PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

ADEMI studio

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ADÉLA MITRENGOVÁ, zakladatelka a designérka: Současnou ekonomickou situaci vnímám jako složitou, a to nejen v posledních měsících, ale už několik let. V žádném případě bych však nikdy nezvolila taktiku, kterou použilo Brašnářství Tlustý. Vypuštění nepravdivé informace o stavu firmy považuji za neetické a za zneužití důvěry a dobrosrdečnosti zákazníků. Tento přístup vytváří na lidi, kteří mají k dané značce pozitivní vazbu, zbytečný nátlak a není férový.

ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy
ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ADÉLA: Nemyslím si, že by tato kauza měla výrazně negativní dopad na to, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jsem já. Věřím, že zákazníci dokážou rozlišit mezi jednotlivými značkami a jejich přístupem k podnikání. Důvěra se buduje dlouhodobě a takovéto excesy mohou ovlivnit vnímání jedné konkrétní značky, nikoliv celého segmentu. Možná dokonce naopak – zákazníci od Brašnářství Tlustý přejdou k jiným značkám, které se chovají transparentně a férově.

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ADÉLA: Naše aktuální situace je náročná, a to především kvůli rostoucím nákladům na materiály, energie a nájmy. To nás staví před výzvu, jak udržet ceny dostupné pro naše zákazníky, aniž by utrpěla kvalita našich produktů. Konkurence ze strany fast fashion a velkých on-line obchodů je stále silnější, což vyžaduje, abychom neustále inovovali a zefektivňovali naše procesy. Přesto pevně věřím, že náš osobní přístup, důraz na kvalitu a autenticitu jsou klíčovými prvky, které nám snad pomáhají udržet si přízeň zákazníků. Tímto způsobem se snažíme nejen udržet, ale také růst i v této složité době.

PBG Studio

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ANETA VOJTOVÁ, spoluzakladatelka a polovina designérského dua: Situace pro malé podnikatele složitá určitě je. Dlouhodobě na nás dopadá především zvyšující se administrativní zatěž a s tím spojené finance, které každým rokem rostou. Nedělají se přitom rodíly mezi velkými a malými firmami. Léto pro nás slabším obdobím není, případný pokles prodejů ale řešíme standardně akcemi nebo zvyhodněnými nabídkami pro zákazníky.

„Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“ „Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“
„Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ANETA: Může být problém, že se často nedělají rozdíly mezi malými lokálními značkami, které svoji práci dělají poctivě a kvalitně (řemeslo, ale i design) a opravdu lokálně. Rozdíl mezi výrobky je enormní a srovnávání některých značek je nesmyslné. Malý neznamená vždy kvalitní a většinou to uvidíte právě na ceně. Za nás tady chybí především edukace v tomto směru.

Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska
Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ANETA: Naše značka je naštěstí každým rokem na vzestupu, vyžaduje to ale velké úsilí, neustálou aktivitu (akce, novinky, nová prodejní místa, vývoj e-shopu atd.), značka nikdy nesmí ustrnout. To nás samozřejmě baví, obrovskou zátěží je pro nás administrativa, která se každým rokem ze strany státu zvyšuje.

PLAYBAG

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ALEŠ LOCH, zakladatel a šéfdesignér: Je pravda, že situace je pro řemeslníky složitá, ale jaký byznys to nemá složité? Nikoho to neopravňuje lhát svým zákazníkům. Jde o to, být rychlý, umět reagovat a adaptovat se. V Playbagu rosteme v B2C meziročně průměrně o 92 %, takže meziroční poklesy nemáme. Zároveň doplním, že i my jsme v Playbagu zažili těžké období, ale raději budu bankrotář, který bojoval se ctí do posledního dechu, než lhář.

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ALEŠ: Původně jsem se k této kauze nechtěl vyjadřovat, ale právě z důvodu, že těmito praktikami je špiněna poctivá práce českých řemeslníků, být ticho nemůžu. Pokud by se totiž k těmto praktikám uchýlilo více subjektů, nadobro ztratí české řemeslo důvěru českého zákazníka a můžeme všichni zavřít krám. Pro nás i další řemeslníky to může představovat větší náklady na získání důvěry nových zákazníků, což neprospívá vůbec nikomu. Zároveň je pravdou, že udržet si českou výrobu je dražší, a tedy těžší, než ji přenechat čínským nebo polským partnerům. Proto mi záleží na tom, aby zákazníci nebyli zneužíváni a bylo o ně pečováno, jak jen to jde. Čekat na zakoupený produkt dva až tři měsíce a přitom se ohánět Baťovými hesly a jeho odkazem mi přijde směšné.

Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti
Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ALEŠ: Jak jsem zmínil, i Playbag zažil minulý rok po patnácti letech tíživější situaci. Uvědomil jsem si ale, že potřebuji partnera, který rozumí číslům a který mi pomůže nastartovat růst, abych se mohl zaměřit více na to, co umím nejlépe, a to je produkt a jeho vývoj. Spojil jsem se proto s investiční skupinou Leverage a již po dvou měsících spolupráce se nám podařilo společně otočit trend meziročních propadů a už deset měsíců po sobě v B2C meziročně rosteme. Příští rok také plánujeme expanzi do zahraničí. Tím chci říci, že to jde i jinak.

VENA VALNOHA

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešila podobným způsobem?

