PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Aneta Honzová s Natálií Costantino a hodinami UNDER PRESSURE

Cítíme společenský tlak. V práci je často nevýhoda, že vypadáme na dvacet, svěřují se talentované designérky Honzová & Costantino

Jak se daří duu mladých designérek prosadit v produktovém designu? Do svého světa nás nechaly nakouknout Aneta Honzová s Natálií Costantinovou. V rozhovoru se rozpovídaly o studiu na UMPRUM, genderových výzvách i O překážkách při startu kariéry.

Natálie, ty nyní dokončuješ studium v ateliéru D3 na UMPRUM a ty, Aneto, jsi poměrně čerstvě po škole. Vnímáte svůj věk jako výhodu, nebo jako omezení při hledání zakázek či pracovních příležitostí?

ANETA: Přijde nám, že velkou roli hraje nejen věk, ale i mladistvý vzhled, který s Naty máme. Často to je nevýhoda, protože vypadáme, že nám je dvacet. Osvědčilo se nám se klientům hned ze začátku představit a utvrdit je v tom, že máme potřebné zkušenosti. Mladistvý vzhled nám jinak imponuje, ale zrovna v práci se nám stává, že nás oslovují starší klienti, kteří si představují i starší designéry ke spolupráci.

NATÁLIE: Už dříve jsme se s Anet bavily i o tom, že dokončit školu v šestadvaceti nám přijde dost pozdě, a to hlavně z pozice holek/žen. Cítíme společenský tlak, kdy se v tomhle věku předpokládá, že žena má partnera a přemýšlí o dětech. Je sice skvělé si už během studia rozjet něco vlastního, ale jakmile to třeba po dvou letech žena z důvodu otěhotnění utne, tak si myslíme, že je pak těžké se k práci vrátit. Člověk nikdy neví, kdy je nejlepší čas začít s kariérou.

A jak je to s genderem? Narazily jste díky tomu, že jste ženy, na nějaká omezení? Já jsem se například setkala s odmítnutím vysvětlení technologie s důvodem, že holky tomu stejně nerozumějí.

ANETA: Dost často se mi to stává na stavbě, když se objeví řemeslníci, s nimiž se ještě neznáme. V tu chvíli mívají pohrdavější přístup. Zároveň ale v momentě, kdy dám najevo, že dané věci rozumím, začnou jednat jinak. Myslím si, že je fajn si hned na začátku nastavit hranice.

NATÁLIE: Často se nám to stává i v Hornbachu. Nedávno jsme nakupovaly ytongy pro jednu instalaci a lidi na nás koukali a ptali se, jestli víme, co s tím budeme dělat a jestli to vůbec zvládneme. (smích) Musím říct, že zrovna my s Anet jsme hodně vycepované z D3, kterou vedou tři zkušení muži (Jan Němeček, Michal Froněk a Michal Malášek), a proto nás takové konfrontace s cizími lidmi nesloží. Kdybych měla rozvinout otázku genderu, tak jsme se shodly na tom, že kluci, kteří se věnují designu a jsou k tomu i dost zruční, nebo mají vlastní dílnu, jsou žádanější a pro klienty přínosnější. Jako designérky zvládneme udělat estetický výstup, jsme precizní, ale často musíme klienty více přesvědčovat a dokazovat jim, že neumíme jen hezké vizualizace.

Zvířata Zvířata
Zvířata
Zvířátka z ohýbaného plechu vznikly v návaznosti na školní práci Natálie.

UMPRUM jako dobrá reference

Co vám potom pomohlo při startu kariéry? Bylo to i zmíněné studium na UMPRUM?

ANETA: Určitě, nebýt umprumky, tak si myslím, že nejsme tam, kde jsme teď – což ale nemyslím, že jsme nějak daleko. (smích) V ateliéru jsme mívali hodně spoluprací s firmami a každý týden jsme prezentovali před publikem. To nás otrkalo do reálného života. Je sice nepříjemné být v prváku a nevědět, která bije, ale po šesti letech to sekáte jak Baťa cvičky. Je to za mě dobrý přístup.

NATÁLIE: Já mám srovnání i z jiných škol, protože jsem napřed studovala ve Zlíně a pak byla na stáži na FaVU. Když srovnám situaci se svými spolužáky, kteří jako já dokončují školu, tak si myslím, že mají start těžší. Většina z nich až teď uvažuje, že bude dělat své první realizace. Řekla bych, že my z D3 máme lepší výchozí pozici, a to už jen díky tomu, že se můžeme opřít o jméno umprumky, které je často štítkem dobré reference.

