BEEF: Umění na talíři
„V rámci ojedinělé gastro performance v prostorách bývalých jatek v Holešovické tržnici vám naservírujeme jedenáctibodové menu v unikátním uměleckém zpracování. To, co vám jindy přijde jako obyčejná květina, vám my naservírujeme jako delikatesu, která pošimrá vaše smysly, a nejen ty chuťové…,“ slibuje gastro performance BEEF. Projekt vznikl na počest 130. výročí bývalých pražských jatek. „Tato akce je tvořena na míru pro Holešovickou tržnici, chtěli jsme vytvořit ojedinělou událost, která by oslavila 130 let od jejího vzniku a tematicky se odkazovala k bývalým jatkám a celkové historii areálu. Proto vzniká v hale 17 nejenom gastronomická performance, ale také další program, který by ji měl podpořit. Tedy fúze gastronomie, divadla designu a vůbec kreativních průmyslů,“ popisuje Veronika Svobodová, projektová manažerka Holešovické tržnice „Projekt rozhodně nemohl vzniknout jinde,“ vysvětluje režisér Adam Skala, „BEEF je tvořený jako site specific, vychází z témat a historie. Při tvorbě jsme často pracovali přímo v prostoru a každé řešení je tedy tzv. na míru. Zároveň ale platí, že každé umělecké dílo si začne v jednu chvíli žít vlastním životem. Takže těžko říct, co bude s BEEF dál.“
Chrám hodování
Jedenáctichodové degustační menu, z 90 % vegetariánské, připravuje tým šéfkuchaře Ládi Vaníčka ze Zátiší Group. „Naše představení je stylizované jako mše. Jedenáctka má v katolické obřadnosti zvláštní význam. Jednak symbolizuje něco neúplného, nedokonalého. Dalo by se říct i nedosyceného. Jedenáctka je také znakem lidské pokory, potřeby a hledání spásy,“ vysvětluje Adam symboliku celé slavnostní tabule. O té koneckonců vypovídají i velice sugestivní názvy jednotlivých chodů – budete moci zakusit Hostie, Zvěstování, Nanebevzetí či Křehkost života. Více o výběru samotných ingrediencí se dočtete na webových stránkách BEEF.
Ptáte se, jak takové delikatesy asi vypadají? „Jeden z prvních chodů vypadá jako kniha. Kniha, kterou společně s perforem otevíráme a začínáme v ní číst příběh, který kolem nás potom ožívá. V knize jsou ilustrace a vy si po chvíli všimnete, že ilustrace jsou jedlé. Dají se ze stránek vyloupnout a ochutnat. Můžete tedy doslovat sníst příběh, který čtete. Něco podobného se děje u každého z jedenácti chodů. Možná si i společně zazpíváme,“ prozrazuje Adam a dodává, „protože v performance BEEF je v hlavní roli jídlo. Divadelní složka by na sebe neměla strhávat pozornost, ale měla by hodování doplňovat a rozšiřovat o další rozměr. První tedy vzniklo menu. Zajímavostí je, že první verze menu jsem napsal jako příběh. Nerozepisoval jsem zde jednotlivé suroviny (to nechávám na šéfkuchaři), ale napsal jsem abstraktní a symbolický příběh vztahu jídla a lidí, který se pokusíme odvyprávět právě přes 11 chodů.“
Jídlo s příběhem
Večeře spojuje gastronomii s divadelním zážitkem a uměleckou performance, kde každý chod představuje propojení chutí, vizuálního umění a příběhů spojených s historií místa. Programem nás provede herec Kryštof Bartoš v roli velekněze. „Žánr gastro performance u nás existuje, ale většinou ve formě, kterou si nespojujeme s vysokou kulturou,“ reaguje na můj dotaz ohledně tradice gastro performance Adam. „Falešné středověké krčmy, kde vám herci k jídlu brnkají na loutny a kopou se pro vaše pobavení do zadku jsou v podstatě gastro performance. Z těch ambicioznějších bych zmínil inscenaci na Jatkách “Hostina”, tam ale šlo o divadlo a jídlo tu bylo jen taková nevýznamná kulisa.“
