Fenomén zneužívání slavných lidí v reklamě je starý jako reklama sama. V poslední době se ale nebezpečně rychle rozšiřuje do českého designérského prostředí. Designéři spojují své jméno s pracími prostředky, automobily nebo výrobci cigaret. Je ale podobná podpora výrobků za účelem zbohatnutí fér?
Bezpochyby je. Jenže to, co je fér a legitimní, ještě neznamená, že nebude podrobené kritice. Nadnárodní firmy i lokální výrobci chytře pochopili, že designérům se na sociálních sítích daří a sbírají tisíce sledujících. A lákají je do svých sítí. Novodobý trend influencerství, který zasáhl i české designérské osobnosti, jim pak hraje do karet. Tisíce sledujících na Instagramu, atraktivní obsah a důvěryhodné osobnosti z respektovaného prostředí. Jenže co až tak nevadí v případě drogerie, je u cigaret docela velký problém. Obzvlášť když se výrobce tváří, že produkuje něco, co moc neškodí. A to přesně výrobci elektronických cigaret dělají. Zaklínat se alibismem, že volba elektronické cigarety je lepší než té klasické, je nebezpečný brain washing. Kouření zůstává život ohrožující činnost, ať už vstřebáváte jakkoliv.
Značky jako IQOs nebo Ploom sázejí na mladé designéry čím dál víc. Prezentovat své výrobky prostřednictvím designérů jako cool, stylové věcičky, se jim vyplatí. Definují totiž pak jejich brand jako něco, co vás dostane do lepší společnosti vkusných, krásných a náročných lidí. A můžete prodávat dráž a generovat větší zisky. Jenže se stačí podívat na lékařské studie a je jasné, že i elektronické cigarety způsobují vážné zdravotní problémy. Bez ohledu na výkřiky tabákových firem o „světu bez kouře“. Ten nastane totiž jen v případě, že žádné e-cigarety nebudou existovat.
Designérů, kteří se nechali zaplatit Philipem Morrisem, je celá řada. Často jsou to i tací, kteří jinak rádi veřejně mluví o odpovědnosti a udržitelnosti. V článku, který jsme na Designnews.cz nedávno publikovali, se jeho autorka Tereza Urban snažila zmapovat jejich motivaci i argumenty. Jenže to trochu vypadá, že nám tu nevzniká „svět bez kouře“, ale „svět bez morálky“. Nechat si královsky zaplatit za promo činnosti, díky které umírají lidé, je hyenismus. Bez zásad je totiž bezbranná celá společnost. A to se může vymstít jednou nám všem!
Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?
Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?