Během studia jste dělaly i několik již zmíněných komerčních zakázek, se kterými přišli vedoucí ateliéru ze studia Olgoj Chorchoj a často tak byly propojené s jejich soukromými zakázkami. Vnímaly jste to jako výhodu, nebo naopak?

ANETA: Jednu dobu jsem byla naštvaná, že děláme pořád s korporáty, a měla jsem rebelskou touhu to bojkotovat. Zpětně jsem za to ale ráda. Často jsem však vnímala, že z výstupů vznikaly dost nehmotné věci, které se mnohdy nedaly ani nikde ukázat, a zadání nebyla tak přesná, jak by se očekávalo.

NATÁLIE: Jak už jsem zmínila, mám srovnání se Zlínem a s AVU, kde jsou spíše akademické úkoly a studenti si během studia často nevyzkoušejí žádnou reálnou zakázku. Díky tomu je pak těžký střet s realitou po škole. Zakázky proto musíme na D3 vyzdvihnout, a to i proto, že díky nim víme, že klienti si nejčastěji vyberou tu nejhorší variantu. (smích) Díky těmto komerčním spolupracím jsme také mohli vyjet do zahraničí, což je velký benefit. Občas ale přišlo zklamání, když nakonec sešlo z realizace vybraného projektu. Nedá se tomu ale zabránit a stává se to i v reálu. Díky tomu, že jsme to s Anet zažily ve škole, tak si z toho teď neděláme hlavu.

Zajímavá je také situace ve vedení jednotlivých ateliérů a kateder. Na katedře designu na UMPRUM není ve vedení zastoupena jediná žena. Zarazilo vás to někdy, nebo jste o tom nikdy nepřemýšlely? Myslíte, že to je tím, že ženy třeba o takové pozice mají menší zájem nebo nejsou tak průbojné?

NATÁLIE: Myslím si, že i když je umprumka dost vážená, tak je hodně rigidní instituce a může být těžké tam něco takového zavést nebo prosadit.

ANETA: Řekla bych, že je to i díky tomu, že produktový design vede Olgoj Chorchoj už dvacet pět let, Ivan Dlabač průmyslový design podobně a Vrtiška s Žákem vedou design nábytku a interiéru přibližně sedm let. Proto si myslím, že fakt, že ateliér nevede žádná žena, je tématem až poslední doby. Možná tím, že dosavadní vedení funguje, není důvod ho měnit. Řekla bych, že kdyby se teď dělalo výběrové řízení, tak se už bude apelovat na to, aby se do vedení nějaká žena dostala, a to alespoň jako asistentka.

Hodiny UNDER PRESSURE Hodiny UNDER PRESSURE
Hodiny UNDER PRESSURE
„Lisovaný hliníkový plech propsaný do konkávně projmuté čočky. Tvarosloví našich hodin se odkazuje na ikonický obklad z pražského metra od architekta Jaroslava Otruby. V současné parafrázi jej přetváříme na interiérový objekt hodin, jež nás vrací v čase do tohoto historického milníku nestárnoucího československého designu," říká o UNDER PRESSURE Aneta s Natálií.

Gendrová (ne)vyváženost

Obě jste prošly studiem v ateliéru D3. Přijde vám, že poměr žen a mužů, kteří studují design, je stejný, nebo jeden vyčnívá nad druhým?

ANETA: Myslím si, že v posledním roce se dost řešilo, že šikovnější jsou holky, ale i přesto mi přijde fajn, že se vedoucí snaží vzít alespoň jednoho kluka do ročníku. Nedokážu si představit být jen se samými holkami a myslím si, že to stejné platí i naopak, proto je dobré, když se to vyvažuje. Zdá se mi, že na D3 se snaží nabírat spravedlivě, ale je známo, že kluci, kteří můžou tahat věci, se vždycky hodí.

Jak je to potom v praxi? Já vnímám v produktovém designu méně žen než mužů, a to minimálně ve vedoucích pozicích nebo zvučných jménech. Máte to stejně, nebo to vnímáte vyrovnaně?

ANETA: Nemyslím si, že je to problém designérek, ale lidí, kteří designéra hledají. Možná častěji osloví muže s dílnou než ženu.

NATÁLIE: Já si myslím, že v tom hraje velkou roli právě i mateřství a moment, kdy si žena musí vybrat mezi kariérou a rodinou. Stalo se mi, že mě nechtěli zaměstnat kvůli tomu, že za chvíli půjdu na mateřskou. Já o tom sama ještě vůbec nepřemýšlím, ale právě tlak společnosti mě omezuje a stresuje.

Umprum Shop 2022 Umprum Shop 2022
Umprum Shop 2022
Výsledná podoba Umprum Shopu 2022 od Anety s Natálií.

Na Českých lvech otevřela Daria Kashcheeva poměrně kontroverzně téma mateřství ve vztahu k tvorbě. I když zmiňovala především situaci ve filmovém průmyslu, je vidět, že v designu řeší ženy stejné téma. Jak to máte vy? Přemýšlely jste někdy o mateřství a o tom, jak zasáhne vaši tvorbu nebo kariéru?

ANETA: Dost transparentně to řeším se stejně starými kamarádkami, které jsou také designérkami. Všechny s tím bojujeme. Je to stres, ale myslím si, že nás to ani jednu nemine a že si musíme každá za sebe srovnat priority.

NATÁLIE: Dost zásadní je také zmínit fakt, že i když v našem oboru produktového nebo interiérového designu člověk pracuje ve studiu, dělá na živnost. Je těžké dostat smlouvu, pokud člověk třeba neučí. Já ji mám, protože teď učím na půl úvazku, ale kdybych se chtěla více věnovat svým projektům, tak bych taky musela dělat na sebe a řešit stejné věci jako Anet.

Vázy Mood Indigo Vázy Mood Indigo
Vázy Mood Indigo
„Něžně absurdní a nevšedně zvláštní, taky možná nejpodivnější a nejměkčí, co jsme dosud vytvořily," popisuje své sametové vázy dvojice designérek.

Sametová spolupráce

V roce 2021 jste začaly vystupovat jako dvojice na vybraných projektech, ale studio jste zatím nezaložily. Proč tomu tak je? Máte to vůbec v plánu, nebo občasné spolupráce vám teď vyhovují nejvíce?

ANETA: To je dost častá otázka, která je spojená s tím, proč nemáme společný Instagram. Odpověď je jednoduchá. Je to o tom, že si myslíme, že v dnešní době je těžké sehnat followers. Proto nám přišlo lepší spojit dva profily přes sdílené příspěvky než zakládat nový. Před třemi lety to byla zároveň naše první spolupráce a chtěly jsme si oťukat, jestli nám to spolu vůbec půjde. Další důvod je z mé strany, protože na rovinu mi výdělek, který zatím ze společných projektů s Natálií máme, nepokryje všechny výdaje. Považujeme se za studio, ale zároveň jsme takoví chameleoni, kdy primárně pracujeme spolu, ale zároveň se nebráníme jiným možnostem.

NATÁLIE: Po škole do toho plánujeme více šlápnout, protože doteď jsme pracovaly ve volném čase. Musím ale říct, že i přesto, že nemáme společný Instagram, tak si nás lidi vždycky najdou a osloví jako dvojici.

Společně jste vytvořily oceňované vázy Mood Indigo, díky kterým jste se snažily povznést technologii sametování a začlenit ji do produktového designu. Jaké máte na vázy ohlasy? Prodávají se dobře?

NATÁLIE: Teď bojujeme s tím, že nám kvůli vysokým energiím zkrachovala sklárna. Všechny sklárny zároveň zvýšily cenu výroby, a nám se už nevyplácí vázy prodávat za stejnou cenu jako doposud. Zvýšit cenu už ale nemůžeme, protože musíme počítat s marží designshopů. Teď máme třeba srovnání s letošním Designblokem, kdy jsme dělaly kovotlačené hodiny a bojovaly jsme s jejich naceněním. Hodiny teď vycházejí na dvanáct tisíc kvůli využité technologii a díky tomu víme, že je téměř nemožné je dát do jakéhokoliv designshopu. Vždycky je těžké najít balanc mezi dobrou prodejností a dohledatelností produktu, a zároveň aby byl pro zákazníka produkt materiálově nebo kvalitou lákavý a pro nás lukrativní.

Vázy Mood Indigo Vázy Mood Indigo
Vázy Mood Indigo
„Kolekce jemných, křišťálových váz, které nenávidí všednost a nudu, využívá technologii sametování, která je často aplikovaná v průmyslové sféře. Tu pak přetváříme hravou formou do estetického vyznění a zasazujeme ji do kontextu současného designu," říká Aneta s Natálií.

Máte k vázám nějaký speciální vztah, když vám pomohly nastartovat kariéru?

ANETA: Trochu mě mrzí, že tady vázy vůbec řešíme. Už těch rozhovorů byla spousta. Myslím si, že chceme jít dál a vymýšlet něco nového. Zároveň je ale super, že jsou na ně skvělé ohlasy a že je lidi mají v povědomí. Vázy jsou tak nadčasové a pořád mají wow efekt, o který nám šlo. Musím se přiznat, že jsem vázu vůbec doma neměla, a až se teď budu stěhovat, tak si konečně jednu domů dám. (smích)

NATÁLIE: Dlouho jsme uvažovaly, jestli s vázami vůbec pokračovat, jestli budou někoho tak dlouho zajímat. Teď po dvouleté pauze se nám ale zdají stále dobré. Je těžké vymyslet cokoliv jiného, co by se dobře prodávalo a bylo samo o sobě tak silné. Nedá se predikovat, co se lidem bude líbit a co ne. Teď jsme se o tom přesvědčily díky hodinám, ve kterých jsme navazovaly na hliníkové kazety z metra od architekta Jaroslava Otruby, a přišlo nám, že mají silný příběh. Nemáme z nich ale tak velkou zpětnou vazbu jako z váz.

Neobvyklá obyčejnost

Na loňském Designbloku jste představily zmíněné kovotlačené hodiny, které jsou vyrobené stejně jako vázypomocí neobvyklé technologie. Jak si vybíráte věci, na kterých budete společně pracovat? Je pro vaši tvorbu něco typické?

NATÁLIE: Rády prolínáme technologii, která nemá s estetikou a designem nic společného, a přetváříme ji do exkluzivního a vysoce estetického produktu. Obě máme velký vztah ke sklu. Musím říct, že sklo a kov jsou pro nás nějak význačné, třeba ke dřevu jsme nikdy neinklinovaly.

ANETA: Nechceme se ale nijak škatulkovat a zároveň nevyvracíme, že další kolekce bude v uvozovkách „obyčejná“.

Můžete prozradit, co plánujete do budoucna? Kde se s vaší tvorbou můžeme co nejdříve setkat?

NATÁLIE: Tak určitě zase na Designbloku. (smích) Člověk by se tomu možná někdy rád vyhnul, protože to je energeticky a finančně náročné. Na druhou stranu v Česku není jiná konkurenční akce, na které by se dalo takto zviditelnit. Moc se o tom nemluví, ale Designblok je dost finančně náročný a pořád mě překvapuje, kolik lidí se mě ptá „no a kolik dostaneš, když vystavuješ na Designbloku?“. Široká veřejnost neví, že i malý stánek vyjde na desítky tisíc. A to si člověk ani není jistý, jestli produkt, který bude vystavovat, je dobrý, a čeká až na zpětnou vazbu návštěvníků. I přesto si s Anet nedokážeme představit, že bychom dělaly něco jiného. Designu se věnujeme už od střední školy a stále nás baví a naplňuje.

Rubriky:

Další z rubriky

Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Cover KD1 25
Master of crysta

AKCE A UDÁLOSTI

Nenechte si ujít výstavu Šárky Mikeskové, která ukáže širokou škálu vyjadřovacích možností, které autorka využívá k prozkoumání témat od každodenního života až po existenciální a filozofické otázky. Do světa třírozměrné tvorby se nechte vtáhnout v GVUO

16. dubna – 20. června 2025 Vernisáž: 15. dubna v 17 hodin.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Master of crystal

Nejnovější články

Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
MASTER OF CRYSTAL
Číst článek
04. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem. Master of Crystal vyhlásil další ročník soutěže pro mladé talenty

Prestižní soutěž Master of Crystal od společnosti Preciosa otevřela brány nové generaci talentů. Začínající designéři, studenti i absolventi uměleckých škol mají unikátní příležitost propojit tradiční sklářské řemeslo s moderním designem a ucházet se o titul Mistr křišťálu 2025 a finanční odměnu.

Soutěže
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika