PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Galerie článku (7)

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Šíře záběru umělkyně rozkročené mezi Prahou a Vídní však byla mnohem rozmanitější: malovala, ilustrovala, věnovala se různým grafickým disciplínám a navrhovala i porcelán či nábytek. Opomenuta by neměla být ale ani její pedagogická činnost, pomáhala dalším ženám, které se odvážně snažily proniknout do světa umění.

Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Řezby Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Vilemína Podhajská se narodila v samém závěru 19. století v rodině vídeňských Čechů, která se čile účastnila spolkového života české menšiny v metropoli Rakouska-Uherska. Dívka přezdívaná Minka brzy projevila výtvarný talent, na elitní umělecké školy ale tehdy ještě jako žena přístup neměla. Přesto díky studiu na Kunstschule für Frauen und Mädchen, později Wiener Frauenakademie, získala všestranné výtvarné vzdělání a pochytila to nejlepší, co tehdejší umělecké prostředí Vídně nabízelo. Malbu a kresbu studovala u profesorů Ludwiga Michalka a Adolfa Boehma, základy sochařské práce získala u Georga Klimta a dřevoryt ji učil Friedrich König.

Všestrannou výtvarnici inspirovala vídeňská secese

Minka Podhajská byla členkou skupiny okolo Gustava Klimta a v roce 1908 vystavovala na vídeňském Kunstschau právě s takzvanou Klimt-Gruppe. V té době ji výrazně ovlivnila vídeňská secesní umělecká scéna. Už o rok později měla společnou výstavu s avantgardní Die Neukunstgruppe. Zásadní pro ni byla otázka Gesamtkunstwerku, komplexního uměleckého díla a snaha o estetizaci předmětů denní potřeby, které v souladu s dobovým chápáním vnímala jako jednotlivá malá umělecká díla.

Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques
Minka Pohdhajská: Husy, 1905. Zdroj: Art Antiques

Nejprve se věnovala hlavně grafice a ilustraci, brzy se zaměřila právě na hračky, které byly od počátku velice nadšeně přijímány. Záběr její tvorby v průběhu života byl až neuvěřitelně široký, tvořila kresby, grafické listy, dřevoryty či ilustrace, v malbě se pak zaměřila na krajinomalby z cest i takzvané portréty květin. V těchto detailních obrazech se snažila zachytit nejen tvar, ale také duši rostliny. Nevyhýbala se ani sochařské tvorbě, kdy vytvářela především drobnější skulptury a upomínkové předměty. Do výroby se dostala i její keramika, navrhla několik servisů na čaj, kávu a čokoládu pro keramickou manufakturu firmy Rydl a Thon – Graniton ve Svijanech.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Livebid

„V nitru se cítím malířkou, to je vlastně moje povolání. Ale mým zaměstnáním – a myslím, že si mne veřejnost zařadila spíše sem – jsou hračky. Barvy jsou pro mne důležité, miluji barvy, potrpím si na ně. Nejsem jen malířka, jsem také barvičkářka, jak mi nadávají,“ napsala o sobě Minka Podhajská v týdeníku Právo lidu ve třicátých letech.

Hračky povznesla mezi užité umění

Jako významná tvůrkyně družstva Artěl stála v nové Československé republice u zrodu moderní české hračky. Tvořila dřevěné soustružené figurky i stavebnice, později přidala i hračky textilní. Pro všechny materiály ale platilo, že na hračky uplatňovala pohled propojující estetiku, psychologii a didaktiku. Její hračky charakterizují veselé barvy a radost ze života, to vše s moderní elegancí a dotekem vídeňské secese.

Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM
Minka Podhajská: Dětské vlastnosti, 1920. Zdroj: UPM

Mezi jejími dřevěnými postavičkami nechyběla různorodá zvířata (krocan, tukan, velbloud, páv, medvěd a další) a lidi různých povolání (baletka), zájmů (sokolové a sokolky), pocházející z různých míst (Afričan, Mexičan), zachycení v různých situacích (svatba) či tradiční postavičky jako Mikuláš a čert. V roce 1907 pak navrhla soubor budov, rostlin a figurek lidí i domácích zvířat nazvaný Jihočeský statek, který zhotovilo Hořické hračkářské družstvo. Na výrobě hraček spolupracovala také s Wienerwerkstätte či s Deutschen Werkstätten für Handwerkskunst v Drážďanech.

V Praze vystavila své hračky už roku 1907, velký soubor maleb, kreseb, grafik a hraček pak v roce 1910 v Topičově salonu na společné výstavě s Valerií Myslivečkovou. Definitivně se do hlavního města nově vzniklé Československé republiky přestěhovala v roce 1919. Zpočátku se tu necítila nejlépe a utrpěla tím i její malířská práce, kterou na nějakou dobu odložila na úkor drobnějších grafických prací, dřevorytů a právě hraček.

Pro Československo tvořila nejen hračky, ale také expozice světových výstav

Brzy po příchodu do Prahy získala nabídku od ministerstva školství a národní osvěty, díky níž se stala instruktorkou pro hračky ve Státním školském ústavu pro domácký průmysl. Hračky sama navrhovala, zároveň vedla i hračkářské kurzy. Kromě zmíněných figurek se zaměřovala na didaktické hry a stavebnice či hračky z textilu a juty.

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Arthouse Hejtmanek

Mimo to se podílela i na českých instalacích na mezinárodních výstavách. V roce 1925 vytvořila se svým týmem v Paříži oceňovanou expozici československých odborných škol. Na konci druhé světové války pak chystala československou expozici pro Světovou výstavu v New Yorku, jejímž hlavním exponátem bylo dioráma s výjevem Přísahy presidenta George Washingtona na americkou ústavu, pro nějž Minka Podhajská oblékla jednotlivé figury. Vrátila se i k malbě, své obrazy představila na výstavě v Topičově salonu v roce 1931.

V poválečném období se Minka Podhajská přesunula do Lužických hor, kde koupila malý domek v obci Zdislava (dříve Schönbach). Nejprve zde malovala, postupně pak kvůli oční chorobě omezila svou výtvarnou tvorbu, uznávanou umělkyní ale zůstala. „Naučila se svému řemeslu tak důkladně, že mohla tvořit v jakémkoliv materiálu a formě, ať to byl dřevoryt, lept, nebo tempera, olej, akvarel. Kreslila návrhy na gobelíny, čalouny, plakáty, ex-libris, novoročenky, pohlednice, zkrátka všechno, čím se dá zkrášlit denní život. Pomáhal jí přitom její nezmarný humor, vtip a chuť pustit se do každého problému, který jí život postavil do cesty,“ připomněl rozmanitou tvorbu Minky Podhajské v roce 1961 u příležitosti jejích osmdesátých narozenin v časopise Vlasta Jaromír Doležal.

Tvorba Minky Podhajské je vzorem pro designéry dodnes, otevřeně se k inspiraci jejími dřevěnými hračkami hlásí třeba Tereza Talichová. Ta pod značkou Tititi tvoří jednoduché, vkusné a zároveň zábavné figurky, které mohou sloužit stejně dobře jako sběratelský umělecký předmět i k dětské hře. „Bylo by to nádherné, kdybychom mohly obě pracovat v ateliéru na podobných věcech a mít tvůrčí svobodu, je to krásná představa. Ale po pravdě nevím, jestli bych jí intelektuálně stačila, byla velmi sečtělá, vzdělaná, jazykově vybavená, podle mě hvězda,“ přiznala na dotaz magazínu Forbes, zda by se chtěla s průkopnicí designérské a hračkářské práce setkat. 

Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk Do galerie
Hračky Minky Podhajské. Zdroj: Okenko.uk
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Tereza Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

Nejnovější články

Tereza Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění