PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Několikadenní festival vznikl v roce 1961. Původně měl za cíl prezentovat firmy a návrháře, kteří se věnují výrobě nábytku. Ostatně to mu zůstalo i v názvu – Salón nábytku. Postupem doby se ale akce rozrůstala, přibylo osvětlení, doplňky, móda a festival prorostl doslova celým městem. A začal lákat davy. Oficiální data pořadatelů za rok 2023 deklarují 300 000 návštěvníků, číslo ale může být mnohem větší. Ne každý se na přehlídku musí akreditovat. Ostatně ty nejlákavější instalace už dávno nenajdete na Fieře – klasickém výstavišti –, ale naopak v historických palácích v centru i na předměstí. Právě sem proudí nekonečné davy lidí, kteří jsou ochotni stát dlouhé fronty, aby se vyfotili u loga Hermès nebo si vyprosili reklamní tašku, kterou budou hrdě nosit po městě. A design se tak rázem ocitá na druhé koleji… Má pak podobně nákladný a v mnoha ohledech i energeticky náročný festival smysl?

„Jako osvětlený ostrov, jako kouzelná zahrada z kamene a skla, tak se budou prezentovat předměty z kolekce prostřednictvím speciálních světelných efektů,“ popisoval honosnou instalaci Alberto Caliri, kreativní ředitel kolekce Missoni Home „Jako osvětlený ostrov, jako kouzelná zahrada z kamene a skla, tak se budou prezentovat předměty z kolekce prostřednictvím speciálních světelných efektů,“ popisoval honosnou instalaci Alberto Caliri, kreativní ředitel kolekce Missoni Home
„Jako osvětlený ostrov, jako kouzelná zahrada z kamene a skla, tak se budou prezentovat předměty z kolekce prostřednictvím speciálních světelných efektů,“ popisoval honosnou instalaci Alberto Caliri, kreativní ředitel kolekce Missoni Home

Z obchodního hlediska bezesporu ano. Firmy investují do těch několika málo dní trvání festivalu enormní částky, které by jim jinak stačily na celoroční marketing. Soustředí všechnu kreativní energii pro vytvoření „wow“ efektu, který omámí nákupčí i klienty. Instalace se pak objevují ve všech světových edicích časopisů a zároveň je jejich snažení často vykoupené tunou materiálu i energií. Ačkoliv je tlak na udržitelnost čím dál silnější, a prostředí designu by mělo jít příkladem. Ani letošní Salone del Mobile ale nedokázal, že by pro něj fráze o udržitelnosti byla něco víc než marketingová nálepka. 

Lasvit si z Milána dovezl prestižní cenu Fuorisalone Award Lasvit si z Milána dovezl prestižní cenu Fuorisalone Award
Lasvit si z Milána dovezl prestižní cenu Fuorisalone Award

Stačí se podívat na letošní mediální výstupy k festivalu. Slova jako „udržitelnost“, „odpovědnost“ nebo „klimatická neutralita“ najdete téměř u všech reflexí, jenže většina z nich jen slepě opakuje PR samotného festivalu. Ten letos zveřejnil 4 body, které by měly deklarovat jeho příklon k zodpovědnosti. Trochu se ale zdá, že podobné ptydepe je výtvorem AI. Podpora environmentální, sociální a finanční kompatibility poskytovaných činností a služeb; respekt k lidem, skutečný zdroj každého projektu a akce; etické podnikání a plnění požadavků a očekávání svých zainteresovaných stran.

Jednu z mála kritických recenzí napsala pro časopis Dezeen Katie Treggiden. Ta už v loňském roce v reakci na sílící proklamace festivalu o jeho zodpovědnosti publikovala kritický článek We need a geniue restart that asks difficult questions about the role of Salone, kde se zamýšlí nad paradoxem touhy stále růst a lákat víc návštěvníků a zároveň snižovat svoji uhlíkovou stopu. Už jen fakt, že do Milána dorazí 65 % hostů ze zahraničí, je výmluvný. A právě tato schizofrenie vystihla pravou podstatu pokrytectví, ve kterém se nacházíme. Hromadně vyrážíme přes polovinu planety, abychom obdivovali udržitelné nápady v jednorázových instalacích ze sádrokartonu.  

Gaggenau, luxusní značka profesionálních domácích spotřebičů, představila instalaci „The Elevation of Gravity“ Gaggenau, luxusní značka profesionálních domácích spotřebičů, představila instalaci „The Elevation of Gravity“
Gaggenau, luxusní značka profesionálních domácích spotřebičů, představila instalaci „The Elevation of Gravity“

Udržitelnost je pro svět designu téma č. 1. Pokud ale celý přístup „zeleného přemýšlení“ bude sloužit opět jen k vytváření nových produktů, které budeme obdivovat pro jejich tvarosloví nebo ergonomii, nic se nezmění. Naopak sami sebe přesvědčíme, že přece děláme vše, co je v našich silách. Bohužel, pravda je ale taková, že nejvíc pro udržitelnost příští rok uděláme, když do Milána vůbec nevyrazíme.

Fashion house Zegna s velkolepou instalací s novou publikací a propagačními taškami Fashion house Zegna s velkolepou instalací s novou publikací a propagačními taškami
Fashion house Zegna s velkolepou instalací s novou publikací a propagačními taškami
Rubriky:

Další z rubriky

Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
Velká Věc
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Demeczech.com
LD Seating
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Ilustrace a komiks z celého světa! Navštivte Holešovickou tržnici a prolistujte si nejkrásnějšími knihami nebo se zúčastněte některého z workshopů.

20.-28.9. 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Děsivá noční můra. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory
Basketbalistky v Jurkovičově vile
Číst článek
21. 08. 2024
Petra Boháčová
Doba čtení 6 min

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Rozhovory
Domeček Krumlov
Číst článek
19. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Ideální únik. Vybíráme hotely, které se pyšní působivým interiérem a nezapomenutelnou atmosférou

Vydat se na víkend do hor nebo do krásných českých měst je vždycky dobrý nápad. Složitě vybírat kvalitní a esteticky poutavé ubytování naštěstí už dnes nemusíte. Napříč republikou jich přibývá čím dál víc. V prvním díle našeho výběru vám představujeme naši TOP 3!

Interiér & architektura Design guide
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory