PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Co si o tomto kroku myslí architekti Daniela Baráčková a Jakub Filip Novák ze studia No Architects, kteří jsou pod projektem podepsaní? A co na rozhodnutí říká Barbora Kleinhamplová? Rozumí argumentům vedení? Řešili možnou kolizi mezi dětmi a návštěvníky galerie? Ptáme se v našem rozhovoru.

Edit. Po publikaci článku vydala Národní galerie vyjádření, ve kterém bere své rozhodnutí zpět a prostor zůstane opět volně přístupný. 

Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Foto: studio Flusser
No Architects No Architects
No Architects
Foto: Lina Németh

No Architects

WEB | INSTAGRAM

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autoři projektu, říkáte?

JAKUB: Národní galerie je mnohohlavá instituce jako každá jiná. Black box, ze kterého čas od času vypadnou zcela nahodilé výstupy. A jako taková je také schopna korekce. Je to malé déjà vu. Možná to není příliš známo, ale Atlas byl relativně krátce po uvedení do provozu již jednou uzavřen. A to úplně uzavřen, nikoliv jen ukryt za paywallem. Je to hezký český příběh, úplně jako z Cimrmana: Projekt byl příliš úspěšný, chodilo tam moc lidí, strážní služba to odmítla hlídat, protože když se tam hlásila, nečekala, že tam budou lidi. Tak to zavřeli. Stálo nás dost vyjednávání s mnoha stranami a zajištění „organizačních opatření“, aby se prostor znovu otevřel, ale povedlo se to. Museli jsme třeba naprojektovat a absolvovat nesmyslné stavební řízení pro povolení „Dočasné stavby napojení odpadní trubky pro dřez nenosnou příčkou do kanalizační stoupačky“. Architekti jsou prostě řešitelé problémů. Nakonec jsme tedy splnili i dodatečné požadavky všech stran a bylo možné opět otevřít. Nemusíme hodnotit, kdo si co vymýšlel, a kdo měl skutečně na srdci bezpečnost návštěvnictva. Hledali jsme kompromis a našli. A lidé se sem znovu naučili chodit. Co se tedy úspěšně otevřelo dvakrát, může se otevřít potřetí.

DANIELA: Atlas je prostor pro širokou veřejnost, nám architektům nepatří, je na veřejnosti, aby nyní pokládala otázky a řekla co si přeje.

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce?

DANIELA: Reagovali jsme na výzvu kurátorského týmu projektu a byli jsme vybráni. Nebyl to pouhý nápad, byl to zcela vědomý záměr Národní galerie, promyšlený, prodiskutovaný, naplánovaný. Myšlenka, která se v galerii prosadila v soutěži s ostatními. My jsme tomu celému vdechli formální podobu a přispěli k dosažení avizovaných cílů pomocí toho, jakou má architektura moc ovlivňovat naše prožívání. Že cíle byly od začátku protichůdné, nám bylo sympatické. Lidé se ovlivňují, ruší svoje kruhy navzájem a ve výsledku se snášejí. „Národní galerie pro každého“ přece nemůže být zas tak šokující myšlenka.

ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti. ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
Foto: studio Flusser

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Barbora Kleinhamplová, Eva Skopalová, Oldřich Bystřický. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu dětských koutků výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem?

DANIELA: No, pojem dětský koutek hezky vyjadřuje to, co jsme my, ani zadavatelé nechtěli. Tedy nějaký kobereček se stolečkem a pexesem, kouřovou clonu, aby se mohlo říct, že myslíme na rodiče. Navrhli jsem to, co bude fungovat. Chtěli jsme, aby se děti do Národní galerie těšily a dospělí se mohli soustředit na sebe navzájem. Současně to konkrétní místo funguje jako atraktor, když to tam děti baví, snižuje to riziko, že uprchnou jinam a polezou někde po zábradlích dvorany.

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrnou kumulaci dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku, jak konkrétně najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

JAKUB: Národní galerie dostala přesně to, co si objednala. Atraktivní prostředí pro ty, které chtěla oslovit. Že děti ani dospělí nemlčí, jsme nikomu netajili a galerie to ví. Místo jsme tlumili dostupnými klasickými prostředky, stěnou, materiály pohlcujícími hluk. Akustika je z velké části psychologie hluku. Nepůsobí na každého stejně. Když se zaměříte na jeden hluk, najdete ho. Ale myslíte, že výtahy a kroky tam nehlučí? Jsme v otevřeném Veletržním paláci, ten dům je navržen pro pohyb tisíců lidí najednou, vystavování strojů. V galerii je běžně i hlučná videoprojekce. Počet návštěvnictva, myslím, sám vypovídá, zda jim koncepce vadí. Nikdy ale nemůžete uspokojit všechny. I kdyby děti v herně mlčely jak mrtvoly, někoho stejně pohorší, že třeba dupou na schodech cestou tam. Galerie musí sama hájit své hodnoty, jak si je nastavila, nelze se přece přizpůsobit každé stížnosti.

„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti „Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
Foto: studio Flusser
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě. Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Foto: studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

DANIELA: Je snadné se pohoršovat a házet úsilí celé organizace do jednoho pytle. To my nemáme potřebu dělat. Ale asi všichni tušíme, že uzavřít či omezit úspěšný projekt veřejnosti navzdory se nejeví jako dobré rozhodnutí.

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu architekta?

JAKUB: Asi bych si dal hned pozor na ten obrat „matky s dětmi“. Vždycky bych uvažoval o rodičích, prarodičích, starších sourozencích, prostě dospělých. To není jen pro matky, to je pro celou společnost. I při všem našem bohatství je máloco tak obohacující, jako skutečné osobní setkání s druhými. Vždycky bych tomu šel naproti a odstraňoval bariéry, kde to jen jde.

Váš ateliér navrhl také oceňované Jesle Malvína nebo Montessori školku v Klecanech. Co je při práci pro nejmenší uživatele nejdůležitější a co nejsložitější?

DANIELA: Na to nejsou jednoduché recepty. Nejdůležitější je se tomu poctivě věnovat jako každé práci, být empatický k rodičům i dětem. Chápat jejich potřeby, nechat si poradit, něco nastudovat. Velký duch je šedý, v kvalitní architektuře neexistují zkratky.

Obě jmenované realizace byly pro soukromé investory, u Atlasu to bylo jiné. Máte pocit, že si veřejný sektor uvědomuje, že je potřeba stavět a budovat pěkné a funkční objekty i pro děti?

JAKUB: Můj otec o nás děti nikdy reálně nepečoval, netušil, co potřebujeme my ani naše matka, stejně jako celá jeho generace. To se mění. Tím, že si potřeby dětí i pečujících osob uvědomují i otcové, tak si to „najednou“ uvědomuje i soukromý sektor. Soukromé školky mají své zákazníky. Jenže dominantou podfinancovaného veřejného sektoru nejsou dobře placení otcové, a to má své souvislosti. To nejsou woke řeči. Nobelova cena za ekonomii v roce 1992 byla udělena za prokázání souvislosti mezi poklesem porodnosti a nárůstem počtu otců, kteří se o své děti starají. Když najednou víte, jak je něco náročné, jednáte podle toho. Tohle je příběh o empatii a sdílení zkušeností. A zase jsme u toho, jak moc smysluplné je setkávání tváří v tvář i s těmi, které jsem si nevybral.

Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková. Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Foto: studio Flusser
Barbora Kleinhamplová Barbora Kleinhamplová
Barbora Kleinhamplová

Barbora Kleinhamplová

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autorka projektu, říkáte?

BARBORA: Je to určité špatné rozhodnutí, které jde přímo proti koncepci prostoru. Když jsme prostor vytvářeli, zásadním faktorem pro nás bylo právě to, že bude přístupný všem bez rozdílu. Právě proto, že výstavy jsou zpoplatněné, nám přišlo zásadní aby existoval prostor, který možná bude inspirovat a v budoucnu se naopak po jeho vzoru začne ustupovat od vstupného i ve výstavách.

Jinak bych chtěla dodat, že Atlas není prostorem pouze pro děti, jedná se o interaktivní prostor pro různé komunity a rodiče s dětmi jsou jen jedním segmentem uživatelstva. Atlas se všemi svými zónami vznikal pro všechny věkové kategorie.

Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Foto: Studio Flusser

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat  zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce? 

BARBORA: S tím nápadem podílet se na tvorbě koncepce celého prostoru mně myslím začátkem roku 2022 oslovila Eva Skopalová spolu s Oldřichem Bystřickým, tedy spolukurátorstvo Atlasu.

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Eva Skopalová, Oldřich Bystřický a autory architektonického řešení No Architects. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu i dětského koutku, výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem? 

BARBORA: Máte pravdu, že je celý prostor poměrně velkoryse koncipován ve spolupráci s řadou umělkyň a umělců, jejichž realizace většinou navíc přímo zvou k interakci. V galerijní části NG je to běžně přesně naopak - uměleckých děl se rozhodně nesmíte dotýkat. To byl pro nás také důležitý faktor - aby díla komunikovala s návštěvnictvem, aby bylo možné ba žádoucí se jich dotýkat.  

„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření „Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
Foto: studio Flusser

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrná kumulace dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku jakým konkrétním způsobem najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

BARBORA: Tyto výtky jsou nasnadě. Bohužel když jsme začínali prostor koncipovat, bylo zřejmé, že některé skupiny preferují spíše klidnější koncepci, ve které pro děti není místo, bylo ale třeba myslet na všechny a tak jsme se snažili alespoň zohlednit hlučnost dětí v tom, že je dětská část situována do zadního prostoru a herna je odcloněna stěnou. Samozřejmě v železobetonové konstrukci, jakou představuje malá dvorana Veletržního paláce se zvuk nese a je zde vše slyšet. 

Z mého pohledu je škoda, že se hned ze začátku ve Veletržním paláci nehledal ještě další uzavřený prostor přímo pro rodiče s dětmi, který by mohl sídlit například v přízemí vedle kavárny Kolektor, ale problém myslím spočíval jednak v poskytnutí rozpočtu na dvě nezávislé části realizace a zároveň už měl tento prostor částečně jiné využití.   

Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Foto: Studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

BARBORA: Myslím, že Národní galerie, stejně jako jiné galerie umění, bezpochyby bojuje s o publikum a hledá jazyk a cesty, které by dávaly vědět veřejnosti, že tu pro ni Národní galerie je. Tento krok je v tomto smyslu velice neuvážený a určitě není zprávou o směřování k větší otevřenosti, právě naopak. 

Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Foto: Studio Flusser

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu umělce, ale i matky?

BARBORA: Součástí mého přístupu k řešení tohoto tématu byla právě spolupráce na vzniku Atlasu, který právě takovým místem měl být. 

Za současné situace vidím nutnost pojmenovat toto téma jako jedno z prioritních na úrovni komunární politiky a hledat partnerské instituce, které spolu s pražskými zastupitely budou otevřeně hledat způsoby, jak na rodiče s dětmi ve své koncepci skutečně myslet. Národní galerie momentálně dělá kroky zpět, ale věřím, že třeba vedení galerie svůj postup přehodnotí, když uvidí reakci veřejnosti. Zároveň by možná mohlo být cestou, kdyby se aktivní vytváření prostor pro rodiče s dětmi zohledňovalo v rozpočtu veřejných institucí. 

Prostor Atlas Prostor Atlas
Prostor Atlas
Foto: Studio Flusser

Foto: Studio Flusser, Lina Németh

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Apartmány Florián se nachází v nádherné přírodě v okolí Kvildy
Číst článek
17. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Horská architektura, která neškodí. Nově postavené apartmány Florián ukazují, že stavět v přírodě lze s ohleduplností a vkusem

Fenomén horských apartmánů zasáhl i české hory. Některé projekty jsou povedené a postavené s ohledem k okolní přírodě, jiné na všechny požadavky spíš rezignují. Nově postavený apartmánový dům Florián je prvním příkladem. Kvildě rozhodně neškodí.

Interiér & architektura Design guide
Lenka náhled
Číst článek
10. 02. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Určitě bych nenazývala architekturou všechno, co se dnes staví. Lenka Míková před 10 lety opustila úspěšný ateliér a rozhodla se založit vlastní studio, které dnes patří mezi lokální elitu

S architektkou Lenkou Míkovou jsme se potkaly na pražské Akademii výtvarných umění. Bavily jsme se o tom, proč její kroky na začátku kariéry nezamířily právě sem, ale na techničtější Fakultu architektury ČVUT. Probraly jsme první roky a zkušenosti až po založení vlastního ateliéru a mnohem víc...

Interiér & architektura
Magniflex
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

V boji proti spánkové deprivaci. Jak vybrat matraci na manželskou postel a nastolit harmonii v ložnici?

Dokonalý spánek má zásadní vliv nejen na naše zdraví, ale i na kvalitu partnerského života. A právě matrace Armonia Memoform Dual 12 od Magniflexu je ideálním spojením luxusu, pohodlí a funkčnosti, která podporuje soulad v ložnici i ve vztahu.

Interiér & architektura
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Na centrální parter navazuje vodní plocha s novým přístavištěm a altánem.
Číst článek
09. 12. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Veřejný prostor má být pro všechny. Jak se česká města mění pro 21. století? Vybíráme parky a prostranství, které jsou vzorem pro ostatní

Parky a náměstí v malých a středních městech se mění v živá veřejná prostranství reagující na potřeby dnešních obyvatel. Stávají se místy, která lákají k odpočinku, setkávání s přáteli nebo jednoduše k trávení času na čerstvém vzduchu.

Interiér & architektura
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide
Denisa Strmiskova studio
Číst článek
06. 11. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Dává místům zcela jedinečnou identitu. Proč se stala Denisa Strmisková hvězdou lokálního interiérového designu?

Na její práci narazíte v prestižních restauracích, hostelech i historických památkách. Denisa Strmisková, architektka s citlivostí divadelního tvůrce, přetváří prostory s lehkostí a odvahou. Její projekty mísí estetiku s emocemi a propojují světlo, vůně a materiály do jedinečného smyslového zážitku.

Interiér & architektura
Cover KD1 25

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Apartmány Florián se nachází v nádherné přírodě v okolí Kvildy
Číst článek
17. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Horská architektura, která neškodí. Nově postavené apartmány Florián ukazují, že stavět v přírodě lze s ohleduplností a vkusem

Fenomén horských apartmánů zasáhl i české hory. Některé projekty jsou povedené a postavené s ohledem k okolní přírodě, jiné na všechny požadavky spíš rezignují. Nově postavený apartmánový dům Florián je prvním příkladem. Kvildě rozhodně neškodí.

Interiér & architektura Design guide
Antonie Formanová pro PBG, Lazy Eye a Anna Schwitzer
Číst článek
15. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

V hlavní roli Antonie. Designéři a lokální značky sází v reklamních kampaních často na stejná jména, není to kontraproduktivní?

Jedna herečka, řada značek. V posledních měsících bylo pro milovníky českého designu těžké vyhnout se na Instagramu talentované hvězdě Antonii Formanové. Není ale angažmá jedné hvězdy kontraproduktivní? Zeptali jsme se jednotlivých značek, co je k výběru vedlo a co si od něj slibují.

Názory & polemika