PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Influencerství se stalo stěžejním nástrojem firem, a to i v odvětvích, která bychom pro tuto formu propagace na první pohled nepovažovali za typická. Pokud vám na svém instagramovém profilu nabízí určitou sadu kartáčků zubní hygienistka, možná si je koupíte spíš, než pokud by je propagoval učitel. Doporučuje vám je přece člověk znalý svého oboru. Značky tuto důvěru rády využívají, a oslovují tak své cílové publikum. Doufají, že spojení s profesionálem přiláká pozornost a podpoří prodeje. I designéři tak pomalu, ale jistě začínají naťukávat vody českého influencer marketingu. 

Spolupráce s nimi můžou přinést značkám mnohé výhody a nabývají nejrůznějších podob, jedno mají však stejné: Pod rouškou kvalitního designu, a to jestli je opravdu kvalitní, je otázka druhá, jsou často vyzdvihovány produkty, nad jejichž prospěšností bychom se měli alespoň zamýšlet. Nezneužívají přitom ale značky na sítích vliv těchto osobností k popularizaci kontroverzních produktů? Na názor jsme se zeptali samotných designérů. Kde je hranice, za kterou nejsou ochotni jít, jaké produkty by nikdy nepropagovali a je pro ně vůbec samotný kontext výrobků důležitý?

„Značky mají spolupráce opravdu v oblibě, je to skvělý nástroj, jak se dostat do jiného světla, kam by se jinak nepodívaly. Například díky designérovi se mohou dostat k jeho skupině lidí, kterou do té doby zajímal jen on sám. V poslední době si designéry vybírají i zahraniční značky, což kvituju,“ potvrzuje vzrůstající trend designér Lukáš Novák, který své jméno v minulosti spojil se značkou českého piva Pilsner Urquell, pro kterou navrhl sadu deseti designových lahví, jež se dražily v aukci na pomoc hendikepovaným. O této spolupráci mluví jako o srdeční záležitosti, i když připouští, že chápe, že pro mnoho lidí by mohlo být spojení s firmou propagující alkohol, který v Česku ročně zabije až sedm tisíc lidí, značně problematické.

„Samotný kontext výrobku je pro mě dost zásadní. Myslím ale, že to podléhá subjektivnímu pohledu. Hlavní je pro mě značka samotná. Případně projekt, s nímž přichází. Je spousta značek, se kterými si dokážu spolupráci představit úplně jednoduše. A taky existují značky, které se mi prostě nelíbí. Ať už je to tím, co dělají, nebo jak to dělají. Osobně mám třeba problém s těmi plastovými cigaretkami, co vypadají jako propiska. U nich to však není zas tak úplně ideový problém, ale spíše estetický. Z lidí, co tuhle věcičku kouří, vychází obrovské množství dýmu, takže vypadají jako mašinka. Zároveň to strašně smrdí. S cigaretou člověk vypadá alespoň vážně dobře,“ uvádí Lukáš jeden konkrétní příklad produktu, který by nejspíš nikdy nepropagoval.

Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Instalace „Cesta k budoucnosti bez kouře“ společnosti Philip Morris se představila na loňském Designbloku
Foto: Jan Hrdý

Právě značku elektronických cigaret IQOS spojení s designéry a průnik do uměleckého světa značně láká. Minulý rok ve spolupráci s designérkou Terezou Rosalií Kladošovou představili celou instalaci přímo na Designbloku. „Cesta k budoucnosti bez kouře“, jak se jejich instalace jmenovala, ale bohužel není cestou k budoucnosti bez návykového nikotinu, jakkoli se mohou marketéři snažit omílat hesla jako čistý design, lokální výroba, udržitelnost, recyklovatelnost či špičkové technologie. Ve finále se však stejně jedná o výrobek, který dle studií zvyšuje riziko budoucího užívání klasických cigaret. Možná má jen přitažlivější obal a méně smrdí.

Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března
Vyhlášení soutěže Ploom Design Competition proběhlo 26. března

Ploom – další značka vyrábějící zařízení pro zahřívaný tabák se ve spojení s Vogue CS zase rozhodla prorazit do světa designu skrze soutěž pro mladé designéry. Ti se od ledna tohoto roku mohli přihlašovat s uměleckým dílem v kategorii šperk nebo produktový design. Podmínkou bylo využití červené barvy, kterou nese i zařízení Ploom X Advanced, jehož design měl na starosti francouzský produktový designér Ito Morabito. V porotě zasedla novinářka Danica Kovářová, Jan Černý a umělec Maxim Havlíček, kteří se nejspíš stejně jako soutěžící nepozastavili nad tím, jaké výrobky značka prodává. Stačil nejspíš bohulibý zájem poskytnout výhercům platformu během samotného milánského festivalu Salone del Mobile. 

Firmy vyrábějící cigaretové a e-cigaretové výrobky mají, alespoň nyní, smůlu například u výtvarníka Jana Kalába: „Odmítám bez rozmyšlení nabídky na spolupráci s cigaretovými či e-cigaretovými firmami. Nikdy ale neříkej nikdy. Může se stát, že se moje díla přestanou prodávat, já budu mít hlad a svoje kritéria budu nucen přehodnotit,“ naráží Jan na téma finanční nejistoty, které je pro mnoho, převážně mladých umělců a designérů, neskutečně aktuální. Hlavním heslem, kterým se obecně řídí, je, že se musí s daným produktem ztotožnit a honorář mu musí dávat smysl. 

Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Do projektu KodlContemporary „The Road To Expression“ se zapojili Jan Kaláb, Lukáš Novák a Alžběta Jungrová
Foto: Alžběta Jungrová

Své jméno nedávno spojil s KodlContemporary, platformou pro současné umění, v rámci interdisciplinární spolupráce „The Road To Expression“. Po boku již zmíněného Lukáše Nováka se podílel na úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring, který následně svým objektivem zachytila renomovaná fotografka Alžběta Jungrová. Pro tohoto německého výrobce luxusních vozů to však není první spolupráce se světem českého umění a designu. K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić, módní návrhářky Liběnu Rochovou, Moniku Krobovou a Zuzanu Kubíčkovou nebo designérku Alex Monhart. Všechny oslovené k této příležitosti navrhly i konkrétní produkt.

Kontext daného výrobku, to, zda je vyráběn eticky, jestli škodí přírodě či zdraví, za až zas tak důležitý nevnímá například Jan Černý, který má za sebou spolupráci mimo jiné se značkou alkoholu Jägermeister nebo automobilkou Lexus. Na otázku, zda by se a priori stavěl proti propagaci určitého typu produktu, odpovídá tak, že je pro něj důležitý konkrétní projekt, ne značka jako taková. „Úplně upřímně – kontext pro mě není nijak zásadní. Možná to je překvapivé, ale moje jakékoliv spolupráce se značkami nejsou hardsellové – nenutím nikoho, aby pil alkohol, kupoval si pouze tuto značku auta. Tvoříme díky tomu propojení lifestylové, kreativní a umělecké projekty, které by jinak nevznikly. Často nejde tak moc o produkt, který značka prodává. A současně každý máme mít zdravý rozum a vybrat si, co si chceme a nechceme koupit. Například značky alkoholu nebo tabáku podporují kulturu tak, že bez nich by ta část kultury v podstatě neexistovala. Co je potom lepší, jednoduše to odsoudit, nebo naopak uznat to, že značka, aniž by musela, podporuje výrazně mladé talenty nebo subkulturu?“ uvažuje o problematice jedna z nejviditelnějších tváří současné české módy.

Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen
Pod záštitou Jägermeisteru a Footshopu vznikla kolekce oblečení, za kterou stál Jan Černý a NobodyListen

Důkladný pozor ale naopak klade na to, aby přesně věděl, jak bude daná spolupráce vypadat. Co konkrétně od ní může očekávat. To je každopádně dle přední české módní návrhářky Liběny Rochové minimum. „Designér by měl vědět, o jaký typ spolupráce jde, firmu by si měl prověřit. Předem by se měla určit pravidla a designér musí trvat na smlouvě, kde budou popsány všechny detaily, včetně honoráře. Body spolupráce by měly být pečlivě ošetřeny a dány k připomínkování právníkovi designéra. To je opravdu velmi důležité. Designér se tím pak vyvaruje následných komplikací. Pokud se jedná o barter, měl by designér vědět, co to obnáší, a tato spolupráce by měla být výhodná pro obě strany. V každém případě, hlavně ve spolupráci s firmami mimo obor, by se měla dodržovat etická pravidla, kvalita a měl by být respektován rukopis designéra. Vše by mělo být hlavně ošetřeno smlouvou!“ apeluje na designéry. Nabídnuté spolupráce by měl podle ní designér pečlivě zvážit ze všech směrů. Příkladem je situace, kdy jako nekuřák odmítla spolupráci s firmou vyrábějící tabákové výrobky. 

Pro samotné designéry spolupráce znamenají možnost dostat se mimo svou bublinu a promluvit k širokému publiku. Motivuje je často i samotná finanční stránka. Čelí proto výzvě, jak vyvažovat své obchodní zájmy a etické zásady. Zatímco lukrativní spolupráce jim mohou zajistit i jistou finanční výhodu, spojení se značkami, jejichž produkty jsou pro určitou skupinu lidí za hranou, ale může ohrozit jejich pověst. Je tedy na každém z nich, jaká motivace převáží. Je tu však jeden nepopiratelný fakt. Spojením svého jména s etickými a udržitelnými produkty mohou pomoci stanovovat standardy pro svůj vlastní průmysl a ovlivňovat poptávku minimálně svých sledujících. Jejich vliv může přesahovat pouhou estetiku a zahrnovat hodnoty, které s uvědomělými spotřebiteli rezonují. Nakonec je to ale zákazník, který svou peněženkou rozhodne.

Rubriky:

Další z rubriky

Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
Velká Věc
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Demeczech.com
LD Seating
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Ilustrace a komiks z celého světa! Navštivte Holešovickou tržnici a prolistujte si nejkrásnějšími knihami nebo se zúčastněte některého z workshopů.

20.-28.9. 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
Domeček Krumlov
Číst článek
19. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Ideální únik. Vybíráme hotely, které se pyšní působivým interiérem a nezapomenutelnou atmosférou

Vydat se na víkend do hor nebo do krásných českých měst je vždycky dobrý nápad. Složitě vybírat kvalitní a esteticky poutavé ubytování naštěstí už dnes nemusíte. Napříč republikou jich přibývá čím dál víc. V prvním díle našeho výběru vám představujeme naši TOP 3!

Interiér & architektura Design guide
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory