PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Prohlídky města s průvodci jsou dlouhou řadu let součástí programu Turistického informačního centra (TIC) v Brně. Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno říká, že tyto prohlídky v minulosti ale nebyly ničím výjimečné: „Byla to taková klasika – historie, orloj, Švédi. Rozhodli jsme se, že k tomu chceme přistoupit jinak. A tak vznikly autentické prohlídky.“ V čem se autentické prohlídky města liší od těch běžných? Proč je doprovází tak výrazný vizuál? A jak prohlídky vnímají sami průvodci?

Na odpovědi jsme se zeptali těch nejpovolanějších: kromě Jany Janulíkové to byl fotograf a autor vizuálu Roman Franc a průvodkyně Helena Matulová.

Pocítit atmosféru Brna - bez nadsázky i bez zjednodušení

Můžete mi krátce přiblížit náplň Autentických prohlídek a to, včem se liší od klasických městských prohlídek?

JANA: Slovo “autentický” v názvu označuje přístup, který zprostředkovává skutečné a originální zážitky z Brna, tedy takové, které nejsou jen povrchní nebo turisticky přizpůsobené. Prohlídky kladou důraz na méně známé příběhy, kuriozity a unikátní atmosféru brněnských zákoutí. Jde nám o autenticitu zážitku i osoby průvodce. Prohlídky vedou místní průvodci, kteří sdílí osobní vhled do města a jeho jedinečných reálií. Tento přístup dovoluje účastníkům nejen objevovat brněnské kulturní a historické památky, ale i pocítit atmosféru města tak, jak ji vnímají lidé, kteří v něm žijí – bez nadsázky, bez příkras, ale i bez zjednodušení, často s přesahem do osobních příběhů, architektury či místní komunity.

Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu. Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Foto: Roman Franc

Kterou prohlídku máte nejraději a která je podle vás ta nejautentičtější?

JANA: Baví mě hodně prohlídky zaměřené na brněnský industriál. Bývalé továrny a fabriky, pohnuté osudy židovských a německých rodin, dělnické kolonie, zbrojovka, slévárna, brownfieldy… Brno jako takzvaný Moravský Manchester má k tomuto tématu opravdu co nabídnout.

Tu nejautentičtější by bylo těžké vybrat. Tou nejkontroverznější byla podle mě „Nejhnusnější místa v Brně“. Škaredá místa najdete ve všech městech, i těch světových. Průvodce však citlivě vysvětloval historické i majetkové souvislosti, proč tomu tak je v Brně. Byl to poučný pohled na tak běžný problém, a i o takových je třeba se bavit.

Jaký máte feedback od návštěvníků a jaké prohlídky se řadí k těm nejoblíbenějším?

JANA: Je skoro neskutečné, jak se zvýšila návštěvnost. Každý rok stoupá, musíme přidávat další a další témata. Třeba v roce 2019 se prohlídek zúčastnilo 1667 osob, v minulém roce to bylo 2982. To je pecka. Lidé chtějí Brno poznávat, průvodci ho zas chtějí ukázat, a za to jsme moc rádi.

Oblíbené jsou prohlídky po architektuře, ale také více lifestylové, jako Pivní Brno, Smrt a rozklad v Brně, Kolem řeky za kávou nebo aktivní Running tours. Nejkrásnější je, že se lidé na prohlídky vrací - většinou místní obyvatelé, kteří chtějí poznávat město, ve kterém žijí, ze všech stran.

Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem. Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Foto: Roman Franc

Dámy s langošem, poslední zbrojovák a smuteční duchové

Zásadní součástí konceptu brněnských autentických prohlídek je vizuál v podobě doprovodných fotografií od Romana France. Jeho fotografie jsou na první pohled snadno rozeznatelné. Fotograf kombinuje humor s vážností stejně lehce, jako inscenuje zdánlivě samozřejmé scény. Jeho modely nejsou bezejmenní lidé, ale skuteční „Brňáci“, které potkává na svých toulkách městem i uvnitř hospod a kaváren. V každé fotce je napětí, které vyvolává otázky: kdo je na fotce? Co zobrazuje? A jak vypadala její příprava?

Začala bych obdobím, které je aktuální – podzimem. Jak vznikla fotografie se hřbitovními duchy?

ROMAN: Na brněnském hřbitově jsou lidé, kteří se věnují údržbě náhrobků jako externí zaměstnanci. Jejich práce je důležitá, ale není vidět. Oblékl jsem je proto do bílých obleků, aby vypadali jako duchové, když v listopadu máme ty Dušičky. Chtěl jsem to téma trochu odlehčit. Zároveň s nimi pózuje pán v obleku, který se tam vlastně dostal náhodou. Šel kolem z pohřbu a svolil k tomu, abychom ho do fotky zakomponovali. Spojit vážné a humorné není vůbec jednoduché, ale takhle fotka to krásně kombinuje. Je autentická právě v příběhu, který se s ní pojí.

Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově. Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Foto: Roman Franc

O fotce brněnské Zbrojovky jsem se dočetla, že není jasné, jestli na ikonické kostce stojí opravdu její poslední zaměstnanec, nebo jeho náhradník. Proto se zeptám trochu záludně, který z nich tam nakonec je zachycený?

ROMAN: Až do posledního okamžiku tam měl stát poslední zbrojovák, který si to hodně přál. Tři dny před focením jsme to zkoušeli, protože on se opravdu bál vylézt až tam nahoru. Šli jsme postupně – nejprve jsme vylezli na střechu, pak o stupínek výš, až jsme se nakonec dostali až k samotné kostce, ale bohužel ho přemohl strach. Ale poslední zbrojovák tam symbolicky stojí, protože má na sobě autentické oblečení, které náhradníkovi pravý zbrojovák propůjčil.

Některé fotky na mě působí jako dílo náhodné inspirace, ostatní naopak jako dlouho připravovaný projekt. Jak nad nimi vlastně přemýšlíte?

ROMAN: Znám svět okolo sebe a vnímám denně spoustu motivů, které se potom snažím propojovat do různých souvislostí a vytvářet nové významy. Většinu lidí na svých fotografiích znám osobně a chci zachytit jejich příběhy. Realizace každé z fotografií je náročná, většinou to jsou měsíce příprav a samotná fotografie je do posledního detailu zinscenovaná. Hezky to je vidět například na fotce dvou dam v kožichu, které stojí na okraji bazénu a každá z nich v ruce drží langoš.

Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník? Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Foto: Roman Franc

Ano, vím, to je kouzelná fotografie. Jaký je její příběh?

ROMAN: Ta fotka je vlastně zimní. Rozhodl jsem se, že chci spojit zimu s létem a s motivy, které s ním jsou spojené – jako je právě koupaliště v Brně Zábrdovicích a langoš. Dvě dámy v kožiších jsou shodou okolností sestry, takže mají pěknou fotku do rodinného alba. Focení se účastnili i jejich manželé, pak jsme šli všichni společně do hospody, a nakonec jsem jim z té fotky udělal PFko, které rozdávali známým a rodině. Každoročně pak slavíme „výročí“ té fotografie.

Která z vašich fotek v nejvíce utkvěla v paměti? Máte nějakou srdcovku?

ROMAN: To úplně nemám. Pro mě je každá fotka spojená s příběhem, který je jedinečný a autentický, a proto spolu nemohou soutěžit. Jsem rád, když mé fotky vypráví příběhy dál – například fotografie jiných sester, vzpěraček, byla tváří festivalu fotografie PhotoSaintGermain, další se staly součástí sbírky knihovny amerického Kongresu. Nejdůležitější pro mě jsou ale příběhy, které jsou s nimi spjaté. Krásný je svázaný také s fotkou, na které jsou bratři kapucíni. Účastnilo se jí několik hasičských týmů a kapucíni ji potom využili také pro oslavu svých šedesátých narozenin.

Pro letošní zimu jsme kupříkladu fotili inscenaci Betlému, které se účastnila také jedna řádová sestra. Řekla nám, že děláme skutečné umění. Bylo to v dané situaci trochu legrační, jak tam tak stála s ovcí na provázku a tohle pronesla, ale opravdu mě to potěšilo.

Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc. Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Foto: Tomáš Gál

Propojování minulosti a současnosti, velkých i malých příběhů

Autentické prohlídky by ovšem nemohly existovat bez profesionálních průvodců a průvodkyň. V jejich vyprávění se ukrývá to největší zlato – příběhy Brna, jeho obyvatel, domů a ulic, parků a kostelů. Jsou to příběhy, které jsou zapsány hluboko v historii města, v paměti jeho obyvatel i v základních kamenech historických staveb. S průvodkyní Helenou Matulovou jsme si povídali o specifičnosti její práce i tom, co ji na prohlídkách nejvíce baví. A co ji naopak nejvíce zaskočilo?

Na jaké Autentické prohlídky se konkrétně zaměřujete?

HELENA: V rámci Autentických prohlídek aktuálně provázím cyklus s názvem Příběhy brněnských domů. Je tam to, co mě už od malička baví ze všeho nejvíc – životní příběhy lidí. Nikdy jsem totiž moc nebyla na letopočty a definice a obdivuji všechny kolegy, kteří dokáží krásně vyprávět například o architektuře. Když se zastavím s návštěvníky u některého z domů v rámci procházky, vyprávím jim o lidech, kteří v domě žili, o tom, co veselého nebo smutného se tam stalo, o tom, jak se třeba ty velké historické události projevily v jejich zdánlivě obyčejných životech. Někdy dojde i na duchařské historky nebo urban legendy. Snažím se taky, aby prohlídky byly plně bezbariérové a krátké co do vzdálenosti, aby si je mohli užít i senioři. Na poslední procházce jsme se například pohybovali prakticky pořád v prostoru Malinovského náměstí.

Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let. Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Foto: Roman Franc

Co si v rámci prohlídek návštěvníci nejvíce oblíbili?

HELENA: Myslím, že každý návštěvník si najde svého průvodce a téma, které ho baví. V tom je právě cyklus AutenTIC úžasný, nabízí pro každého návštěvníka něco zajímavého.

Co je vaše nejoblíbenější část prohlídek?

HELENA: Mě baví prohlídky od začátku až do konce. Baví mě si je připravovat, sbírat dlouhé hodiny informace a dávat je do kontextů. Baví mě skládat ty příběhy dohromady. A hlavně mě baví, a to opravdu hodně, vyprávět příběhy lidem. Asi jsem trochu exhibicionista, ale mám opravdu radost, když všichni kolem mě poslouchají a vidím na nich, že je to zajímá. Mám radost i z toho, že se i „obyčejná“ historie dostává mezi lidi. Protože nejenom ty velké historické události si zaslouží zapamatování.

"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál. "Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
Foto: Roman Franc

Je něco, co vás v rámci Autentických prohlídek nejvíce překvapilo? Nějaký příběh či místo, které jste sama třeba do té doby neznala?

HELENA: Nemůžu říct, že by mě něco nějak zásadně překvapilo, ale vždycky mám radost, když se zapojí i návštěvníci prohlídek. Třeba když si vyprávíme příběh některého z domů a ozve se někdo z návštěvníků, že v tom domě například žili jeho prarodiče a doplní dalších pár zajímavých detailů. Stává se to na každé procházce a je to super propojení minulosti se současností.

Kdy prohlídky probíhají a jak se na ně mohou zájemci dostat?

HELENA: Prohlídky pořádáme sezonně, tedy na jaře, v létě, na podzim a v zimě, a i témata tomu přizpůsobujeme. Vyrazit s námi můžete po práci na skok do města nebo na delší víkendové toulání. Máme i prohlídky na kole nebo běžecké a pořádáme i přednášky pro ty, kteří raději posedí. Stačí si zvolit, co vás nejvíce zaujme a koupit lístek. Kde? Na webu autenticke-prohlidky-brno.cz

Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží). Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Foto: Roman Franc

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události