VENDULA, zakladatelka a designérka: Musím říct, že zneužít takto vážné situace a používat slova jako krach a insolvence ke zvýšení prodejů je nehorázné. Mrzí mě, že pan Petrův zneužil solidárnosti svých zákazníků, a ztratil tak roky budovanou důvěru ve značku. Já sama nepociťuji úbytek práce, ale jsem malý podnikatel, který neživí zaměstnance, takže pokud mě zasáhne slabší měsíc, rozhodně se ze situace nehroutím. Navíc léto je nejvyšší čas chystat zásoby na vánoční sezonu, takže práce je momentálně opravdu dost. Rozhodně si nedovedu představit řešení poklesu objednávek tímto způsobem a věřím, že existuje lepší způsob, jak své zákazníky přimět k nákupu.

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

VENDULA: Brašnářství Tlustý není malá firma ani výrobce, je to velká a zavedená firma. Nebojím se, že by tato situace nějak negativně ovlivnila moji práci, naopak se spousta šikovných řemeslníků může dostat do většího povědomí. Což už se děje například na síti X, kde si lidé předávají tipy na schopné brašnáře, a tak jsem po kauze zaznamenala vysoký nárůst na e-shopu.

Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky
Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky

Jak byste vy sama popsala svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

VENDULA: Léto se může zdát být okurkovou sezonou, ale není tomu tak. Práce a objednávek z e-shopu mám dost, za což jsem neskutečně vděčná, a děkuju svým zákazníkům za to, že u mě nakupují. Naopak září očekávám vlažnější, protože lidé začnou po prázdninách více šetřit na Vánoce.

Rubriky:

Další z rubriky

Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví designéři

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
VV
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Demeczech.com
Krystal bistro

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava mezinárodního projektu DESIGN x HOBBY představí práce studentek a studentů produktového designu z Česka, Slovenska a Polska. Navštivte univerzitní galerii G18 ve Zlíně!

25. září - 29. listopadu
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Moderní a důstojné bydlení pro seniory
Číst článek
13. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Z ruiny vytvořili moderní domov pro seniory. Ginger Architecture přeměnili během dvou let zchátralý Zámek v Tmani v důstojné místo pro staré lidi

Ne každá ruina se musí rozpadnout. Příkladem zdařilé renovace je proměna Zámku v Tmani nedaleko Berouna. Postaralo se o ni studio Ginger Architecture.

Interiér & architektura
Milánský showroom značky Marset
Číst článek
13. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Lampy, které změnily svět. Katalánský výrobce svítidel Marset už desítky let vyrábí produkty s nezaměnitelným designem, k dostání jsou i v Praze

Na pobřeží slunné Barcelony v roce 1976 vznikla značka Marset, která je dnes synonymem pro dokonalá svítidla. Její zakladatel, Paco Marset, možná ani netušil, že za několik dalších let bude osvětlení vzešlé z jeho dílny zdobit domy a byty po celém světě. A v jeho šlépějích půjdou i jeho potomci.

Interiér & architektura
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Andrea Krejčí
Číst článek
09. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví designéři

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Názory & polemika Rozhovory
Vítěz Ceny veřejnosti v soutěži Interiér roku 2023
Číst článek
06. 09. 2024
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

I do nájemního bytu se vyplatí investovat. V Česku bude bydlení časem nedostupné, říká dvojice architektů, která bodovala s povedenou rekonstrukcí místa, kde žijí

Byt plný kontrastů, kde mají vedle sebe místo pečlivě vybrané designérské kousky i kredenc po babičce. Modrá barva jako barva spojení a oprýskané omítky, které ožívají pod dotekem slunečních paprsků.

Interiér & architektura Rozhovory
Kolekce CECILIE pro AMA WEAR
Číst článek
02. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Pomáhá ženám cítit se důstojně. Natálie Szegény ve své diplomové práci navrhla oblečení pro ženy po amputaci prsu

Projít si mastektomií je pro každou ženu fatální zkušenost. Pomoct se složitou situací po zákroku, kdy vám chirurg odstraní prs, ale může i módní design. Návrhářka Natálie Szegény ve své diplomové práci řeší, jak podobné oblečení navrhnout vkusně i funkčně.

Design & umění Rozhovory
Druhé pozvání k nám do podcastu přijala designéra Cindy Kutíková
Číst článek
30. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Nechci aby moje oblečení nosil někdo, s jehož názory nesouhlasím, říká Cindy Kutíková talentovaná módní návrhářka i grafická designérka

„Určitě jsem zakázku už odmítla, ale často to není. Lidé, kteří mě oslovují většinou navnímají co dělám a jsme na podobné vlně,“ vypráví designérka Cindy Kutíková, která přirozeně osciluje mezí módou a grafickým designem.

Podcast
Martina Fischmeister
Číst článek
28. 08. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Noční můra, která se stala skutečností. Ilustrátorka Martina Fischmeister onemocněla vážnou nemocí ucha, kdy i malý zvuk způsobuje bolest, nyní touží svojí prací šířit osvětu

Představte si, že i pouhý zvuk vlastního dechu vám způsobuje bolest. Pro ilustrátorku Martinu Fischmeister se tato noční můra stala skutečností. Hyperakuze ji však nezlomila. Pomalými krůčky se vrací k normálnějšímu životu a energii vkládá do šíření osvěty o této zákeřné diagnóze.

Design & umění Rozhovory
Ihor Sabadosh a jeho stolní světla Polaris
Číst článek
26. 08. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Předsudky vůči "východnímu vkusu" tu stále jsou, místní scéna je ale otevřená. Jak vnímají české prostředí designéři, kteří přišli z Ukrajiny?

Tři různé příběhy, různé obory a rozmanitá tvorba, přesto vnímají oslovení designéři ukrajinského původu život a práci v Praze i situaci v rodné zemi v něčem podobně. Zdejší komunita je přijala a také zákazníci se vlastně od těch ukrajinských tolik neliší.

Design & umění
Helena Dařbujánová
Číst článek
23. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Rozhovory