PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Anton Jablonskij a knihovna OKAP

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Antone, hned první otázka bude osobní a dostáváte ji asi často: nemáte úplně typicky české jméno, jakého je původu?

ANTON: Rodiče totiž nepochází z Česka. Táta je z jihu Ukrajiny, máma ze severu Ruska, poznali se v Řecku. Já se už ale narodil v Liberci.

OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost
OKAP je opatřen práškovým lakováním, které prodlužuje jeho životnost

Aktuálně studujete Design nábytku a interiéru a v září jste získal cenu festivalu Czech Design Week za svoji knihovnu Okap. Co všechno má společného s opravdovým okapem?

ANTON: Když jsem začal knihovnu vyrábět, bavilo mě, jak nikdo přesně nechápal, o co jde. Ať už při objednávání plechových výpalků nebo v lakovně, každý si ji pojmenoval po svém. V jedné faktuře se objevil název „OKAP“ a to mi přišlo zároveň vtipné i absurdní, a protože knihovna dosud žádný název neměla, rozhodl jsem si ho trochu přivlastnit. Je krátký, výstižný a snadno zapamatovatelný. I když se má knihovna s původním okapem nesejde ve funkci, slovo ve mně vyvolalo pocit jednoduchosti a praktičnosti, což byly i hlavní principy při návrhu.

Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech. Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech.
Knihy jsou v OKAPu čitelnější, lze lépe číst jejich názvy na hřbetech.

Na podzim jste vystavoval s Ateliérem D2 i na Designbloku. Kdybyste měl z pohledu začínajícího designéra tyto dvě přehlídky srovnat, co je spojuje a co naopak odlišuje?

ANTON: V principu jsou si tyto akce velmi podobné – účastníte se jich, abyste představili svou práci veřejnosti. CZDW je menší, komornější a zaměřený na začínající tvůrce, což mi osobně vyhovuje. Designblok je naopak více orientovaný na komerční sféru, kde si můžete prohlédnout instalace renomovaných značek. I přesto jsme nebyli opomíjeni, a dokonce jsme získali nominaci v kategorii Školní prezentace. Z mé zkušenosti jako vystavovatele byly obě akce podobně zorganizované.

Obě mají nepochybně pozitivní vliv na medializaci designu, ale platí, že se s nimi pojí i kritika. Cítíte, že je pro vás nezbytně nutné se jich účastnit? Zvažoval jste pro a proti?

ANTON: Jako velké mínus vnímám neudržitelnost takovýchto přehlídek. Vytvoření instalace je materiálně i finančně náročné, a po několika dnech akce skončí. Pro mě osobně je to ale jediný způsob, jak seznámit veřejnost s mým dílem. Cítím potřebu ukázat svůj produkt lidem osobně, nejen na fotografiích. Když jsem hledal alternativy, jako třeba umístění knihovny do lokálních design shopů, zjistil jsem, že jejich finanční podmínky jsou pro začínající tvůrce ve většině nevyhovující. Moji knihovnu tak můžete během roku vidět jen v THE DESIGN.

V nedávném rozhovoru s Ivem Jedličkou jsme řešili i problematiku spoluprací s firmami, kterou UMPRUM stále nemá po etické ani praktické stránce ideálně vyřešenou...Jaký k nim máte vztah vy?

ANTON: Dříve jsem je vnímal jako skvělou možnost propojit studium s praxí a oceňoval jsem snahu firem spolupracovat s mladými designéry. Reálný klient a reálné zadání zní super, ovšem je potřeba aby škola trochu pečlivěji vybírala. Pozitivně hodnotím například spolupráci se značkou TON, kde jsme dostali jasné zadání i konkrétní materiál k experimentování. Naopak velmi nešťastná byla celokatedrová spolupráce s nejmenovanou společností, která už svým zaměřením vzbuzovala jistou kontroverzi. Chybělo jasně formulované zadání, nebyla možnost konzultací s firmou a nakonec jsme ani neobdrželi zpětnou vazbu – zástupci společnosti se totiž neukázali ani na finální prezentaci. Z takových projektů student moc zkušeností bohužel nezíská.

Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl
Anton je nadějí pro český nábytkářský průmysl

Okap, se kterým jste zaujal porotu, je školní práce. Je šance, že by podobný produkt získal v ČR sériového výrobce? 

ANTON: Tak to se moc nestává, ale ani nevíte, jak bych byl rád. Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci, které by měly vznikat v omezených kolekcích, ale naopak. Okap si o to vyloženě říká, je to jednoduše vyrobitelný produkt téměř v jedné dílně a oslovit by mohla i výsledná cena.

V minulosti majitel značky Fleysen právě na Designbloku oslovil Filipa Mirbauera a Michala Stracha pro spolupráci na launchi jeho právě zakládané značky kovového nábytku a záhy měli úspěch. Je něco podobného snem i vás a vašich spolužáků?

ANTON: To by byla jistě skvělá příležitost. Možnost experimentovat a prototypovat přímo s výrobcem otevírá prostor pro hledání těch nejlepších variant. Klíčovým aspektem by však byla konkrétní značka a její filozofie, které by hrály zásadní roli v mém rozhodování. Záleželo by na tom, do jaké míry bych se s ní ztotožňoval.

Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design
Knihovnu lze pořídit v obchodě a galerii The Design

Co je vlastně ta ideální cesta produktového designéra, jak si představujete svou kariéru?

ANTON: Ještě mě čeká několik let studia, takže se může mnohé změnit. Momentálně zkouším různé směry a postupně si ujasňuji, co mě nejvíce baví. Od střední školy se věnuji tvorbě interiérů, a proto bych se chtěl v budoucnu zaměřit především na tento obor. Po škole bych se nebránil práci v zavedeném studiu, kde budu mít ještě čas načerpat zkušenosti.

Vedení vašeho ateliéru mají na starosti designéři Vrtiška a Žák. Jedna z nejvytíženějších dvojic dneška...Jsou právě oni váš vzor?

ANTON: Ateliér D2 jsem si vybral právě kvůli nim. Práce Romana a Vladimíra je obdivuhodná především přístupem a zapálením, se kterým dotahují projekty k dokonalosti i v nejmenších detailech. Myslím, že je co se od nich učit. Nicméně nemůžu říct, že mám nějaký konkrétní vzor, často se to mění. 

Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly
Knihovna je čistým a minimalistickým řešením, které nechává vyznít samotné tituly, jako kdyby samy levitovaly

Roman s Vladimírem na podzim převzali kreativní vedení značky TON, vedou takto i Ravak. Cítíte, že se to odrazilo na jejich vztahu v ateliéru? Překvapilo vás, že do toho šli?

ANTON: Nepřekvapuje mě že do toho šli, myslím, že jsou na správném místě. Na fungování ateliéru se to nijak neodrazilo, v porovnání s ostatními ateliéry bylo celkem hodně konzultací a stále tomu tak je. Potkáváme se každý týden. Překvapuje mě, jak ještě stíhají vedení dvou značek i svého ateliéru, ale je to jen o dobré časové organizaci a týmu ve studiu, na který se mohou spolehnout.  

..Ptám se i proto, že relativně nedávno si podobně úspěšný designér Maxim Velčovský prošel vyhořením a školu musel opustit a napadá mě, zda designéři nejsou pod příliš velkým tlakem, aby uspěli? Firem je málo, trh je malý a designérů je hodně...

ANTON: Jelikož nemám ještě tolik zkušeností, těžko se mi na to odpovídá. Máte pravdu, že konkurence je vysoká, a proto cítím tlak začít pracovat už během studia, abych měl náskok. Ale bývá to často náročné. Třeba zmíněné instalace na CZDW a Designbloku vznikaly v měsíci, kdy jsem měl státnice, takže někdy je to opravdu hektické. Zatím mě to baví, ale uvidíme, jak to bude za pár let. 

Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV
Anton je součástí výstavy v The Design, On chair- Balancing on the edge of comfort, jejíž součástí je například tvorba Bořka Šípka nebo studia LLEV

Studujete v Ateliéru nábytku, ale značek a firem, které by byly schopné vyrobit funkční a hlavně dostupný nábytek je u nás strašně málo, resp. skoro žádná. Není tak dnes  design nábytku už jen trochu elitářskou záležitostí pro bohaté?

ANTON: Myslím si, že je naprosto legitimní, když designéři tvoří exkluzivní a precizně řemeslně zpracované produkty, které oslovují specifickou a bohatou skupinu zákazníků. Každý designér si volí svou vlastní cestu podle hodnot, které chce do své tvorby promítnout. Já se však chci zaměřit na jiný směr. Mým cílem není vytvářet luxusní kusy dostupné jen úzkému okruhu lidí, ale spíše nabídnout kvalitní a dobře promyšlený design širší skupině. 

OKAP lze rovněž zavěsit na zeď OKAP lze rovněž zavěsit na zeď
OKAP lze rovněž zavěsit na zeď

Hodně designérů často přiznává, že právě proto by je lákala třeba splupráce s Ikeou, aby se jejich nápad stal užívaným masou lidí. Lákalo by to i vás?

ANTON: Bylo by skvělé, kdyby si můj produkt mohl dovolit každý, ale spolupráce konkrétně s IKEA mě asi neláká. Nechci být součástí firmy, která upřednostňuje masovou produkci na úkor kvality a původu materiálů. Raději bych navrhoval pro lidi, kteří si cení lokální výroby, precizního zpracování a udržitelnosti. Mým cílem je tvořit jednoduché a kvalitní věci, nikoli přispívat k rychlé spotřebě. 

Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW
Anton získal v minulém roce za knihovnu ocenění Czech Design Award, udělovanou odbornou porotou festivalu CZDW

Jednou z vašich studentských prací byla rozložitelná urna pro mazlíčky, to zní jako zajímavý podnikatelský nápad. Nepřemýšlel jste dál tento koncept rozvinout?

ANTON: Nejspíše ne. Zajímavý experiment, ale tento směr mi asi není zas tak blízký. 

Kde se vidí Anton Jablonskij za deset let?

ANTON: To je těžká otázka :)


ANTON JABLONSKIJ

Anton studuje ateliér D2 Vladimíra Žáka a Romana Vrtišky na UMPRUM. O navrhování nábytku se zajímá dlouhodobě již od střední školy v Liberci. Knihovna OKAP vznikla jako klauzurní projekt ve výše zmíněném ateliéru. V designu prozkoumává působení rozdílných materiálů a usiluje o nadčasovou estetiku. Blízká mu jsou především minimalistická řešení s důrazem na praktičnost, ale i dominantní charakter a osobitost.  

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
Cover KD1 25
ZDW

AKCE A UDÁLOSTI

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabízí rozmanitý program během KONFERENCE MATERIÁL + TREND 2025. S barevnými trendy v interiéru pro příští rok vystoupí Gudy Herder.

3. dubna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Zsófia Keresztes se svým dílem
Číst článek
19. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

I na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování lesa. Maďarská sochařka Zsófia Keresztes na výstavě v liberecké Oblastní galerii otevírá téma transformace světa

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací.

Akce a události Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika