Průvodce za skvělým jídlem a designem
Do osmého ročníku vstoupil Gourmet Brno, pošesté se vyhlašoval jeho mladší sourozenec Gourmet Jižní Morava. Díky oběma mohou nyní lidé cestovat za zážitkem a skvělou gastronomií napříč jihomoravským regionem. Zatímco Gourmet Brno 2024 obsahuje 63 podniků výhradně z Brna, Gourmet Jižní Morava 2024 zahrnuje celkem 54 podniků napříč jižní Moravou. Do průvodce se dostaly provozy, které vstoupily do hodnocení na základě návrhů veřejnosti i odborníků a dokázaly se v nejlepším světle prezentovat utajeným hodnotitelům.
„Gourmet Brno neustále roste, letos máme oproti loňsku ještě o dva podniky více a přibyly také nové lokality, které se v průvodci zatím neobjevily. Je vidět, že brněnská gastronomie vzkvétá a my jsme rádi, že můžeme být u toho! Díky spolupráci s celým krajem vzniká opravdu silný turistický produkt. Skvělá gastronomie je však pro Brno důležitá nejen z pohledu turismu, ale také výrazně přispívá k lepší kvalitě života jeho obyvatel. Nejedná se pro nás tedy jen o jednorázovou věc. S provozovateli spolupracujeme i při dalších našich aktivitách, znovu budou například součástí vánočních trhů Gourmet Vánoce na nádvoří Staré radnice,” uvedla Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO, tvůrce konceptu Gourmet Brno.
Ke značce Gourmet Brno se po dvou letech připojila značka Gourmet Jižní Morava, která láká na gastronomické výletní cíle po celém Jihomoravském kraji. Od roku 2019 fungují oba projekty vedle sebe. „S tématem gastronomie pracujeme na jižní Moravě dlouhodobě, rozvoj turistického ruchu jde s nově vznikajícími podniky i gastronomickými stálicemi ruku v ruce. Dobré reference od hodnotitelů, kteří přijeli z celé České republiky i ze Slovenska naznačují, že máme na jižní Moravě velmi dobrý potenciál přemýšlet v oblasti gastronomie o konkurenceschopnosti na mezinárodní úrovni,“ naznačila ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.
Na jižní Moravě se letos mezi hodnotitele přidali i trojnásobní vítězové gastroprovozů z předchozích let. Na průzkum se vydali manželé Válkovi z vinařství Válka v Nosislavi a také Veronika Morávková, která stojí za úspěšnou kavárnou Dvorek Bořetice. „Za tuto příležitost jsme hrozně vděční. Byla to pro nás skvělá zkušenost zkusit si být na druhé straně. Hodně nám to dalo a načerpali jsme i nějakou tu inspiraci a zase nás to nakoplo. Vidíme, jak se úroveň gastronomie na Moravě čím dál víc zvyšuje a také je skvělé, že o tom prostřednictvím Gourmetu dostávají lidé vědět,“ říká vinař Vojtěch Válka. Na základě zařazení mezi hodnotitele se letos Vinařství Válka a Dvorek Bořetice vzdaly svých nominací do průvodce Gourmet Jižní Morava, v seznamu top podniků tedy tentokrát chybí, ačkoliv mezi ně nadále patří.
Inspirativní Rudolf Těsnohlídek
Průvodce Gourmet už je etablovaným pomocníkem, který radí, kde si dopřát vynikající jídlo, víno, kávu nebo pivo. Oba průvodci si stejně jako minulý rok ponechávají svébytné vizuální zpracování. Gourmet Brno s sebou letos přináší mírně fantaskní nádech plný tajemna a symboliky. Objevuje se v něm motiv lišky Bystroušky, protože je tomu právě 100 let od prvního uvedení této opery Leoše Janáčka napsané podle pohádky spisovatele Rudolfa Těsnohlídka. A také jde o propojení na další významné jubileum tohoto roku – 100 let od umístění prvního vánočního stromu na náměstí Svobody, který právě Těsnohlídek inicioval.
„Vizuální koncepce pro Gourmet Brno 2024 je především o pocitu přeneseném do obrazu. Není to ale jen příběh slavné lišky, jsou to Bílovice nad Svitavou, je to les se svou vůní, zvuky a příběhy svých obyvatel, je to místní hájovna s vonící ranní kávou a kurníkem plným slepic. Je to Těsnohlídkův rozsvěcující se odkaz v podobě vánočních stromů na náměstích jako symbol naděje pro potřebné děti, u jehož kořenů leží malá ztracená Liduška. Je to pohádka tištěná do novin, jejíž námět svedl Leoše Janáčka k napsání opery. Je to sto let živé tradice, kterou stojí za to oslavit hostinou. Vítejte v Bystrouščině lese na slavnostní hostině,” vysvětluje fotograf Vladimír KIVA Novotný.
Gourmet Jižní Morava se nese v duchu tradic a lidové kultury. Fotograf Roman Franc zachytil typické jihomoravské subkultury, jako jsou muzikanti, hasiči, cyklisti, myslivci i duchovní. „Přemýšlel jsem, čím tu naši Moravu nejlépe přiblížit a napadla mě klasická venkovská uskupení, s nimiž se každý snadno identifikuje. Navíc mám rád, když jsou fotografie jednoduché a dokážou mluvit samy za sebe,“ uvedl ke svému konceptu autor fotografií Roman Franc.
Nejlepší z nejlepších
Vybraná gastronomie v podání oceňovaných zástupců brněnské a jihomoravské gastroscény provázela samotné vyhlašování Gourmet 2024 v pátek 18. října. Odborná veřejnost a zapojené podniky byli mezi prvními, kteří odhalili letošní seznam doporučovaných gastronomických cílů.
Nejlepší brněnské podniky zastupují následující kategorie: RESTAURACE A BISTRA, CUKRÁRNY, KAVÁRNY, PIVNICE, BARY, VINÁRNY. Mezi restauracemi a bistry v cenové hladině nad 500 Kč vyhrál Kohout NA VÍNĚ, v cenové hladině pod 500 Kč pak Bratrs bistro, cukrárny opanuje již tři roky po sobě Sorry, pečeme jinak, poprvé mezi kavárnami vyhrála Industra Coffee, vítězem pivnic je jako loni Pivovarský dům Poupě, svou první cenu získal mezi bary Nový Whiskáč a nejlepší vinárnou byla vyhlášena Kaple winebar. Sedmá kategorie S SEBOU zůstala pro svou různorodost bez hodnocení.
Na jižní Moravě byl nejlepší restaurací vyhlášen Kounický dvůr v Dolních Kounicích, nejlépe hodnoceným bistrem se stala Panelka Luleč, nejlepším pivovarem je stejně jako loni Pivovar Lednice, mezi kavárnami zvítězil Lístek.kafé v Rajhradě a mezi vinaři se dostal do popředí Knoll: Na kávu & pohárek z Lednice. Bez rozlišení vítěze pak Gourmet Jižní Morava přináší tipy na malé gastro zastávky. Top tipem pak stejně jako v předchozích letech zůstává Restaurant Essens v Hraničním zámečku v Hlohovci.
Průvodce Gourmet Brno 2024 a Gourmet Jižní Morava 2024 si mohou zájemci prolistovat na webových stránkách gourmetbrno.cz a gourmetjiznimorava.cz, nebo jej naleznou v zařazených podnicích či v informačních centrech. Brožury jsou k dispozici zdarma a kromě češtiny jsou dostupné také v angličtině a němčině.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.