Kořeny gastro performance ale sahají o dost hlouběji. „Divadlo, u kterého se podávalo jakékoliv jídlo nebo pití není nic nového, divadlo, u kterého se večeřelo sahá také velmi hluboko do historie. Nicméně my jdeme směrem, kde podávané přímo souvisí se situací, která se bude odehrávat. Menu je speciálně vytvořené pro tuto událost a jinde jej neochutnáte. Jednotlivé chody vycházejí z divadelní situace a naopak - jedno bez druhého by nedávalo smysl,“ specifikuje Veronika a vysvětluje, kde hledal projekt BEEF inspiraci, „podobné projekty jsou v posledních letech velmi oblíbené v zahraniční - ohledně gastroperformance a propojení gastronomie s divadlem se snažíme inspirovat v jiných zemích a pokoušíme se přivézt obdobný žánr i k nám.“ Adam k tomu dodává: „troufám si tvrdit, že je náš projekt tím zdaleka nejambicióznějším. Spolupracujeme se špičkovým šéfkuchařem, forma degustační večeře o jedenácti chodech je náročná. Troufám si říct, že samotná divadelní složka otevírá zajímavá témata o vztahu nás, lidí našeho jídla.“
Pod rouchem tajemna
Vizualita je důležitou součástí celé performance. Některé z vizuálů až budí strach a vyvolávají zneklidňující pocity. To, že celá show nebude útočit pouze na vaše chuťové pohárky, ale zapůsobí i na všechny smysly, slibuje propracovaná scénografie i kostýmy. „Pracujeme s barevnou paletou živého masa, což je tak trochu náš podpis. Koneckonců, naše skupina si říká MASO už skoro deset let. V kostýmech najdete prvky z řeznické profese, košile, sekery, nože. Ty se ale nápaditě mísí s tématy ze světa katolické církve, v našem pojetí se stávají ornáty, mitrami a podobně. Celý prostor, do kterého vstupujete, by měl působit jako živý organismus,“ vysvětluje Adam pečlivě promyšlené detaily celé performance.
„Našim hlavním vizuálním prvkem je kráva a prostor, se kterým pracujeme, slouží jako chrám krávě zasvěcený. Další objekty/výtvarné prvky, se kterými pracujeme odkazují k jatkám, takže pracujeme s texturou tkáně, masa, hmoty a krevního řečiště a vnitřnostmi. Snažíme se vytvořit tajemný prostor se spirituálním a zároveň lehce zneklidňujícím nádechem. Kostýmy odkazují na mši/rituál, takže vycházím z kněžského ornátu, mitry a mnišských kuten. Jejich nádech a zdobení bude navazovat na organické prvky použité ve scénografii. V rámci udržitelné scénografie bychom na většinu objektů, které budou z textilního materiálu, rády zpracovaly materiály z druhé ruky,“ dokresluje celý koncept Eva Justichová, scénografka a kostýmní výtvarnice. Její kolegyně Tereza Gsöllhoferová nakonec doplňuje: „vzhledem k celkovému konceptu využívajícímu prvky mystiky a určité záhadnosti jsme se i po výtvarné stránce rozhodli různé druhy materiálů – až na určité výjimky – používat spíše abstraktnějším až organickým způsobem, který v divácích pravděpodobně konkrétnější asociace vyvolá, ale primárně by celý prostor měl na člověka působit spíše skrze hutnou atmosféru a podněty dotýkající se podvědomí.“
První termíny BEEF jsou momentálně naplánovány na duben, ale vstupenky si můžete zakoupit už nyní (a nadělit si tak radost třeba pod stromeček)! Celkem se v Holešovické tržnici uskuteční pouze patnáct představení, přičemž každé z nich proběhne ve velmi omezeném počtu návštěvníků. Doporučujeme proto dlouho neotálet. Při výběru vstupenek si můžete zvolit i zcela vegetariánskou verzi. Jednotlivé chody jsou navíc párovány s alkoholickými i nealkoholickými nápoji. A co si podle autorů projektu odnesete mimo plného žaludku? Veronika slibuje nový zážitek, Tereza zase pocit, že jste nic podobného ještě nezažili. Adam by si přál, abyste si kromě plného žaludku a úžasu odnesli také pocit zamyšlení. Podle Evy by bylo ideální, pokud ve vás BEEF zanechá netradiční a trochu dekadentní zážitek, za kterým se budete chtít do Holešovické tržnice vracet. My vám přejeme dobrou chuť!
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.