PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Galerie článku (7)

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Šíře záběru umělkyně rozkročené mezi Prahou a Vídní však byla mnohem rozmanitější: malovala, ilustrovala, věnovala se různým grafickým disciplínám a navrhovala i porcelán či nábytek. Opomenuta by neměla být ale ani její pedagogická činnost, pomáhala dalším ženám, které se odvážně snažily proniknout do světa umění.

Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Vilemína Podhajská se narodila v samém závěru 19. století v rodině vídeňských Čechů, která se čile účastnila spolkového života české menšiny v metropoli Rakouska-Uherska. Dívka přezdívaná Minka brzy projevila výtvarný talent, na elitní umělecké školy ale tehdy ještě jako žena přístup neměla. Přesto díky studiu na Kunstschule für Frauen und Mädchen, později Wiener Frauenakademie, získala všestranné výtvarné vzdělání a pochytila to nejlepší, co tehdejší umělecké prostředí Vídně nabízelo. Malbu a kresbu studovala u profesorů Ludwiga Michalka a Adolfa Boehma, základy sochařské práce získala u Georga Klimta a dřevoryt ji učil Friedrich König.

Všestrannou výtvarnici inspirovala vídeňská secese

Minka Podhajská byla členkou skupiny okolo Gustava Klimta a v roce 1908 vystavovala na vídeňském Kunstschau právě s takzvanou Klimt-Gruppe. V té době ji výrazně ovlivnila vídeňská secesní umělecká scéna. Už o rok později měla společnou výstavu s avantgardní Die Neukunstgruppe. Zásadní pro ni byla otázka Gesamtkunstwerku, komplexního uměleckého díla a snaha o estetizaci předmětů denní potřeby, které v souladu s dobovým chápáním vnímala jako jednotlivá malá umělecká díla.

Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques
Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques

Nejprve se věnovala hlavně grafice a ilustraci, brzy se zaměřila právě na hračky, které byly od počátku velice nadšeně přijímány. Záběr její tvorby v průběhu života byl až neuvěřitelně široký, tvořila kresby, grafické listy, dřevoryty či ilustrace, v malbě se pak zaměřila na krajinomalby z cest i takzvané portréty květin. V těchto detailních obrazech se snažila zachytit nejen tvar, ale také duši rostliny. Nevyhýbala se ani sochařské tvorbě, kdy vytvářela především drobnější skulptury a upomínkové předměty. Do výroby se dostala i její keramika, navrhla několik servisů na čaj, kávu a čokoládu pro keramickou manufakturu firmy Rydl a Thon – Graniton ve Svijanech.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid

„V nitru se cítím malířkou, to je vlastně moje povolání. Ale mým zaměstnáním – a myslím, že si mne veřejnost zařadila spíše sem – jsou hračky. Barvy jsou pro mne důležité, miluji barvy, potrpím si na ně. Nejsem jen malířka, jsem také barvičkářka, jak mi nadávají,“ napsala o sobě Minka Podhajská v týdeníku Právo lidu ve třicátých letech.

Hračky povznesla mezi užité umění

Jako významná tvůrkyně družstva Artěl stála v nové Československé republice u zrodu moderní české hračky. Tvořila dřevěné soustružené figurky i stavebnice, později přidala i hračky textilní. Pro všechny materiály ale platilo, že na hračky uplatňovala pohled propojující estetiku, psychologii a didaktiku. Její hračky charakterizují veselé barvy a radost ze života, to vše s moderní elegancí a dotekem vídeňské secese.

Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM
Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM

Mezi jejími dřevěnými postavičkami nechyběla různorodá zvířata (krocan, tukan, velbloud, páv, medvěd a další) a lidi různých povolání (baletka), zájmů (sokolové a sokolky), pocházející z různých míst (Afričan, Mexičan), zachycení v různých situacích (svatba) či tradiční postavičky jako Mikuláš a čert. V roce 1907 pak navrhla soubor budov, rostlin a figurek lidí i domácích zvířat nazvaný Jihočeský statek, který zhotovilo Hořické hračkářské družstvo. Na výrobě hraček spolupracovala také s Wienerwerkstätte či s Deutschen Werkstätten für Handwerkskunst v Drážďanech.

V Praze vystavila své hračky už roku 1907, velký soubor maleb, kreseb, grafik a hraček pak v roce 1910 v Topičově salonu na společné výstavě s Valerií Myslivečkovou. Definitivně se do hlavního města nově vzniklé Československé republiky přestěhovala v roce 1919. Zpočátku se tu necítila nejlépe a utrpěla tím i její malířská práce, kterou na nějakou dobu odložila na úkor drobnějších grafických prací, dřevorytů a právě hraček.

Pro Československo tvořila nejen hračky, ale také expozice světových výstav

Brzy po příchodu do Prahy získala nabídku od ministerstva školství a národní osvěty, díky níž se stala instruktorkou pro hračky ve Státním školském ústavu pro domácký průmysl. Hračky sama navrhovala, zároveň vedla i hračkářské kurzy. Kromě zmíněných figurek se zaměřovala na didaktické hry a stavebnice či hračky z textilu a juty.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Mimo to se podílela i na českých instalacích na mezinárodních výstavách. V roce 1925 vytvořila se svým týmem v Paříži oceňovanou expozici československých odborných škol. Na konci druhé světové války pak chystala československou expozici pro Světovou výstavu v New Yorku, jejímž hlavním exponátem bylo dioráma s výjevem Přísahy presidenta George Washingtona na americkou ústavu, pro nějž Minka Podhajská oblékla jednotlivé figury. Vrátila se i k malbě, své obrazy představila na výstavě v Topičově salonu v roce 1931.

V poválečném období se Minka Podhajská přesunula do Lužických hor, kde koupila malý domek v obci Zdislava (dříve Schönbach). Nejprve zde malovala, postupně pak kvůli oční chorobě omezila svou výtvarnou tvorbu, uznávanou umělkyní ale zůstala. „Naučila se svému řemeslu tak důkladně, že mohla tvořit v jakémkoliv materiálu a formě, ať to byl dřevoryt, lept, nebo tempera, olej, akvarel. Kreslila návrhy na gobelíny, čalouny, plakáty, ex-libris, novoročenky, pohlednice, zkrátka všechno, čím se dá zkrášlit denní život. Pomáhal jí přitom její nezmarný humor, vtip a chuť pustit se do každého problému, který jí život postavil do cesty,“ připomněl rozmanitou tvorbu Minky Podhajské v roce 1961 u příležitosti jejích osmdesátých narozenin v časopise Vlasta Jaromír Doležal.

Tvorba Minky Podhajské je vzorem pro designéry dodnes, otevřeně se k inspiraci jejími dřevěnými hračkami hlásí třeba Tereza Talichová. Ta pod značkou Tititi tvoří jednoduché, vkusné a zároveň zábavné figurky, které mohou sloužit stejně dobře jako sběratelský umělecký předmět i k dětské hře. „Bylo by to nádherné, kdybychom mohly obě pracovat v ateliéru na podobných věcech a mít tvůrčí svobodu, je to krásná představa. Ale po pravdě nevím, jestli bych jí intelektuálně stačila, byla velmi sečtělá, vzdělaná, jazykově vybavená, podle mě hvězda,“ přiznala na dotaz magazínu Forbes, zda by se chtěla s průkopnicí designérské a hračkářské práce setkat. 

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Do galerie
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Faktor K oživil strážnici již před dvěma lety
Číst článek
16. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Brno světové! Projekt umělecké rezidence TIC vybízí k propojení lokálního prostředí se zahraničními umělci

Městská část Brno-sever se stává místem jedinečné spolupráce mezinárodních umělců a místní komunity. Projekt umělecké Rezidence TIC nabízí zahraničním umělcům příležitost tvořit, reflektovat a interagovat s lokálním prostředím díky pobytu v rezidenčním bytě na adrese Hvězdová 6.

Design & umění
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková
Číst článek
27. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?
Číst článek
26. 09. 2024
Lenka Kašparová
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2
Číst článek
14. 08. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Design & umění Rozhovory
Červené cihlové stěny Domu umění zrcadlí architekturu místních hornických kolonií. Díky svému puristickému vzhledu a velkým plochám cihlových stěn je Dům umění výrazný v rámci okolní zástavby. | Zdroj: Galerie výtvarného umění v Ostravě, GVUO.
Číst článek
05. 08. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 8 min

Drsná a inspirativní. Ostrava láká na nejlepší architekturu i výstavní scénu v republice

Historie Ostravy je spjata s hornictvím a hutnictvím. Své průmyslové dědictví město dnes úspěšně kombinuje s moderním designem a kulturou, přitahuje tak milovníky umění, architektury a gastronomie. Vydejte se na prohlídku s naším průvodcem.

Design & umění Design guide
Ikea - čokoládový adventní kalendář

AKCE A UDÁLOSTI

Podoby prožívání a definování identity, těla a pohlaví i kulturních tabu. Tato témata představí umělkyně Katarzyna Kozyra v ostravské GVUO. Nenechte si ujít působivý výběr prací z dosavadní kariéry autorky.

Od 25. září 2024 do 5. ledna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Faktor K oživil strážnici již před dvěma lety
Číst článek
16. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Brno světové! Projekt umělecké rezidence TIC vybízí k propojení lokálního prostředí se zahraničními umělci

Městská část Brno-sever se stává místem jedinečné spolupráce mezinárodních umělců a místní komunity. Projekt umělecké Rezidence TIC nabízí zahraničním umělcům příležitost tvořit, reflektovat a interagovat s lokálním prostředím díky pobytu v rezidenčním bytě na adrese Hvězdová 6.

Design & umění
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Jak to mají sklářští designéři se sociálními sítěmi?
Číst článek
11. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Problém jménem algoritmus. Žijeme v bublině a nedostávají se k nám věci, které by nás mohly posunout. Jaká rizika a výhody má instagram pro české designéry?

Bez nich se už neobejdeme, ale soužití s nimi přináší i řadu nepříjemností. Sociální sítě ovlivňují všechny obory a design není výjimkou. Jak s nimi pracují úspěšní lokální designéři?

Názory & polemika
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Bohdašín
Číst článek
07. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

S úctou k tradici. Na úpatí Jestřebích hor stojí statek Bohdašín, kterému majitelé vtiskli harmonický genius loci

Je to kraj, kde se narodili velikáni české literatury. Ve zdejších kopcích se procházel Čapek i Škvorecký. Kouzlo má zdejší příroda stále. A nyní navíc přibyl další důvod, proč se vydat na víkend právě sem – nově opravený statek Bohdašín 17.

Interiér & architektura
Budova Dřeváku
Číst článek
04. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Největší bytový dům ze dřeva vyroste v ČR. Dřevák od studia Jakub Cigler Architekti sází na udržitelnost i vysoký standard bydlení

Zpráva o švýcarském mrakodrapu od dánského studia SHL jistě před lety vyrazila všem dech. Bylo to především tím, že se jednalo o dřevěnou stavbu. Nyní se takové dočkáme i my. Skanska uvádí do prodeje bytový dům Dřevák, který se má stát doposud největším bytovým domem ze dřeva v České Republice.

Interiér & architektura
Jitka Hurábová s architektem Miroslavem Krátkým
Číst článek
02. 10. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Neměli jsme za úkol tvořit architekturu, ale plátno pro krásné produkty. Byl to zdravý projekt, říká Mirek Krátký ze studia archicraft o rekonstrukci showroomu firmy LD Seating

Dříve kuchyňské studio, dnes prostor plný designového sezení. LD Seating z Boskovic nejsou v pražském Karlíně žádnými nováčky, jejich showroom ale nedávno prošel rekonstrukcí podle návrhu studia archicraft. Jak jednatel Jakub Huráb a architekt Mirek Krátký vzájemnou spolupráci hodnotí?

Interiér & architektura
Firma Janošík překračuje hranice možného s rámy Paranormal
Číst článek
30. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Nic není nemožné. Rodinná firma Janošík vyrábí okna, která váží tunu, ale překvapí svojí subtilností

Rodinná firma Janošík z Valašska se specializuje na výrobu oken. A to ne ledajakých. Dlouhodobě se ji daří posouvat hranice možného. Okna jsou v jejich případě synonymem estetické dokonalosti.

Interiér & architektura
Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková
Číst článek
27. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?
Číst článek
26. 09. 2024
Lenka Kašparová
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění