ADEMI studio
Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?
ADÉLA MITRENGOVÁ, zakladatelka a designérka: Současnou ekonomickou situaci vnímám jako složitou, a to nejen v posledních měsících, ale už několik let. V žádném případě bych však nikdy nezvolila taktiku, kterou použilo Brašnářství Tlustý. Vypuštění nepravdivé informace o stavu firmy považuji za neetické a za zneužití důvěry a dobrosrdečnosti zákazníků. Tento přístup vytváří na lidi, kteří mají k dané značce pozitivní vazbu, zbytečný nátlak a není férový.
Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?
ADÉLA: Nemyslím si, že by tato kauza měla výrazně negativní dopad na to, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jsem já. Věřím, že zákazníci dokážou rozlišit mezi jednotlivými značkami a jejich přístupem k podnikání. Důvěra se buduje dlouhodobě a takovéto excesy mohou ovlivnit vnímání jedné konkrétní značky, nikoliv celého segmentu. Možná dokonce naopak – zákazníci od Brašnářství Tlustý přejdou k jiným značkám, které se chovají transparentně a férově.
Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?
ADÉLA: Naše aktuální situace je náročná, a to především kvůli rostoucím nákladům na materiály, energie a nájmy. To nás staví před výzvu, jak udržet ceny dostupné pro naše zákazníky, aniž by utrpěla kvalita našich produktů. Konkurence ze strany fast fashion a velkých on-line obchodů je stále silnější, což vyžaduje, abychom neustále inovovali a zefektivňovali naše procesy. Přesto pevně věřím, že náš osobní přístup, důraz na kvalitu a autenticitu jsou klíčovými prvky, které nám snad pomáhají udržet si přízeň zákazníků. Tímto způsobem se snažíme nejen udržet, ale také růst i v této složité době.
PBG Studio
Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?
ANETA VOJTOVÁ, spoluzakladatelka a polovina designérského dua: Situace pro malé podnikatele složitá určitě je. Dlouhodobě na nás dopadá především zvyšující se administrativní zatěž a s tím spojené finance, které každým rokem rostou. Nedělají se přitom rodíly mezi velkými a malými firmami. Léto pro nás slabším obdobím není, případný pokles prodejů ale řešíme standardně akcemi nebo zvyhodněnými nabídkami pro zákazníky.
Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?
ANETA: Může být problém, že se často nedělají rozdíly mezi malými lokálními značkami, které svoji práci dělají poctivě a kvalitně (řemeslo, ale i design) a opravdu lokálně. Rozdíl mezi výrobky je enormní a srovnávání některých značek je nesmyslné. Malý neznamená vždy kvalitní a většinou to uvidíte právě na ceně. Za nás tady chybí především edukace v tomto směru.
Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?
ANETA: Naše značka je naštěstí každým rokem na vzestupu, vyžaduje to ale velké úsilí, neustálou aktivitu (akce, novinky, nová prodejní místa, vývoj e-shopu atd.), značka nikdy nesmí ustrnout. To nás samozřejmě baví, obrovskou zátěží je pro nás administrativa, která se každým rokem ze strany státu zvyšuje.
PLAYBAG
Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?
ALEŠ LOCH, zakladatel a šéfdesignér: Je pravda, že situace je pro řemeslníky složitá, ale jaký byznys to nemá složité? Nikoho to neopravňuje lhát svým zákazníkům. Jde o to, být rychlý, umět reagovat a adaptovat se. V Playbagu rosteme v B2C meziročně průměrně o 92 %, takže meziroční poklesy nemáme. Zároveň doplním, že i my jsme v Playbagu zažili těžké období, ale raději budu bankrotář, který bojoval se ctí do posledního dechu, než lhář.
Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?
ALEŠ: Původně jsem se k této kauze nechtěl vyjadřovat, ale právě z důvodu, že těmito praktikami je špiněna poctivá práce českých řemeslníků, být ticho nemůžu. Pokud by se totiž k těmto praktikám uchýlilo více subjektů, nadobro ztratí české řemeslo důvěru českého zákazníka a můžeme všichni zavřít krám. Pro nás i další řemeslníky to může představovat větší náklady na získání důvěry nových zákazníků, což neprospívá vůbec nikomu. Zároveň je pravdou, že udržet si českou výrobu je dražší, a tedy těžší, než ji přenechat čínským nebo polským partnerům. Proto mi záleží na tom, aby zákazníci nebyli zneužíváni a bylo o ně pečováno, jak jen to jde. Čekat na zakoupený produkt dva až tři měsíce a přitom se ohánět Baťovými hesly a jeho odkazem mi přijde směšné.
Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?
ALEŠ: Jak jsem zmínil, i Playbag zažil minulý rok po patnácti letech tíživější situaci. Uvědomil jsem si ale, že potřebuji partnera, který rozumí číslům a který mi pomůže nastartovat růst, abych se mohl zaměřit více na to, co umím nejlépe, a to je produkt a jeho vývoj. Spojil jsem se proto s investiční skupinou Leverage a již po dvou měsících spolupráce se nám podařilo společně otočit trend meziročních propadů a už deset měsíců po sobě v B2C meziročně rosteme. Příští rok také plánujeme expanzi do zahraničí. Tím chci říci, že to jde i jinak.
VENA VALNOHA
Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešila podobným způsobem?
VENDULA, zakladatelka a designérka: Musím říct, že zneužít takto vážné situace a používat slova jako krach a insolvence ke zvýšení prodejů je nehorázné. Mrzí mě, že pan Petrův zneužil solidárnosti svých zákazníků, a ztratil tak roky budovanou důvěru ve značku. Já sama nepociťuji úbytek práce, ale jsem malý podnikatel, který neživí zaměstnance, takže pokud mě zasáhne slabší měsíc, rozhodně se ze situace nehroutím. Navíc léto je nejvyšší čas chystat zásoby na vánoční sezonu, takže práce je momentálně opravdu dost. Rozhodně si nedovedu představit řešení poklesu objednávek tímto způsobem a věřím, že existuje lepší způsob, jak své zákazníky přimět k nákupu.
Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?
VENDULA: Brašnářství Tlustý není malá firma ani výrobce, je to velká a zavedená firma. Nebojím se, že by tato situace nějak negativně ovlivnila moji práci, naopak se spousta šikovných řemeslníků může dostat do většího povědomí. Což už se děje například na síti X, kde si lidé předávají tipy na schopné brašnáře, a tak jsem po kauze zaznamenala vysoký nárůst na e-shopu.
Jak byste vy sama popsala svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?
VENDULA: Léto se může zdát být okurkovou sezonou, ale není tomu tak. Práce a objednávek z e-shopu mám dost, za což jsem neskutečně vděčná, a děkuju svým zákazníkům za to, že u mě nakupují. Naopak září očekávám vlažnější, protože lidé začnou po prázdninách více šetřit na Vánoce.