PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

BEEF: Umění na talíři

V rámci ojedinělé gastro performance v prostorách bývalých jatek v Holešovické tržnici vám naservírujeme jedenáctibodové menu v unikátním uměleckém zpracování. To, co vám jindy přijde jako obyčejná květina, vám my naservírujeme jako delikatesu, která pošimrá vaše smysly, a nejen ty chuťové…,“ slibuje gastro performance BEEF. Projekt vznikl na počest 130. výročí bývalých pražských jatek. „Tato akce je tvořena na míru pro Holešovickou tržnici, chtěli jsme vytvořit ojedinělou událost, která by oslavila 130 let od jejího vzniku a tematicky se odkazovala k bývalým jatkám a celkové historii areálu. Proto vzniká v hale 17 nejenom gastronomická performance, ale také další program, který by ji měl podpořit. Tedy fúze gastronomie, divadla designu a vůbec kreativních průmyslů,“ popisuje Veronika Svobodová, projektová manažerka Holešovické tržnice „Projekt rozhodně nemohl vzniknout jinde,“ vysvětluje režisér Adam Skala, „BEEF je tvořený jako site specific, vychází z témat a historie. Při tvorbě jsme často pracovali přímo v prostoru a každé řešení je tedy tzv. na míru. Zároveň ale platí, že každé umělecké dílo si začne v jednu chvíli žít vlastním životem. Takže těžko říct, co bude s BEEF dál.

Ponořte se do příběhu jídla a jeho historie, 
do minulosti Holešovické tržnice a do úvah o budoucnosti naší gastronomie 
v neopakovatelné gastroperformance. Ponořte se do příběhu jídla a jeho historie, 
do minulosti Holešovické tržnice a do úvah o budoucnosti naší gastronomie 
v neopakovatelné gastroperformance.
Ponořte se do příběhu jídla a jeho historie, 
do minulosti Holešovické tržnice a do úvah o budoucnosti naší gastronomie 
v neopakovatelné gastroperformance.

Chrám hodování

Jedenáctichodové degustační menu, z 90 % vegetariánské, připravuje tým šéfkuchaře Ládi Vaníčka ze Zátiší Group. „Naše představení je stylizované jako mše. Jedenáctka má v katolické obřadnosti zvláštní význam. Jednak symbolizuje něco neúplného, nedokonalého. Dalo by se říct i nedosyceného. Jedenáctka je také znakem lidské pokory, potřeby a hledání spásy,“ vysvětluje Adam symboliku celé slavnostní tabule. O té koneckonců vypovídají i velice sugestivní názvy jednotlivých chodů – budete moci zakusit Hostie, Zvěstování, Nanebevzetí či Křehkost života. Více o výběru samotných ingrediencí se dočtete na webových stránkách BEEF.

Ptáte se, jak takové delikatesy asi vypadají? „Jeden z prvních chodů vypadá jako kniha. Kniha, kterou společně s perforem otevíráme a začínáme v ní číst příběh, který kolem nás potom ožívá. V knize jsou ilustrace a vy si po chvíli všimnete, že ilustrace jsou jedlé. Dají se ze stránek vyloupnout a ochutnat. Můžete tedy doslovat sníst příběh, který čtete. Něco podobného se děje u každého z jedenácti chodů. Možná si i společně zazpíváme,“ prozrazuje Adam a dodává, „protože v performance BEEF je v hlavní roli jídlo. Divadelní složka by na sebe neměla strhávat pozornost, ale měla by hodování doplňovat a rozšiřovat o další rozměr. První tedy vzniklo menu. Zajímavostí je, že první verze menu jsem napsal jako příběh. Nerozepisoval jsem zde jednotlivé suroviny (to nechávám na šéfkuchaři), ale napsal jsem abstraktní a symbolický příběh vztahu jídla a lidí, který se pokusíme odvyprávět právě přes 11 chodů.

Jídlo s příběhem

Večeře spojuje gastronomii s divadelním zážitkem a uměleckou performance, kde každý chod představuje propojení chutí, vizuálního umění a příběhů spojených s historií místa. Programem nás provede herec Kryštof Bartoš v roli velekněze. „Žánr gastro performance u nás existuje, ale většinou ve formě, kterou si nespojujeme s vysokou kulturou,“ reaguje na můj dotaz ohledně tradice gastro performance Adam. „Falešné středověké krčmy, kde vám herci k jídlu brnkají na loutny a kopou se pro vaše pobavení do zadku jsou v podstatě gastro performance. Z těch ambicioznějších bych zmínil inscenaci na Jatkách “Hostina”, tam ale šlo o divadlo a jídlo tu bylo jen taková nevýznamná kulisa.“ 

Už na jaře v roce 2025 se hala 17 v Holešovické tržnici promění v pomyslný živý organismus. Už na jaře v roce 2025 se hala 17 v Holešovické tržnici promění v pomyslný živý organismus.
Už na jaře v roce 2025 se hala 17 v Holešovické tržnici promění v pomyslný živý organismus.

Kořeny gastro performance ale sahají o dost hlouběji. „Divadlo, u kterého se podávalo jakékoliv jídlo nebo pití není nic nového, divadlo, u kterého se večeřelo sahá také velmi hluboko do historie. Nicméně my jdeme směrem, kde podávané přímo souvisí se situací, která se bude odehrávat. Menu je speciálně vytvořené pro tuto událost a jinde jej neochutnáte. Jednotlivé chody vycházejí z divadelní situace a naopak - jedno bez druhého by nedávalo smysl,“ specifikuje Veronika a vysvětluje, kde hledal projekt BEEF inspiraci, „podobné projekty jsou v posledních letech velmi oblíbené v zahraniční - ohledně gastroperformance a propojení gastronomie s divadlem se snažíme inspirovat v jiných zemích a pokoušíme se přivézt obdobný žánr i k nám.“ Adam k tomu dodává: „troufám si tvrdit, že je náš projekt tím zdaleka nejambicióznějším. Spolupracujeme se špičkovým šéfkuchařem, forma degustační večeře o jedenácti chodech je náročná. Troufám si říct, že samotná divadelní složka otevírá zajímavá témata o vztahu nás, lidí našeho jídla.

Návrhy kostýmů kombinují prvky řeznické profese a církevní symboliky, čímž vytvářejí zneklidňující a mystickou atmosféru celé performance. Návrhy kostýmů kombinují prvky řeznické profese a církevní symboliky, čímž vytvářejí zneklidňující a mystickou atmosféru celé performance.
Návrhy kostýmů kombinují prvky řeznické profese a církevní symboliky, čímž vytvářejí zneklidňující a mystickou atmosféru celé performance.

Pod rouchem tajemna

Vizualita je důležitou součástí celé performance. Některé z vizuálů až budí strach a vyvolávají zneklidňující pocity. To, že celá show nebude útočit pouze na vaše chuťové pohárky, ale zapůsobí i na všechny smysly, slibuje propracovaná scénografie i kostýmy. „Pracujeme s barevnou paletou živého masa, což je tak trochu náš podpis. Koneckonců, naše skupina si říká MASO už skoro deset let. V kostýmech najdete prvky z řeznické profese, košile, sekery, nože. Ty se ale nápaditě mísí s tématy ze světa katolické církve, v našem pojetí se stávají ornáty, mitrami a podobně. Celý prostor, do kterého vstupujete, by měl působit jako živý organismus,“ vysvětluje Adam pečlivě promyšlené detaily celé performance.

Večerem v chrámu hovězího božstva vás provede velekněz - herec Kryštof Bartoš. V opulentní modlitbě za maso. Anebo nemaso? Dojděte k osvícení skrze chuťové buňky. Možná, kdo ví, se stane zázrak. Večerem v chrámu hovězího božstva vás provede velekněz - herec Kryštof Bartoš. V opulentní modlitbě za maso. Anebo nemaso? Dojděte k osvícení skrze chuťové buňky. Možná, kdo ví, se stane zázrak.
Večerem v chrámu hovězího božstva vás provede velekněz - herec Kryštof Bartoš. V opulentní modlitbě za maso. Anebo nemaso? Dojděte k osvícení skrze chuťové buňky. Možná, kdo ví, se stane zázrak.

Našim hlavním vizuálním prvkem je kráva a prostor, se kterým pracujeme, slouží jako chrám krávě zasvěcený. Další objekty/výtvarné prvky, se kterými pracujeme odkazují k jatkám, takže pracujeme s texturou tkáně, masa, hmoty a krevního řečiště a vnitřnostmi. Snažíme se vytvořit tajemný prostor se spirituálním a zároveň lehce zneklidňujícím nádechem. Kostýmy odkazují na mši/rituál, takže vycházím z kněžského ornátu, mitry a mnišských kuten. Jejich nádech a zdobení bude navazovat na organické prvky použité ve scénografii. V rámci udržitelné scénografie bychom na většinu objektů, které budou z textilního materiálu, rády zpracovaly materiály z druhé ruky,“ dokresluje celý koncept Eva Justichová, scénografka a kostýmní výtvarnice. Její kolegyně Tereza Gsöllhoferová nakonec doplňuje: „vzhledem k celkovému konceptu využívajícímu prvky mystiky a určité záhadnosti jsme se i po výtvarné stránce rozhodli různé druhy materiálů – až na určité výjimky – používat spíše abstraktnějším až organickým způsobem, který v divácích pravděpodobně konkrétnější asociace vyvolá, ale primárně by celý prostor měl na člověka působit spíše skrze hutnou atmosféru a podněty dotýkající se podvědomí.

Degustační menu je z 90 % vegetariánské. Pouze jeden chod obsahuje maso. Je ale možné si při nákupu vstupenky zvolit čistě vegetariánskou variantu. Degustační menu je z 90 % vegetariánské. Pouze jeden chod obsahuje maso. Je ale možné si při nákupu vstupenky zvolit čistě vegetariánskou variantu.
Degustační menu je z 90 % vegetariánské. Pouze jeden chod obsahuje maso. Je ale možné si při nákupu vstupenky zvolit čistě vegetariánskou variantu.

První termíny BEEF jsou momentálně naplánovány na duben, ale vstupenky si můžete zakoupit už nyní (a nadělit si tak radost třeba pod stromeček)! Celkem se v Holešovické tržnici uskuteční pouze patnáct představení, přičemž každé z nich proběhne ve velmi omezeném počtu návštěvníků. Doporučujeme proto dlouho neotálet. Při výběru vstupenek si můžete zvolit i zcela vegetariánskou verzi. Jednotlivé chody jsou navíc párovány s alkoholickými i nealkoholickými nápoji. A co si podle autorů projektu odnesete mimo plného žaludku? Veronika slibuje nový zážitek, Tereza zase pocit, že jste nic podobného ještě nezažili. Adam by si přál, abyste si kromě plného žaludku a úžasu odnesli také pocit zamyšlení. Podle Evy by bylo ideální, pokud ve vás BEEF zanechá netradiční a trochu dekadentní zážitek, za kterým se budete chtít do Holešovické tržnice vracet. My vám přejeme dobrou chuť!

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:

Další z rubriky

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události