PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

LHOTSKÁ JEWELLERY

Za Lhotská Jewellery odpovídala zakladatelka a designérka značky Eliška Lhotská. 

Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři
Eliška Lhotská je dnes již renomovanou značkou mezi šperkaři

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

ELIŠKA: Slevové akce máme velmi zřídka. Zrovna teď v lednu proběhla naše každoroční sleva, která je mezi zákazníky velmi oblíbená. Možná právě proto, že je v podstatě jediná. Společně se zákazníky z ní mám radost i já, jelikož vždy nakoupí i ti, kteří si šperk běžně dovolit nemohou. V době Instagramu tuto akci vnímám i jako hezkou online odměnu za to, že nás klienti sledují. 

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

ELIŠKA: Myslím, že se můj postoj vůči slevám v průběhu let nijak zvlášť nezměnil. Věřím, že se dokážu vcítit do zákazníka, který má třeba omezené finanční prostředky a představit si, jak moc ho může slevová akce potěšit. Zároveň je pro mne důležité, abychom se při těchto akcích nedostali za hranu nákladů a také, aby všechny akce podporovaly (a nenarušovaly) náš brand. 

Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny
Značka slevy využívá jen výjimečně. Radost zákazníkům vytváří například jedinečnou slevu na autorčiny narozeniny

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?  

ELIŠKA: Naše největší sleva je již zmíněná lednová akce pořádaná k příležitosti mých narozenin. Trvá jen jeden den a zákazníci mohou nakupovat o 20 % levněji. Větší slevy máme pouze na šperky, které plánujeme vyřadit z nabídky, produkty z vývoje nebo prototypy. Jelikož každý šperk vyrábíme ručně a každý tak v sobě nese lidský dotek a spoustu práce, roztavení produktu je pro nás opravdu krajní možnost. Proto pořádáme akce jako Sample Sales a LAST CALL.

Je důležité, aby naši klienti chápali, že jsme lokální značka, která všechny produkty vyrábí ručně z místních nebo evropských materiálů vysoké kvality. Z toho důvodu máme opravdu vysoké výrobní náklady, a proto není možné, abychom slevy nabízeli častěji. Zároveň máme v portfoliu třeba kolekci originálů Tahoe Original nebo workshopy, na které slevy neposkytujeme vůbec. V obou těchto případech je výsledným produktem zcela jedinečný šperk, kterému věnujeme speciální péči, proto zde není prostor ani pro mírné zlevnění.

Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích
Showroom najdete na Přístavní 15 v pražských Holešovicích

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co? 

ELIŠKA: Pokud se o slevě dozvím a jedná se o produkt, který se mi líbí nebo si jej přeju, tak slevu ráda využiji. Nestává se ale, že bych na ni vyloženě čekala nebo ji vyhledávala. U designérů, které znám osobně, si ráda připlatím. Vnímám to jako podporu jejich tvorby a navíc vím, za co přesně připlácím. U designérských obchodů zase cítím, že platím za kurátorský výběr a estetický styl někoho, kdo značky a produkty vybral a jeho unikátní styl tříbil roky. 

Vždy se navíc snažím sledovat, jaké hodnoty autor produktu předává. S tímto vědomím si pak dokážu mnohem více užít, že daný produkt mohu používat a obyčejné okamžiky se mění ve speciální. Zároveň je lepší vlastnit těchto věcí méně než více, takže si na ně ráda ušetřím.

Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí
Atraktivnost značky stoupá i s exkluzivní prezentací nových šperků, nebo speciálních akcí během časově limitovaných POP-UP akcí

NALEJTO 

Práci se slevami nám za Nalejto přiblížila Lenka Záhorková, spoluzakladatelka, designérka a PR manažer značky.

Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková
Studio založila trojice designérek Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková
Vlevo: váza Fryst Design: Markéta Kalivodová Foto: Sergey Lelyukh Vpravo: hrnek Crust Design: Lenka Záhorková Foto: Dominika Balga

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

LENKA: Ano, slevy používáme.

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

LENKA: Na rozjezdu značky pro nás slevy nebyly aktuální a ani jsme nad nimi neuvažovali do budoucna. Postupem času jsme je využívat začali ale spíše intuitivně a nárazově – hlavně v obdobích, kdy jsme chtěli zákazníky trochu povzbudit k nákupu. Dnes už máme promyšlenější přístup. Hlavní důvod zařazení slev je ten, že ceny našich produktů neurčujeme jen my, ale do určité míry i naše partnerské shopy/přeprodejci a jejich marže. S nimi držíme jednotné ceny na trhu, ale občas chceme dát zákazníkům možnost nakoupit u nás výhodněji, protože si uvědomujeme, že pro některé může být cena limitující.

Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance
Značka si uvědomuje, že díky slevám se její produkty dostanou i k těm, kteří nemají na porcelán v jeho plné ceně finance
Foto: Dominika Balga

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?

LENKA: Momentálně nabízíme slevy primárně odběratelům našeho newsletteru. Vážíme si každého, kdo se k odběru přihlásí, a chceme mu nabídnout speciální výhody každý měsíc – může být sleva 10–20 %, doprava zdarma nebo designový dárek.

Pro všechny zákazníky děláme slevové akce přibližně čtyřikrát do roka. Nejčastěji jsou tematické (jarní, letní…) nebo zaměřené na konkrétní produkty – například ty, které máme ve větším množství na skladě. Vědomě se vyhýbáme akcím jako Black Friday, protože nám k designovému segmentu nesedí.

Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter
Věrnostní slevy či informaci o novinkách z první ruky mají ti fanoušci Nalejto, kteří odebírají newsletter
Čajový set Buď a nebo, design: Lucie Vasilová Foto: Michal Urea

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?

LENKA: Občas ano – nejčastěji doplňky na sebe nebo do interiéru. U produktů s vyšší cenovkou je rozhodovací proces delší, a to platí i u mě. Někdy po věci pokukuju celé měsíce, než se rozhodnu a zodpovědně zvažuji: Opravdu to potřebuji? Nemám počkat? A právě výjimečná sleva mě může přesvědčit k akci.

FERDINAND. 

Za originální ponožky ferdinand. nám odpověděl zakladatel značky Salvátor Soška.

„Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška „Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška
„Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán,“ myslí si Salvátor Soška

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

SALVÁTOR: Za celou dobu fungování jsme nástroj slevy využili velmi zřídka. Snažíme se tomu vyhýbat. V některých případech jsme slevu využili na staré modely (asi 3 modely). Co používáme jako určitou formu slevy je vytvoření setu, a to například u jednobarevných ponožek, kdy set 3 párů černých ponožek je levnější než jedna černá ponožka. Myslím, že je potřeba aby se sleva nestala jedinou formou komunikace značky. 

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

SALVÁTOR: Zatím stále zůstávám v přesvědčení, že sleva není úplně nejlepší způsob, jak tvořit obraty.  Ale samozřejmě více rozumím různým vlivům, a to jak vnějším tak vnitřní, které někdy holt vedou k tomu, aby se některé věci vyprodaly například rychleji. Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán.

Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová
Značka má za sebou působivé množství kolaborací. Své ponožky zde navrhli Alois Ficek, Aleš Najbrt, Juliána Chomová, nebo Tereza Rozálie Kladošová

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?  

SALVÁTOR: Slevy používáme na staré modely, které máme doopravdy ve zbytku pár párů a už nejsou třeba ani tolik atraktivní. Jinak používáme slevu ve formě setu a ta se pohybuje kolem 10 - 15%.

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co? 

SALVÁTOR: Nevybavuju si teď žádnou konkrétní situaci, aby na základě slevy vznikl impuls k nákupu.

Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné
Obchod plný barevných ponožek najdete na adrese Milady Horákové na Letné

LEEDA

Jak to chodí se slevovými akcemi v LEEDA nám prozradila designérka a zakladatelka značky Lucie Kutálková.

Provokativní elegance v podání značky LEEDA Provokativní elegance v podání značky LEEDA
Provokativní elegance v podání značky LEEDA

Používá Vaše značka nástroj slev na Vaše výrobky? 

LUCIE: Spíš máme zvýhodněné možnosti, nabídky a servis pro stálé zákazníky. Klasické slevy na Leedu děláme přbližně 2x do roka a jsou určeny hlavně pro zákazníky a členy Leeda komunity.  Další důvod je kapacita.  I když rozhodně nemáme nadprodukci, došíváme modely postupně, nebo na zakázku, máme malý sklad. Pak když doskladňujeme novou kolekci, může se stát, že potřebujeme uvolnit prostor. Jsou ale některé modely, které do slev nikdy nejdou a nepůjdou. Nejedná se tedy v žádném případě o slevy plošné a rozhodně ne o slevy z důvodu, že by něco “vyšlo z módy”. Leeda je nadčasová a udržitelná značka. 

Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem
Bundy s výrazným počmáraných vzorem jsou signature kouskem

Bylo Vaše přesvědčení využívat slevy neměnné od založení značky nebo se to v průběhu času změnilo?

LUCIE: Ne, spíš se ráda starám o Leeda komunitu a je příjemné stálým klientům vyjít vstříct i se zvýhodněnou cenou, nabídkou, servisem. Ale klasická sleva není a nebyla tématem ani plánem, je to přirozený vývoj. 

V případě, že slevy používáte při jakých příležitostech a v jaké výši?

LUCIE: Velmi oblíbené jsou tvz. Sample Sale/slevové večírky. Jsou to výjimečné jednodenní akce pro zákazníky a komunitu Leedy. Můžete na nich najít opravdové skvosty za velmi příznivou cenu. Například vzorky, které se nedostaly do výroby, poslední kusy z kolekcí, nebo “přehlídkové” modely.  Ale také  kusy, které mají nějakou malou, kosmetickou vadu - například je chyba v tisku, zatržené očko - to vždy pro info uvádíme. Nebo se jedná třeba jiné barevné kombinace, nebo délku modelu, než ten, který se pak finálně vyráběl. Nechci věci, které se dají plnohodnotně nosit nějak likvidovat, protože fungují a mohou být s radostí někým nošeny. Jsem moc ráda, že i zákaznice a fanynky Leedy, pro které není investice do módy prioritou, mohou při těchto přiležitostech ten svůj kus za zvýhodněných možností pořídit. 

Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu
Ani u LEEDY nejsou slevy samozřejmostí. Přední je pro značku péče o zákazníky a komunitu

Vy sami ve slevách u designérů nakupujete, případně co?

LUCIE: Sama moc ve slevách nakupovat neumím. Nepodléhám impulsivním nákupům, tedy nakupuji s rozmyslem a řídím se kvalitou ne kvantitou. Slevy využívám a vítám například u produktů/značek, které znám a mám je ráda. Je příjemné, když vám designéři, nebo značky dají “věrnostní” slevu, nebo možnost přednostního výběru. Případně ráda u kolegů navštěvuji již zmíněné sample sale, kde se dají najít, stejně jako u nás, originální kusy za zvýhodněné ceny a k tomu si ještě popovídám s lidmi, které jsem třeba dlouho neviděla.

Rubriky:

Další z rubriky

Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Antonie Formanová pro PBG, Lazy Eye a Anna Schwitzer
Číst článek
15. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

V hlavní roli Antonie. Designéři a lokální značky sází v reklamních kampaních často na stejná jména, není to kontraproduktivní?

Jedna herečka, řada značek. V posledních měsících bylo pro milovníky českého designu těžké vyhnout se na Instagramu talentované hvězdě Antonii Formanové. Není ale angažmá jedné hvězdy kontraproduktivní? Zeptali jsme se jednotlivých značek, co je k výběru vedlo a co si od něj slibují.

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.
Číst článek
27. 11. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Názory & polemika Design guide
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika