PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.

Žádná suchá data a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky, netradiční koncept pomáhá poznat město skrz pivo nebo smrt

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Prohlídky města s průvodci jsou dlouhou řadu let součástí programu Turistického informačního centra (TIC) v Brně. Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno říká, že tyto prohlídky v minulosti ale nebyly ničím výjimečné: „Byla to taková klasika – historie, orloj, Švédi. Rozhodli jsme se, že k tomu chceme přistoupit jinak. A tak vznikly autentické prohlídky.“ V čem se autentické prohlídky města liší od těch běžných? Proč je doprovází tak výrazný vizuál? A jak prohlídky vnímají sami průvodci?

Na odpovědi jsme se zeptali těch nejpovolanějších: kromě Jany Janulíkové to byl fotograf a autor vizuálu Roman Franc a průvodkyně Helena Matulová.

Pocítit atmosféru Brna - bez nadsázky i bez zjednodušení

Můžete mi krátce přiblížit náplň Autentických prohlídek a to, včem se liší od klasických městských prohlídek?

JANA: Slovo “autentický” v názvu označuje přístup, který zprostředkovává skutečné a originální zážitky z Brna, tedy takové, které nejsou jen povrchní nebo turisticky přizpůsobené. Prohlídky kladou důraz na méně známé příběhy, kuriozity a unikátní atmosféru brněnských zákoutí. Jde nám o autenticitu zážitku i osoby průvodce. Prohlídky vedou místní průvodci, kteří sdílí osobní vhled do města a jeho jedinečných reálií. Tento přístup dovoluje účastníkům nejen objevovat brněnské kulturní a historické památky, ale i pocítit atmosféru města tak, jak ji vnímají lidé, kteří v něm žijí – bez nadsázky, bez příkras, ale i bez zjednodušení, často s přesahem do osobních příběhů, architektury či místní komunity.

Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu. Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Foto: Roman Franc

Kterou prohlídku máte nejraději a která je podle vás ta nejautentičtější?

JANA: Baví mě hodně prohlídky zaměřené na brněnský industriál. Bývalé továrny a fabriky, pohnuté osudy židovských a německých rodin, dělnické kolonie, zbrojovka, slévárna, brownfieldy… Brno jako takzvaný Moravský Manchester má k tomuto tématu opravdu co nabídnout.

Tu nejautentičtější by bylo těžké vybrat. Tou nejkontroverznější byla podle mě „Nejhnusnější místa v Brně“. Škaredá místa najdete ve všech městech, i těch světových. Průvodce však citlivě vysvětloval historické i majetkové souvislosti, proč tomu tak je v Brně. Byl to poučný pohled na tak běžný problém, a i o takových je třeba se bavit.

Jaký máte feedback od návštěvníků a jaké prohlídky se řadí k těm nejoblíbenějším?

JANA: Je skoro neskutečné, jak se zvýšila návštěvnost. Každý rok stoupá, musíme přidávat další a další témata. Třeba v roce 2019 se prohlídek zúčastnilo 1667 osob, v minulém roce to bylo 2982. To je pecka. Lidé chtějí Brno poznávat, průvodci ho zas chtějí ukázat, a za to jsme moc rádi.

Oblíbené jsou prohlídky po architektuře, ale také více lifestylové, jako Pivní Brno, Smrt a rozklad v Brně, Kolem řeky za kávou nebo aktivní Running tours. Nejkrásnější je, že se lidé na prohlídky vrací - většinou místní obyvatelé, kteří chtějí poznávat město, ve kterém žijí, ze všech stran.

Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem. Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Foto: Roman Franc

Dámy s langošem, poslední zbrojovák a smuteční duchové

Zásadní součástí konceptu brněnských autentických prohlídek je vizuál v podobě doprovodných fotografií od Romana France. Jeho fotografie jsou na první pohled snadno rozeznatelné. Fotograf kombinuje humor s vážností stejně lehce, jako inscenuje zdánlivě samozřejmé scény. Jeho modely nejsou bezejmenní lidé, ale skuteční „Brňáci“, které potkává na svých toulkách městem i uvnitř hospod a kaváren. V každé fotce je napětí, které vyvolává otázky: kdo je na fotce? Co zobrazuje? A jak vypadala její příprava?

Začala bych obdobím, které je aktuální – podzimem. Jak vznikla fotografie se hřbitovními duchy?

ROMAN: Na brněnském hřbitově jsou lidé, kteří se věnují údržbě náhrobků jako externí zaměstnanci. Jejich práce je důležitá, ale není vidět. Oblékl jsem je proto do bílých obleků, aby vypadali jako duchové, když v listopadu máme ty Dušičky. Chtěl jsem to téma trochu odlehčit. Zároveň s nimi pózuje pán v obleku, který se tam vlastně dostal náhodou. Šel kolem z pohřbu a svolil k tomu, abychom ho do fotky zakomponovali. Spojit vážné a humorné není vůbec jednoduché, ale takhle fotka to krásně kombinuje. Je autentická právě v příběhu, který se s ní pojí.

Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově. Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Foto: Roman Franc

O fotce brněnské Zbrojovky jsem se dočetla, že není jasné, jestli na ikonické kostce stojí opravdu její poslední zaměstnanec, nebo jeho náhradník. Proto se zeptám trochu záludně, který z nich tam nakonec je zachycený?

ROMAN: Až do posledního okamžiku tam měl stát poslední zbrojovák, který si to hodně přál. Tři dny před focením jsme to zkoušeli, protože on se opravdu bál vylézt až tam nahoru. Šli jsme postupně – nejprve jsme vylezli na střechu, pak o stupínek výš, až jsme se nakonec dostali až k samotné kostce, ale bohužel ho přemohl strach. Ale poslední zbrojovák tam symbolicky stojí, protože má na sobě autentické oblečení, které náhradníkovi pravý zbrojovák propůjčil.

Některé fotky na mě působí jako dílo náhodné inspirace, ostatní naopak jako dlouho připravovaný projekt. Jak nad nimi vlastně přemýšlíte?

ROMAN: Znám svět okolo sebe a vnímám denně spoustu motivů, které se potom snažím propojovat do různých souvislostí a vytvářet nové významy. Většinu lidí na svých fotografiích znám osobně a chci zachytit jejich příběhy. Realizace každé z fotografií je náročná, většinou to jsou měsíce příprav a samotná fotografie je do posledního detailu zinscenovaná. Hezky to je vidět například na fotce dvou dam v kožichu, které stojí na okraji bazénu a každá z nich v ruce drží langoš.

Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník? Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Foto: Roman Franc

Ano, vím, to je kouzelná fotografie. Jaký je její příběh?

ROMAN: Ta fotka je vlastně zimní. Rozhodl jsem se, že chci spojit zimu s létem a s motivy, které s ním jsou spojené – jako je právě koupaliště v Brně Zábrdovicích a langoš. Dvě dámy v kožiších jsou shodou okolností sestry, takže mají pěknou fotku do rodinného alba. Focení se účastnili i jejich manželé, pak jsme šli všichni společně do hospody, a nakonec jsem jim z té fotky udělal PFko, které rozdávali známým a rodině. Každoročně pak slavíme „výročí“ té fotografie.

Která z vašich fotek v nejvíce utkvěla v paměti? Máte nějakou srdcovku?

ROMAN: To úplně nemám. Pro mě je každá fotka spojená s příběhem, který je jedinečný a autentický, a proto spolu nemohou soutěžit. Jsem rád, když mé fotky vypráví příběhy dál – například fotografie jiných sester, vzpěraček, byla tváří festivalu fotografie PhotoSaintGermain, další se staly součástí sbírky knihovny amerického Kongresu. Nejdůležitější pro mě jsou ale příběhy, které jsou s nimi spjaté. Krásný je svázaný také s fotkou, na které jsou bratři kapucíni. Účastnilo se jí několik hasičských týmů a kapucíni ji potom využili také pro oslavu svých šedesátých narozenin.

Pro letošní zimu jsme kupříkladu fotili inscenaci Betlému, které se účastnila také jedna řádová sestra. Řekla nám, že děláme skutečné umění. Bylo to v dané situaci trochu legrační, jak tam tak stála s ovcí na provázku a tohle pronesla, ale opravdu mě to potěšilo.

Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc. Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Foto: Tomáš Gál

Propojování minulosti a současnosti, velkých i malých příběhů

Autentické prohlídky by ovšem nemohly existovat bez profesionálních průvodců a průvodkyň. V jejich vyprávění se ukrývá to největší zlato – příběhy Brna, jeho obyvatel, domů a ulic, parků a kostelů. Jsou to příběhy, které jsou zapsány hluboko v historii města, v paměti jeho obyvatel i v základních kamenech historických staveb. S průvodkyní Helenou Matulovou jsme si povídali o specifičnosti její práce i tom, co ji na prohlídkách nejvíce baví. A co ji naopak nejvíce zaskočilo?

Na jaké Autentické prohlídky se konkrétně zaměřujete?

HELENA: V rámci Autentických prohlídek aktuálně provázím cyklus s názvem Příběhy brněnských domů. Je tam to, co mě už od malička baví ze všeho nejvíc – životní příběhy lidí. Nikdy jsem totiž moc nebyla na letopočty a definice a obdivuji všechny kolegy, kteří dokáží krásně vyprávět například o architektuře. Když se zastavím s návštěvníky u některého z domů v rámci procházky, vyprávím jim o lidech, kteří v domě žili, o tom, co veselého nebo smutného se tam stalo, o tom, jak se třeba ty velké historické události projevily v jejich zdánlivě obyčejných životech. Někdy dojde i na duchařské historky nebo urban legendy. Snažím se taky, aby prohlídky byly plně bezbariérové a krátké co do vzdálenosti, aby si je mohli užít i senioři. Na poslední procházce jsme se například pohybovali prakticky pořád v prostoru Malinovského náměstí.

Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let. Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Foto: Roman Franc

Co si v rámci prohlídek návštěvníci nejvíce oblíbili?

HELENA: Myslím, že každý návštěvník si najde svého průvodce a téma, které ho baví. V tom je právě cyklus AutenTIC úžasný, nabízí pro každého návštěvníka něco zajímavého.

Co je vaše nejoblíbenější část prohlídek?

HELENA: Mě baví prohlídky od začátku až do konce. Baví mě si je připravovat, sbírat dlouhé hodiny informace a dávat je do kontextů. Baví mě skládat ty příběhy dohromady. A hlavně mě baví, a to opravdu hodně, vyprávět příběhy lidem. Asi jsem trochu exhibicionista, ale mám opravdu radost, když všichni kolem mě poslouchají a vidím na nich, že je to zajímá. Mám radost i z toho, že se i „obyčejná“ historie dostává mezi lidi. Protože nejenom ty velké historické události si zaslouží zapamatování.

"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál. "Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
Foto: Roman Franc

Je něco, co vás v rámci Autentických prohlídek nejvíce překvapilo? Nějaký příběh či místo, které jste sama třeba do té doby neznala?

HELENA: Nemůžu říct, že by mě něco nějak zásadně překvapilo, ale vždycky mám radost, když se zapojí i návštěvníci prohlídek. Třeba když si vyprávíme příběh některého z domů a ozve se někdo z návštěvníků, že v tom domě například žili jeho prarodiče a doplní dalších pár zajímavých detailů. Stává se to na každé procházce a je to super propojení minulosti se současností.

Kdy prohlídky probíhají a jak se na ně mohou zájemci dostat?

HELENA: Prohlídky pořádáme sezonně, tedy na jaře, v létě, na podzim a v zimě, a i témata tomu přizpůsobujeme. Vyrazit s námi můžete po práci na skok do města nebo na delší víkendové toulání. Máme i prohlídky na kole nebo běžecké a pořádáme i přednášky pro ty, kteří raději posedí. Stačí si zvolit, co vás nejvíce zaujme a koupit lístek. Kde? Na webu autenticke-prohlidky-brno.cz

Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží). Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Foto: Roman Franc

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.
Číst článek
22. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Rozhovory
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Lightworks
IKEA
Kare design
Prospanek.cz
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

From: Umprumshop To: You. Letošní ročník Umprumshopu se nese neostýchavě ve vánoční atmosféře. Doražte do Mikulandské, pořiďte designové dárky a poslechněte si přednášku "Unwrapping experiences" s absolventy. Vernisáž již 4. prosince!

Od 4. do 8. prosince, každý den od 11 do 20 hod.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.
Číst článek
27. 11. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Názory & polemika Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory