LHOTSKÁ JEWELLERY
Za Lhotská Jewellery odpovídala zakladatelka a designérka značky Eliška Lhotská.


Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky?
ELIŠKA: Slevové akce máme velmi zřídka. Zrovna teď v lednu proběhla naše každoroční sleva, která je mezi zákazníky velmi oblíbená. Možná právě proto, že je v podstatě jediná. Společně se zákazníky z ní mám radost i já, jelikož vždy nakoupí i ti, kteří si šperk běžně dovolit nemohou. V době Instagramu tuto akci vnímám i jako hezkou online odměnu za to, že nás klienti sledují.
Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?
ELIŠKA: Myslím, že se můj postoj vůči slevám v průběhu let nijak zvlášť nezměnil. Věřím, že se dokážu vcítit do zákazníka, který má třeba omezené finanční prostředky a představit si, jak moc ho může slevová akce potěšit. Zároveň je pro mne důležité, abychom se při těchto akcích nedostali za hranu nákladů a také, aby všechny akce podporovaly (a nenarušovaly) náš brand.


V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?
ELIŠKA: Naše největší sleva je již zmíněná lednová akce pořádaná k příležitosti mých narozenin. Trvá jen jeden den a zákazníci mohou nakupovat o 20 % levněji. Větší slevy máme pouze na šperky, které plánujeme vyřadit z nabídky, produkty z vývoje nebo prototypy. Jelikož každý šperk vyrábíme ručně a každý tak v sobě nese lidský dotek a spoustu práce, roztavení produktu je pro nás opravdu krajní možnost. Proto pořádáme akce jako Sample Sales a LAST CALL.
Je důležité, aby naši klienti chápali, že jsme lokální značka, která všechny produkty vyrábí ručně z místních nebo evropských materiálů vysoké kvality. Z toho důvodu máme opravdu vysoké výrobní náklady, a proto není možné, abychom slevy nabízeli častěji. Zároveň máme v portfoliu třeba kolekci originálů Tahoe Original nebo workshopy, na které slevy neposkytujeme vůbec. V obou těchto případech je výsledným produktem zcela jedinečný šperk, kterému věnujeme speciální péči, proto zde není prostor ani pro mírné zlevnění.


Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?
ELIŠKA: Pokud se o slevě dozvím a jedná se o produkt, který se mi líbí nebo si jej přeju, tak slevu ráda využiji. Nestává se ale, že bych na ni vyloženě čekala nebo ji vyhledávala. U designérů, které znám osobně, si ráda připlatím. Vnímám to jako podporu jejich tvorby a navíc vím, za co přesně připlácím. U designérských obchodů zase cítím, že platím za kurátorský výběr a estetický styl někoho, kdo značky a produkty vybral a jeho unikátní styl tříbil roky.
Vždy se navíc snažím sledovat, jaké hodnoty autor produktu předává. S tímto vědomím si pak dokážu mnohem více užít, že daný produkt mohu používat a obyčejné okamžiky se mění ve speciální. Zároveň je lepší vlastnit těchto věcí méně než více, takže si na ně ráda ušetřím.


NALEJTO
Práci se slevami nám za Nalejto přiblížila Lenka Záhorková, spoluzakladatelka, designérka a PR manažer značky.


Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky?
LENKA: Ano, slevy používáme.
Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?
LENKA: Na rozjezdu značky pro nás slevy nebyly aktuální a ani jsme nad nimi neuvažovali do budoucna. Postupem času jsme je využívat začali ale spíše intuitivně a nárazově – hlavně v obdobích, kdy jsme chtěli zákazníky trochu povzbudit k nákupu. Dnes už máme promyšlenější přístup. Hlavní důvod zařazení slev je ten, že ceny našich produktů neurčujeme jen my, ale do určité míry i naše partnerské shopy/přeprodejci a jejich marže. S nimi držíme jednotné ceny na trhu, ale občas chceme dát zákazníkům možnost nakoupit u nás výhodněji, protože si uvědomujeme, že pro některé může být cena limitující.


V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?
LENKA: Momentálně nabízíme slevy primárně odběratelům našeho newsletteru. Vážíme si každého, kdo se k odběru přihlásí, a chceme mu nabídnout speciální výhody každý měsíc – může být sleva 10–20 %, doprava zdarma nebo designový dárek.
Pro všechny zákazníky děláme slevové akce přibližně čtyřikrát do roka. Nejčastěji jsou tematické (jarní, letní…) nebo zaměřené na konkrétní produkty – například ty, které máme ve větším množství na skladě. Vědomě se vyhýbáme akcím jako Black Friday, protože nám k designovému segmentu nesedí.


Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?
LENKA: Občas ano – nejčastěji doplňky na sebe nebo do interiéru. U produktů s vyšší cenovkou je rozhodovací proces delší, a to platí i u mě. Někdy po věci pokukuju celé měsíce, než se rozhodnu a zodpovědně zvažuji: Opravdu to potřebuji? Nemám počkat? A právě výjimečná sleva mě může přesvědčit k akci.
FERDINAND.
Za originální ponožky ferdinand. nám odpověděl zakladatel značky Salvátor Soška.


Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky?
SALVÁTOR: Za celou dobu fungování jsme nástroj slevy využili velmi zřídka. Snažíme se tomu vyhýbat. V některých případech jsme slevu využili na staré modely (asi 3 modely). Co používáme jako určitou formu slevy je vytvoření setu, a to například u jednobarevných ponožek, kdy set 3 párů černých ponožek je levnější než jedna černá ponožka. Myslím, že je potřeba aby se sleva nestala jedinou formou komunikace značky.
Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?
SALVÁTOR: Zatím stále zůstávám v přesvědčení, že sleva není úplně nejlepší způsob, jak tvořit obraty. Ale samozřejmě více rozumím různým vlivům, a to jak vnějším tak vnitřní, které někdy holt vedou k tomu, aby se některé věci vyprodaly například rychleji. Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán.


V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?
SALVÁTOR: Slevy používáme na staré modely, které máme doopravdy ve zbytku pár párů a už nejsou třeba ani tolik atraktivní. Jinak používáme slevu ve formě setu a ta se pohybuje kolem 10 - 15%.
Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?
SALVÁTOR: Nevybavuju si teď žádnou konkrétní situaci, aby na základě slevy vznikl impuls k nákupu.


LEEDA
Jak to chodí se slevovými akcemi v LEEDA nám prozradila designérka a zakladatelka značky Lucie Kutálková.


Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky?
LUCIE: Spíš máme zvýhodněné možnosti, nabídky a servis pro stálé zákazníky. Klasické slevy na Leedu děláme přbližně 2x do roka a jsou určeny hlavně pro zákazníky a členy Leeda komunity. Další důvod je kapacita. I když rozhodně nemáme nadprodukci, došíváme modely postupně, nebo na zakázku, máme malý sklad. Pak když doskladňujeme novou kolekci, může se stát, že potřebujeme uvolnit prostor. Jsou ale některé modely, které do slev nikdy nejdou a nepůjdou. Nejedná se tedy v žádném případě o slevy plošné a rozhodně ne o slevy z důvodu, že by něco “vyšlo z módy”. Leeda je nadčasová a udržitelná značka.


Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?
LUCIE: Ne, spíš se ráda starám o Leeda komunitu a je příjemné stálým klientům vyjít vstříct i se zvýhodněnou cenou, nabídkou, servisem. Ale klasická sleva není a nebyla tématem ani plánem, je to přirozený vývoj.
V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?
LUCIE: Velmi oblíbené jsou tvz. Sample Sale/slevové večírky. Jsou to výjimečné jednodenní akce pro zákazníky a komunitu Leedy. Můžete na nich najít opravdové skvosty za velmi příznivou cenu. Například vzorky, které se nedostaly do výroby, poslední kusy z kolekcí, nebo “přehlídkové” modely. Ale také kusy, které mají nějakou malou, kosmetickou vadu - například je chyba v tisku, zatržené očko - to vždy pro info uvádíme. Nebo se jedná třeba jiné barevné kombinace, nebo délku modelu, než ten, který se pak finálně vyráběl. Nechci věci, které se dají plnohodnotně nosit nějak likvidovat, protože fungují a mohou být s radostí někým nošeny. Jsem moc ráda, že i zákaznice a fanynky Leedy, pro které není investice do módy prioritou, mohou při těchto přiležitostech ten svůj kus za zvýhodněných možností pořídit.


Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?
LUCIE: Sama moc ve slevách nakupovat neumím. Nepodléhám impulsivním nákupům, tedy nakupuji s rozmyslem a řídím se kvalitou ne kvantitou. Slevy využívám a vítám například u produktů/značek, které znám a mám je ráda. Je příjemné, když vám designéři, nebo značky dají “věrnostní” slevu, nebo možnost přednostního výběru. Případně ráda u kolegů navštěvuji již zmíněné sample sale, kde se dají najít, stejně jako u nás, originální kusy za zvýhodněné ceny a k tomu si ještě popovídám s lidmi, které jsem třeba dlouho neviděla.