PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Andrea Krejčí

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Na konci června jste zveřejnili oznámení, ve kterém informujete, že vám město výrazně zvýšilo nájem a že nebudete tím pádem moct pokračovat ve své činnosti. Změnila se od té doby situace?

ANDREA: Ano, situace se změnila velmi. Ve Znojmě se vyměnila radnice, vedení bylo odvoláno a nové vedení je zatím naší činnosti nakloněno a hodlá původní rozhodnutí Rady města o zavedení tržního nájmu zrušit. Můžeme tím pádem ve své práci pokračovat.

GaP run by women GaP run by women
GaP run by women

Prostor, ve kterém se GaP nachází, je města. Jaká byla vaše domluva před pěti lety, když jste otevírali?

ANDREA: Původní dohoda byla, že prostor dostaneme do výpůjčky, neboť v něm hodláme konat neziskovou kulturní a vzdělávací činnost.

GaP si za dobu své existence vydobyl respekt a slušné renomé. Jaká byla ale návštěvnost? Kdo byli vaši typičtí návštěvníci?

ANDREA: Návštěvníci GaPu jsou různí: jde o uměleckou a intelektuální veřejnost, ale také o širokou veřejnost nejen se zájmem o současné umění a kulturu. Díky našemu bohatému doprovodnému programu se k nám naučily chodit rodiny s dětmi, senioři i studenti. Vzhledem k blízkému sousedství s Rakouskem se mezi návštěvníky vyskytují i zahraniční turisté. Návštěvnost a skladba návštěvníků tedy odráží širokou škálu zájmů a ukazují, že umíme oslovit různorodé publikum. Co se týče vyloženě dat, tak měsíčně přijde na výstavu 1200 až 1700 lidí, dalších tři sta až pět set měsíčně jich navštíví doprovodný program.

Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU. Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.
Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.

Vaše aktivity byly v zásadě neziskové. Podařilo se ale někdy prodat obraz nebo produkt z konané výstavy?

ANDREA: Ano, podařilo se, máme i v tomto ohledu za sebou několik úspěšných výstav.

Kolik má galerie zaměstnanců?

ANDREA: GaP má deset zaměstnanců + pět externích spolupracovnic. Do těchto zaměstnanců započítávám i obsluhu baru, paní na úklid, provozní, lektorky, produkční, kurátorku, píáristu a grafičku. Z toho jsou jen dva plné úvazky, většina lidí pracuje na částečný úvazek, krom GaPu mají totiž i jiná zaměstnání.

Výstavní část Galerie a Prostoru Výstavní část Galerie a Prostoru
Výstavní část Galerie a Prostoru
Na fotografii aktuální výstava V akváriu / Markéta Bábková a Adam Kovalčík.

Prostor byl před pěti lety renovován na náklady města, čerpali jste také dotace. Pokud by vám nebyl nájem navýšen, bylo to dostačující pro provoz prostoru?

ANDREA: Dotace od města byla po dlouhá léta 150 000 Kč na rok. To je při ročních nákladech, které jsou téměř pět milionů, opravdu drobný příspěvek. Takže ne, nebylo to dostačující, ale aspoň jsme vnímali, že máme ten prostor ve výpůjčce a že nás bez nějakých překážek nechávají tvořit.

Nedávno jsme v Designnews publikovali rozhovor s Janou Opatrnou, která provozuje galerii a obchod Fox Gallery v Hradci Králové a aktuálně se dostala do podobné situace jako vy. Bez pomoci města není schopná dál design shop provozovat. Je to podle vás politický problém? Proč myslíte, že se podobné scénáře dějí právě nyní?

ANDREA: Ano, je to podle nás velký politický problém, který se odehrává po celé republice. Nejsem schopna takto stručně popsat, proč se to děje, jistě je každý případ individuální. Vnímám to ale často jako záminku, na kterou politici, kteří jsou jiného ražení než kulturní komunita, čekají, aby mohli tuto komunitu utišit, omezit, či dokonce zničit. Je to děsivý trend a je třeba ho nějak vyřešit, je to boj za svobodnou tvorbu. Chystáme na toto nějaké akce, možná konferenci, kde se pokusíme hledat cesty, jak zlepšit vztahy mezi politiky a kulturním sektorem. Věřím, že důležitá je právě ta komunikace, třebaže bude nepříjemná. Bez dialogu se můžeme vzájemně stále jen osočovat.

Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě. Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.
Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.

Znojmo se v poslední době dokázalo velmi vzedmout. Otevírají se designové hotely i kavárny. Cítili jste, že roste i zde zájem o kvalitní design a architekturu?

ANDREA: Ano, zájem tu roste, díky těmto tendencím se sem dokonce stěhují noví obyvatelé. Ale je tady stále spousta práce a spousta nevyužitého potenciálu.

V plánu je najít jiný prostor. Už se vám podařilo v tomto směru posunout? Jednáte s nějakým subjektem?

ANDREA: Ano, máme nějaké varianty, ale zatím není na místě o tom více mluvit. Nic jistého není.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem. GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.
GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Dokážete říct, která z výstav za dobu vaší existence byla nejúspěšnější?

ANDREA: Tak dalo by se říct, která měla největší návštěvnost, která ohlas, která prodej… Ale přiznám se, že se mi to nechce takto porovnávat. Každá byla důležitá, některé byly srdeční záležitostí, při jiných jsem se poučila nebo něco nového objevila. Jsem ráda za každou.

Když jste GaP před pěti lety otevírali, měli jste nějaký konkrétní cíl? Kde jste se ideálně viděli v roce 2024?

ANDREA: Cílem bylo a je přinášet kvalitní současné umění do skvělého města, postavit sochu, budovat sousedskou komunitu, zvyšovat zájem lidí o umění, vzdělávat, bavit… To jsme si splnili. Myslím, že v roce 2024 jsme se viděli tam, kde jsme teď.

Oproti tomu jsem si ale asi myslela, že nám to bude stačit, ale nestačí. Chceme větší prostory, větší kulturní centrum, větší galerii, víc uměleckých intervencí do veřejného prostoru a taky založit uměleckou školu. Takže máme ještě co dělat.

Výstava Michala Škapy Výstava Michala Škapy
Výstava Michala Škapy

Jak funguje ve Znojmě spolupráce mezi podobnými institucemi? Je reálné se propojit ve větší subjekt, který dokáže vytvořit stabilnější platformu schopnou vyjednat si na městě lepší podmínky?

ANDREA: Moc dobře se nám spolupracuje s několika subjekty, jako je městská knihovna, Znojemská Beseda, nízkoprahový klub Coolna, školy ad. Tyto spolupráce nám jistě pomáhají utvrzovat naši pozici, ale vyloženě propojení by možné nebylo, každý děláme něco trochu jiného a máme to vcelku jasně ohraničeno.

Město zároveň argumentuje tím, že je potřeba narovnat podmínky v pronájmech, a nabízí vám na nájem slevu. Pro řadu lidí může být pochopitelné, že jako správný hospodář hlídá své příjmy a výdaje. Chápete svým způsobem i postoj města?

ANDREA: Ano, samozřejmě chápeme a vítáme, že se město chce chovat jako správný hospodář, je to jeho práce. Úměrný nájem je v pořádku, ale tržní nájem 350 000 Kč za rok úměrný není. Navíc řádný hospodář nepotopí projekt, do kterého už tolik investoval. Je potřeba rozlišovat mezi argumentací a alibismem.

Jaké u vás osobně převažují pocity? Máte vztek? Cítíte frustraci? Nebo vás to nutí dál bojovat?

ANDREA: Musím říct, že poslední týdny a měsíce pro mě osobně byly velmi náročné. Projekt, kterému jsem darovala opravdu všechno, měl skončit. Vztek to nebyl, ale pocit marnosti ano. A taky vyčerpání. Ale už se zase cítím dobře, musela jsem si to hodně promyslet, přehodnotit a rozhodla jsem se dál bojovat. Stále věřím v dobro a neumím ho asi dělat jinak než skrz kulturu.

GaP / Galerii a Prostor otevřel v květnu 2019 spolek Umění do Znojma, který ve Znojmě působí již od roku 2012. Základní myšlenkou této kulturní instituce je přinášet do Znojma aktuální výtvarné umění, významně přispívat k rozvoji kultury a stmelovat obyvatele města ve společném zájmu o umění.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Prostor navrhlo architektonické studio ORA.

Enotéka Znojmo

Vínečko & Design. Znojmo vstalo z popela a stalo se z něj jedno z nejvkusnějších měst v republice

Město toho nabízí mnoho. Od prohlídek historických památek, procházek malebnými uličkami, tajemným podzemím až po úchvatné výhledy do krajiny. Nechybějí ani gastronomické podniky a stylová ubytování. Vydejte se s námi za designovými lahůdkami Znojma.

Rubriky:

Další z rubriky

Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
VV
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Demeczech.com
Vodojemy Brno
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) otevírá novou podzimní sezónu výstavami slovenského umělce Marka Kvetana a ostravské umělkyně Dáši Lasotové. Nepromeškejte vernisáž!

Vernisáž obou výstav se uskuteční v úterý 10. září v 17 hodin
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Moderní a důstojné bydlení pro seniory
Číst článek
13. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Z ruiny vytvořili moderní domov pro seniory. Ginger Architecture přeměnili během dvou let zchátralý Zámek v Tmani v důstojné místo pro staré lidi

Ne každá ruina se musí rozpadnout. Příkladem zdařilé renovace je proměna Zámku v Tmani nedaleko Berouna. Postaralo se o ni studio Ginger Architecture.

Interiér & architektura
Milánský showroom značky Marset
Číst článek
13. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Lampy, které změnily svět. Katalánský výrobce svítidel Marset už desítky let vyrábí produkty s nezaměnitelným designem, k dostání jsou i v Praze

Na pobřeží slunné Barcelony v roce 1976 vznikla značka Marset, která je dnes synonymem pro dokonalá svítidla. Její zakladatel, Paco Marset, možná ani netušil, že za několik dalších let bude osvětlení vzešlé z jeho dílny zdobit domy a byty po celém světě. A v jeho šlépějích půjdou i jeho potomci.

Interiér & architektura
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory