrealizoval některý z návrhů studentů našeho atelieru,“ popisuje Emma
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy
Kristián a jeho spolužáci by se inspirovali moderními zahraničními pasy

Kristián Toman

V návrhu cestovního pasu jsem se zaměřil na téma svobody, která je jedním z nejvýraznějších motivů v české literatuře. Náš pas nám umožňuje vycestovat skoro do jakékoliv země na světě. Je pro mě významným symbolem svobody pohybu za naše hranice, která v minulosti nebyla samozřejmostí. Do návrhu jsem proto zahrnul literární díla zabývající se tématem svobody. Jako vizuální inspiraci jsem zvolil práci s písmem a formátem knihy. Protože je svoboda abstraktní pojem, který každý vnímá jinak, rozhodl jsem se motivy co nejvíce zjednodušit. Používám úryvky z literárních děl, které převádím do kompozic inspirovaných abstraktní typografií, čímž propojuji vizuální stránku s významem.

Kristián zpracoval téma svobody a literatury Kristián zpracoval téma svobody a literatury
Kristián zpracoval téma svobody a literatury

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolil jste nejvíc hrdý?

KRISTIÁN: Jelikož jsem se v návrhu věnoval tématu literatury, bylo pro mě složité najít konkrétní formu přenosu literárních děl do formátu pasu. Nakonec jsem zvolil metodu převodu díla do mikrotextu v pozadí stránek, což bylo potřeba technicky odladit. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

KRISTIÁN: Současný pas by si určitě zasloužil refresh. Jeho podoba je z roku 2006, z grafického hlediska je to velmi formální řešení, které není nijak vázáno na národní tématiku. Bezpečnostní prvky jsou zastaralé. Myslím, že bychom se měli inspirovat v zahraničí, například švýcarským nebo belgickým pasem. Ostatně i to byla velká součást naší společné rešerše v ateliéru a myslím, že se povedlo vybrat široký výběr témat, které by mohly dát inspiraci pro novou podobu pasu.

„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián „Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Určitě výběr tématu. Semestr je poměrně krátký a jelikož jsem chtěl hodně času věnovat rešerši, bylo pro mě důležité vybrat správné téma. Zpětně bych věnoval této části procesu více času,“ zmiňuje Kristián
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
„Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont.
Foto: Šimon Roubal

Terezie Puršlová

Návrh českého cestovního pasu jsem zpracovala formou ilustrací, inspirovaných českou krajinou. Přemýšlela jsem nad dvěma otázkami: „Kdy cítím největší spjatost s domovem?“ a „Čím trávím nejvíce času při cestování?“ Obě pro mě mají stejnou odpověď: pohled na ubíhající horizont. Proto jsem jej zvolila jako hlavní motiv své práce, navržený tak, aby na sebe navazoval, jako jeden dlouhý pruh ilustrující pohyb naší krajinou. Pro podtržení cestovní tematiky a nutnosti bezpečnostních prvků, jsem vytvořila vlastní rastr inspirovaný hvězdou kompasu, který se barevně mění a prolíná, tvořící tak různé tóny, které dohromady skládají celek měnícího se horizontu, demonstrujícího povahu naší přírody.

Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny. Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.
Nejvíce mne na realizaci zvoleného přístupu bavil proces pokusu a omylu při vytváření barevného rastru, kterým jsem dotvářela motiv českého horizontu. Najít správné barvy, hustotu a vrstvení pro dosažení cíleného vzhledu abstrahované krajiny.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

TEREZIE: Nejsložitější pro mne asi bylo zvolit správné téma, které bude zastřešovat vizuální zpracování pasu. Chtěla jsem se vyhnout klasickým řešením a nevázat motiv nutně na lidské úspěchy a výtvory, ale spíš se vztáhnout k povaze naší krajiny, která ve mě nejvíc evokuje pocit sounáležitosti s naší zemí.

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

TEREZIE: Je pro mne těžké nahlédnout na současnou podobu pasu “novýma očima”, vzhledem k tomu, že mě tato konkrétní podoba dokladu provázela celý život, ale přiznám se, že by mě možná potěšilo méně formální a více současné řešení. 

Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Romantické, ale minimalistické vyznění Terezina návrhu
Natálie Malá Natálie Malá
Natálie Malá

Natálie Malá

Návrh pasu čerpá inspiraci z české flóry, konkrétně z endemických druhů rostlin našeho území. Každá stránka pasu představuje jeden konkrétní endemit doplněný o jeho životní cyklus a zeměpisnou polohu, které zdůrazňují jeho botanickou a kulturní hodnotu. Pod UV světlem se odhalí mapa s detailním místem výskytu druhu a jeho frekvencí růstu. Tento koncept má za cíl nejen podtrhnout identitu České republiky, ale také zvýšit povědomí o ochraně místní flóry.

Co pro vás při zpracování návrhu pasů bylo nejsložitější?

NATÁLIE: Přijít na téma, které vystihuje českou hrdost a vzdává hold naší zemi, aniž by se lidé ohledně výběru tématu pohádali. Už od začátku jsem věděla, že chci jít nekonfliktní cestou, kdy se mohu oprostit od svých osobních preferencí a vkusu. Nechtěla jsem se pouštět do výrazně politického tématu nebo do výběru konkrétních osobností či historických událostí, jelikož je nemožné, aby se 10 milionů lidí shodlo na mém názoru. Vybrala jsem proto naši flóru, která tu prostě je a bude, to mi snad nikdo odepřít nemůže. 

Na jaký prvek, detail, řešení které jste zvolila jste nejvíc hrdá?

NATÁLIE: Já jsem hrdá na celý svůj pas, kdy má člověk možnost něco takového realizovat? Ale kdybych přece jen měla zmínit nějaký prvek, tak to budou detaily, které se skrývají v UV vrstvě. Pod UV světlem se totiž v pozadí rozsvítí 3D mapa výskytu daného druhu s konkrétními body míst. Zároveň se obrys rostliny vyplní, tudíž jsou vidět její detaily i s reálnou barevností, skoro to působí, jako by skutečně vykvetla před očima. 

Jak se vám líbí podoba současných pasů ČR. Jste pro to je změnit nebo zachovat?

NATÁLIE: Jsem neskutečně šťastná, že tato zakázka přišla od samotné Státní tiskárny cenin, jelikož je vidět, že oni sami se současnou podobou spokojení úplně nejsou. Zcela upřímně jsem se nikdy před tímto úkolem nepozastavila nad tím, jak náš pas vlastně vypadá. Když jsem ho tedy po dlouhé době opět otevřela, nepřišlo mi nic vyloženě špatně, nicméně po delším zkoumání pasů jiných zemí jsem názor rychle změnila. Každá stránka stejná bez jakéhokoliv náznaku reprezentace naší republiky už tak lákavě nevypadala. Neříkám, že to, co máme nyní je grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. 

Prohlédněte si celý pas Natálie Prohlédněte si celý pas Natálie
Prohlédněte si celý pas Natálie
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Apartmány Florián se nachází v nádherné přírodě v okolí Kvildy
Číst článek
17. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Horská architektura, která neškodí. Nově postavené apartmány Florián ukazují, že stavět v přírodě lze s ohleduplností a vkusem

Fenomén horských apartmánů zasáhl i české hory. Některé projekty jsou povedené a postavené s ohledem k okolní přírodě, jiné na všechny požadavky spíš rezignují. Nově postavený apartmánový dům Florián je prvním příkladem. Kvildě rozhodně neškodí.

Interiér & architektura Design guide
Antonie Formanová pro PBG, Lazy Eye a Anna Schwitzer
Číst článek
15. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

V hlavní roli Antonie. Designéři a lokální značky sází v reklamních kampaních často na stejná jména, není to kontraproduktivní?

Jedna herečka, řada značek. V posledních měsících bylo pro milovníky českého designu těžké vyhnout se na Instagramu talentované hvězdě Antonii Formanové. Není ale angažmá jedné hvězdy kontraproduktivní? Zeptali jsme se jednotlivých značek, co je k výběru vedlo a co si od něj slibují.

Názory & polemika